Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
2005-03-19 Licenskurs på Sviestad
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (5093 totalt)
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423


Trådstartare
Är det nån som har gott licenskurser på Sviestad och kan berätta lite hur det var? Bra och dåligt etc.


Edit: Mer info samt anmälningsblankett http://www.rallysport.org/obf/obf/kurser/2005/fo_ra_050319.pdf

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



2004 ?

Jag var där och tog min licens i oktober förra året.
Teori några timmar med fokus på regler och flaggsignaler.
Därefter ett par varv med instruktör framför för att få spårval och bromspunkter utpekade, indelande i grupper, och ca 15 min. fri körning varvat med paus per grupp. Bedömning av instruktör som följer efter i bil. Det blev 15-20 varv totalt.
Matpaus, skriftligt prov, och betalning av kurs (kontant).
Hemfärd.

Givetvis mycket racingsnack under varje paus
Det blir en lång dag så se till att vara i form.
Ta med kontanter och hjälm.
Rekommenderas.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423


Trådstartare
oj. Ja 2005 då givetvis. Ändrat nu

Låter ju skitbra. Har man nåt att se fram emot.

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
ErikS
Kalmar
Här sen Jul 2004
Inlägg: 230



är det inte den 20/3 ?
http://www.lms.se/banrace/licens.htm

_________________
Erik
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Kunde inte hitta årtalet någonstans, så jag skulle inte vara helt säker på att detta är uppdaterat för -05, kan vara datum för -04 !!

Kan dock ha fel, men ville bara göra dig uppmärksam på detta....uppdateringen har väl varit "sådär" på Lms hemsidan....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Sidan har ändrat utseende sedan förra året iaf.
Dessutom har jag för mig att jag tog min licens den 4 april vilket inte finns som alternativ i år.

För att vara helt säker så är det nog bäst att ringa Sven-olof Sandberg och höra med honom direkt. Han är mycket bra att ha att göra med dessutom.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Anton Lillsund skrev:
Sidan har ändrat utseende sedan förra året iaf.
Dessutom har jag för mig att jag tog min licens den 4 april vilket inte finns som alternativ i år.

För att vara helt säker så är det nog bäst att ringa Sven-olof Sandberg och höra med honom direkt. Han är mycket bra att ha att göra med dessutom.



Ja men då kanske datumen stämmer då....i så fall kan man börja planera in även Sviestad träffarna då....


Funderar på att hänga på en Licenskurs igen för att få minnet uppfriskat lite.....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423


Trådstartare

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Bistec skrev:
Ja men då kanske datumen stämmer då....i så fall kan man börja planera in även Sviestad träffarna då....


Gatbilsmåndagarna verkar inte stämma iaf... Inget av datumen på hemsidan är en måndag så de är nog fjolårets datum.

Vilka träffar tänkte du på annars Bistec?

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Datumen verkar inte uppdaterade.
Jag kollade eftersnackstråden från den dag jag var och tog licens. Det var tydligen den 3 april.


Bäst är nog att ringa och fråga och samtidigt tipsa om att sidan är out of date.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423


Trådstartare
En grej jag tänkte på. Det är väl krav på vinterdäck fram till 31 mars om jag inte missminner. Så får vanliga gatbilar köra på vilka däck som helst eller måste dom vara lagliga dvs. måste jag köra med dubbade vinterdäck eller kan jag ta med sommarsulorna och ha under körningen?

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Lundin skrev:
Är det nån som har gott licenkurser på Sviestad och kan berätta lite hur det var? Bra och dåligt etc.


Det mesta av teorin var ingen höjdare, men det var mycket bantid! Kul!

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



apex skrev:
Lundin skrev:
Är det nån som har gott licenkurser på Sviestad och kan berätta lite hur det var? Bra och dåligt etc.


Det mesta av teorin var ingen höjdare, men det var mycket bantid! Kul!
Man lär sig iaf att det går att lämna in protester (minst 15 olika exempel) mot domslut.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ErikS
Kalmar
Här sen Jul 2004
Inlägg: 230



jag funderar skarpt på att anmäla mig till sviestad..
hur ser dom andra på en om man kommer dit som totalnybörjare??
antar att där är många erfarna som ska till licens.. åker instruktören med i ens egen bil någe?

_________________
Erik
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lundin skrev:
En grej jag tänkte på. Det är väl krav på vinterdäck fram till 31 mars om jag inte missminner. Så får vanliga gatbilar köra på vilka däck som helst eller måste dom vara lagliga dvs. måste jag köra med dubbade vinterdäck eller kan jag ta med sommarsulorna och ha under körningen?

Så sent på året finns det väl inga krav på vinterdäck? Hur som helst, några dubbdäck kommer du nog inte ut på banan med

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ErikS skrev:

hur blir man behandlad om man är totalt noob?

Du behöver inte oroa dig, det är ju därför du är där! Det brukar vara god och avspänd stämning på licenskurser, annars gör inte instruktörerna sitt jobb.
Något du bör undvika är dock att bete dig som ett svin, inte lyssna etc. Det kan reta upp vilken instruktör som helst
ErikS skrev:

antar att där är många erfarna som ska till licens.. åker instruktören med i ens egen bil någe?

Efter banpresentationen är det standard med ett par varv bakom en instruktör (i ledarbil) för att sen pröva vingarna på egen hand. Under alla banmoment brukar det erbjudas möjlighet att ha instruktör med i egna bilen. Det är något jag tycker att man ska utnyttja iaf ett par varv, en instruktör kommer med många värdefulla tips thumbs up Givetvis kan även det omvända erbjudas, att instruktören kör din bil med dig som passagerare.

Lycka till på kursen! Vem vet, jag kanske hamnar i din högerstol

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3062



grr. verkar som jag ligger i fält då =(, skulle gärna villja boka en sån dag annars, låter väldigt lockande.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Kristian Larsson skrev:
Lundin skrev:
En grej jag tänkte på. Det är väl krav på vinterdäck fram till 31 mars om jag inte missminner. Så får vanliga gatbilar köra på vilka däck som helst eller måste dom vara lagliga dvs. måste jag köra med dubbade vinterdäck eller kan jag ta med sommarsulorna och ha under körningen?

Så sent på året finns det väl inga krav på vinterdäck? Hur som helst, några dubbdäck kommer du nog inte ut på banan med


Saxat från vägverkets hemsida:

Citat:
När du kör personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton är det krav på vinterdäck eller annan likvärdig utrustning (t.ex. sommardäck med snökedjor på alla hjulen) under perioden 1 december - 31 mars, om det är vinterväglag.


Dvs OM det råder vinterväglag så SKALL vinterdäck användas fram till 31 mars. Sen finns det en regel som TILLÅTER dubbdäck fram till 30 april dessutom men perioden 31 mars - 30 april är det inget krav.

Så om licenskursen ligger innan 31 mars och det råder vinterväglag kan man tvingas åka med dubbdäck till kursen om man inte ska riskera råka ut för böter. Vinterväglag enligt vv:

Citat:
I praktiken är det polisen som gör bedömningen om/när det är vinterväglag. Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.


observera "någon del av vägbanan" dvs kan räcka med en liten isfläck någonstans för att polisen skall hävda vinterväglag.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

patand skrev:
Så om licenskursen ligger innan 31 mars och det råder vinterväglag kan man tvingas åka med dubbdäck till kursen om man inte ska riskera råka ut för böter.


odubbade friktionsdäck går ju lika bra.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Anton Lillsund skrev:
patand skrev:
Så om licenskursen ligger innan 31 mars och det råder vinterväglag kan man tvingas åka med dubbdäck till kursen om man inte ska riskera råka ut för böter.


odubbade friktionsdäck går ju lika bra.


Självklart! Menade vinterdäck... men många har ju dubbdäck som vinterdäck så helt fel var ju inte mitt påstående...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

patand skrev:
Anton Lillsund skrev:
patand skrev:
Så om licenskursen ligger innan 31 mars och det råder vinterväglag kan man tvingas åka med dubbdäck till kursen om man inte ska riskera råka ut för böter.


odubbade friktionsdäck går ju lika bra.


Självklart! Menade vinterdäck... men många har ju dubbdäck som vinterdäck så helt fel var ju inte mitt påstående...


Förstod nästan att du menade så.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Inför träffar
2005-03-19 Licenskurs på Sviestad
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (5093 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande