Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Focus RS -03
1, 2   >>
9189 besök totalt
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004
Inlägg: 207


Trådstartare


Motor:
 2-liters 16V Duratec RS (1988 cm^3)
 4-cyl tvärmonterad radmotor
 2 överliggande kamaxlar
 Vattenkyld Garret GT2560 LS turbo
 Vattenkyld intercooler

Modifieringar:
 Chip: ECU seriell programmerare, Bluefin Superchips
 Kylare (motor): Uppgraderad aluminiumkylare, Graham Goode Racing
 Kylare (intercooler): Uppgraderad aluminium kylare, Pro Alloy Motorsport
 Kammar: Trimkammar, Piper Cams
 Kamdrev: Ställbara kamdrev, Piper Cams
 Grenrör: Rostfritt/keramikbehandlat exktraktor grenrör, Primary Designs
 Katalysator: Rostfri downpipe med racekat, Graham Goode Racing
 Avgassystem: 2,75" från kat med 4" utblås, Mongoose Exhausts
 Luftfilter: Öppet sportluftfilter, K&N 57i Generation II
 Dumpventil: Återcirkulerande, Bailey DV-30
 Tändkablar: Ford Motorsport original
 Slangar: Samco Turbo kit

Effekt:
 215 hk (158 kW) vid 5.500 varv/min*
 310 Nm vid 3.500 varv/min*
 Toppfart 232 km/h*
 0-100 km/h på 6,5 s*
 80 - 120 km/h på 5,5 s*
 Hockenheim (KK) 1.18,9 min
* Data enligt tillverkare/registreringsbevis. Se attachment 5 för aktuell specifikation

Transmission:
 Framhjulsdrift
 5-växlad manuell växellåda
 Koppling från AP Racing
 Racingdifferential från Quaife

Bromsar:
 Fram: Brembo 4-kolvsok med 325 mm ventilerade Brembo skivor
 Bak: Lucas 1-kolvsok med 280 mm skivor
 Bromsbelägg: EBC RedStuff Ceramic
 Bromsslangar: Goodridge kit
 Bromsvätska: Castrol SRF Racing Brake Fluid
 ABS-system: Bosch MK 25
 160-0 km/h på <4,1 sekunder eller <93 meter

Chassi:
 Fram: McPherson fjäderben med modifierade undre länkarmar, samt Sachs racingdämpare
 Bak: Multilänkaxel med Sachs racingdämpare
 65 mm ökad spårvidd (jämfört med en standard Ford Focus)

Fälgar:
 Sommar: Femekrade o.Z Racing 8x18" (original färg)
 Bana: Femekrade o.Z Racing 8x18" (vita)

Däck:
 Sommar: Michelin Pilot Sport 225/40/R18
 Bana: Pirelli PZero Corsa 225/40/ZR18

Kaross:
 3-dörrars
 Spårvidd 1589/1552 mm (fram/bak)
 Karossbredd 1772 mm
 Längd 4183 mm
 Axelavstånd 2615 mm
 Tjänstevikt 1280 kg
 Bränsletank 55 l

Lack:
 Imperial Blue (metallic)
 Mr. CAP behandlad

Inredning:
 Sparco lädestolar fram med matchande baksäte
 Aluminium handbromsspak, växelspaksknopp och pedaler från Sparco
 Aluminium ventilationsreglage och cigaretttändare från Steeda
 Kolfiberpanel mellan stolarna med startknapp och numrering
 Instrumentpanel med bl.a laddtrycksmätare och växelindikator

Billjud:
 Ford original CD-växlare (6006E med front i aluminium)

Övrigt:
 WRC-vinge (lackerad i Imperial Blue)
 Modifierad grill (lackerad i Imperial Blue och med RS-märke)
 Kolfiber styling i motorutrymme från Graham Goode Racing
 Motorlyftöglor med ingraverad RS logga
 Svarta bakljus från ESP Design
 Mörk solfilm på bakrutor
 "Nyckelhål" på dörrar borttagna
 Vita stänkskydd från Sparco
 Skyddsplåt runt avgasutblås i rostfritt stål
 Nummer 3425 av 4501 tillverkade (totalt 38 st i Sverige)
 Dubbla inbrottslarm samt elektronisk startspärr

På gång:
 Slangar: Samco Coolant kit
 Kylvattenbehållare: Pro Alloy Header tank
 Swirl Pot: Pro Alloy
 Instrument: SPA Design (turbotryck/vattentemp och oljetryck/oljetemp)
 Fönsterstreamer: Sparco (vit)
 Fotstöd: Sparco aluminium
 Lackering: Lite blandade plastdetaljer
 Mätning på "rullande landsväg"

Tack till:
 Jan, Michael, Tony, Tomas, Axel & Co och 2 x Christer...

_________________
Per-Anders Gustafsson
Citera
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004
Inlägg: 207


Trådstartare
Framifrån:


_________________
Per-Anders Gustafsson
Citera
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004
Inlägg: 207


Trådstartare
Bakifrån:


_________________
Per-Anders Gustafsson
Citera
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004
Inlägg: 207


Trådstartare
Mantorp Park, HPC -05:


_________________
Per-Anders Gustafsson
Citera
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004
Inlägg: 207


Trådstartare
"I feel the need, the need for speed..." (Mantorp Park, HPC -05):



Fotograf: EVo

_________________
Per-Anders Gustafsson
Citera
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004
Inlägg: 207


Trådstartare
Bromsar:


_________________
Per-Anders Gustafsson
Citera
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004
Inlägg: 207


Trådstartare
Förarplats:


_________________
Per-Anders Gustafsson
Citera
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004
Inlägg: 207


Trådstartare
Mittkonsol:


_________________
Per-Anders Gustafsson
Citera
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004
Inlägg: 207


Trådstartare
Stolar:


_________________
Per-Anders Gustafsson
Citera
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004
Inlägg: 207


Trådstartare
Motor, Duratec RS:


_________________
Per-Anders Gustafsson
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Riktigt fet bil det där

_________________
/David Johansson
Citera
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004
Inlägg: 207


Trådstartare
Tackar!

/P-A.

_________________
Per-Anders Gustafsson
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



första snygga focusen jag har sett!

_________________
Björn Hansson
Citera
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004
Inlägg: 207


Trådstartare
Zolektric:

Nu överdrev du nog lite... Men tack ändå!

/Per-Anders.

_________________
Per-Anders Gustafsson
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



nej, faktist inte. då focus, eller jag har sett dom ett annat namn som jag inte tar här, är inte så snygga. eller t o m lite fula. så din Focus är helrätt thumbs up

_________________
Björn Hansson
Citera
rc_croft
tyresö/stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 60



helt rätt val av bil dom är så fina

_________________
Eric Pettersson
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Coolt!

Läs gärna "testet" på min hemsida...

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004
Inlägg: 207


Trådstartare
Specifikation uppdaterad 2005-08-29

/Per-Anders.

_________________
Per-Anders Gustafsson
Citera
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004
Inlägg: 207


Trådstartare
Specifikation uppdaterad 2005-10-10

Ny bild (Gelleråsen, Attitude Motorclub -05):



Fotograf: Richard Axell

_________________
Per-Anders Gustafsson
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3323



Ser bra ut, verkar blivit en del bankörning för dig iår thumbs up

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004
Inlägg: 207


Trådstartare
Tackar! Jodå, ett par träffar (4-5) har det allt blivit...



/Per-Anders.

_________________
Per-Anders Gustafsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Focus RS -03
1, 2   >>
9189 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande