Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf mk1 -82 vr6
1, 2   >>
8238 besök totalt
Marcus_Petersson
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 50


Trådstartare
Mitt bygge är en golf mk1 som det ska i en vr6 motor. drivlina, bromsar och hjulupphängning osv från en golf vr6.

Men jag går fortfarande i skolan så pengarna räcker inte till så mkt..

än så länge har jag rensat karrosen från allt. Montering av en bur har även gjort samt börjat med lite rostlagning. Har även inhandlat färg till lackering.

planerna till sommaren är att få bort den rost som finns samt inhandla en donatorbil. Ser inte ut som så mycket, men bygga bil och gå i skola är ingen bra kombination men jag går ut skolan i vår, sen ska det sättas fart med det hela..

Bilen ska användas mest på bana. den ska vara reggad och besiktad så man kan ta en tur på lite småvägar ibland

bilder kommer upp lite senare... har bytt garage hit och dit nu ett tag. så när jag kommer iordning med allt igen så ska det fotas.

_________________
Marcus Petersson
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423



Låter som en cool kombination. Mk 1 är ju snyggaste Golfkarossen.

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
HenkeTIC
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 34



Har byggt en golf 2 med komplett framvagn/bakvagn, motor/låda och bromsar från en golf 3 vr6. kan säga att det inte lämpar sig för bana då bilen ville gå rakt fram när man svängde på ratten thumbs down Motorpaketet väger grymt mycket. Så viktförhållandet blir alldeles fel. Bilen passade mer på strippen än på bana tyvärr.

Mvh Henke

_________________
Henke Carlsson
Citera
Marcus_Petersson
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 50


Trådstartare
Lundin skrev:
Låter som en cool kombination. Mk 1 är ju snyggaste Golfkarossen.


Japp tycker också mk1 är den snyggaste karrosen. Och vr6 är en underbar motor i mitt tycke. så jag hoppas på ett bra resultat

MVH // Marcus

_________________
Marcus Petersson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Tråkigt att vikten är på helt fel sida om framaxeln.
Motorn lutar framåt och gör att den alldeles för lätta bilen kommer att få svåra balansproblem.

Inte för att vara pessimist men en 1,8T eller en 2,016V vore bättre allternativ till din "rabbit".

Håller du till på GTi-klubben??
om inte så gå in på det forumet och kolla runt lite.
Bra sida med många kunniga vw-entusiaster.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Marcus_Petersson
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 50


Trådstartare
Lillen skrev:
Tråkigt att vikten är på helt fel sida om framaxeln.
Motorn lutar framåt och gör att den alldeles för lätta bilen kommer att få svåra balansproblem.

Inte för att vara pessimist men en 1,8T eller en 2,016V vore bättre allternativ till din "rabbit".

Håller du till på GTi-klubben??
om inte så gå in på det forumet och kolla runt lite.
Bra sida med många kunniga vw-entusiaster.


okej. Men lutar 1,8T mer bakåt än vr6:an? kan man inte bota balansproblemet med lite modifikation. eller krävs det enorma ombyggnationer.eller om det ens är möjligt?

Detta är mitt första projekt så jag är glad för all hjälp jag kan få.

jag har inte kollat så mkt hos gti-klubben men jag ska börja göra det nu.

_________________
Marcus Petersson
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Marcus_Petersson skrev:
Lillen skrev:
Tråkigt att vikten är på helt fel sida om framaxeln.
Motorn lutar framåt och gör att den alldeles för lätta bilen kommer att få svåra balansproblem.

Inte för att vara pessimist men en 1,8T eller en 2,016V vore bättre allternativ till din "rabbit".

Håller du till på GTi-klubben??
om inte så gå in på det forumet och kolla runt lite.
Bra sida med många kunniga vw-entusiaster.


okej. Men lutar 1,8T mer bakåt än vr6:an? kan man inte bota balansproblemet med lite modifikation. eller krävs det enorma ombyggnationer.eller om det ens är möjligt?

Detta är mitt första projekt så jag är glad för all hjälp jag kan få.

jag har inte kollat så mkt hos gti-klubben men jag ska börja göra det nu.


Det går såklart luta motorn annorlunda. Dock tror jag det blir svårt att få den mycket mer än rakt upp. De första 2 saker jag kan komma på som behöver kollas upp för detta är oljepickupen, så den fortstter fungera som det är tänkt, samt hur växellådan kommer hamna.
För att få bilen någorlunda välbalanserad skulle det heller inte skada att bygga om torpeden och flytta bak motorn "så mycket som går". På en framhjulsdriven bil får man dock resulterande krafter i drivaxlarna och konsekvenserna av detta bör betänkas..

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Hej igen.
Jo 1,8T-motorn lutar "rätt" om man kan kalla det så.
Lite mer åt bakåtlut men ganska upprättstående.

Men en 2,0L 16V sugmotor är lika underhållande tycker jag.
Dock har ju en turbomotor helt annan karaktär.
Både 1,8T och 2,0 16V lutar likadant. thumbs up

Här på denna sida finns några bilder på en 1,8T monterad i en Mk I Scirocco
Det är samma chassie som din bil är bygg på men inte exakt.

http://hem.passagen.se/toker

Gå in under projekt 1,8T scrolla ner och gå in under garaget.
Sen så klickar du framåt på knappen nästa 5 gånger så hittar du bilder.
Massor av inspiration finns på den sidan thumbs up

Bilden är ifrån Rolle:s projektbil.
Han brukar vara både här på Rejsa.nu och på GTi-klubben.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Marcus_Petersson
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 50


Trådstartare
Lillen skrev:
Hej igen.
Jo 1,8T-motorn lutar "rätt" om man kan kalla det så.
Lite mer åt bakåtlut men ganska upprättstående.

Men en 2,0L 16V sugmotor är lika underhållande tycker jag.
Dock har ju en turbomotor helt annan karaktär.
Både 1,8T och 2,0 16V lutar likadant. thumbs up

Här på denna sida finns några bilder på en 1,8T monterad i en Mk I Scirocco
Det är samma chassie som din bil är bygg på men inte exakt.

http://hem.passagen.se/toker

Bilden är ifrån Rolle:s projektbil.
Han brukar vara både här på Rejsa.nu och på GTi-klubben.


okey..

men om ska ha en 1,8t nu då, vad är det som håller bäst om man vill ha lite mos i maskin, block osv? ska man ta en 1,8 från en golf mk2 och lägga i en turbo eller ska man plocka en komplett motor från en nyare passat? ifs är det väll ganska svårt att få tag i en 1,8t från en passat till låga priser.

MVH // Marcus

_________________
Marcus Petersson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Det enda sättet är en nyare 1,8T.
Tar du en gammal motor och klämmer dit en turbo går det inte att besikta sen.
Den nya 1,8T är avgascertifierad och går att besikta.

Samma sak t.ex 2,0 16V motorn som åxå är certifierad.
Med detta menas att den har de nyare miljöreglerna gällande.

I och med bilvalet du har gjort så måste du ju bygga om en del inför besiktning.
Då blir det ju åxå en ny regbesiktning och skall detta ändå göras så passar ju motorbytet in väldigt bra i detta scenario.

Jag är väl kanske inte helt rätt person att svara på ALLA dina frågor men hjälper OM jag kan.
Finns folk som konverterat till 1,8T här åxå på rejsa.
En av dem kallar sig ELVA här.

Det kostar ju ganska mycket hur du än gör iofs.
Men turbomotorn är ju lätt att trimma till en början men svårare sen om du inte vet vad du gör.
Går ju att plocka ur ganska mycket hästar om man vill men det kostar.
Det går ju att få ur mer häst med turbon men då blir det åxå dyrt.

2,0 16V-motorn har ju inte turbo och måste trimmas mer konventionellt.
Då kommer det att kosta redan ifrån början.
Men lika underhållande kommer den nog att vara.
Hästar är INTE allt , chassie , bromsar mm är minst lika viktigt!

I slutändan kostar det ungefär det samma om man håller sig till bra och hållbara grejjor.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Marcus_Petersson
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 50


Trådstartare
Lillen skrev:
Det enda sättet är en nyare 1,8T.
Tar du en gammal motor och klämmer dit en turbo går det inte att besikta sen.
Den nya 1,8T är avgascertifierad och går att besikta.

Samma sak t.ex 2,0 16V motorn som åxå är certifierad.
Med detta menas att den har de nyare miljöreglerna gällande.

I och med bilvalet du har gjort så måste du ju bygga om en del inför besiktning.
Då blir det ju åxå en ny regbesiktning och skall detta ändå göras så passar ju motorbytet in väldigt bra i detta scenario.

Jag är väl kanske inte helt rätt person att svara på ALLA dina frågor men hjälper OM jag kan.
Finns folk som konverterat till 1,8T här åxå på rejsa.
En av dem kallar sig ELVA här.

Det kostar ju ganska mycket hur du än gör iofs.
Men turbomotorn är ju lätt att trimma till en början men svårare sen om du inte vet vad du gör.
Går ju att plocka ur ganska mycket hästar om man vill men det kostar.
Det går ju att få ur mer häst med turbon men då blir det åxå dyrt.

2,0 16V-motorn har ju inte turbo och måste trimmas mer konventionellt.
Då kommer det att kosta redan ifrån början.
Men lika underhållande kommer den nog att vara.
Hästar är INTE allt , chassie , bromsar mm är minst lika viktigt!

I slutändan kostar det ungefär det samma om man håller sig till bra och hållbara grejjor.


okey.. men då är det ju bara och försöka hitta en 1,8T spis då.

men jag ser nu att "golf666" har besiktat sin golf med "egenbyggd" 1,8 turbo motor?

men jag får tacka för att man får lite info om vad som gäller. Har precis kommit in i stadiet att börja bygga på bilen. men vr6 idé får bli till någon annan gång

_________________
Marcus Petersson
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336



Skulle en 1,8t motor passa i lådan från tex. en 1,8 Golf?

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1691



Marcus_Petersson skrev:
Lillen skrev:
Det enda sättet är en nyare 1,8T.
Tar du en gammal motor och klämmer dit en turbo går det inte att besikta sen.
Den nya 1,8T är avgascertifierad och går att besikta.

Samma sak t.ex 2,0 16V motorn som åxå är certifierad.
Med detta menas att den har de nyare miljöreglerna gällande.

I och med bilvalet du har gjort så måste du ju bygga om en del inför besiktning.
Då blir det ju åxå en ny regbesiktning och skall detta ändå göras så passar ju motorbytet in väldigt bra i detta scenario.

Jag är väl kanske inte helt rätt person att svara på ALLA dina frågor men hjälper OM jag kan.
Finns folk som konverterat till 1,8T här åxå på rejsa.
En av dem kallar sig ELVA här.

Det kostar ju ganska mycket hur du än gör iofs.
Men turbomotorn är ju lätt att trimma till en början men svårare sen om du inte vet vad du gör.
Går ju att plocka ur ganska mycket hästar om man vill men det kostar.
Det går ju att få ur mer häst med turbon men då blir det åxå dyrt.

2,0 16V-motorn har ju inte turbo och måste trimmas mer konventionellt.
Då kommer det att kosta redan ifrån början.
Men lika underhållande kommer den nog att vara.
Hästar är INTE allt , chassie , bromsar mm är minst lika viktigt!

I slutändan kostar det ungefär det samma om man håller sig till bra och hållbara grejjor.


okey.. men då är det ju bara och försöka hitta en 1,8T spis då.

men jag ser nu att "golf666" har besiktat sin golf med "egenbyggd" 1,8 turbo motor?

men jag får tacka för att man får lite info om vad som gäller. Har precis kommit in i stadiet att börja bygga på bilen. men vr6 idé får bli till någon annan gång


golf666 har en 75:a. Det är sista årsmodellen man slipper avgascertifiering. Efter det måste du ha en "orörd" motor med avgascertifiering som duger till bilens tillverkingsår (normalt en lika ny eller nyare motor).

På amatörbyggda fordon kan man betala en dispensavgift på 7~8k och slippa ha en motor som lever upp till kraven, jag vet inte om det gäller ombyggt fordon också på något sätt.

_________________
Markus Ålind
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Polly skrev:
Skulle en 1,8t motor passa i lådan från tex. en 1,8 Golf?


Ja, 1,8T motorn passar mot en vanlig 1,8 låda, men jag skulle rekommendera 02A vajerlådan som sitter i Golf G60/Corrado/Passat mfl.

_________________
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



Marcus_Petersson skrev:

okey.. men då är det ju bara och försöka hitta en 1,8T spis då.


http://www.blocket.se/view/4172318.htm?caller=ogl_s&l=0&c=1&am . . . .

Finns nog flera!
Lycka till..

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Marcus_Petersson
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 50


Trådstartare
[/quote]

golf666 har en 75:a. Det är sista årsmodellen man slipper avgascertifiering. Efter det måste du ha en "orörd" motor med avgascertifiering som duger till bilens tillverkingsår (normalt en lika ny eller nyare motor).

På amatörbyggda fordon kan man betala en dispensavgift på 7~8k och slippa ha en motor som lever upp till kraven, jag vet inte om det gäller ombyggt fordon också på något sätt.[/quote]

aha då förstår jag.

_________________
Marcus Petersson
Citera
Marcus_Petersson
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 50


Trådstartare
Spirou944t skrev:
Marcus_Petersson skrev:

okey.. men då är det ju bara och försöka hitta en 1,8T spis då.


http://www.blocket.se/view/4172318.htm?caller=ogl_s&l=0&c=1&am . . . .

Finns nog flera!
Lycka till..


oj nu sprack min budget 10 000kr för bara motorn. jag som hade en budget på 25 000kr vad kan en vajjerlåda kosta?

_________________
Marcus Petersson
Citera
Martin Pålsson
malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 107



Marcus_Petersson skrev:
Spirou944t skrev:
Marcus_Petersson skrev:

okey.. men då är det ju bara och försöka hitta en 1,8T spis då.


http://www.blocket.se/view/4172318.htm?caller=ogl_s&l=0&c=1&am . . . .

Finns nog flera!
Lycka till..


oj nu sprack min budget 10 000kr för bara motorn. jag som hade en budget på 25 000kr vad kan en vajjerlåda kosta?



Hoppas du kan få tag i en 1.8T motor för rimliga pengar, tror också mycket mer på det konceptet än VR6. Dessutom verkar 1.8T motorn vara väldigt välbyggd och inte så tung som VR6:an. En motor som kanske är svår att få tag på men som nog även skulle vara en superbra spis i MK1:an är VW:s 2.0 liters 16V (150hp original).

Hoppas det löser sig, skall följa denna tråd noga

_________________
Martin Pålsson
- Golf GTi Mk1 -
Citera
Marcus_Petersson
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 50


Trådstartare
Martin Pålsson skrev:
Marcus_Petersson skrev:
Spirou944t skrev:
Marcus_Petersson skrev:

okey.. men då är det ju bara och försöka hitta en 1,8T spis då.


http://www.blocket.se/view/4172318.htm?caller=ogl_s&l=0&c=1&am . . . .

Finns nog flera!
Lycka till..


oj nu sprack min budget 10 000kr för bara motorn. jag som hade en budget på 25 000kr vad kan en vajjerlåda kosta?



Hoppas du kan få tag i en 1.8T motor för rimliga pengar, tror också mycket mer på det konceptet än VR6. Dessutom verkar 1.8T motorn vara väldigt välbyggd och inte så tung som VR6:an. En motor som kanske är svår att få tag på men som nog även skulle vara en superbra spis i MK1:an är VW:s 2.0 liters 16V (150hp original).

Hoppas det löser sig, skall följa denna tråd noga


Jo man vill ju att bilen ska vara körbar

Man kanske får kolla lite utomlands efter någon krockad passat med 1,8t motor. sitter vajjer lådan på passaten? då har man ju allt på en gång.

fast det kommer nog ta tid att få ordning på projektet nu... hade räknat med att få ut den i slutet av sommaren i år...

_________________
Marcus Petersson
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Marcus_Petersson skrev:
........ Man kanske får kolla lite utomlands efter någon krockad passat med 1,8t motor. sitter vajjer lådan på passaten? då har man ju allt på en gång.


Passat 1.8T (B5-generationen) har motorn på längden så den lådan passar tyvärr inte.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Marcus_Petersson
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 50


Trådstartare
Nisse Classon skrev:
Marcus_Petersson skrev:
........ Man kanske får kolla lite utomlands efter någon krockad passat med 1,8t motor. sitter vajjer lådan på passaten? då har man ju allt på en gång.


Passat 1.8T (B5-generationen) har motorn på längden så den lådan passar tyvärr inte.


okej.

på vilken bilmodell och årsmodell hittar man vajjer lådan?

_________________
Marcus Petersson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf mk1 -82 vr6
1, 2   >>
8238 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande