Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO Cup - 1986
1, 2   >>
8768 besök totalt
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
Ja, efter mer än två år på forumet, är det är väl dags att lägga upp lite kuriosa kring min egen bil.
Det var ju någon som undrade hur många 944-or det fanns här egentligen och då vore det ju synd om min inte fick
vara med också....


Precis som sweanders bil, kommer min bil ur den första serien turbo-cupbilar från 1986.
Den har dessutom passerat ungefär samma ägare; Staffan Kaiser, Koit Vertee och Didrik Lund.

Bilen är nummer 3 av de tillverkade 1986 och drevs av Porsche själva som gästbil i Cupen.

Efter Turbo-cupen 1986 togs den alltså in till Sverige av Staffan Kaiser tillsammans med två andra "cupar".
(Den ena tillhör sweanders, den andra är i himlen...)

1987 körde Staffan i alla fall bilen i Roadsport (vad jag har hört, så vann han serien med den, men det kan vara fel).
Den förekommer också i ett ganska rejält reportage i tidningen Automobil från det året. Man var bland annat
väldigt imponerad av bilens bromsar - vilka jag kanske upplever som bilens svagaste punkt idag...

1988 köpte Koit Vertee bilen och tävlade den flitigt både i Sverige och på Ringen. Koit såg också till att Porsche Motorsport
monterade de senaste cupgrejorna, vilket innebar plasthuv, grövre krängningshämmare fram och något mera effekt...

Koits svåger, tillika Rejsas egna ringenguru Peeter Pahv tillhör dom som smiskade bilen hårt på dess otaliga varv
runt Ringen under den här tiden. thumbs up

Efter ett par andra ägare i Sverige och fortsatt nötande på banorna, landade bilen hos mig i Juni 2002.

Jag har sedan fortsatt med bilen på precis samma sätt som den levt i alla år - Hårt smiskande på banorna.

Banåret 2004 sinkades av ett oljepumpshaveri tidigt på året, men 2005 ska vi vara ute på banorna igen.

Vad tycker jag om bilen då? Tre goda och tre dåliga sidor:

+ Effekten och sättet som den levereras på. Härligt med turbo!
+ Högfartsstabiliteten. Bilen fungerar jättebra på Ringen.
+ Styrkänslan. Nästan 911-standard! Skiljer väldigt mycket från "vanliga" 944 turbo.

- Bromsarna. Små, fejdar ganska snabbt och dessutom ganska dålig känsla i pedalen.
- Utväxlingen. Jag skulle sååå gärna vilja att den hade lite tätare mellan växlarna.
- Chassinumret. Jag vågar inte tävla med bilen. Det vore helt enkelt så synd att förstöra den.


_________________
--
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Trevligt!! thumbs up thumbs up

Lite förundran att du inte tycker bromsarna räcker. Det är väl samma som jag har på min Turbo S? Jag tycker dom räcker gott, dessutom är min bil 200-300 kg tyngre väl? Man känner lite lite svampighet efter 30 minuters körning på bana om skivorna är tunna, annars har jag aldrig haft problem (jag kör med PFC belägg).

Styrningen blev jag nyfiken på! Vet du vad som skiljer mot gatversionen?
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
Dan Hovang skrev:
Lite förundran att du inte tycker bromsarna räcker. Det är väl samma som jag har på min Turbo S?

Hallå där, Turbo S, dina bromsar är större.

Dan Hovang skrev:

Styrningen blev jag nyfiken på! Vet du vad som skiljer mot gatversionen?

Inget servo och en annan styrväxel. Har inte exakta data tillgängliga, tyvärr.

_________________
--
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



FredrikÅ skrev:
Dan Hovang skrev:
Lite förundran att du inte tycker bromsarna räcker. Det är väl samma som jag har på min Turbo S?

Hallå där, Turbo S, dina bromsar är större.

Ahm .. Jag trodde Turbo S fick bromsarna från Cupbilen, som i sin tur fick dom från 928S4. Så är det altså inte.
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
Dan Hovang skrev:
Ahm .. Jag trodde Turbo S fick bromsarna från Cupbilen, som i sin tur fick dom från 928S4. Så är det altså inte.


Jorå, du har ganska rätt, men för Cupbilarna från 1986 så var det mindre grejor som gällde.
(Jag tror det är bromsar från Opel Rekord, eller nåt..)

_________________
--
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10148



FredrikÅ skrev:
Dan Hovang skrev:
Ahm .. Jag trodde Turbo S fick bromsarna från Cupbilen, som i sin tur fick dom från 928S4. Så är det altså inte.


Jorå, du har ganska rätt, men för Cupbilarna från 1986 så var det mindre grejor som gällde.
(Jag tror det är bromsar från Opel Rekord, eller nåt..)


Bromsarna fram är samma dimension som 951S, 928S4 och 993 Carrera (304x32 mm), bak är det 299 mm's skivor.

_________________
Anders Hansson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



om det är samma ok som turbo S och man upplever fade tror jag att det mycket väl kan vara tätningarna som tappat spänsten.... så var det på min bil ivf.

200-300 kr från Bil och Industribroms i Stockholm.

_________________
Pär Hylander
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
sweanders skrev:

Bromsarna fram är samma dimension som 951S, 928S4 och 993 Carrera (304x32 mm), bak är det 299 mm's skivor.


oj, vi är ute på svag is båda två...
Jag vidhåller att -86:ans Cup hade mindre bromsar, samma som gatbilen, fast hålborrade.
Här är Porsches egna beteckningar för gatbilarnas skivor:

951 -86 220hp Fram 951 351 041 00 (Mina bromsar)
951 87- 220Hp Fram 951 351 041 02 (Andra bärarmar, i övrigt oförändrat)
951 88- 250hp Fram 928 351 043 50 (Större ok, skivor och klossar)


/MVH

_________________
--
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10148



FredrikÅ skrev:
sweanders skrev:

Bromsarna fram är samma dimension som 951S, 928S4 och 993 Carrera (304x32 mm), bak är det 299 mm's skivor.


oj, vi är ute på svag is båda två...
Jag vidhåller att -86:ans Cup hade mindre bromsar, samma som gatbilen, fast hålborrade.
Här är Porsches egna beteckningar för gatbilarnas skivor:

951 -86 220hp Fram 951 351 041 00 (Mina bromsar)
951 87- 220Hp Fram 951 351 041 02 (Andra bärarmar, i övrigt oförändrat)
951 88- 250hp Fram 928 351 043 50 (Större ok, skivor och klossar)


/MVH


Skumt, jag har mätt grejerna på min bil och det är samma bromskomponenter som sitter på M030 utrustade 951:or.

_________________
Anders Hansson
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
sweanders skrev:

Skumt, jag har mätt grejerna på min bil och det är samma bromskomponenter som sitter på M030 utrustade 951:or.


Det kanske är en hårresande modifiering från originalskick.

_________________
--
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10148



FredrikÅ skrev:
sweanders skrev:

Skumt, jag har mätt grejerna på min bil och det är samma bromskomponenter som sitter på M030 utrustade 951:or.


Det kanske är en hårresande modifiering från originalskick.


Du kan väl gå ut i garaget och kolla diametern på skivorna, skall vara 304 och 299 mm hålborrade fram och bak.

_________________
Anders Hansson
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
sweanders skrev:

Du kan väl gå ut i garaget och kolla diametern på skivorna, skall vara 304 och 299 mm hålborrade fram och bak.


Jag (Malmö) och bilen (Luleå) är ju inte direkt grannar under vintern, så mätningen får vänta....

_________________
--
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



FredrikÅ skrev:
951 -86 220hp Fram 951 351 041 00 (Mina bromsar)
951 87- 220Hp Fram 951 351 041 02 (Andra bärarmar, i övrigt oförändrat)
951 88- 250hp Fram 928 351 043 50 (Större ok, skivor och klossar)


Är inte det gatversionens artikelnummer? För den vet jag hade dom små bromsarna före Turbo S eller före 89. Jag trodde alla cupbilar hade dom stora, men jag ska inte svära på det. Cupbilen har väl ca 300 hk, oavsett årsmodell?
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10148



Dan Hovang skrev:
FredrikÅ skrev:
951 -86 220hp Fram 951 351 041 00 (Mina bromsar)
951 87- 220Hp Fram 951 351 041 02 (Andra bärarmar, i övrigt oförändrat)
951 88- 250hp Fram 928 351 043 50 (Större ok, skivor och klossar)


Är inte det gatversionens artikelnummer? För den vet jag hade dom små bromsarna före Turbo S eller före 89. Jag trodde alla cupbilar hade dom stora, men jag ska inte svära på det. Cupbilen har väl ca 300 hk, oavsett årsmodell?


Enligt specifikationerna har 86:ans Cup endast 220 hästkrafter och den mindre K26/6 turbon, K26/8 kom 1987 officielt sett i 250 hästarsvariant och den franska turbo Cup serien körde med en 290 hästars variant som senare visat sig ge 305 hästar.

_________________
Anders Hansson
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
Bromsar hit och dit, här kommer i alla fall en bild till, nu med dom snygga svarta Fuchsarna:



(Kletet på dörrdekalen är smutsigt klister från mina gamla Scuderia-märken...)

_________________
--
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10148



Verkligt snygg bil!

Känner du till något bra ställe att få tag på eventuella dekaler? Jag saknar Matter-dekalen på bakrutan.

_________________
Anders Hansson
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
sweanders skrev:

Känner du till något bra ställe att få tag på eventuella dekaler? Jag saknar Matter-dekalen på bakrutan.


Jag har en relativt komplett uppsättning "i reserv", dock utan Matter-dekalen.
Bra att ha vid eventuella omlackeringar i alla fall...

_________________
--
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

FredrikÅ skrev:
Bromsar hit och dit, här kommer i alla fall en bild till, nu med dom snygga svarta Fuchsarna:

*PORRBILD*

(Kletet på dörrdekalen är smutsigt klister från mina gamla Scuderia-märken...)


otroligt läckert!

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862



Hej hopp!

Görs det något arbete på bilen under vintern, eller står den kanske rent av kvar uppe i tassemarkerna?
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
Görs det något arbete på bilen under vintern, eller står den kanske rent av kvar uppe i tassemarkerna?


Både och, faktiskt!

Min chefsmekaniker har den goda smaken att vara Luleåbaserad, så efter det tidigare oljepumpfixet,
så gör han även en fet service under vintern.

Inga andra stora uppdateringar är planerade - förutom av killen bakom ratten.
Räknar med att vara en flitig besökare i 964C2 och Sweanders backspeglar under sommaren....

_________________
--
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



FredrikÅ skrev:
Anders Jeppsson skrev:
Görs det något arbete på bilen under vintern, eller står den kanske rent av kvar uppe i tassemarkerna?


Både och, faktiskt!

Min chefsmekaniker har den goda smaken att vara Luleåbaserad, så efter det tidigare oljepumpfixet,
så gör han även en fet service under vintern.

Inga andra stora uppdateringar är planerade - förutom av killen bakom ratten.
Räknar med att vara en flitig besökare i 964C2 och Sweanders backspeglar under sommaren....


Ska du vara i min bakspegel så får du nog stå bakom min bil i garaget Nej, hoppas verkligen att jag kommer ut i år och då ha trevliga bataljer med dig

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO Cup - 1986
1, 2   >>
8768 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande