Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MINI Cooper S (John Cooper Works) -03
1 besök senaste veckan (4603 totalt)
R8GT
Enebyberg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 21


Trådstartare


Här kommer en kort liten presentation av min lilla bil:

Mini Cooper S -03.
Beställdes med John Cooper Works paket från början (lätt uppskrämd till 200 hk istället för 163 hk).

Modifieringar:

- Det började lite lätt med ett öppet filter med avskärmning.
- Strax efter det så beställdes från USA ett stycke grenrör med racekat.
- Ställbara Coilovers från HR.
- OZ Racing Grantourismo GT skodda med Dunlop Supersport Race.

På vårkanten -04 så var det en av grabbarna på www.coopersweden.se som besökte någon suspekt firma i Tyskland som heter Kelleners... Helt plötsligt så gick hans bil oförskämt bra!
Det var lika bra att ta en tripp själv! Väl där monterades ett något förstorat spjällhus, dom "pillade" lite på remskivan, ny programvara...

Efter en sväng till Emmaboda med Bilsport konstaterade jag att en förhållandevis lätt, framhjulsdriven bil med hyffsat mycket effekt, är i starkt behov av en diffbroms...
Blev en beställning från England, Quaife hade lösningen på mitt problem!

Nu ligger det en kartong och väntar i förrådet. Det är ett nya bromsar som skall monteras till våren...

Ser fram emot att träffas på någon bana i sommar!

_________________
Jocke Öberg
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



seriös banåkar bil thumbs up

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Seriöst sugen på att testa farsans på bana, men det lär inte ske...
Han frågade dock om hur livslängden i Re540 var häromdagen. Tror dock S03:or passar hans körning bättre.

Trevlig bil iaf och så sjukt kul att köra. Svår att motstå.

Är det ngn av er Mini-killar som har koll på vilken typ av diff det sitter orginal på -05:orna?
Vad är det dom gjort för de 7 extra kusarna? De flesta med 163 lämnar väl egentligen mer redan från början om jag förstått rätt.

Måste nog handla en sådandär ngn dag...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Cooper S
Norge
Här sen Nov 2004
Inlägg: 4



Andreas Lidström skrev:
Seriöst sugen på att testa farsans på bana, men det lär inte ske...
Han frågade dock om hur livslängden i Re540 var häromdagen. Tror dock S03:or passar hans körning bättre.

Trevlig bil iaf och så sjukt kul att köra. Svår att motstå.

Är det ngn av er Mini-killar som har koll på vilken typ av diff det sitter orginal på -05:orna?
Vad är det dom gjort för de 7 extra kusarna? De flesta med 163 lämnar väl egentligen mer redan från början om jag förstått rätt.

Måste nog handla en sådandär ngn dag...


På '05 modellene så er LSD'en laget av GKN Driveline. Skal visst være av torque sensing typen.
Jeg har 151 HK på hjulene på min helt orginale '03 Cooper S

PS RE540 bråker og sporer fryktelig på veien, men er en fornoyelse på bane:-)

_________________
Inge Bjornsen
Mini Cooper S '03
Citera
Lars Aldebo
Märsta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 293



150hk på hjulen bör väl vara närmare 170-175hk på veven thumbs up

_________________
/Lars Aldebo

Subaru BRZ
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



E väl inte mitt fel att Kelleners var duktiga på att pilla på bilen
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Tjusig! Hur mycket väger en så där? Quaife diffarna är jäkligt fina, skulle själv beställt en tänkte jag men det blev inte så.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
R8GT
Enebyberg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 21


Trådstartare
Den är lite onödigt tung, tjänstevikt 1 240 kg...

_________________
Jocke Öberg
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Cooper S skrev:
På '05 modellene så er LSD'en laget av GKN Driveline. Skal visst være av torque sensing typen.
Jeg har 151 HK på hjulene på min helt orginale '03 Cooper S


Tackar! GKN är ju mer än trevligt att höra. Inte så kända i hobbyleden men destomer anlitade i F1 osv osv. thumbs up
Sen hade nog jag personligen velat ha en "vanlig" ramplamelldiff, men det kanske finns förklaringar till varflr det inte är så. gatbruk och annat tex...

Cooper S skrev:

PS RE540 bråker og sporer fryktelig på veien, men er en fornoyelse på bane:-)


Jupp, har iofs aldrig kör gata med Re540 men på racebilen finns det bara goda erfarenheter av dom.

Nu får jag sluta snacka Mini...begäret blir för stort.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
CRY
Jönköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 131



Lidström:
Du får väl köpa min gamla, kommer nog snart att vara till salu på en bilfirma här i stan....bytte ju in den mot en ny BMW i fredags thumbs up

_________________
Christian Ryman
BMWCS #2928
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



CRY skrev:
Lidström:
Du får väl köpa min gamla, kommer nog snart att vara till salu på en bilfirma här i stan....bytte ju in den mot en ny BMW i fredags thumbs up


Mkt lockande...om timeingen varit rätt.
Försöker dock snacka på farsan dina fjädrar...

Ditt val av ny vagn är inte heller direkt trist och ligger oxå fint på listan må jag säga. Gärna med ett "d" på bakluckan.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
R8GT
Enebyberg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 21


Trådstartare
Nyss hemkommen från en härlig helg på Gotland...
Gotland Ring är en riktigt kul bana thumbs up

Det gavs gott om tid att testa de senaste modifieringarna:

- Camberplates
- OZ Superleggera med Yokohama 048
- Shortshift
- Ny stol

_________________
Jocke Öberg
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



JCW skrev:
Nyss hemkommen från en härlig helg på Gotland...
Gotland Ring är en riktigt kul bana thumbs up

Det gavs gott om tid att testa de senaste modifieringarna:

- Camberplates
- OZ Superleggera med Yokohama 048
- Shortshift
- Ny stol


och? hur gick det o köra då?
Citera
R8GT
Enebyberg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 21


Trådstartare
Det gick bra, bilen gick riktigt fint i dom kurviga partierna!
Fick med mig en av "banpersonalen" i bilen några varv, han gav mig värdefulla tips, ett stort tack!
Det var nog en och annan som blev förvånade (och kanske lite besvikna...) att lilla silver inte försvann i backspegeln...

Alltid lika kul att överraska

_________________
Jocke Öberg
Citera
Istvan
Borås
Här sen Apr 2005
Inlägg: 263



Grymmt cool bil! Funderar själv på en sådan faktiskt!
Det trimmet från Kelleners, vad gick det på å hur mkt effekt ger det?
Har de någon hemsida? Trimmar de bara Works bilarna eller "standard" Cooper S med?

Hur gick det på Emmaboda då? Några bra tider?

Många frågor...

MVH
Istvan

_________________
István Csiszár
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Den gick bra den där lilla bilen. Såg att du hängde på Porscharna bra på Gotland Ring. De tyckte säkert du var jättejobbig. thumbs up

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
R8GT
Enebyberg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 21


Trådstartare
Istvan skrev:
Grymmt cool bil! Funderar själv på en sådan faktiskt!
Det trimmet från Kelleners, vad gick det på å hur mkt effekt ger det?
Har de någon hemsida? Trimmar de bara Works bilarna eller "standard" Cooper S med?

Hur gick det på Emmaboda då? Några bra tider?

Många frågor...

MVH
Istvan


Kelleners trimmar vanliga Cooper S
Kolla in Johan W:s
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4591
Jag har för mig att han betalade kring 25 000 kr för såväl trimm som väghållning. Den går bra...
För min del så blev ingreppet mycket mindre, betalade ca 9 000 kr (dom "bänkade" den till ca 220 Hk).

När jag körde Emmaboda så hade jag inte hunnit med vare sig diffen, bromsarna, stolen eller 048:orna...
Det blev högst mediokra 1.34.5...
Förhoppningsvis blir hothatch-duellen av i höst! Då ska det kapas flera sekunder

_________________
Jocke Öberg
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131




Kan rekomendera Kelleners, proffsiga killar där tycker jag.
Dynotest innan och efter ingick också (hur många svenska trimföretag gör det?)
Körde följande recept hos dom

K.sport Motorkit KS Cooper S
for Mini Cooper S: performance max approx. 33 kW (45 HP);
Umbaumaßnahmen: Modification of the supercharger (increase of the load pressure), modified ECU, Spezial-Luftfilter; inkl. Montage

K.sport Suspension
front and rear elevatoradjustable (20-50 mm);
traction phase adjustable
KW variant 2

K.sport Exhaust
stainless steel - rear silencer 2 x 70 mm

Pris för alltihopa blev 3000euro
http://www.kelleners-sport.de/english/index_d.htm

Blir det en ny Mini efter nuvarande (snart 3år) blir det helt klart samma recept. Motorkaraktären är helt annorlunda, mera spetts på toppen jämfört med orginal. Varvar glatt till nya varvstoppet på 7500varv istället för 6900 orginal. Kört cirka 3500mil med trimmet och den fungerar alleles utmärkt .

Gjorde 1,32,97 på emmaboda förra året, tog fanns utrymme för förbättring (jag bakom ratten)
Citera
Rickard
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 73



Trevlig liten maskin det där Jocke! Jag är fortfarande lite grinig över att bli omkörd på Gelleråsen. Jag har fortfarande inte vågat säga det till min flickvän som kör mini

_________________
Rickard Franklin
Volvo V50 T5 -06
Yamaha FZ6-N -06
Citera
Rickard
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 73



ooops, blev en dubbelpost...

_________________
Rickard Franklin
Volvo V50 T5 -06
Yamaha FZ6-N -06
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MINI Cooper S (John Cooper Works) -03
1 besök senaste veckan (4603 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande