Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fråga
7035 besök totalt
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928


Trådstartare
Jag har en caterhem chassi som jag köpte extra 1985 skulle det bli godskänt i Locost race ? Fråga 2 om man kopierar Caterhem shassit är det möjligt ?? (skulle behöva två bilar)

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

om du får ett svar utanför listan så posta gärna det i denna tråd, svaret är av intresse för mig också eftersom min ram i grunden är en kopia av en catherhamram.


Rune Naess brukar kunna svara på detta...?

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175



1. Tävlingsbil.

Som tävlingsbil godkäns alla "Super Seven" bilar som uppfyller dessa regler, och är införda på klassens informationslista. För att bli registrerad på informationslistan får inte bilen på något sätt, som kan medfora tävlingsmässiga fördelar, avvika från ritningarna och materialvalet i bokan. Interna mått på ramen kan avvika så länge den totala bredden överenstämmer och axelavståndet är mellan 2250 - 2350 +- 15mm. Bilar byggda i enlighet med Norska ock Danska regler får användas.
Chassinummret består av fabrikens kännetecken, tre (3) siffror och förkortningen för Sverige. Ex. MK 200 SVE. Siffrorna i chassinummret är också bilens startnummer. Chassinummret fördelas av SBF/SLC(Locost Sweden)
Sverige har nummerserie från 200 till 300. För att få vagnbok första gången måste bilen besiktigas i en sk. utvidgad årskontroll av en godkänd besiktningsman.

1.1 Hembyggda chassin.

Hembyggda chassin som har varit igenom SFRo's första godkännande, och som motsvarar reglerna, kan godkännas av SLC:s ovannämda besiktningsman.


Vi har gjort en tilpassning av reglene for å tilpasse oss de Svenske forholdene. Som du ser så kan man altså bruke en ramme som er innenfor totalmålene på bredde og akselavstand. Dette for at man skal kunne benytte orginalbiler og forskjellige svenske byggesett. Men det som er viktig er at man fortsatt skal folge tegningene i boken og likeså materialvalget.
Men hvis Locost serien skal ha livets rett i Sverige så begynner det å haste med å få svenske biler på banen. I Finland har man nå fått i sammen en terminliste på fem lop og man har en plass mellom fem og ti biler klar. I Danmark er det ca femten biler og i Norge rundt tredve. I Norge er klassen sponset av DeWalt og blir hovedklassen i Norsk Baneracing 2005, men vi har da ikke det miljoet som dere har i ande klasser. Men det det viser er at konseptet Locost/super seven kan bli stort bare man jobber med det.

_________________
Rune Næss
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928


Trådstartare
Vi blir inte riktigt kloka på det här hoppas på raka svar på följande frågor.Vi funderar på att bygga något roligt har tidigare kört mallock,Seven, FF, moddsport,Escort mm.och allternativen är sportvagns serien
eller SLC Locost

1: Kan jag andvända ett Caterhem chassi från 1985 ?

2: Kan jag kopiera Caterhem chassit ?

3: I reglerna under 6.4 står det max insugnings diameter 38 mm är det måttet på halsringen eller själl huset
lite udda mått i så fall !

4: Du skriver att chassit /bilen skall SFRo besiktigas vad har dom med race bil att göra ??

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175



1. Ja et caterhem chassi skal være innenfor disse målene.

2. Ja

3. Halsringer

4. Forste besiktning hos SFRo dreier seg mye om sveisene. Det er dette vivil ha en form for kontroll på.

_________________
Rune Næss
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928


Trådstartare
Tror du att jag inte kan svetsa !!! Tävlings bilar brukar man regbesikta. SFRo ?? har jag svårt att förstå vad dom har med det här att göra.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175



Du er sikkert verdens beste sveiser, men alle er ikke det. Derfor må vi ha en form for kontroll, og da er det for meg nærliggende og stotte meg til SFRo. Men når dette kommer i gang og ikke bare er teori, så er det mulig at vi kan knytte til oss en kontrolant som har faglig kompetanse til disse kontrollene uten å måtte gå om SFRo. Dette er derimot noe som dere i Sverige må ta tak i når det blir aktuelt, jeg sitter her i Norge og prover å få til noe hos dere, for dere. Og det er da ikke enkelt og få alt riktig med en gang.

_________________
Rune Næss
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928


Trådstartare
Frågor : Har sätt at en del mig svetsar ramarna det är tydligen ok Men caterhem ramarna är lödda vilket är mycket bättre men tar mer tid man slipper sprickbildning brevid svetsen som är beskymret med migningen.
Vad tar man i start avgifter i SLC för Locost bilara Regestrerings avgift ?
Det är lika bra att reda ut alla saker innan man bygger.En av bilarna som vi ev skall bygga skall min son ha som projekt arbete i skola.
Är det något mer att tänka på ?javascript:emoticon('')
javascript:emoticon('')

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Locost kommer aldrig bli något i sverige.....om man inte kan bygga sina egna ramar.

Dessutom är det ju hela grundtanken med boken "bygg din egen sportbil för....". Hur kan man då sno konceptet....och änder förutsättningarna.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175



Nå må du henge med i svingene Mr. Butterfly. Vi har gjort endringer i årets regelverk som gjor at du kan bygge bilen selv. Les regelverket på Locost Sweden Forumet under racing.

_________________
Rune Næss
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928


Trådstartare
Vi lägger ner planerna på Locost Racing !!! Vilken regel SFRo besiktiga en Race bil !! Synd Fredrik SLC verkar ju seriös !! men sådana regler !!! NÄ Locost blir nog ingenting ! MODSPORT !!!

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



hmm.. är det så jobbigt ?? när kompisen skulle göra sin SFRo fick han betala en hundrig extra så kom killen hem till honom å gjorde besiktningen i garaget...
tycker du det är så jobbigt att ta dig till en SFRobesiktning så ken det nog vara värt den hundringen... säkerheten är ju ganska viktig...

i en vanlig ombyggd bil har du en kaross som skyddar, skulle sevenram vara tokdåligt svetsat så blir det plockepinn av allt å risken lär vara ganska mycket större för liv å lem då...
lär inte vara roligt att spetsas av ett 25x25 rör eller 2 thumbs down

_________________
MackeMaehlum
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928


Trådstartare
Man får nog skilja på på regler o regler Bilprovningen har godkänt SFRo ! SBF / FIA har sina !! Racebilar reg besiktigar man !! sätter in 2 000:- så fixar en besiktnings kille det !! Race bilar har inget ting med bilrovning o SFRo att göra !!! Till och med våran rally bil skall inte till bil provningen mer !! det sköter SBF om genom A besiktnig i samband med tävlingar !!

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Per Fogelberg skrev:
Man får nog skilja på på regler o regler Bilprovningen har godkänt SFRo ! SBF / FIA har sina !! Racebilar reg besiktigar man !! sätter in 2 000:- så fixar en besiktnings kille det !! Race bilar har inget ting med bilrovning o SFRo att göra !!! Till och med våran rally bil skall inte till bil provningen mer !! det sköter SBF om genom A besiktnig i samband med tävlingar !!


Väldigt mycket utropstecken i din text, Per Du verkar rejält upprörd?

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Per Fogelberg skrev:
Man får nog skilja på på regler o regler Bilprovningen har godkänt SFRo ! SBF / FIA har sina !! Racebilar reg besiktigar man !! sätter in 2 000:- så fixar en besiktnings kille det !! Race bilar har inget ting med bilrovning o SFRo att göra !!! Till och med våran rally bil skall inte till bil provningen mer !! det sköter SBF om genom A besiktnig i samband med tävlingar !!


Förstår vad du menar.... men det är nog mest en kulturkrock mellan svensk synsätt och norskt synsätt, men andemeningen från Rune (som är den sammanhållande kraften i nordisk locost) är ändå god i att få en extra liten säkerhet om just säkerheten.

och när det gäller tekniska regler så är det Rune och den norska regelkommitten som bestämmer eftersom det inte finns några svenska locost bilar i stort antal än.......

Jag ser bara till att det finns tävlingstillfälle i sverige för locost ....

P.s fast jag gör ju Modsport tävlingar med i år så det går ju lika bra

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175



Hei Per
Ikke for å være frekk men jeg må desverre si at mitt inntrykk er at dine planer ikke vil kunne bli gjenomfort. For å bygge en Locost så man ha evnen til å se losningene og ikke problemene, og den evnen ser det ut som du har problemer med å få frem. Jeg sa i et tidligere innlegg på denne tråden at SFRo var en losning som er valgt intill noen kommer med en bedre losnng. Men det vil alltid være krav om en kontroll for å ta vare på sikkerheten. Hvis du setter i gang å jobbe og kommer med en ferdig ramme, så skal vi nok bli enig om kontrollen på et vis.

_________________
Rune Næss
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928


Trådstartare
Klart man blir upprörd när folk inte tror man kan bygga Race bil !! o Svetsa !! Kan alla fall mysa i depån o kolla på bilar jag byggt !! o reparerat !!! särskilt den sport 2000 som jag skarvade för 15 årsen som kör historisk Racing nu !!! Så tänker man på alla SAAB bilar jag har skarvat på jobbet !!!

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175



Men når du da har jobbet med slike ting så lenge, så er jeg helt sikker på at du har sett like mange dårlige sveiser som jeg har.
I 1999 kjopte en kjenning av meg en Formel Ford, den han kjopte den av var hoyere enn forste eieren. Han hadde derfor skiftet velteboylen til en hoyere variant. Denne boylen var en ferdigkjopt boyle som han hadde sveiset fast på bilen. Boylen var sveiset på tre plater fra boylefabrikken, og eieren hadde sveiset fast platene på undersiden. Når man så på bilen, blant annat på mange tekniske kontroller i forbindelse med lop, så så man bare fabrikksveisene og de var jo helt ok.
Sommeren 2000 var han på Artic Circle Raceway da bilen fikk skrens, tverret på banen og begynte å rulle sidelengs. I det forste rundkastet forsvant boylen og det var da kun hodet hans som stakk opp av bilen i de tre neste rundkastene. Han berget livet, men sitter fortsatt i rullestol. Når vi så på boylen i ettertid, så var den like hel. Men under platene var det noen små sveiseklyser som ikke engang kunne kalles sveiser.
Det er altså etter min mening veldig viktig at når en ramme er ferdig sveiset, så blir den kontrolert av en fagmann. Den skal tross alt ikke brukes til å kjore på butikken med, men skal ligge i et felt på 15 - 20 biler som alle har en fart på 150-200 km/t inn mot neste svin.

_________________
Rune Næss
Citera
Arrowsmith
Småland
Här sen Feb 2004
Inlägg: 29



Per Fogelberg skrev:
Klart man blir upprörd när folk inte tror man kan bygga Race bil !! o Svetsa !! Kan alla fall mysa i depån o kolla på bilar jag byggt !! o reparerat !!! särskilt den sport 2000 som jag skarvade för 15 årsen som kör historisk Racing nu !!! Så tänker man på alla SAAB bilar jag har skarvat på jobbet !!!


Ser man bara problem så är det inte lätt som rune skriver...
Ingen har ifrågasatt din kompetens Per men räknar du med att köra i Locost serien så kan du nog
vara förvissad om att ingen kommer ändra på reglerna förrän bättre förslag ges istället för
bara kritik . Nu är ju reglerna som dom är för tillfället. Gör som rune säger, följ reglerna som dom är och samla ihop din erfarenhet och bygg ett chassi. Det ska väl inte behöva vara problem att besiktiga det
när du har sådan vana och erfarenhet att bygga som du påstår dej ha... Vill du inte det så får du väl tills vidare "mysa" i depån och ägna dej åt "bench racing" på läktaren under ett tag framöver och vänta på att reglerna kanske kommer att förändras och kanske passa dej bättre i framtiden .....

_________________
Håkan Book
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928


Trådstartare
Varför skall jag jag vara på läktaren ?? Rally bilen står o väntar på IS eller Vår ?? Banbilen väntar på vår !! Båda Ascona A (när uppnar Gelleråsen ?)

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Arrowsmith
Småland
Här sen Feb 2004
Inlägg: 29



Citat:
Varför skall jag jag vara på läktaren ??


Som jag skrev, fast förtydligat:
Följ reglerna som dom är inom locost serien som alla andra utövare gör, om du nu har något intresse av att delta över huvud taget.
Eller ägna dej åt "bench racing" på läktaren under locost tävlingarna ett tag framöver och vänta på att reglerna kanske kommer att förändras i framtiden av några som har mer konstruktiva åsikter i ämnet än alla klagomål du framförde. den dagen det har hänt så kanske regelverket passar dej bättre.

_________________
Håkan Book
Citera
Allmänt banåkaforum
Fråga
7035 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande