Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Motor i seven-bygge?
<<   1, 2, 3, 4   >>
62712 besök totalt
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Hej

Inget fel på Kent (Ford Crossflowmotor) i en Seven.
Har kört 2,5 säsonger med en Ford escort GT motor 84 hkr.
samt en Ford Escort Sport växellåda direkt från Holmeja bilskrot.

Har vunnit Roadsport C i MGCC samt vunnit Hyllinge klubbmästerskap special B Edit
Har bästa tid 1.12.802 på Knutstorp, 1.14.33 på nya Sturup.

Bilen är en Caterham Superlight årsmodell 2000 (regad 2001) utrustad för gatåkning,
Dedion bakvagn med Sierra bakdiff 3.92 samt ZF diffspärr

Siktar på att köra Roadsport B nästa säsong fortfarande med Kent motor som
förhoppningsvis lämnar 115-120 hkr i roadsport B form.

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
ErikBerg
Umeå
Här sen Nov 2005
Inlägg: 64



En kompis till min bror har byggt en Seven med BMW:s 286hk V8. Den går tydligen rätt hårt....1.26 nånting på Superstage nyligen.

_________________
Erik Bergfors
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



ErikBerg skrev:
En kompis till min bror har byggt en Seven med BMW:s 286hk V8. Den går tydligen rätt hårt....1.26 nånting på Superstage nyligen.


Nackdelen är att man får bygga en bil som väger ca 1400kg för att klara 15kw/100kg Nästan så det börjar bli jobbigt att komma på hur man ska kunna gömma tillräckligt med dövikt för att klara vägningen.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Eric Josefsson skrev:
ErikBerg skrev:
En kompis till min bror har byggt en Seven med BMW:s 286hk V8. Den går tydligen rätt hårt....1.26 nånting på Superstage nyligen.


Nackdelen är att man får bygga en bil som väger ca 1400kg för att klara 15kw/100kg Nästan så det börjar bli jobbigt att komma på hur man ska kunna gömma tillräckligt med dövikt för att klara vägningen.


Man behöver inte gömma allt.....kravet är att vikterna skall vara väl fastsatt och ingen provisorisk lösning

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



super7 skrev:
Eric Josefsson skrev:
ErikBerg skrev:
En kompis till min bror har byggt en Seven med BMW:s 286hk V8. Den går tydligen rätt hårt....1.26 nånting på Superstage nyligen.


Nackdelen är att man får bygga en bil som väger ca 1400kg för att klara 15kw/100kg Nästan så det börjar bli jobbigt att komma på hur man ska kunna gömma tillräckligt med dövikt för att klara vägningen.


Man behöver inte gömma allt.....kravet är att vikterna skall vara väl fastsatt och ingen provisorisk lösning


Jo, men ändå, säg att en 7a väger 800kg? med en v8 högt räknat? det är väl inte tokfel?
Då saknar vi 600kg.. det blir en jäkla massa stål.. även om det ska vara synligt och verka"permanent"

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Hej

En seven byggd på ursprungligt manér väger mellan 480 och 530 kg
beroende på vilken motor du har
Min Caterham väger ca 510 kg torr utan förare
Min Crossflow Kentmotor väger 125kg, växellådan 32kg diffen från en Sierra X kg

En Seven bil bygger på låg vikt och få hästkrafter
Jag har nu ökat effekten från 84 hk till knappt 120hk, ingen sån där jätteskillnad på mina tider på Knutstorp och Sturup

En Seven är inte och skall inte vara en Monsterbil, som jag ser det, vill du ha det ta en en vanlig bil och ös i 500-700 hästar eller varför inte ett Jänkejärn

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
ErikBerg
Umeå
Här sen Nov 2005
Inlägg: 64



Inga problem, man besiktigar med mindre motor & mer vikt, sen byter man motor och lättar. Typ som alla andra gör som kör omkring i trimmade gatbilar nyare än 1975.

_________________
Erik Bergfors
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



jag kan bara hålla med Bengt Metz
Citat:
En Seven är inte och skall inte vara en Monsterbil, som jag ser det, vill du ha det ta en en vanlig bil och ös i 500-700 hästar eller varför inte ett Jänkejärn

bygger själv en seven lowcost med ett sk.``bokschassie'' suzuki swift 1,3-16 gti 105 ? hk tom vikt 55kg låda 28 kg scorpio diff ??kg de dion... räknar med en lätt bil utan onödig vikt.. Och räcker effekten inte till får jag banta..
en 7 a skall vara lätt.. lite som ett segelflygplan, man sätter inte i en Rolls Royce v 12 i ett..

_________________
Michael Thulesius
Citera
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005
Inlägg: 261



Passar på & åker lite snålskjuts på denna tråden för att få reda på något jag undrat över en tid.

Jag har börjat skissa lite på mina egna seven planer i huvudet (ska bara få ihop en lotus europa först, sen är de seven dags) & skulle vara jättetacksam ifall någon här kan reda ut lite motor begrepp för mig.

Det pratas mkt om några olika namn på ford motorer men jag har ingen pejl på vilken motor som kommer från vilken utrsprungsbil, årsmodell & skillnader på motorer osv..

Kent, Pinto, Zetec, Duratech !?

Vilken motor kommer från vilken bil, största skilnad/fördelar med de olika motorerna osv !?

Jag tänkte nämligen skaffa mig en lämplig donatorbil & ha som vinter/bruks-bil tills det är dags att bygga seven.

Så snälla ni som är seven-gurus, hjälp mig reda ut olika ford motorbegrepp...

_________________
Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4

omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



CARGASM skrev:
Passar på & åker lite snålskjuts på denna tråden för att få reda på något jag undrat över en tid.

Jag har börjat skissa lite på mina egna seven planer i huvudet (ska bara få ihop en lotus europa först, sen är de seven dags) & skulle vara jättetacksam ifall någon här kan reda ut lite motor begrepp för mig.

Det pratas mkt om några olika namn på ford motorer men jag har ingen pejl på vilken motor som kommer från vilken utrsprungsbil, årsmodell & skillnader på motorer osv..

Kent, Pinto, Zetec, Duratech !?

Vilken motor kommer från vilken bil, största skilnad/fördelar med de olika motorerna osv !?

Jag tänkte nämligen skaffa mig en lämplig donatorbil & ha som vinter/bruks-bil tills det är dags att bygga seven.

Så snälla ni som är seven-gurus, hjälp mig reda ut olika ford motorbegrepp...


Seven Guru moi NOT men

Kent=stenålder vikt c:a 104 kg börjar bli svårt få tag på delar till vettiga priser Lättmekat ekonomi trimning 130 HK
Pinto=Medeltid tung ? finns i massor, hög, Lättrimmad.
Zetec= 1900 tal byggd för framhjulsdrift= kostar pengar att få riktig
duratech 2000 tal rätt antal hästar från början byggd för framhjulsdrift ombyggnad etc.

Så Best bet Ford sierra/escort? med pinto har det mesta du behöver. Uppgradera när du tröttnat på pinton.
Kent väljer man om man har motorer eller är på nostalgitrip. Zetec/Duratec väljer man om man vill ha insprutning etc. I övrigt ställ frågan eller se alla svar på www.locostsweden.se

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Pinton är ju väldigt tacksam att turbokonvertera om inte annat!

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
ErikBerg
Umeå
Här sen Nov 2005
Inlägg: 64



Ang bilen med BMW v8:a; jag fick åka med på en bilträff nyligen. Tid i Superstage 1:25...med GATDÄCK....och sladd runt varje kon.....FRÄNT!

_________________
Erik Bergfors
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558



cat7even skrev:

Kent=stenålder vikt c:a 104 kg börjar bli svårt få tag på delar till vettiga priser Lättmekat ekonomi trimning 130 HK
Pinto=Medeltid tung ? finns i massor, hög, Lättrimmad.
Zetec= 1900 tal byggd för framhjulsdrift= kostar pengar att få riktig
duratech 2000 tal rätt antal hästar från början byggd för framhjulsdrift ombyggnad etc.


Sierra lådan passar rakt på Zetec motorn om jag inte minns helt fel. Sumpen kanske behöver modifieras för att passa en bakhjulsdriven bil bättre.

Duratec har däremot ett nytt mönster till kopplingskåpan så där passar det inte rakt av. Men den sitter längsmonterad i Ranger (USA).

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Citat:
Kent=stenålder vikt c:a 104 kg börjar bli svårt få tag på delar till vettiga priser Lättmekat ekonomi trimning 130 HK


Kentmotordelar är inte så svårt att få tag i, Ford Escort upp till 1980 dvs bakhjulsdrivna escorter.
Ju senare modell ju bättre

Borra blocket +090 ca 1700cc, i med smidda kolvar, lätta vevstakarna, höj kompet, balansera alla rörliga delar, svänghjul ca 5 kg, porta toppen samt sätt i större ventiler, Kentkam 244 eller 254, stålklotsar i vipparmsbryggan, ev dubbel kamkedja, dubbla Weber 40 eller 50 och du har hästar i 150+ häraden.

20000 kronor borde räcka om du skruvar själv

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Daniel Ahlin skrev:
Sierra lådan passar rakt på Zetec motorn om jag inte minns helt fel. Sumpen kanske behöver modifieras för att passa en bakhjulsdriven bil bättre.

Kör med den motorn nu
Det som måste göras är:
Montera ett nållager inne i vevaxeln mot växellådan
Beroende på årgång på motorn är det lite kapande i oljetråget.
Startmotor från Sierran.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1926



Jag pratade med Clubbman åkarna: http://www.racersport1800.com/ dom är helnöjda med sina zetecar och vill alldrig mer åka kentmotorn.

PS kolla deras var tider med standard zetecar !! o det där med stora motorer typ 8 hör inte i hop med seven, bygg då en cobra i stället.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Här är ytterligare ett förslag, toyota 4AGE och växellåda från 80-tals corolla:





ser trevligt, lätt och varvvilligt ut.

Mer detaljer i denna tråd (där jag även snodde bilden):
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25886

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Westfield (företaget alltså) ska ju börja sälja ett kit baserat på Miatan nu också. Kanske inte den mest sevenlika motorn (lite jobbigt att få effekt ur utan överladdning), men det verkar vara det kit med flest delar från en bil (hela instrumenthuset mm).
http://www.westfield-sportscars.co.uk/content/news.asp?news_id=10

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Trådkapning! Ursäkta, men ajg bara måste...

Niklas Falk skrev:
Westfield (företaget alltså) ska ju börja sälja ett kit baserat på Miatan nu också. Kanske inte den mest sevenlika motorn (lite jobbigt att få effekt ur utan överladdning), men det verkar vara det kit med flest delar från en bil (hela instrumenthuset mm).
http://www.westfield-sportscars.co.uk/content/news.asp?news_id=10


Jo...men...har du sett detta:
Citat:
on older versions of the MX5 the bodywork is now decaying beyond repair so they are becoming scrap. This is because it is not cost effective to replace or repair even though the running gear is in fine working order. With all of the government publicity on recycling and the new "End of Life Vehicle regulations" coming in force in January 2006, Westfield believe that people are more aware of the importance of doing their bit for the environment. By encouraging people to recycle their own cars instead of the manufacturer, this will help towards the environment and will offer a unique selling point, not just in the kit car world but will help bring the idea of recycling cars to the mainstream increasing sales.


Tror knappast det är nånting som gör att någon väljer en Seven-liknande bil. Inte direkt säljande! väldigt udda...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1483



I USA lär nog Miata-kitet funka riktigt bra. Ont om Sierror där men mängder av Miator.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Doblo 1.3 -13, Laguna Coupé -09
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Westfield skrev:
Tror knappast det är nånting som gör att någon väljer en Seven-liknande bil. Inte direkt säljande! väldigt udda...
Jag tänder inte heller på recyklingaspekten, tycker bara det verkar trevligt med ett kit som är så endonatorskoncentrerat (skillnaden i antal delar som används tycker jag är stor). Sen kostar skrotmiatorna på tok för mycket i Sverige (De kostar ju minst 1500 euro i sydtyskland).

Men för känslan så är jag inte övertygad att Miatans 1,6a gör ett lika bra jobb som andra motorer. 4AGE tycker jag är en bättre kandidat.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Motor i seven-bygge?
<<   1, 2, 3, 4   >>
62712 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande