Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Motor i seven-bygge? | << 1, 2, 3, 4 >> 62726 besök totalt |
jag hade en trevlig alfa giulietta (stavning) för ett gäng år sedan...
2 Liter (?) 140 kusar, dubbla kedjedrivna kammar å dubbla förknasare... varva friskt gjorde den oxså... kostar nästan gratis me en hel bil så plocka motor å lite lull-lull å får 1600:- för resten på skroten.. hade jag inte redan en motor hade det varit mitt förstaval.. _________________ MackeMaehlum |
||
Alfas TC motor är för tung..
Kent motorn är en fin liten sak, men förlorar mot Pinton med tanke på vridet. Tillgång på trimdelar är ungefär lika stort till båda motorerna. Jag hade valt Durarec. Den väger ca 92kg och om man plockar bort original sprut, och bultar på DCOE/DRLA 45:or, lämnar den runt 170hk. (enl tester av SBD Motorsport i England) UTAN att ens lyfta på ventilkåpan... Tyvärr är Duratec'en lite för dyr ännu. Det är en djungel... _________________ Håkan Persson |
||
om en tänkt donatorbil (Ford Sierra) har en DOHC 2.0 som "alla" säger är för stor/hög, finns det någon lösning på det problemet? om jag förstått saken rätt så är det insprutningen som gör att motorn blir för hör, stämmer det? Tacksam för all input.
_________________ Claes Ångström |
||
Dohcen är en arbetshäst. Galne här på forumet, har iofs fått sin att gå fint,
men det är en dyr motor att trimma om du är ute efter lite mer effekt. Finns väldigt lite trim till dohcmotorn. och den är tung!! Pinton är betydligt vettigare och billigare att trimma. Men den är också en rejäl pjäs med sina 135 kg. om jag skulle bygga en se7en, skulle jag använt en Zetec eller möjligtvis Duratech. Zetecen väger knappt 115kg och passar på Fords vxllådor. Duratechen trimmas upp till drygt 300 hk av SBD i England www.sbdev.co.uk/Main.htm Men naturligtvis kostar det.. Zetecen trimmas lätt upp till ca 200+hk med hjälp av Dcoe 45, portad topp och andra kammar. Ytterligare en del att hämta med eftermarknads sprut. Själv bygger jag en Escort MkI och kommer att använda en Zetec Blacktop. _________________ Håkan Persson |
||
"Problemet" är nog att DOHC:en fanns tillhands och tanken är inte att trimma speciellt mycket. Hur kan man lösa höjden, jag antar att det är EFI:n som tar plats, finns det någon prisvärd lösning?
Vad får man ge för en Zetec som är ok? _________________ Claes Ångström |
||
Det är möjligt att EFIn tar plats, men vad jag minns från min gamla Sierra, så gör det mest skillnad på bredden..
En frisk zetec silvertop brukar ligga på ca 4-5000:- lite beroende på vad som följer med. Jag säljer fabriksnya blacktops för 15k +moms... _________________ Håkan Persson |
||
Att bygga om till förgasare, är det möjligt eller är det lika bra att lägga pengarna på en Zetec? Eller finns det någon annan lösning för att få plats med motorn i en Se7en? Är totalt novis på området vilket kanske märks
_________________ Claes Ångström |
||
Visst borde det gå att använda förgasare, men jag vet inte hur det är med insug.
Det skulle ju gå att bygga om ett Pinto insug, men det skulle kräva mycket jobb. Jag är klart partisk, men jag skulle valt en zetec alla dagar i veckan.. Mvh Håkan _________________ Håkan Persson |
||
Jag håller med Håkan Har själv kört med DOHC för att efter ett tag inse vilken tråkig karaktär det är på den motorn.... har efter han hand uppdaterat Zetec motorn jag kör med nu _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Såhär kan man göra
Seven med pinto motor och modifierat orginalinsug. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||
Tack för alla svar. Måste dessvärre erkänna att jag farit med osanning Pratade precis med min far som i helgen tagit ut motorn ur Sierran och efter ett tag kom vi fram till att det var en Pinto -87, vet inte hur jag fått för mig att det var en DOHC . Men, tack ändå för alla svar och nu till nästa fråga: Vad gör man för "standard" åtgärd på en Pinto?
_________________ Claes Ångström |
||
Men det var ju strålande! Pinton är lätt och inte särskilt dyr att trimma.
Lätt att få tag på delar också. Vill påstå att främsta Pintotrimmaren är, Johannes Persson, JP Motorsport i Helsingborg. Han har plockat ut 257 hk ur 2 liter! Då har du ett bra paket, pinto och typ 9 låda, bara att skruva i.. Lycka till! /Hp _________________ Håkan Persson |
||
Det som man brukar göra är det vanliga, höja kompressionen, byta kam, porta toppen och
skruva dit Weber/Dellorto 45:or.. Ett tips är att skaffa denna boken. I denna står det mesta man behöver veta om man ska trimma sin SOHC Pinto.. Ett urval av pintokammar.. _________________ Håkan Persson |
||
Jag har valt motorcykel motor för det ger både låg vikt och mycket hästar. Alla bilmotorer är stenåldern i jämförelse. Jag valde en yamaha R1 63 kg med växellåda och allt annat och 180 hp.
Man får en orginal motor med katalysator som ej behöver trimmas. Det ser ut som jag får en tom vikt på ca 420 kg. Detta är ungefär vad en seven vägde 1959. Man vill ju inte bygga en tyngre bil nu! Jo man får ju skruva dit lite vikter också men lite 30 mm golvplåt ca 200 kg ger låg tyngdpunkt och så kan man ju kanske ta bort dom vid behov. _________________ Håkan Magnusson |
||
Jag kör Duratec 2.3 liter med omex600 sprut och Jenvey spjäll vilket funkar kanon i min Westfield! lätt motor och sen har jag en sequential transaxel växellåda med mekaniskdiff i som bara väger 38kg vilket gör att bilen håller sig under 600 kg och har väl ca 200 hk. mer effekt vill man alltid ha efter ett tag men rätt pigg är den.
Ska man gnälla på något så är det att den inte är så varvvillig ganska plan effektkurva, utan att öppna den och byta delar så bör man inte varva över 7200 men istället har man ett riktigt trevligt vrid som gör att den med R-däck och diff spinner loss redan från låga varv när man gasar lite ( går åt lite bakdäck dock ) :-) Så hittar du en prisvärd Duratec motor så slå till, rekommenderas varmt! _________________ Oskar Folcker Aston Martin Vantage v8 4,7 MK Indy R1 |
||
Hur mycket behöver modifieras för att få ner en R1 motor med allt som ska ner? Hur kopplar man om allt, verkar svårt? _________________ Michael Öberg |
||
Hej.
tänkte att detta är ett forum som kanske kan reda ut ett par av mina frågetecken ;-) När det gäller motor i en 7:a är det någon som tittat på Wankel? Vad väger en sån? är det någon som vet? Hur är motor och låda från en Mazxda RX7 är det stort och tungt? Bara så man kan börja ställa in hjärnan vad man ska göra den dagen man börjar bygga ;-) // Micke _________________ Varför köra nytt när det finns gammalt |
||
|
||
Allmänt banåkaforum Motor i seven-bygge? | << 1, 2, 3, 4 >> 62726 besök totalt |