Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Upplägg för långloppsteam
1, 2, 3   >>
14133 besök totalt
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Säg att man vill dra igång ett långloppsteam i en mindre serie.

Hur lägger man på ett smart sätt upp vem/vilka som ska äga bilen, vem/vilka som ska skruva och hur mycket varje förare ska vara med och betala?

Vilka erfarenheter finns? Vad fungerar?

_________________
William Ekström
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



William Ekström skrev:
Säg att man vill dra igång ett långloppsteam i en mindre serie.

Hur lägger man på ett smart sätt upp vem/vilka som ska äga bilen, vem/vilka som ska skruva och hur mycket varje förare ska vara med och betala?

Vilka erfarenheter finns? Vad fungerar?


En väldigt bra grej är redan INNAN man startar teamet göra upp vad som händer om någon vill dra sig ur teamet pga "vadsomhelst" anledning......

Något som en del av dom mindre SLC teamen har gjort upp är att den som drar sig ur under säsong får en förbestämd LÅG penningersättning eller till och med helt enkelt lämnar teamet och får inga krav och skyldigheter.

Sen finns det väldigt många exempel hos på olika upplägg som fungerar, men ju mer tydligt upplägget är desto mindre chans är det att det blir strul.........

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Som jag sa igår när vi pratade om detta. Se till att ni tänkt färdigt i dessa banor innan ni drar igång teamet...
Få ägare/byggare och försöka hålla ner "kompisdealar" förenklar nog tillvaron.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Nisse
Uppland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 164



Som alltid är det frågan om hur stor budget man rör sig med. Enklast brukar vara att så få som möjligt äger bilen helst de som är mest sugna. Resten bidrar med arbete och driftkostnader.

_________________
Olle Danielsson
#88 Stötdämparexperten
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Nisse skrev:
Som alltid är det frågan om hur stor budget man rör sig med. Enklast brukar vara att så få som möjligt äger bilen helst de som är mest sugna. Resten bidrar med arbete och driftkostnader.


Så funkar det i teamet jag kör för, teamchefen äger bilen. Jag hyr in mig för körning genom att betala del av driftkostnaderna vid de race jag är med i och försöker bidra med arbete och kontakter (plåtslagare osv som man känner) så mycket som möjligt. Sen betalar man själv för plåtskador som man är skyldig till. Blir man påkörd av annan bil utan egen förskyllan eller koppling/växellåda/motor pajjar så ingår det så att säga i driftkostnaden.

Så har det funkat den gångna säsongen och jag har inte hört om några ändringar. Vi har inte skrivit några kontrakt eller liknande på detta upplägg utan det har funkat bra ändå. Men vill man vara extra säker så kan man ju skriva ner på papper hur man har tänkt det hela osså får var och en skriva under.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Det problematiska om man ska vara en ägare ser jag som att man måste ut med tex 100 tusen för att köpa/bygga bilen. Det skulle vara bra om man på nåt rättvist sätt kunde dela upp ägandet på två eller fler personer.
Men det kanske är en dålig idé.

Jag har ingen erfarenhet alls och vet inte hur man brukar göra, det är därför jag frågar.. :attention

_________________
William Ekström
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



William Ekström skrev:
Det problematiska om man ska vara en ägare ser jag som att man måste ut med tex 100 tusen för att köpa/bygga bilen. Det skulle vara bra om man på nåt rättvist sätt kunde dela upp ägandet på två eller fler personer.
Men det kanske är en dålig idé.

Jag har ingen erfarenhet alls och vet inte hur man brukar göra, det är därför jag frågar.. :attention


100 tusen? Räcker väl gott och väl med hälften om du ska köra en enklare långloppsserie som t.ex MSLS? Iaf om man köper en färdig bil. Men jag förstår problematiken iaf...

Är man säg 2 personer som känner varandra bra och kan hålla sams så tror jag det går att lösa bra, jag har några kompisar som det garanterat skulle funka tillsammans med. Allt beror ju på personerna i fråga och storleken på plånboken hos var och en. Jag tror att om man ska vara mer än 1 som äger bilen så ska man dela kostnaderna rakt av 50/50 osv. Ska man börja ha andelar som är olika stora så blir det nog väldigt jobbigt att försöka få det rättvist...

Näe försök hålla nere ägarantalet till max 2-3 personer som är väldigt tighta kompisar och sen tar man in några "förare" som betalar för att åka i princip. Av dessa tar man ut lite överskott på driftskostnaderna så att det räcker till en och annan reservdel också. Sen ser jag det som självklart att alla som kör bilen försöker ordna kontakter med plåtslagare, däckfirma osv som kan vara bra att ha... all spons in är ju positivt! :-)

Detta är vad jag tycker... säkert finns det många andra åsikter och andra upplägg... Och en hel del annat att tänka på också!

Intressant tråd iaf...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Som jag ser det är det två problem:
Vad händer när bilen kvaddas/går sönder rejält?
Hur fördelar man arbetsinsatsen mellan rejsen?

Ska bara föraren betala om han kvaddar bilen? Det kanske inte var hans fel? Man kvaddar ju inte en bil med vilje direkt .. Att reda ut en skuldfråga är ju knappast enkelt. Om bara ägarna betalar måste man ju lägga på rätt friskt på gästförarnas avgift, annars går det ju inte ihop. Ur det perspektivet är det bra om alla som kör är delägare.

Arbetet med bilen är en annan sak. Det går ju ofta åt ganska mycket tid och det är svårt att få ihop det om inte alla bor nära varandra och kan spendera den tid som behövs för att det ska kännas fair. Inte så kul om en idiotjobbar och en annan lökar.

Så det är väl som med alla andra projekt: se till att det är rätt folk som jobbar ihop!
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



William Ekström skrev:
Det problematiska om man ska vara en ägare ser jag som att man måste ut med tex 100 tusen för att köpa/bygga bilen. Det skulle vara bra om man på nåt rättvist sätt kunde dela upp ägandet på två eller fler personer.
Men det kanske är en dålig idé.

Jag har ingen erfarenhet alls och vet inte hur man brukar göra, det är därför jag frågar.. :attention


En variant är att de som vill köra i kommande säsong betalar in ett antal raceavgifter i förskott. T.ex. för 3 race var. Sedan är det en eller max 2 som äger bilen.

Nedlagd arbetstid är nästan ännu svårare att reglera än pengar. En bra idé är att ha en fast mek-kväll 1-2 ggr per vecka + en dag varannan helg+ hela helgen innan race (om det behövs) Samt i förväg dela upp huvuduppgifter med vilka datum det skall vara klart.

Annars håller jag med Dan (vi har provat lite olika varianter) i övrigt och kan bara säga att det är rätt viktigt att alla har samma ambitionsnivå från början.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Hur skulle det fungera om man har så att dela upp ägandet, men ha att tex 2 personer är ansvariga för mekandet/att bilen funkar och de övriga får meka om de vill, men måste inte, och betalar lite mer istället? Men så att tex 4 personer är med och äger bilen ändå?

Blir det för svårt att värdera mekandet?

Det är säkert rätt svårt att sätta en per-race prislapp också för de icke-ägande teammedlemmarna.

Jag spånar i tankegångarna att det skulle vara bra att ha nån form av gemensamt ägande för att ge en tillhörighetskänsla hos alla teammedlemmarna. Men vad vet jag.

EDIT: Tack för alla åsikter förresten!

_________________
William Ekström
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



En idé är väl att man justerar andelskostnaderna vid startande av teamet, låt säga att man planerar en budget på 100.000 kr och 5 personer, 3 som räknar med att bygga bilen och 2 som vill vara med men kanske inte har tiden eller kunnandet, då kanske man kan göra upp att de "passiva" medlemmarna betalar några tusenlappar mer än de 3 "byggarna", för det är väl framför allt i själva byggfasen det kommer att krävas rätt mycket av de som bygger bilen.....!?

Sedan få man väl försöka hjälpas åt med det lite enklare löpande skruvandet som gäller mer slitagedelar etc...


Vad det gäller "krasch" biten så tycker jag att ett bra alternativ kan vara att göra upp att man alltid delar på kostnaderna om olyckan skulle vara framme, men för att var och en som kör ska känna lite extra ansvar kan man ju bestämma att föraren vid en sådan situation när man uppenbart är skyldig till kraschen har lite extra betalningsansvar tex: körande förare: 30 %, passiva förare: 17,5 %.


Bara lite tankar och idéer......kan nog vara bra att skriva lite också vad gäller vissa punkter i alla fall !!

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En lämplig idé är att hyra in sig i ett befintligt team i en eller två tävlingar innan man bestämmer sig för att starta team och bygga bil. Jag tror att man lär sig mycket på det och kanske har man igen de pengarna i slutändan (isf kan man säga att man kört racing gratis och det är få förunnat i detta land )

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Sammanfattningsvis kan man väl säga att få ägare eller kanske bara en gör det enklare med pengar och om det uppstår ev. strul. Ja man ska alltid plita ner underliga situationer som "aaaaaldrig kommer hända i vårat fina kompisgäng". Det negativa kan dock vara teamsammanhållning och att en eller två får stå för markservicen och hela tiden meka och sköta mer eller mindre allt. Och ja, det är maaassor mer jobb än ngn kan tro, å då talar jag om mellan racen. STOR belastning på dom som ska sköta den biten.
Att bygga bilen från grunden ska vi inte tala om. Då lär man behöva alla händer man kan få. Det är verkligheten. Sen är det kanske inte alla som har möjlighet att lasta upp 100 lock själv som han får igen senare...

om alla pyntar in lika del och ska bidra lika uppstår problemet med att man ska vikta olika arbete mot varandra efter vad man är duktig på. Men hur värderas 3 set nya däck som ngn sponsoransvarig lyckades snacka sig till på 2h nere på gummhandlarn mot oändligt med timmar i garaget skrapandes underedsmassa? Jag garanterar att frågan kommer upp och då är det likabra att ta upp den direkt å plita ner den oxå. Fördelen är ju då att man bygger team och kanske mer gör det i ett kompisgäng för att ha skitkul osv.

Så jag tror båda uppläggen funkar men beror mkt på vilken nivå man tänker åka på och vad man har för ambitioner med det hela.
Fast även om man åker tex MSLS anser jag att man ska plita ner alla regfler och vad som gäller i div situationer, som ngn påpekade. Skulle nog ev kunna gå att göra ngn form av blandning av de två koncepten kanske...

Vet att Wille var inne på en bra ide om att under byggets gång, förutsatt att det är 2-3st av kanske 6, som vill/kan bygga, låter alla prenumerera månadsvis redan från byggstart på en plats i bilen. På så sätt behöver ingen ligga ute med alla pengarna, ingen behöver slanta in 30 000 på ett bräde och alla blir delägare i bilen/teamet eller betalar på detta sätt en mindre summa per race de vill köra eller är garanterade ett visst antal race. Tycker detta låter som ett nytt och intressant upplägg. Såna gärna vidare på detaljer då jag kört fast...

Sen som KL säger, testa och se hur mkt jobb det är och vad det kostar i ett etablerat team är ingen dum sak. Jag kan nog se till att ordna en mer seriös "PRAo"-plats åt dig Wille, eller om ngn annan vill komma förbi och studera ett vuxendagis i kaos, om du vill.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Jan P
Helsingborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5



Jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter ang Team bildning, jag har försökt att bilda team 2ggr andra försöket har gått bäst , men jag tycker fortfarande att ensam ägare av tävlingsbilen är bäst, vi är i dag 2 ägare och det uppstår ofta konflikter ang uppdateringar och förändringar på bilen. Så mitt tips är äg bilen själv!
I vårt team meckar inte inhyrda förare med bilen, utan vi har ett mekaniker team som fixar till bilen tillsammans med ägarna. Att skriva ett hyesavtal med inhyrda förare tycker jag är bra, för det är alltid svårt att komma i efterhand och begära pengar för skador på bilen. Jag tycker också att man bör köpa en fädigbyggd bil, att bygga en bil första gången är inte bara svårt utan kostar en massa onödiga pengar som man kan ha roligare för!
Ha det gött www.jamahoto.se

_________________
Jan Påhlsson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Köpa färdigt är alltid, nästan, billigare än att bygga. Sant.

Men är man tekniknörd så kan mkt av nöjet ligga där som många vet.
Sen kaaan det ju vara så att man vill bygga ngt som andra inte har byggt innan och då blir det till att göra det själv.

Som du säger, det är ofta detta de flesta kommer fram till efter ngt eller nga försök, att en ägare underlättar. Men det är knepigt om vederbörande inte har den kassan.

Sen att ha det så bra att man får med sig en hel stab med mekar är inte alla förunnat, så det får man nog lösa på annat sätt.

Däremot tror jag på att låta folk hyra in sig pers säsong eller så. nga som inte vill/kan meka men köra. Det som brukar stoppa är att det även på "gräsrotsnivå" kostar en ganska regäl hacka pengar. Mao måste det vara motiverat folk som har en hyffsad koll på vad det kostar per timme. Egentligen är allt under 5 000kr per h/pass ett rent kap om man bara kommer med hjälm i hand...5 000 är egentligen för lite det om man ska se till allt... Men sedan får man se till annat som kompiskap osv oxå, men kostnaderna måste täckas.

Så då kommer nästa fråga.
Vad får ett race kosta på säg MSLS, ERF, H2H (eller vad det heter) och 9-timmars-nivå anser just DU? Med DU menar jag DU som är sugen på att rejsa lite men inte bygga kanske.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ska det bli billigt med långlopp är nog receptet: Köp en befintlig bil själv, fyll upp teamet med gästchaffisar, försök klara så mycket skruvande som möjligt på egen hand och krydda med lite sponsorer.

Jag kikade och räknade på detta och kom fram till att gästförare (4st) skulle få betala runt 4000:- var för ett lopp i MSLS. Detta i en tänkbar vinnarbil i mellanklassen (klass5??). Tror att det blir svårt att pressa den siffran, en av anledningarna till att jag skrotade idén var just att det skulle bli för mycket jobb med för lite tillbaka

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Andreas Lidström skrev:


om alla pyntar in lika del och ska bidra lika uppstår problemet med att man ska vikta olika arbete mot varandra efter vad man är duktig på. Men hur värderas 3 set nya däck som ngn sponsoransvarig lyckades snacka sig till på 2h nere på gummhandlarn mot oändligt med timmar i garaget skrapandes underedsmassa? Jag garanterar att frågan kommer upp och då är det likabra att ta upp den direkt å plita ner den oxå. Fördelen är ju då att man bygger team och kanske mer gör det i ett kompisgäng för att ha skitkul osv.



Tror nog att en viktigt utgångspunkt i ett hobbyteam som diskuteras i denna tråd är att helst alla medlemmar i teamet måste vara väldigt intresserade av alla bitar som ett team består av för att det ska fungera...

Ska man börja värdera händelser som "jag kände däckhandlarn och fjäskade för honom i två timmar och fick därför massa rabatt" situationer tror jag kanske att man siktar lite väl högt för att vara på denna nivå. Om man känner att sådana bitar ska värderas bör man nog äga teamet på en person så man kan styra över alla sådan bitar själv.....


Sedan misstänker jag att inte allt i ett team handlar om att meka...!? Det finns ju andra bitar både praktiska och mer administrationella bitar som också måste tas omhand, bla. vad gäller ekonomi och anmälingar till tävlingar, hålltider hit och dit mm, så de som inte mekar så mycket mellan racen kan ju även få andra ansvarsområden som också kräver en del tid....!?

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Precis Martin, även det som inte gäller mekat ska såklart värderas, men stötestenen mellan de som mekar och de som "viker gem" (läs: jagar spons osv) om hur timmarna ska värderas brukar följas av en hel del diskusioner... Och hur vet jag detta tros...

Men att tycka att "smöra för däckshandlarn för lite rabatt" är för hög nivå...
Ursäkta men hur ska man annars få det att gå runt utan lite smöstöd här och där från folk man känner?
ok det går ju om "betalförarna" pyntar ordentligt...
Eller hur menade du?

KL: Du slog nog mitt i spiken där. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Andreas Lidström skrev:
Precis Martin, även det som inte gäller mekat ska såklart värderas, men stötestenen mellan de som mekar och de som "viker gem" (läs: jagar spons osv) om hur timmarna ska värderas brukar följas av en hel del diskusioner... Och hur vet jag detta tros...

Men att tycka att "smöra för däckshandlarn för lite rabatt" är för hög nivå...
Ursäkta men hur ska man annars få det att gå runt utan lite smöstöd här och där från folk man känner?
ok det går ju om "betalförarna" pyntar ordentligt...
Eller hur menade du?

KL: Du slog nog mitt i spiken där. thumbs up



Ja menar inte att man man ska låta bli att tex jaga bra priser på däck och annat, men vad jag menar är att på denna nivå så får nog alla i teamet försöka att bidra med sådana bitar, utan att var och en genast ska få betalt så fort man lyckats med någon för teamet bra affär.....ska man börja värdera sådant får man nog anställa ett par revisorer som på heltid sitter med dessa värderingsfrågor...

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Torleif Cumléus
Åkerberga
Här sen Nov 2004
Inlägg: 34



Hej,
Vi har startat ett team i år Momentum Racing ( Golf) och kört i 9-timmars & mellansvenska.
Vi köpte en vad vi trodde var en färdig bil men....
Det viktigaste när man ger sig in i denna lek är att alla delar ambitionsnivån , dvs att man kan inte ha
en världsmästare & en korp spelare i samma lag. Vidare måste alla kunna satsa dubbelt så mycket som er planerade budget innehåller.
Vi kör med devisen att bilen är amorterad till noll på startlinjen och att allt som kommer hem är bra!
Skämt åsido, bilen är bara ett basredskap som hela tiden kräver uppmärksamhet i form av tid & pengar.
Vem som äger grundbilen är inte det viktiga utan hur man ser på teamet och att alla vet att man inte skapar ett team på en säsong. Åker man MSLS eller 9-timmars kan man börja köra med en bil för 30 -50 tkr , bara en säsong kostar mer än bilen.
Vi är 3 delägare på bilen , sedan äger vi var sitt släp.( Ett vanligt & ett bil)

Vidare måste man likställa alla jobb i teamet vare sig skruva jag spons fixa websida mm mm.
Viktigt är att alla bidrar oavkortat till det gemensamma, dvs en förare äger inte sin sponsor det är teamets sponsor. Ett bra tips är att försöka få med lite olika kategorier av yrkeskunnande med olika kontaktnät.
Men som alltid är risken stor att den brinnande själen överbelastas av alla andra.
En annan viktig del är att få med depå personal , det är ofta frustrerande att först köra sedan byta om och tanka sedan byta om och köra. Depå personal är guld värda.

_________________
Torleif Cumléus
TOOLS Hooka Hey Racing

https://www.facebook.com/toolshookaheyracing
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Bistec skrev:

Ja menar inte att man man ska låta bli att tex jaga bra priser på däck och annat, men vad jag menar är att på denna nivå så får nog alla i teamet försöka att bidra med sådana bitar, utan att var och en genast ska få betalt så fort man lyckats med någon för teamet bra affär.....ska man börja värdera sådant får man nog anställa ett par revisorer som på heltid sitter med dessa värderingsfrågor...


Millimeterrättvisa går aldrig att påvisa och är inte meningen heller och alla försöker ju så gott de kan på sina håll och kanter. Annars vore det ju lite dålig teammoral...
Vad jag menade var att man har ett ansvarsområde som man ska se till att det funkar. Punk! Sen får man ju se till att fördela detta så jämt man kan. Och säg att den som inte är så mekasugen trixar hemsida eller pengarna så kanske han inte "kommer upp i samma timmar" som de som bygger "heltid"...men då är det ju perfa för den personen kan ju bidraga som "oljesork" när han har tid och som fikainhandlare, verkstadsslav och handräckare...

Tror vi menar samma sak...men att tro att alla ska ge exakt på minuten lika mkt tid och exakt på kronan samma pengar kommer aldrig lyckas...men man kan iaf grovfördela arbetet.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Upplägg för långloppsteam
1, 2, 3   >>
14133 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande