Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort MK2 -75 SÅLD!
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (24654 totalt)
Oskar Magnusson
Götene
Här sen Dec 2004
Inlägg: 27


Trådstartare
Hej! Min bil är en gammal Ford Escort MK2:a från året 1975, köpte den för ett antal år sen då med 2l Pinto motor, scorpio växellåda (ska vara grövre i den än i Sierralådan) taunus bromsar, atlas axel å lite annan skit. Tog å svetsade upp den å bytte ut en del skärmar å lackerade om bilen. Byggde då även om fronten å satte i 240 lampinsatser i fram. . . Åkte några år i den men sen blev den stående ett tag. Nu har man fått nya krafter å köpt på sig en massa delar å även börjat ombyggnaden.

Har bl.a satt i bur å rallystolar, 4punktsbälte, förlängt rattstången å flyttat stolarna bakåt nedåt. Köpt på mig Sierra Cosworth bromsar fram som jag håller på att fixa dit, var lättare än jag trodde att få dit. Bak får vi se vad som kommer att bromsa. Femekrade vita Compomotive Mo fälgar 15" å annat smågodis ligger å väntar i garaget.
Det som är närmast nu är å få klart är bakvagnsupphängningen, bygger om till fyrlänk, med coiloverdämpare å panhartstag (får se hur det kommer att funka) . . ..
Sen återstår bara att bredda skärmarna å fixa en värstingmotor

Bilder kommer, har en del men inte på denna datorn när jag skrev detta . . .

_________________
Oskar Magnusson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Mysigt!

Scorpiolådan är exakt samma som Sierra, med undantag för den elektroniska givaren till hastighetsmätaren.

Fyrlänk är trevligt, har du några idéer runt fjäderkonstant? Jag pillar i en Capri med fylänk och det finns lite olika tankar om vilka fjädrar man bör ha...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Oskar Magnusson
Götene
Här sen Dec 2004
Inlägg: 27


Trådstartare
Där hängde jag inte med (på fjäderkonstant) Men när jag beställde dämparna så kollade vi lite på vikten i bak så han jag köpte dom av kunde veta vilken sorts hårdhet jag skulle ha på fjädrarna. Själva dämparen är ställbar i höjd å hårdhet iaf. . .
Såg att du körde med 850 turbo med, har själv en sån liggandes som är tänkt att testa å turbokonvertera med nån gång. . . .Byggde du om motorn själv eller? Var det några problem på bilprovningen isåfall?

Det var inte din bil som var med i Bilsport får något år sen om hur man turbokonverterar eller? Bra artikel iaf, fanns en del tips där. . . .

_________________
Oskar Magnusson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Fjäderkonstant=hårdhet på fjädrarna :-) Vore kul att veta vad du beställt för hårdhet.

Jo, det var min bil som låg till grund för artikeln i Bilsport. "Hembyggd" motor är egentligen inget problem hos Bilprovningen för våra årsmodeller men räkna med att du behöver effektintyg från rullande landsväg eller bromsbänk.

Det finns en "turboguide" for Pinto på www.fmcs.nu (i teknikforumet) som jag skrivit, det är samma tanke som Bilsportartikeln men vinklad speciellt för just Pinto. Har du inte läst den, kan det vara vettigt om du tänkt turbokonvertera.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Oskar Magnusson
Götene
Här sen Dec 2004
Inlägg: 27


Trådstartare
Här kommer några bilder på Forden. . .

Efter första renoveringen. . . .



Från den nuvarande renoveringen. Buren har jag gjort så den går å ta isär och så man kan lätt plocka i och ur den.
Har klätt med plåt i bak för att det ska se lite snyggare ut men vet inte om det ska vara kvar, väger trots allt några extra kilon med dom i. Funderar på om man inte skulle kunna tillverka dom i lite lättare material, sparar jag dom så ska jag nog flocka plåtarna i svart, eller bara måla dom. . . .
Hatthyllan var det svåraste att tillverka, men den blev faktiskt helt okej tycker jag. Den gamla var snygg med förutom hålen för 6*9:orna så den kastade jag. . .




och så här står bilen nu, ska försöka att får ner den på hjulen så snart som möjligt. . .

Ska lägga upp bilder på bakaxeln m.m. framöver med. . . .har inte tagit några kort på ett tag så får väl göra det nu. . . .

_________________
Oskar Magnusson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Ah, är det den bilen! Den har jag sett på någon annan sida. Snygg men jag tycker nog att parkeringsljusen från 140 ser lite malplacerade ut. Bland annat Golf MkI och MkII har lysen med infällt positionsljus som passar bättre på Escort, IMo.

Fälgarna är klockrena!

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Oskar Magnusson
Götene
Här sen Dec 2004
Inlägg: 27


Trådstartare
Här kommer lite bilder på bakaxelupphängningen/fyrlänken. Vet inte nått hur det kommer att fungera med de här hemmagjorda grejorna ska bli väldigt intressant iaf.
Jag å min far har haft väldigt skilda åsikter om hur det skulle byggas med gradtal å vinklar avstånd m.m. får hoppas att det kommer att fungera. Länkarmarna är från 740s bakaxel, sitter en lång å kort på mitten av bakaxeln på dom, eftersom farsan har ett lager av gamla volvos så var det bara att gå å skruva av (gratis är gott ) Använde dom dels för att dom passade hyffsat i gamla främre bladfjäderfästet och dels för att längden var nästan perfekt. . . . Sen är dom ju i aluminium med, är ju ett litet plus. . .
Åsikter å förslag är hjärtligt välkommna. . .



_________________
Oskar Magnusson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Intressant! Själv hade jag kanske föredragit lika långa stag men det är ju värt att testa sådär. Första generationens Escort tvälingsbilar och Anglia hade ju en liknande konstruktion.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928



Smartas är att läsa Escort Rally Handbok där står alla vinklar, vi labbade på en kompis BDA Escort, blir det fel så vibrerar axen kraftigt. Sista ban Escorten jag byggde så köpte jag ett fyrlink kit på Rallydisigne
ca 2 000:- det fungerar !!!!

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Japp, och måtten finns också på flera siter på nätet. Hittar du inte kan jag nog greja fram dem.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Hej!
Jag tittade på bilderna av fyrlänk mm.
På rallybilar tex med stående fjädring så är själva fjäderbenet placerat ute i hjulhuset, undre fästet precis innanför (i ditt fall) skjölden till br-trumman.
om du sätter fjäderbenet så långt in som på bilden kommer inte fjäderbenet att kunna göra sitt jobb på bästa sätt. När karossen kränger tex så blir ju utslaget mycket större ute vid hjulet än längre in på axeln=sämre "reaktion".

När det gäller fyr-länk så är det en hel vetenskap, jag laborerade en hel del själv på min rallybil innan det blev bra. Därför skulle jag rekomendera dig att göra infästningarna i karossen justerbara i höjdled med flera hål ovanför varandra för att kunna ändra vinkeln på stagen i förhållande till axeln. Jag hade lika långa länkar på min rallybil och min slutsats blev att länkarna skall peka lite upp mot axeln, alltså sitta lågt i karossinfästningen. Det gör att bilen "sätter" sig bra i acceleration=man får ner kraften.

Ta det inte som kritik utan som tips.

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Oskar Magnusson
Götene
Här sen Dec 2004
Inlägg: 27


Trådstartare
ok tack för alla synpunkter. Även om det inte ser så ut på bilderna så är stagen lika långa uppe å nere, skulle dock velat haft båda lite långre dock. Har kollat på rallydesigns grejor med, men eftersom man redan kommit så här långt skulle det vara kul å testa å ser hur det fungerar. Funkar det inte är det väl bara att beställa en sats med delar .

Megablade
Tyvärr så har jag redan kapat hål i golvet för stötdämpartornen så jag får testa där först (latmasken som kommer fram). . . annars nu när du skriver det så blir jag faktiskt sugen på att flytta ut dom i hjulhusena ,får se vad jag gör. . .
Det där med vinkeln på stagena har jag funderat på mycket, om dom ska vara vinklade uppåt eller nedåt, var en väldigt bra artikel i Wheels för ett tag sen där dom förklarade allt om vinklar m.m. på fyrlänken får leta upp den tidningen igen. . .
Jepp justerbara hål ska det bli med, har börjat kolla lite det för ett tag sen hur man skulle göra det bäst/smartast.

Vad tror ni om att ha en liten vinkel inått på dämparen som jag gjort då? Var det dumt kanske? Funkar ju antagligen bra när sidorna fjädrar var för sig, men rör båda två ihop samtidigt så borde det väl inte vara någon fara? Fjädringsvägen blir ju inte alls för lång, kanske max 7-8 cm pga sänkningen. . . Ändå har jag kapat ur å höjt golvet lite för att bakaxel ska kunna fjädra lite mer uppåt utan att slå i. . .

_________________
Oskar Magnusson
Citera
Oskar Magnusson
Götene
Här sen Dec 2004
Inlägg: 27


Trådstartare
Ja då har man tagit tag i bygget i veckan och hunnit med en del. . .. på bilderna ser ni dom övre fyrlänkfästena och dämparfästena under gångna veckan. . . .Har även bild på ett längre rattnav jag gjort med för och hamna längre bak. . . .
Även sänkningen som det ser ut nu. Har ställt dämparna i mittläget så jag kan även sänka och höja den ett par centimeter om det skulle vara så. . .
Även höjt golvet lite i mitten för annars skulle bakaxel ta i när det fjädrar fullt. . . .
Nu ska man bara göra klart panhardstaget med så man kan få ner bilen på marken. . . sen blir det till en första provtur . . . . =)









_________________
Oskar Magnusson
Citera
marky
Västerås
Här sen Jan 2005
Inlägg: 147



fasiken så trevligt det ser ut! Blir alldeles alldeles avundsjuk ju. Någon gång kanske min bil blir sådär ball..

_________________
Markus Vidman
Citera
Oskar Magnusson
Götene
Här sen Dec 2004
Inlägg: 27


Trådstartare
Nu är det hemmagjorda panhardstaget på plats, så nu ska allt helsvetsas och fräschas upp bara och sen kan man sänka ner den och se hur det ser ut. . . .=)




_________________
Oskar Magnusson
Citera
Oskar Magnusson
Götene
Här sen Dec 2004
Inlägg: 27


Trådstartare
Nu har man fräschat till bakaxel lite och hängt upp den igen, så nu var bakvagnen färdig för tillfället. Ska väl sätta på skivbromsar i bak med framöver men nu får det vänta.



Börjat göra färdigt fästena till bromsoken i fram med, är som sagt bromsar till Sierra Cosworth. . . . . Köpt nya belägg och ska fixa längre hjulbultar med. Hjullagrena var ju inte heller så frsächa så passar på att byta dom när man ändå har isär allt. . . .



_________________
Oskar Magnusson
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Himla trevliga bilder... thumbs up
Hur har det gått?

CheeRS!

_________________
Håkan Persson
Citera
Oskar Magnusson
Götene
Här sen Dec 2004
Inlägg: 27


Trådstartare
Jo du, planerna för bilen är stora men inte så snabba. Håller på att ta rallylicens nu med så jag har köpt mig en 240 som kräver lite omtanke + att man köpt sig en 140 som bruksbil som också behöver servas. . .
Men nu ska jag inte skylla ifrån mig, har varit lite slö det sista men ska ta tag i det nu fram mot sommaren när man kan vara ute å meka. . . .

240 är lite bucklig i bak men maskinellt så går det som en klocka. . .




_________________
Oskar Magnusson
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



ojjj, den där 140:n var ju apcool!! thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Widell
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 549



olika fälgfärg på höger och vänster. Nytt grepp! thumbs up
Escorten är helrätt för övrigt.

_________________
Alexander Widell
BMW E82 135 -12
BMW E30 327iM -88
Opel Kadett coupé -75
Buell XB12S -08
Citera
Oskar Magnusson
Götene
Här sen Dec 2004
Inlägg: 27


Trådstartare
Njae inte riktig så, har 2 uppsättningar med hjul ifall man tröttnar på ett par =). . . .

_________________
Oskar Magnusson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort MK2 -75 SÅLD!
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (24654 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande