Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -83
1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (15304 totalt)
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279


Trådstartare
Hej!

Jaha, efter något år på rejsa och med vänner som har dåligt inflytande på mig så har det drabbat mig också: en busbil har hamnat i garaget...

Jag har halkat runt på lite träffar med min bruksbil, en SAAB 900 S av gamla generationen. Med lätt trimmad motor och lite chassieförbättringar är den riktigt skoj att köra. Dock kommer man förr eller senare till ett vägskäl då nästa modifiering skulle göra bruksbilen alltför opraktisk och behovet av en till bil uppstår (någon som känner igen sig? ) . Att bygga banbil av 900:an kändes lite lockande, speciellt sedan man sett Ragnars framfart i 99:an, men jag ville prova något nytt (nytt för mig alltså).

Har funderat länge på vad jag skulle köpa. Länge lutade det åt en CRX V-tec eller Clio 16V. Sedan kom tankarna på en E30 is eller en 944:a (föga orginellt, men det måste finnas anledningar till att det är så populära här!). Ville prova bakhjulsdrift efter att i 13 år militant förespråkat framhjulsdrift. Givetvis helt utan att ha provat RWD . Då jag ville ha en bil som kan användas både som glassätarbil och banbil föll valet på Porschen till slut. Tycker det är en riktigt, riktigt snygg bil som med ganska små modiferingar verkar ha potential att bli riktigt skojig. Dessutom kvalar den till skillnad från de andra alternativen in som "sportbil", vilket ger möjligheter till mycket bankåka häromkring. Att jag sedan fått en hel del inspiration av Magnus K's 924 spelade givetvis in också!

Så i november köpte jag så ett objekt. Jag blev 25:e(!) ägaren till en lätt häckig -83:a. Vad har sett hittills är den relativt rostfri. Klädseln är lite sliten och lacken lite matt. Den går riktigt fint (motorn är chippad, huvida det gör något låter jag vara osagt, är skeptisk till chippning av sugmotorer) och växellådan känns tight och bra. Perfekt utgångsobjekt m.a.o.! Ambitionen med den är att få till någon form av söndagsräser. D.v.s. den ska ha kvar inredningen, men så nedskalad som möjligt utan att det blir fult eller rent obekvämt, utsidan ska vara hyggligt blank och chassiet ska förbättras. Jag satte en fast budget för bil+modifieringar så att ju billigare bil jag hittade, desto mer förbättringar kan jag göra. Som priset blev så finns det nu skapligt med utrymme för modifieringar. Det lilla jag kört hittills lovar gott, jag blir glad varenda gång jag sätter mig bakom ratten och det är ju liksom målet med övningen!

Så här ser den ut nu:




Den allra första "Att göra"-listan ser ut som följer:

Motor/växellåda
-Översyn, kolla komp, tändning, stift, filter m.m.
-Ev. Byte motorkuddar, den vibrerar rätt bra
-Ev byte växellådsolja

Inredning
-Uppfräschning av mattor m.m.
-Byta "Limpratten" mot 95 mm djup ratt för att få en vettig körställning
-Troligen byta åtminstone förarstolen till en rejsigare variant (ska göras men kanske inte allra först)
-Dra om elen till larmet och rätta till en del andra fulkopplingar (24 ägare sätter sina spår på ett elsystem...)
-Skaffa bagagerumsmatta då denna saknas (Ja, den väger, men söndagsräsrar har bagagerumsmatta...)

Chassie/broms
-Byta bromsskivor fram
-Renovera oken runt om
-Byta till bättre bromsvätska
-Ev. byta till stålomspunna bromsslangar
-Byte dämapre/fjädrar till svängigare varianter (ska göras men kanske inte allra först)
-Ev. byte av bussningar, vet inte hur befintliga mår, men troligen inte så bra
-Bya M+S-däcken mot något greppvänligare

Yttre (A.K.A. Blinglistan )
-Befria den från Zatzy-dekaler (KLART!)
-Plocka av bakkjolen (KLART!)
-Räta ut bucklor
-Lacka om locken över popup-lysena och plåten mellan lysena
-Polera upp lacken efter bästa förmåga (huven är imponerande matt!)
-Byta bort de vedervärdiga Cockie cutters-hjulen mot något snyggare (de må vara lätta, men jag kommer inte överrens med dem )
-Montera blå neon under bilen, 32" LCD-skärm på instrumentbrädan, sidepipesreplikor i plast på bakskärmarna samt måla i texten på däcken med vit penna... NOT!!!

Sedan är det tusen andra smågrejer att fixa såklart och med lite otur hittar jag något som måste prioriteras när jag går igenom den. Det allra första jag ska göra är dock att tvätta av allt ordentligt så att det blir lite trevligare att meka. Om jag gör ovan listade saker räknar jag med att ha ett bra utgångsobjekt att jobba vidare med, sedan ska den köras lite för att jag ska kunna känna hur den mår och bestämma fortsättningen. Dock vill jag inte göra alla stora förbättringar på en gång så att jag inte får chansen att känna vilken skillnad varje förändring gör. Då missar man ju minst halva nöjet!

Ja, det var mycket svammel om ingenting, vet inte om någon kommer orka läsa alltihop eller om jag tappade hälften redan i inledningen. Har lite svårt att vara kortfattad . Bäst man går ner i garaget en sväng...

M.v.h. Uffe

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Ah, äntligen en presentation!

Jag får väl räkna in mig i skaran av de som haft dåligt inflytande! Nu ska jag bara släpa in dig i ÖSK- och/eller PCS-världen på nåt sätt också...

Kul! Garagebesök önskas!
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 628



Bara att gratulera thumbs up Ser ju ut som en tvillingbil till min 944:a

_________________
/Patrik Rylander
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279


Trådstartare
Magnus Karlsson skrev:
Ah, äntligen en presentation!

Jag får väl räkna in mig i skaran av de som haft dåligt inflytande! Nu ska jag bara släpa in dig i ÖSK- och/eller PCS-världen på nåt sätt också...

Kul! Garagebesök önskas!
Mangan


Vaddå? Bara en och en halv månads fördröjning...

ÖSK är på G, PCS vet jag inte hur jag ska göra med... Garaget är öppet för besök när som helst! Ska kanske spola av bil, motor och underrede idag tex

Rylander skrev:
Bara att gratulera Ser ju ut som en tvillingbil till min 944:a


Jo, det är en slående likhet även om din är i bättre kondition och har snyggare hjul. Vi kanske skulle bilda team och dra in feta sponsorpengar? Konstaterade igår att den solida svarta fanns -83 till -90 med samma färgkod. Det lovar ju gott om man behöver beg. delar! thumbs up

M.v.h. Uffe

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3981



Grattis! thumbs up Helt rätt att skaffa en ny bruksbil så att du kan göra Saaben mer extrem! .... eller nehe, var det inte så det var tänkt?

Men det ser ju ärligt talat ut som en schysst objekt för lite lagom banåkning sådär, utan att egentligen ha en aning så verkar ju iaf modellen på bil rätt. För önska dig mkt nöje med den!



Kan du föresten inte redovisa din "fasta" budget så kan vi andra få slå vad om hur mkt du kommer överskrida den?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Ibland blir jag också lite sugen på Påsse....

Cool..... thumbs up

Blir nog en trevlig banbil.....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 628



Citat:
Jo, det är en slående likhet även om din är i bättre kondition och har snyggare hjul. Vi kanske skulle bilda team och dra in feta sponsorpengar? Konstaterade igår att den solida svarta fanns -83 till -90 med samma färgkod. Det lovar ju gott om man behöver beg. delar!


Ha ha, låter som en bra idé

Vet inte om Fuchs fälgarna är så mycket snyggare men det är klart klassiska är dom...blir nog såna som dina till r-däcken...

_________________
/Patrik Rylander
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279


Trådstartare
Ragnar skrev:
Grattis! thumbs up Helt rätt att skaffa en ny bruksbil så att du kan göra Saaben mer extrem! .... eller nehe, var det inte så det var tänkt?

Men det ser ju ärligt talat ut som en schysst objekt för lite lagom banåkning sådär, utan att egentligen ha en aning så verkar ju iaf modellen på bil rätt. För önska dig mkt nöje med den!



Kan du föresten inte redovisa din "fasta" budget så kan vi andra få slå vad om hur mkt du kommer överskrida den?


Hmmm... Något i ditt resonemang stämmer dåligt med hur jag hade tänkt från början man jag har svårt att sätta fingret på vad... Jaja, jag har iaf beställt tre extraljus och ett drag till Porschen nu samt ställbara coilovers och 19"-slicks till SAABen.

Tack! Jag har heller ingen aning om modellen, men det har sett lovande ut då jag sett 944:or in action så jag hoppas på det bästa!

Hahaha!!! Den var inte dum! Men visst, min budget ligger på ca 1,27 prisbasbelopp (tidigare basbelopp). Bara att räkna och gissa på! Vinnaren får en glass...

För övrigt när jag fortfarande SAAB-drömmar men det blir när det finns ett stort dubbelgarage på en tomt som tillhör mig så att man kan mixtra fritt. Denna SAAB skulle ha en V4 under huven och en bred läderrem över densamma...

Bistec skrev:
Ibland blir jag också lite sugen på Påsse....



och ibland blir jag lite sugen på en BMW med sexa...

Rylander skrev:

Vet inte om Fuchs fälgarna är så mycket snyggare men det är klart klassiska är dom...blir nog såna som dina till r-däcken...


Fuchsfälgarna är mycket mjukare i formen vilket är snyggare till 944:ans runda kaross enligt mig. Jag har funderat på R-däck på kakformshjulen men R-däck ligger minst en säsong fram för mig. Måste lära mig köra först! :

M.v.h. Uffe

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279


Trådstartare
Jaha. Då har jag varit en sväng på macken. En rätt lång sväng... Tänkte göra en sista avsköljning innan det var dags att skrapa på skattekvittot och ringa vägverket.

Hissade upp bilen och monterade av "hasplåten". Tyvärr var motorn väldigt kladdig under visade det sig . Det var omöjligt att se varifrån det kommit då det var många års kladd. Slet som en gnu med diskborste och motortvätt. Resultatet blev över förväntan (glömde kameran i förrådet på vägen ut till bilen )! Nu är det rent och snyggt och förhoppningsvis fortsätter det så, annars lär jag se var det läcker och då kan man ju bedömma hur bråttom det är att fixa. Hursom helst är det alltid skönt att få bort allt klet innan man skruvar på bilen. Trodde aldrig att den skulle starta efter den tvätten men det var inga problem. Hade uppenbarligen klarat att inte skölja genom tändsystemet.

Har även slitit ur larmet nu. Jisses säger jag bara! Vilken skön inkoppling! Hade ett lite mystiskt fel på larmet. Dioden på statusindikatorn i fönstret glödde när larmet var avaktiverat. Den borde varit helt släckt. Kollade upp jodningen och hittade den mest imponerande samling strömtjuvar, kabeldon mellan 4 kvmm och 0,1 kvmm-kabel jag sett. Totalt kaos. Slet ut skiten och jordade larmet direkt till jord och så var lampan släckt!

Styrenheten till larmet låg löst under handskfacket och var inkopplad med sockerbit. Såg så här fint ut :




Blir till att löda ihop med nya kablar och lägga på krympslang i stället. Tänkte också montera enheten fast och dold. Sedan återstår bara resten av elen att kolla över...

M.v.h. Uffe

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Välkommen in i 944-träsket Uffe
Klart du får gå med i lite klubbar så du får köra ordentligt.
Vad var det för märke på larmet??
Själv har jag ett icke-fungerande-DEFA som någon klåpare har installerat på min. Kablarna är lindade lite här och var samt det finns en stor silikonklutt genom batterihyllan där larmkablarna går igenom. Tänkte nysta bort den där röran till sommaren.

Lycka till med bilen!

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 579



Eddie Varvstopp skrev:
Välkommen in i 944-träsket Uffe
Lycka till med bilen!


Detsamma Ulf! Riktigt kul med en rejäl -83 som jag har ;-). Har lite delar mm som blivit över sen min totala strippnings procedur har inletts om du behöver ngt.
Kul med lite inspiration nu när man har legat lågt ett tag med meekandet. Hoppas på mycket bilder mmm så man kan följa ditt projekt med spänning.
/ Martin

_________________
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279


Trådstartare
Hejs...

Tack ska ni ha! Vi får väl se hur fast jag blir i träsket men så här långt gillar jag att klafsa runt i dess utkanter iaf!

Eddie: Det är ett Carguard 950S. Hittade en komplett installationsmanual på svenska på deras hemsida så det är rätt smidigt att göra om hela rasket. Även på min finns ett hål borrat i batterihyllan men det är helt o-tätat... Lyckligtvis är det borrat på en vertikal yta istf botten av hyllan så det är ganska lugnt. Ska fixa fram några gummigenomföringar så blir det nog finemang.

Martin: Vet inte hur mycket inspiration du kommer få av detta bygge i vinter precis. Tyvärr är mina mekmöjligheter lite begränsade för större utsvävningar men en eller annan bild ska väl trilla in. Ska fundera på om jag kan tänkas behöva något som väger, d.v.s. något som du plockat bort... Finns ju lite skavanker här och var på inredningen.

M.v.h. Uffe

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ajdå, en mindre att stå och äta glass ihop med i depån
Kul att det blev affär thumbs up Skruva nu inte isär för mycket så att du missar halva säsongen

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Kristian Larsson skrev:
Ajdå, en mindre att stå och äta glass ihop med i depån
Kul att det blev affär thumbs up Skruva nu inte isär för mycket så att du missar halva säsongen



Som jag gjort menar du ??

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
mats fhinn
Katrineholm/Motala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 9



kul att du e igång, vi får ta den där fikan å glo i boken lite , blir själv mer och mer sugen på ett separat busprojekt för bana.............blysläden går ju rätt bra rakt fram men på bana duger den nog inte

Hörde av vår gemmensamma bekant med 944an i k-holm att boken inte stämmer med verkligheten, han hade visst ett hel bibliotek, kanske vi får bjuda in oss till han ...........

_________________
SAAB 9000cseR


http://www.garaget.org/show.php?car=27
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Trevlig bil du skaffat Ulf! Jag är inte förvånad över ditt val. Utan att ens ha kört bana med 944 (än) så vill jag ändå påstå att som ban-/glassätarbil så är den i sin prisklass svårslagen! Är snarare förvånad över att det inte finns fler av dem här på forumet.

Hoppas vi ses på någon bana i sommar!
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Andreas Ingemarson skrev:
Trevlig bil du skaffat Ulf! Jag är inte förvånad över ditt val. Utan att ens ha kört bana med 944 (än) så vill jag ändå påstå att som ban-/glassätarbil så är den i sin prisklass svårslagen! Är snarare förvånad över att det inte finns fler av dem här på forumet.

Hoppas vi ses på någon bana i sommar!


Åja, så få är vi väl ändå inte? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6965&highlight=

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Ajdå, en mindre att stå och äta glass ihop med i depån
Kul att det blev affär thumbs up Skruva nu inte isär för mycket så att du missar halva säsongen


Det är lugnt, i dubbel bemärkelse: För det första: Skulle aldrig missa chansen till en glass så du kommer att ha sällskap! Förresten så har ju du mer bankärra (Skodan i all ära men jag tänker på VW'n!) än de allra flesta och DEN vill jag inte missa på banan, så du får allt ta och pallra dig iväg ut på några varv! Jag kan hålla i din glass under tiden (lovar att inte slicka på den) och för det andra: jag skruvar inte ner för mycket för det går inte i mitt garage.

mats fhinn skrev:
kul att du e igång, vi får ta den där fikan å glo i boken lite , blir själv mer och mer sugen på ett separat busprojekt för bana.............blysläden går ju rätt bra rakt fram men på bana duger den nog inte


Kul att se dig här Mats! thumbs up Ett busprojekt börjar kännas väldigt skoj men jag vill nog påstå att det ska gå fint att ta böjar med din vagn också! 9k har väl ett ganska bra chassie (Speciellt din vill jag minnas) och motor har du ju så att det räcker... Är ganska säker på att den skulle göra bra i från sig på bana. Sedan är det ju avvägningen komfort vs. sport som snabbt blir mer sport än komfort när man börjar skruva...

och, ja, vi får ta tag i fikandet! Jag slår dig en signal så får vi hitta en dag!

Andreas Ingemarson skrev:
Trevlig bil du skaffat Ulf! Jag är inte förvånad över ditt val. Utan att ens ha kört bana med 944 (än) så vill jag ändå påstå att som ban-/glassätarbil så är den i sin prisklass svårslagen! Är snarare förvånad över att det inte finns fler av dem här på forumet.

Hoppas vi ses på någon bana i sommar!


Tack! Kan ju säga att jag kikat en del på din tråd... Din bil är verkligen hur ball som helst! Så strippad blir inte denna, inte i år iaf, men man vet ju aldrig. Hoppas också att vi ses på banan!

M.v.h. Uffe

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279


Trådstartare
En kortkort uppdatering. I brist på rejsförbättrande åtgärder började jag riva lite i inredningen och upptäckte att det fanns ett gäng små glödlampor som inte funkade och som jag inte ens visste fanns (till värmereglaget bl.a.) Satte i nya så ny lyser det som en blekgul julgran i bilen. De gula mätarna stirrar på mig så pass att jag har börjat gilla dem... Börjar få svårt att tänka mig vita siffror vilket kändes som en självklarhet i början. Konstigt...

Har även skruvat lös ett lock till lyset och ska börja slipa ner det inför lack, eller om det ska bli plugg till en glasfiberform. Inte nödvändigt på något sätt men ett lagom stort objekt att prova GF-gjutning på!

M.v.h. Uffe

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Ulf Lögdberg skrev:
Har även skruvat lös ett lock till lyset och ska börja slipa ner det inför lack, eller om det ska bli plugg till en glasfiberform. Inte nödvändigt på något sätt men ett lagom stort objekt att prova GF-gjutning på!

När du fått stil på locken så har jag en motorhuv att göra en kopia på...

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279


Trådstartare
Magnus Karlsson skrev:
Ulf Lögdberg skrev:
Har även skruvat lös ett lock till lyset och ska börja slipa ner det inför lack, eller om det ska bli plugg till en glasfiberform. Inte nödvändigt på något sätt men ett lagom stort objekt att prova GF-gjutning på!

När du fått stil på locken så har jag en motorhuv att göra en kopia på...

/Mangan


Hmmm... Blir inte den 4 mm för hög jämfört med orginal?

/U

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -83
1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (15304 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande