Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Motor i seven-bygge?
<<   1, 2, 3, 4   >>
7 besök senaste veckan (62726 totalt)
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



jag hade en trevlig alfa giulietta (stavning) för ett gäng år sedan...

2 Liter (?) 140 kusar, dubbla kedjedrivna kammar å dubbla förknasare... varva friskt gjorde den oxså...
kostar nästan gratis me en hel bil så plocka motor å lite lull-lull å får 1600:- för resten på skroten..

hade jag inte redan en motor hade det varit mitt förstaval..

_________________
MackeMaehlum
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Alfas TC motor är för tung..

Kent motorn är en fin liten sak, men förlorar mot Pinton med tanke på vridet.
Tillgång på trimdelar är ungefär lika stort till båda motorerna.

Jag hade valt Durarec. Den väger ca 92kg thumbs up och om man plockar bort original sprut,
och bultar på DCOE/DRLA 45:or, lämnar den runt 170hk. (enl tester av SBD Motorsport i England)
UTAN att ens lyfta på ventilkåpan...
Tyvärr är Duratec'en lite för dyr ännu.


Det är en djungel...

_________________
Håkan Persson
Citera
Ångan
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 35



om en tänkt donatorbil (Ford Sierra) har en DOHC 2.0 som "alla" säger är för stor/hög, finns det någon lösning på det problemet? om jag förstått saken rätt så är det insprutningen som gör att motorn blir för hör, stämmer det? Tacksam för all input.

_________________
Claes Ångström
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Dohcen är en arbetshäst. Galne här på forumet, har iofs fått sin att gå fint,
men det är en dyr motor att trimma om du är ute efter lite mer effekt. Finns väldigt lite trim till dohcmotorn.
och den är tung!! thumbs down

Pinton är betydligt vettigare och billigare att trimma. Men den är också en rejäl pjäs med sina 135 kg.
om jag skulle bygga en se7en, skulle jag använt en Zetec eller möjligtvis Duratech.
Zetecen väger knappt 115kg och passar på Fords vxllådor.

Duratechen trimmas upp till drygt 300 hk av SBD i England www.sbdev.co.uk/Main.htm
Men naturligtvis kostar det..

Zetecen trimmas lätt upp till ca 200+hk med hjälp av Dcoe 45, portad topp och andra kammar.
Ytterligare en del att hämta med eftermarknads sprut.


Själv bygger jag en Escort MkI och kommer att använda en Zetec Blacktop.

_________________
Håkan Persson
Citera
Ångan
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 35



"Problemet" är nog att DOHC:en fanns tillhands och tanken är inte att trimma speciellt mycket. Hur kan man lösa höjden, jag antar att det är EFI:n som tar plats, finns det någon prisvärd lösning?

Vad får man ge för en Zetec som är ok?

_________________
Claes Ångström
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Det är möjligt att EFIn tar plats, men vad jag minns från min gamla Sierra, så gör det mest skillnad på bredden..
En frisk zetec silvertop brukar ligga på ca 4-5000:- lite beroende på vad som följer med.
Jag säljer fabriksnya blacktops för 15k +moms...

_________________
Håkan Persson
Citera
Ångan
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 35



Att bygga om till förgasare, är det möjligt eller är det lika bra att lägga pengarna på en Zetec? Eller finns det någon annan lösning för att få plats med motorn i en Se7en? Är totalt novis på området vilket kanske märks

_________________
Claes Ångström
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Visst borde det gå att använda förgasare, men jag vet inte hur det är med insug.
Det skulle ju gå att bygga om ett Pinto insug, men det skulle kräva mycket jobb.
Jag är klart partisk, men jag skulle valt en zetec alla dagar i veckan..

Mvh
Håkan

_________________
Håkan Persson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



old blue oval skrev:
Jag är klart partisk, men jag skulle valt en zetec alla dagar i veckan..

Mvh
Håkan

Jag håller med Håkan thumbs up Har själv kört med DOHC för att efter ett tag inse
vilken tråkig karaktär det är på den motorn.... har efter han hand uppdaterat
Zetec motorn jag kör med nu

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558



Såhär kan man göra

Seven med pinto motor och modifierat orginalinsug.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15692&postdays=0&postor . . . .

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
Ångan
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 35



Tack för alla svar. Måste dessvärre erkänna att jag farit med osanning Pratade precis med min far som i helgen tagit ut motorn ur Sierran och efter ett tag kom vi fram till att det var en Pinto -87, vet inte hur jag fått för mig att det var en DOHC . Men, tack ändå för alla svar och nu till nästa fråga: Vad gör man för "standard" åtgärd på en Pinto?

_________________
Claes Ångström
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Men det var ju strålande! thumbs up Pinton är lätt och inte särskilt dyr att trimma.
Lätt att få tag på delar också.
Vill påstå att främsta Pintotrimmaren är, Johannes Persson, JP Motorsport i Helsingborg.
Han har plockat ut 257 hk ur 2 liter!


Då har du ett bra paket, pinto och typ 9 låda, bara att skruva i..
Lycka till!

/Hp

_________________
Håkan Persson
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Det som man brukar göra är det vanliga, höja kompressionen, byta kam, porta toppen och
skruva dit Weber/Dellorto 45:or..

Ett tips är att skaffa denna boken.

I denna står det mesta man behöver veta om man ska trimma sin SOHC Pinto..

Ett urval av pintokammar..

_________________
Håkan Persson
Citera
Ångan
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 35



Elschema till Pinto EFI -86? Någon vänlig själ som har det eller vet var man kan hitta? Haynesboken visar schema för -87 och stämmer tydligen inte.
/Claes

_________________
Claes Ångström
Citera
Hemming

Här sen Feb 2008
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hallå gör som jag sätt i en suzuki swift gti 16 v så tar du v-lådan från en suzuki jeep passar rätt på //Hemming

_________________
Hemming Andersson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



tråd lyft som heter duga... gillar iofs motorvalet... kan bero på att jag själv har en sådan motor/låda kombo för montering i min seven....

_________________
Michael Thulesius
Citera
Håkan

Här sen Dec 2003
Inlägg: 13



Jag har valt motorcykel motor för det ger både låg vikt och mycket hästar. Alla bilmotorer är stenåldern i jämförelse. Jag valde en yamaha R1 63 kg med växellåda och allt annat och 180 hp.
Man får en orginal motor med katalysator som ej behöver trimmas.
Det ser ut som jag får en tom vikt på ca 420 kg.
Detta är ungefär vad en seven vägde 1959. Man vill ju inte bygga en tyngre bil nu!
Jo man får ju skruva dit lite vikter också men lite 30 mm golvplåt ca 200 kg ger låg tyngdpunkt och så kan man ju kanske ta bort dom vid behov.

_________________
Håkan Magnusson
Citera
Of12345
Danderyd
Här sen Aug 2006
Inlägg: 31



Jag kör Duratec 2.3 liter med omex600 sprut och Jenvey spjäll vilket funkar kanon i min Westfield! lätt motor och sen har jag en sequential transaxel växellåda med mekaniskdiff i som bara väger 38kg vilket gör att bilen håller sig under 600 kg och har väl ca 200 hk. mer effekt vill man alltid ha efter ett tag men rätt pigg är den.
Ska man gnälla på något så är det att den inte är så varvvillig ganska plan effektkurva,
utan att öppna den och byta delar så bör man inte varva över 7200 men istället har man ett riktigt trevligt vrid som gör att den med R-däck och diff spinner loss redan från låga varv när man gasar lite ( går åt lite bakdäck dock ) :-)

Så hittar du en prisvärd Duratec motor så slå till, rekommenderas varmt!

_________________
Oskar Folcker

Aston Martin Vantage v8 4,7
MK Indy R1
Citera
Öberg Blyfot
Gislaved
Här sen Dec 2003
Inlägg: 106



Håkan skrev:
Jag har valt motorcykel motor för det ger både låg vikt och mycket hästar. Alla bilmotorer är stenåldern i jämförelse. Jag valde en yamaha R1 63 kg med växellåda och allt annat och 180 hp.
Man får en orginal motor med katalysator som ej behöver trimmas.
Det ser ut som jag får en tom vikt på ca 420 kg.
Detta är ungefär vad en seven vägde 1959. Man vill ju inte bygga en tyngre bil nu!
Jo man får ju skruva dit lite vikter också men lite 30 mm golvplåt ca 200 kg ger låg tyngdpunkt och så kan man ju kanske ta bort dom vid behov.


Hur mycket behöver modifieras för att få ner en R1 motor med allt som ska ner?
Hur kopplar man om allt, verkar svårt?

_________________
Michael Öberg
Citera
Micke Lindqvist
Norrtälje
Här sen Mar 2003
Inlägg: 92



Hej.

tänkte att detta är ett forum som kanske kan reda ut ett par av mina frågetecken ;-)

När det gäller motor i en 7:a är det någon som tittat på Wankel?

Vad väger en sån? är det någon som vet?

Hur är motor och låda från en Mazxda RX7 är det stort och tungt?


Bara så man kan börja ställa in hjärnan vad man ska göra den dagen man börjar bygga ;-)

// Micke

_________________
Varför köra nytt när det finns gammalt
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Micke Lindqvist skrev:
När det gäller motor i en 7:a är det någon som tittat på Wankel?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=42830

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Motor i seven-bygge?
<<   1, 2, 3, 4   >>
7 besök senaste veckan (62726 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande