Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW ALPINA A3 -74, Backracer
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (22196 totalt)
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778


Trådstartare
Liten presentation av mitt projekt. Tyvärr försvann en massa bilder på bilen när jag hade inbrott på firman och datorn stals, men jag försöker lägga upp lite av det som finns kvar.

Bilen är alltså en Alpina A3 från -74 som har byggts för backracing i Tyskland. Detta skall ha gjorts när bilen var ganska ny, den är därför rostfri eftersom den har gått tävling hela livet. Dörrar, motorhuv och baklucka är i glasfiber och alla rutorna utom vindrutan är i plast. Helbur som tyvärr inte längre är godkänd pga för klena rör i huvudbågen.

Chassiet är byggt med coil overs, ställbara kränghämmare och ventilerade skivor runt om med fyrkolvsok fram och tvåkolvsok bak. Rullar på 10 x 15" slicks bak och 9 x 13" fram på tredelade fälgar.

Motorn är enligt uppgift byggd på en bottendel från en 2002:a med stålvev och smidda kolvar. Svänghjulet är duktigt lättat och kopplingen en flerskivig Sachs variant med aluminiumhus. Toppen skall vara en BMW Motorsporttopp som är gjord för DTM. Hela innehållet i toppen är DTM prylar rakt igenom. Oljetråg och oljepump är ombyggt för stående montering av motorn. Sprutet är Haltech F7. Getrag dog leg låda från E21 och 4,75 diff med 70% spärrverkan. Katalysator (krav på tyska tävlingsbilar) och lambdamätare modell analog. Det har funnits bromspapper på motorn på 276 hkr vid 9700 rpm, men de har tillsammans med ett stort reservdelslager och vagnbok försvunnit.

Jag bytte mig till bilen krockad mot en motorcykel och hittills har jag fått båda rambenen bytta och en ny front på plats. Smällen hade tagit vänster fram, men karossen hade rört sig och taket blivit veckat. Allt detta är nu fixat i riktbänk och bilen är rak. Har köpt en stötfångare bak i glasfiber av Lennart på 02 depån för att komplettera den baktill. Arbetet har legat nere väldigt länge pga bristande intresse, men jag har bestämt att den skall rulla på BMW klubbens banmöte i augusti. Om jag sen verkligen lyckats märker vi då

om det är någon som har teknisk info på bilen eller vet var grejorna har tagit vägen så blir jag glad om ni delar med er av infon. Allt jag vet om bilen har jag letat fram från olika personer som på ett eller annat sätt har haft med bilen att göra.






Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778


Trådstartare
Några fler bilder...





Citera
Kees
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 233



thumbs up

Mycket kul bil! Har du redan haft kontakt direkt med Alpina för att fråga vilken info finns hos dom?

_________________
Kees van Holland

997 GT3
några BMW-Alpina
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Herrejösses vilken läcker liten skapelse thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



BMWTobbe skrev:
Arbetet har legat nere väldigt länge pga bristande intresse, men jag har bestämt att den skall rulla på BMW klubbens banmöte i augusti. Om jag sen verkligen lyckats märker vi då


Klart du kommer lyckas! Bara hojta till om du behöver hjälp, detta projekt blir jag mer än gärna inblandad i!!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308



Underbar (trots att det inte är en Opel ha ha )

_________________
Ascona_A
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354




Underbar bil! Ut i garaget och se till att den blir åkbar!

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kul med lite info denna bil här på forumet. Med mina böjelser är detta skapligt nära den optimala banträffsbilen
Eftersom jag vet att den hinner bli klar till Knutan så skriver jag inte en tjatig rad om det

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Jag blir i hela kroppen av sånna bilar!! Lycka till med projektet, hoppas den blir klar till Knutan. thumbs up

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



thumbs up Varför äger inte jag den .............................Suck............

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705



Jag kommer att åka ner till Knutstorpträffen i år,bara att se den här bilen är värt besöket! thumbs up

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946





En äkta Alpina rejsbil! thumbs up

_________________
Anders Dauner
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778


Trådstartare
Öhh, vad har jag nu gjort? Nu har jag iofs press på mig att få den färdig

Det underliga är att jag aldrig har sett eller hört den gå, så jag hoppas att spisen funkar bara det enda som var kass på motorn var fördelarlocket men jag är ändå nervös över skicket på den...

Ytterligare en uppgift jag har fått av förra ägaren är att han har lagt några 1,05 varv på knutstorp med den, idag kör han mest omkring i en lätt ombyggd Z3 med F1 motor
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



BMWTobbe skrev:
Ytterligare en uppgift jag har fått av förra ägaren är att han har lagt några 1,05 varv på knutstorp med den, idag kör han mest omkring i en lätt ombyggd Z3 med F1 motor

Är det Sten Jarl som har ägt den tidigare? Han om någon borde kunna gräva fram lite historik om bilen.

_________________
Anders Dauner
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

BMWTobbe skrev:

Öhh, vad har jag nu gjort? Nu har jag iofs press på mig att få den färdig
Ytterligare en uppgift jag har fått av förra ägaren är att han har lagt några 1,05 varv på knutstorp med den...

Nu minskade pressen rejält

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Cool bil thumbs up .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Den där bilen verkar bekant..
om jag inte är ute och cyklar har jag hört den i Erland Cox garage för ett par år sen?? I vilket fall får jag gratulera till köpet thumbs up
och för att öka pressen kan jag säga att bara motorljudet är värt att få ihopa bilen till sommaren .

Lycka till Tobbe

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



thumbs up thumbs up
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170



Riktigt mysig bil. Jag gillar verkligen sådant! Hur stor är motorn är den fortfarande 2.0? Med samma borr slag??! Att det överhuvudtaget är möjligt att få ihop den motorn är fantastisk, berätta mer!

Jag har också en mc över om någon vill byta till sig en mot en sånn bil

_________________
Martin Engström
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Tjusig bil. thumbs up
Mera info

_________________

--VVTS--
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778


Trådstartare
Kees skrev:
thumbs up

Mycket kul bil! Har du redan haft kontakt direkt med Alpina för att fråga vilken info finns hos dom?


Nej, det har jag inte. Den är inte byggd av Alpina vad jag vet.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW ALPINA A3 -74, Backracer
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (22196 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande