Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200sx s13 1989
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (8206 totalt)
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Daniel Ekström skrev:
Är inte porsche-bromsar ett vettigt alternativ? Såna där kit brukar ju vara ohemult dyra. Tycker jag ofta ser priser på 20-30 tusen... Vad jag läst mig til här får man två ok för 6000:- och sen behövs det skivor och någon form av adapterplatta, men några 20k kan det ju inte kosta

Eller så kanske Cupra R bromsarna kan vara ett alternativ? Brembo-ok och 305mm skivor. Med riktigt bra belägg. Räcker inte det?


Erik behövs det verkligen så stort som 330mm??


Inte säker på att det behövs så stort som 330mm om man har låg effekt, men nu skall ju killen ha 500hk, och då kan jag nog nästan lova att det kommer behövas rejäla doningar.

Porsche-alternativet är ju klart intressant, men då måste man ha någon som fixar modellspecifika bells och adapterkit till oken. Inte så lätt, iaf inte för mig. Och troligen blir det nästan lika dyrt då som att köpa ett färdigt kit. Dessutom har Stoptech den fördelen att deras kit är anpassade till bromsbalansen o s v som sitter original på resp bilmodell. Detta eliminerar behovet av att fippla med bromsbalans mm. Det ser iaf jag som ett plus. Skillnaden mellan ett 330mm-kit och standard "stora" brembo-ok ses i artikel (mkt läsvärt): http://www.zeckhausen.com/testing_brakes.htm

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Alexi Törnqvist skrev:
Erik (fd Mooseman) skrev:
Jag åkte med r-däck och ca 300hk i år. Detta med 300zx-ok, pagid-belägg och motul bromsvätska och bromskylning. Räckte inte för mig. Det gick bra så länge jag inte gav benet på långa rakan mantorp t ex. Med din effekt så kommer bromsarna bli direkt dåliga vid bankörning. Jag hade rekommenderat Stoptech, men tyvärr har de inte något kit till s13.. Jag kommer åka Stoptech på min nästa bil oavsett vad det blir...

Låter inte bra... jag som gärna vill köra 15-tummare på min bil, och då måste jag nog ha mindre bromsar än dig.
Det vore väldigt intressant att veta hur du bromsar och även vad du har för kylning. Kanske går bromsarna att förbättra på det viset?

Jag måste säga att det tycks lite konstigt hur stora bromsar som brukar monteras på 200;or. Bilarna är ju inte så tunga och de är inte svåra att göra lättare. Fast många 200;or har väl iof ganska mycket effekt och då blir det ju rätt höga hastigheter som måste bromsas in...


Det går att åka original 15" med 300-bromsar om man petar på lite spacers. Med ändamålsenliga skivor, belägg och kylning så kan du klara dig.

Mina bromsar funkar skitbra varv efter var runt mantorp förutsatt att jag inte laddar på rakan. Det är den stora värmemä'ngden vid inbromsning från 220+ innan Mjölby som de inte klarar av bra. Men de e ok, jag åker om dem som slinker förbi på rakan på den svängiga delen istället... Hehe, nu måste jag ju vara Mr Rejsa.nu. Jag vägrar ju t o m att köra strippen med fullgas även vid banåka..

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Tilläggas bör också att det inte bara är jag, utan alla vi i klubben som åker med mkt effekt(jämförelsevis, 300hk och över) och r-däck, har upplevt detta fenomen, även på Superstage. 300-bromsarna förslår helt enkelt tyvärr inte..

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Erik (fd Mooseman) skrev:

Inte säker på att det behövs så stort som 330mm om man har låg effekt, men nu skall ju killen ha 500hk, och då kan jag nog nästan lova att det kommer behövas rejäla doningar.


Sorry jag blandade ihop det lite. Jag läste 300hk men det gällde ju fel bil

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
Erik (fd Mooseman) skrev:
Tilläggas bör också att det inte bara är jag, utan alla vi i klubben som åker med mkt effekt(jämförelsevis, 300hk och över) och r-däck, har upplevt detta fenomen, även på Superstage. 300-bromsarna förslår helt enkelt tyvärr inte..


Vet du om någon har testat me slitsade 310mm skivor?.. Och hur resultatet blev isåfall!..
Tacksam för svar!..

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Erik (fd Mooseman) skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
Erik (fd Mooseman) skrev:
Jag åkte med r-däck och ca 300hk i år. Detta med 300zx-ok, pagid-belägg och motul bromsvätska och bromskylning. Räckte inte för mig. Det gick bra så länge jag inte gav benet på långa rakan mantorp t ex. Med din effekt så kommer bromsarna bli direkt dåliga vid bankörning. Jag hade rekommenderat Stoptech, men tyvärr har de inte något kit till s13.. Jag kommer åka Stoptech på min nästa bil oavsett vad det blir...

Låter inte bra... jag som gärna vill köra 15-tummare på min bil, och då måste jag nog ha mindre bromsar än dig.
Det vore väldigt intressant att veta hur du bromsar och även vad du har för kylning. Kanske går bromsarna att förbättra på det viset?

Jag måste säga att det tycks lite konstigt hur stora bromsar som brukar monteras på 200;or. Bilarna är ju inte så tunga och de är inte svåra att göra lättare. Fast många 200;or har väl iof ganska mycket effekt och då blir det ju rätt höga hastigheter som måste bromsas in...


Det går att åka original 15" med 300-bromsar om man petar på lite spacers. Med ändamålsenliga skivor, belägg och kylning så kan du klara dig.

Mina bromsar funkar skitbra varv efter var runt mantorp förutsatt att jag inte laddar på rakan. Det är den stora värmemä'ngden vid inbromsning från 220+ innan Mjölby som de inte klarar av bra. Men de e ok, jag åker om dem som slinker förbi på rakan på den svängiga delen istället... Hehe, nu måste jag ju vara Mr Rejsa.nu. Jag vägrar ju t o m att köra strippen med fullgas även vid banåka..

ofasen, det visste jag inte. Men då handlar det väl om 280mm skivor - 310mm blir väl för stort(men funkar väl annars med 300zx oken)?

Har du lättat bilen något? Vet du hur det funkar med ~150Kg lägre vikt?
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Jag har lättat min, plockat ur reservhjul, domkraft, verktyg, ac, baksäte, bakre säkerhetsbältena. Docj väger jag 110kg, så det vägs nog upp där. Tyvärr klarar du inte bromsarna bara genom att lätta, om du nu inte skall strippa bilen helt. Då kanske det kan gå, men inget jag skulle rekommendera.

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Min bil kommer strippas nästan helt(jag har endast tänkt mig någon lättare ljuddämpning så jag slipper hörselskador). Men det verkar som det i varje fall kommer behövas 310mm skivor(du skrev inte hur stora skivor du kör, så jag antar att det är 280mm).

Hur ser din bromskylning ut? Har du lyckats få ett bra luftflöde in mot mitten av skivorna?
En sak jag funderat på när det gäller kylning av bromsar är om man behöver tänka på evakuering av varmluften, eller om den försvinner snabbt nog ut ur hjulhusen. Om det är övertryck i hjulhusen kanske luften flödar för dåligt. Isåfall kan man ju tjäna något på att årgärda det.
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Birdy_sx skrev:
Drivlina:
Koppling från Etapp som skall klara ca 700-800nm

Har du läst vad som skrivits om Etapps kopplingar på 200sx.nu? om inte så rekomenderar jag en sökning där! Det är väldigt många som är missnöjda med sina Etapp-kopplingar.
Efter att ha fått tipset från Moose(tror jag) så avbeställde jag iaf min koppling, men det var iof inte frågan om någon 700-800nm-koppling utan en billigare variant.




Citat:
Inredning:
Inte gjort något mer än att rensa den än, men fullbur är på gång, Sport stolar och 4punkts bälten

Billjud:
Inte funderat på det så mycket än, men troligen blir det
ett bra frontsystem, dvd/mp3 å tv..

Jag tycker ett par rejäla hörlurar är en klokare investering, istället för ett bra frontsystem, om du tänker rensa inredningen. Det kommer knappt höras något annars, ifall du inte tänkt sitta och poppa i garaget. Inte ens konceptet "asfet bas i skuffen" kommer ge särskilt mycket då ljudet dränks från avgassystemet.
Nu vet jag förstås inte hur du tänkt använda ditt biosystem i bilen men jag tycker det kan vara bra att påpeka det så du slipper slösa pengar i onödan.
Jag har själv bara provat med halva inredningen rensad och baksätet utslängt och då får jag dra på högt om jag alls vill höra stereon. Något bättre ljud än mina värdelösa MDS-frontar skulle inte märkas så ett bättre system vore slöseri med pengar(speciellt eftersom bilen kommer låta ännu mer när jag är klar).
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
Alexi Törnqvist skrev:
Birdy_sx skrev:
Drivlina:
Koppling från Etapp som skall klara ca 700-800nm

Har du läst vad som skrivits om Etapps kopplingar på 200sx.nu? om inte så rekomenderar jag en sökning där! Det är väldigt många som är missnöjda med sina Etapp-kopplingar.
Efter att ha fått tipset från Moose(tror jag) så avbeställde jag iaf min koppling, men det var iof inte frågan om någon 700-800nm-koppling utan en billigare variant.



Ja läste något om deras steg tre kopplingar i kolfiber, som hade börjat slira och krångla för många,
Men detta är dock inte en av deras standard kopplingar, denna går på runt 9k.. Får hoppas att den funkar fint..

Angående, bil ljudet är inget bestämt än, När det gäller inredningen så är den rensad för tillfället, men troligen ska ja klä in allt i någon matta, men de beror på hur mycket det låter först, jag prioriterar även att kunna köra med bilen på gatan...

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Det är steg tre kopplingen jag också läst om, så den du tänker på kanske funkar bättre. Jag vet dock inte riktigt om jag skulle vågat lita på någon av deras kopplingar efter så mycket negativ kritik, men har du tur så kan den ju vara kalasbra.
Du har annars inte funderat på någon flerskivig koppling? Dom är väl kompaktare, så du får ned massan ute i kanterna, vilket borde bli riktigt fint med tillsammans med ett lättat svänghjul.

Angående biljudet så tänk på att du helst skall dämpa kupén betydligt mer än original för att få till det bra. Det är ju därför billjudsbyggare gärna investerar i dämpmaterial som NoiseKiller.
om du kan tänka dig (troligtvis) lite högre ljudnivå men fortfarande vill få ned vikten lite så skulle jag tro att NoiseKiller på utvalda ställen och en trevlig golvmatta kan göra susen. Den vägen kommer du i varje fall slippa en hel del vibrationer och resonanser i plåten, vilket du annars får av att rensa inredningen. NoiseKiller-spray har jag för mig väger ungefär hälften av vad asfaltsmattorna väger, så jag tycker det verkar vara en ganska bra kompromiss på en gatbil.
En tänkbar lösning jag funderat lite på är att fästa gummilister mellan lite plåtdelar. Jag vet inte om det hjälper men det borde hindra ljud från att sprida sig i karossen. Värt att prova i varje fall, kostar trots allt bara lite arbete och kaffepengar.
om du kollar hur ljudet blir innan du inhandlar stereo-prylar lär du hursomhelst bli nöjd, hur du än beslutar att göra.
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
Jo ja har kollat runt på lite olika kopplingar, men detta var en av de kraftigare jag kunde hitta, å ja var först inne på att köpa en flerskivig koppling, men ja bestämde mig för att testa med denna först..

Ja vet att man skall dämpa kupen för att få till bra billjud, har byggt billjud i kompisars bilar mm.. men jag är ärligt talat inte så noga med billjudet inför denna, ja ska bara ha bilen så dämpad att ja kan åka långa sträckor i den, och ska ha bil ljud så ja kan lyssna på musik under dessa sträckor, tv mm va mer för utställningarna..
Tack för tipset på Noise killer sprayen, låter som ett bra alternativ.. vart köper man sån??

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Låter vettigt tycker jag! om bilen går att köra längre sträckor måste det ju bli mycket smidigare att ta sig till banträffar och annat kul med den, för att inte tala om lite skön cruising på sommaren. thumbs up
Skall du skrämma upp den stackars motorn i 500hk lär det ju behövas en ganska manlig koppling också. Apropå effekt förresten; vad har man pianotråd till i blocket? Jag är inte så kunnig om motorer, så det vore intressant att veta.

NoiseKiller tror jag brukar säljas av BRL. Annars verkar det gå att beställa direkt på deras hemsida: http://www.noisekiller.co.uk/home.htm - som du ser har de också en del andra produkter, förutom sprayen, som kan vara intressanta.
Jag har annars för mig att jag läst något om att just NoiseKiller's spray drar åt sig fukt, vilket i varje fall är något att tänka på om du vill undvika rost. Det skall finnas andra liknande produkter som inte har den egenskapen, men tyvär kommer jag inte ihåg namnet på dem. Om jag inte minns helt fel har det skrivits om detta här på rejsa, så prova en liten sökning.

Hoppas du uppdaterar tråden med mycket bilder när det händer saker med bilen. Det verkar bli ett spännande projekt! Framförallt motorn skall bli riktigt spännande att se - visar kanske lite vad CA18DET går för.
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Det jag har upptäckt är att ljudnivån stegras enormt när man plockar bort baksäte och ryggstödet bak. Behåller man bara detta och original golvmatta/asfaltsmatta så är ljudnivån helt ok. Detta förutsatt att man inte köper sig ett avgassystem med bara en dämpare på. För då kan du glömma ljud öht. Satsa på minst 2 dämpare, helst 3.

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 307



Birdy har du sett Lasses bil någon gång? Jag såg den på JapMeet 2003 och jag fick då inte uppfattningen att en 500 hk CA motor är speciellt "gat" vänlig...
För att kräma ur så mycket effekt ur en så liten motor måste man väll nästan kolla på andra bränslen än vanlig bensin. Detta gör ju också att användbarheten av effekten sjunker kraftigt i mina ögon.
om jag vore du så skulle jag ställa in mig på att traila bilen till banträffarna.

Nä sänk ditt effekt mål med 100 hk och lägg pengarna du får över på ett RIKTIGT bromskit och Coilovers. Med så mycket effekt tror jag inte du vill åka omkring på vanliga sänkfjädrar. Du skrev ju att du inte hade så mycket banerfarenhet...då kommer du ju ha störra nytta av ett bra chassie än skitmycket effekt.

Jag känner inte dig men jag får en känsla av att detta är ett typisgt "200sx.nu" bygge. Snabbast på strippen/Mest effekt vinner!

_________________
Street Triple RS -18
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
Alexi Törnqvist skrev:
Låter vettigt tycker jag! om bilen går att köra längre sträckor måste det ju bli mycket smidigare att ta sig till banträffar och annat kul med den, för att inte tala om lite skön cruising på sommaren. thumbs up
Skall du skrämma upp den stackars motorn i 500hk lär det ju behövas en ganska manlig koppling också. Apropå effekt förresten; vad har man pianotråd till i blocket? Jag är inte så kunnig om motorer, så det vore intressant att veta.

NoiseKiller tror jag brukar säljas av BRL. Annars verkar det gå att beställa direkt på deras hemsida: http://www.noisekiller.co.uk/home.htm - som du ser har de också en del andra produkter, förutom sprayen, som kan vara intressanta.
Jag har annars för mig att jag läst något om att just NoiseKiller's spray drar åt sig fukt, vilket i varje fall är något att tänka på om du vill undvika rost. Det skall finnas andra liknande produkter som inte har den egenskapen, men tyvär kommer jag inte ihåg namnet på dem. Om jag inte minns helt fel har det skrivits om detta här på rejsa, så prova en liten sökning.

Hoppas du uppdaterar tråden med mycket bilder när det händer saker med bilen. Det verkar bli ett spännande projekt! Framförallt motorn skall bli riktigt spännande att se - visar kanske lite vad CA18DET går för.


okej! tack för länken...

Angående pianotråden, så fräser man ur ett litet spår runt varje cylinder och lägger piano tråd, alltså blir de som o-ringa blocket, detta för att få topppackningen att hålla bättre mm...

Japp, ja ska se till att uppdatera så ofta som möjligt, problem är att just nu händer det inte så mycket, väntar på kolvar/stakar,
och så har reptil fortfarande bilen, och dom har problem med värme i sin lokal, så de har inte kunnat jobba så mycket med den, Front spoiler och huv är dock klara tror ja.. men har inte fått några bilder än!

Men så fort delarna kommer så ska ja ta bilder och uppdatera!.. Kul att någon vill följa det!

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
Erik (fd Mooseman) skrev:
Det jag har upptäckt är att ljudnivån stegras enormt när man plockar bort baksäte och ryggstödet bak. Behåller man bara detta och original golvmatta/asfaltsmatta så är ljudnivån helt ok. Detta förutsatt att man inte köper sig ett avgassystem med bara en dämpare på. För då kan du glömma ljud öht. Satsa på minst 2 dämpare, helst 3.


okej, ah ja får tänka på ljuddämpare då.. för ja skall troligen ha 3,5" avgas hela vägen.. jag tänker skaffa en race katalysator, och sedan en slutdämpare... men blir det för högt så lägger jag in flera dämpare...

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537



Har för mig att det är väldigt liten oljevolym i dessa motorer sen finns det väl ingen oljekylare?

Tror nog du ska lägga lite krut på det om du ska mala på bana annars lär du få ruskigt hög oljetemp med så höga effektutag som du siktar på även om jag tror det blir svårt att uppnå 500hk.

Underdelen är den svaga biten på denna motorn, torrsump kanske kan vara ett alternativ?

_________________
Henrik Andersson
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
Marcus Nyström skrev:
Birdy har du sett Lasses bil någon gång? Jag såg den på JapMeet 2003 och jag fick då inte uppfattningen att en 500 hk CA motor är speciellt "gat" vänlig...
För att kräma ur så mycket effekt ur en så liten motor måste man väll nästan kolla på andra bränslen än vanlig bensin. Detta gör ju också att användbarheten av effekten sjunker kraftigt i mina ögon.
om jag vore du så skulle jag ställa in mig på att traila bilen till banträffarna.

Nä sänk ditt effekt mål med 100 hk och lägg pengarna du får över på ett RIKTIGT bromskit och Coilovers. Med så mycket effekt tror jag inte du vill åka omkring på vanliga sänkfjädrar. Du skrev ju att du inte hade så mycket banerfarenhet...då kommer du ju ha störra nytta av ett bra chassie än skitmycket effekt.

Jag känner inte dig men jag får en känsla av att detta är ett typisgt "200sx.nu" bygge. Snabbast på strippen/Mest effekt vinner!

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
Andersson skrev:
Har för mig att det är väldigt liten oljevolym i dessa motorer sen finns det väl ingen oljekylare?

Tror nog du ska lägga lite krut på det om du ska mala på bana annars lär du få ruskigt hög oljetemp med så höga effektutag som du siktar på även om jag tror det blir svårt att uppnå 500hk.

Underdelen är den svaga biten på denna motorn, torrsump kanske kan vara ett alternativ?


Det blir riktigt olje kyl mm... Vi håller på att kollar på tråget för tillfället, vet inte riktigt hur vi ska göra än! Men det är sant det du säger.. Och torrsump är ett alternativ värt att fundera på.. Vet någon hur mycket det brukar kosta att få iordning på ett sånt system?...

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
Lite bilder på toppen..
Kammarna är också klara, men har inte fått tag på ventil fjädrar än, när ja hittat fjädrar skall ja tillvärka mina solida lyftare..




_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200sx s13 1989
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (8206 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande