Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200sx s13 1989
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (8206 totalt)
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
Hejsan! tänkte lägga upp lite info om mitt pågående projekt..
Hoppas att några har intresse att följa det!

Målet med motorn är 500hk+ övriga mål är att få en riktig blick
fångare som är snabb både på bana och stripp..


Botten:
skall borras, och förses med piano tråd
Stakar och mått beställda kolvar från Sten Parner
Balanserad orginal vev
info om lager mm kommer senare

Topp:
Toppen portad av ACC racing
Special slipade kammar av ACC racing
Ventiler samt ventil fjädrar kommer att bytas ut Info kommer snart
hydrauliska lyftare skall byggas om till mekaniska..

Turbo/Grenrör:
Har inte bestämt mig ännu, förslag?

IC/Kylare:
Kommer bli bra grejer, men inte helt bestämt ännu..

Insug:
om jag inte hittar någon som vill göra ett enligt våra beräkningar för rätt pris, så blir att svetsa ett plenum och insugs rör själv..

Insprutning/tändning:
Civinco skall hjälpa till med detta, skall prova ett av deras system..

Drivlina:
Koppling från Etapp som skall klara ca 700-800nm
Lättat svänghjul
Fundera på att bygga en växel låda med stabilare drev kit från japan... Men är öppen för förslag!!

Styling:
Själva bilen är inlämnad hos reptil.nu dom skall ta fram ett snyggt
spoiler paket.. Bilder/info kommer..

Väghållning:
Ställbara dämpare, Sänk fjädrar, Alla bussningar skall bytas ut mot polyurethane, Fjäderbenstag/fram bak, kraftigare krägningshämmare..

Chassi i övrigt:
Nya balkar, trösklar samt nytt golv skall svetsas, boxa stag mm

Inredning:
Inte gjort något mer än att rensa den än, men fullbur är på gång, Sport stolar och 4punkts bälten

Billjud:
Inte funderat på det så mycket än, men troligen blir det
ett bra frontsystem, dvd/mp3 å tv..

Sponsorer:
www.civinco.com
www.reptil.nu

Har säkert glömt att skriva en hel del.. så kom gärna med frågor, kommentarer eller ideer!!..

Mer bilder kommer snart, men hittils har jag inte hunnit ta många kort,
väntar på att få hem bilen från reptil, så ja kan börja svetsa om den och montera spoiler kitt mm..






_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



urläcker bygge 500 hk i den bilar måste röra sig måttligt fort. vad väger den?

_________________
Björn Hansson
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
Zolektric skrev:
urläcker bygge 500 hk i den bilar måste röra sig måttligt fort. vad väger den?


Tackar!.. Ja hoppas på att de kommer röra på sig ordentligt =) hur mycket återstår att se!..
Ja vet inte va den väger, men utan all inrening mm bör den väll gå ner mot 1150-1200??

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



det var det jag frågade dig vad väger den idag? är inte så bra på sånt. Men 1150 är inte mycket du menar förstås fulltankad och med förare?

_________________
Björn Hansson
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Borde inte mer krut läggas på att få stopp på bilen samt chassit om du ska köra bana regelbundet?
Vilken typ av diff ska du köra samt vilken utväxling? Vad kommer bilen varva?

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



kommer säkert bli kanonsnygg och gå bra... thumbs up

men som scotte skrev, broms uppgradering?

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Krögarn
Karlstad
Här sen Sep 2003
Inlägg: 52



Är det inte risk för att veven kommer att börja "vobbla, böja sig, ...brist på rätt ord"? Har läst att den börjar göra det vid 400hk.

_________________
______________
Andreas Nyström
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
Zolektric skrev:
det var det jag frågade dig vad väger den idag? är inte så bra på sånt. Men 1150 är inte mycket du menar förstås fulltankad och med förare?


haha jo ja förstog de!.. men tänkte att det kanske finns någon annan här på forumet som har bättre koll en mig!..

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
M Scotte skrev:
Borde inte mer krut läggas på att få stopp på bilen samt chassit om du ska köra bana regelbundet?
Vilken typ av diff ska du köra samt vilken utväxling? Vad kommer bilen varva?


Jo självklart!.. har ju glömt att skriva om bromsarna! =) det va bland de första grejerna ja tänkte på, då bromsarna är underdimisionerade på denna bilen!..

Det blir slitsade skivor samt fyr kolvs ok från Nissan 300zx.. Broms belägg vet ja inte vilka det blir än..

Ja har hittat en diffspärr i usa som värkar lockande, har dock inte info på den framför mig nu, ska fixa fram det..

Vi har inte bestämt max varvet än, men för att få ut den effekten ur min lilla motor, så blir det väll någonstanns runt 8500-9000..

Anledningen att ja inte lägger mer på själva väghållningen just nu, är helt enkelt för ja är ingen van banåkare.. har bara kört ett par ggr på bana med min förra bil, en merca 190 2,6L som också var rätt modifiearad..
så ja ska alltså uppdatera chassit allt eftersom.. men man måste ju börja någonstanns..

Bilen byggs alltså framförallt för gatan, men ska köra på så många ban träffar ja kan!

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
Krögarn skrev:
Är det inte risk för att veven kommer att börja "vobbla, böja sig, ...brist på rätt ord"? Har läst att den börjar göra det vid 400hk.


Har också läst att väldigt många skriver att Veven inte skall palla mer än 400hk innan den börjar vobbla för mycket, men ingen har kunnat stärka sina påståenden me lite mer info..
Har däremot läst om ett par utlänska s13 motorer som kör upp mot 500hk och dom har inte stött på några problem med veven..Så länge dom inte varvade mer än 9k..

Men det återstår att se hur mycket den pallar!

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113



Krögarn skrev:
Är det inte risk för att veven kommer att börja "vobbla, böja sig, ...brist på rätt ord"? Har läst att den börjar göra det vid 400hk.


Har läst att man brukar använda någon form av gördel som stöd för det fenomenet...

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Tänk om vad gäller 300zx-bromsarna. På en bil med de effekter du talar om behöver du ett större kit. Minst 330mm. Om du tänkt åka r-däck så kan du glömma 300zx-bromsarna helt, annars KAN de kanske funka.

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432



Stefan205 skrev:
Krögarn skrev:
Är det inte risk för att veven kommer att börja "vobbla, böja sig, ...brist på rätt ord"? Har läst att den börjar göra det vid 400hk.


Har läst att man brukar använda någon form av gördel som stöd för det fenomenet...



Ca18det har gördel original.



Sen hur mycket den hjälper vid högre effektuttag vet jag inte. Motorn är ju i grunden inte byggd för överladdning alls. Vev- och ramlager är ganska underdimensionerade.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
Erik (fd Mooseman) skrev:
Tänk om vad gäller 300zx-bromsarna. På en bil med de effekter du talar om behöver du ett större kit. Minst 330mm. Om du tänkt åka r-däck så kan du glömma 300zx-bromsarna helt, annars KAN de kanske funka.


okej, även om ja får ner vikten till ca 1200? Får ta in titt efter andra bromsar då!.. Trodde dom skulle hänga me..

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Jag åkte med r-däck och ca 300hk i år. Detta med 300zx-ok, pagid-belägg och motul bromsvätska och bromskylning. Räckte inte för mig. Det gick bra så länge jag inte gav benet på långa rakan mantorp t ex. Med din effekt så kommer bromsarna bli direkt dåliga vid bankörning. Jag hade rekommenderat Stoptech, men tyvärr har de inte något kit till s13.. Jag kommer åka Stoptech på min nästa bil oavsett vad det blir...

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



om du kollar med StopTech så kan de säkert ta fram ett kit till S13.
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Är inte porsche-bromsar ett vettigt alternativ? Såna där kit brukar ju vara ohemult dyra. Tycker jag ofta ser priser på 20-30 tusen... Vad jag läst mig til här får man två ok för 6000:- och sen behövs det skivor och någon form av adapterplatta, men några 20k kan det ju inte kosta

Eller så kanske Cupra R bromsarna kan vara ett alternativ? Brembo-ok och 305mm skivor. Med riktigt bra belägg. Räcker inte det?


Erik behövs det verkligen så stort som 330mm??

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Erik (fd Mooseman) skrev:
Jag åkte med r-däck och ca 300hk i år. Detta med 300zx-ok, pagid-belägg och motul bromsvätska och bromskylning. Räckte inte för mig. Det gick bra så länge jag inte gav benet på långa rakan mantorp t ex. Med din effekt så kommer bromsarna bli direkt dåliga vid bankörning. Jag hade rekommenderat Stoptech, men tyvärr har de inte något kit till s13.. Jag kommer åka Stoptech på min nästa bil oavsett vad det blir...


och vad har du för kylning till bromsarna?
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
Jag har hittat ett kit me 310mm skivor.. tror ni inte att det skulle räcka?

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Erik (fd Mooseman) skrev:
Jag åkte med r-däck och ca 300hk i år. Detta med 300zx-ok, pagid-belägg och motul bromsvätska och bromskylning. Räckte inte för mig. Det gick bra så länge jag inte gav benet på långa rakan mantorp t ex. Med din effekt så kommer bromsarna bli direkt dåliga vid bankörning. Jag hade rekommenderat Stoptech, men tyvärr har de inte något kit till s13.. Jag kommer åka Stoptech på min nästa bil oavsett vad det blir...

Låter inte bra... jag som gärna vill köra 15-tummare på min bil, och då måste jag nog ha mindre bromsar än dig.
Det vore väldigt intressant att veta hur du bromsar och även vad du har för kylning. Kanske går bromsarna att förbättra på det viset?

Jag måste säga att det tycks lite konstigt hur stora bromsar som brukar monteras på 200;or. Bilarna är ju inte så tunga och de är inte svåra att göra lättare. Fast många 200;or har väl iof ganska mycket effekt och då blir det ju rätt höga hastigheter som måste bromsas in...
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Anders Jeppsson skrev:
Erik (fd Mooseman) skrev:
Jag åkte med r-däck och ca 300hk i år. Detta med 300zx-ok, pagid-belägg och motul bromsvätska och bromskylning. Räckte inte för mig. Det gick bra så länge jag inte gav benet på långa rakan mantorp t ex. Med din effekt så kommer bromsarna bli direkt dåliga vid bankörning. Jag hade rekommenderat Stoptech, men tyvärr har de inte något kit till s13.. Jag kommer åka Stoptech på min nästa bil oavsett vad det blir...


och vad har du för kylning till bromsarna?


70mm slangar dragna från fronten till centrum på bromsskivan. Jag vet ointe om det är den effektivaste av lösningar, men jag hittade inen bättre när jag fixade. Borde fungera bra.

Sen åker ju jag släta skivor, den borde bli lite bättre med slitsade.

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200sx s13 1989
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (8206 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande