Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
9638 besök totalt |
håller på att renovera en 02 touring från 72, och har nu kommit till bromsarna...istället för att hålla på och leta fram bmw delar som är dyra och svåra att få tag på så tar jag istället bromssystem från volvo! har nu alla delar, enda problemet är att jag inte vet är hur jag skall koppla systemet!
har Bendixservo med helt ny huvudcylinder till 240 och undrar hur jag kopplar rören från cylindern till fördelaren och vidare till hjulen, vilka uttag är till framhjulen?? tycker rent logiskt att dom 4 på ovansidan borde gå till varsitt framhjul och dom 2 länge ner till varsitt bakhjul, men då finns det inget uttag kvar för att mata fördelaren med vätska från cylindern, generalhaveri ![]() ![]() _________________ Johan Kampf ----------- BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil |
Klistrar in en bild på bromssystemet på en 240.
![]() om jag ser rätt så är det en tryckskillnadsventil (16) på din bild och isåfall har du två anslutn. Ovanpå från huvudcylindern, sedan två ansl. fram (en till frambroms och en till bakbroms), och två ansl. bak (frambroms och bakbroms). ![]() De bägge som går till frambromsarna ska sedan genom en förgreningsventil (17) så att bägge kretsarna går till bägge frambromsarna. Hoppas du förstår (bilden hjälper kanske mer) ![]() Hälsn/Daniel edit: förtydligade. _________________ Daniel Ekstrand Degeberga |
Jag tror inte det är helt tvunget att ha den ventilen, du kan ju dra ett rör till varje frambroms ändå.
Ända skillnaden blir att om en krets går itu så har du bara broms på ett framhjul. Volvos tvåkretssystem bygger ju på att du har alltid broms på bägge framhjulen tack vare förgreningsventilen. om du inte använder förgreningsventilen så tänk på att korsa kretsarna, alltså så att vänster fram och höger bak är på samma krets. Annars kommer bilen att dra åt ett håll när du bromsar på bara en krets. Hälsn/Daniel _________________ Daniel Ekstrand Degeberga |
ahh nu förstår jag! var idag och fixade en tryckregulator från en 245, den jag hade var till en 740 och hade då bara 6 utgångar (pga glidok) och 245:ans har 8 st, så nu har jag iaf rätt regulator! återstår bara att se om den överlevde grillningen jag utförde med gasen för att få loss nipplarna som satt där...
_________________ Johan Kampf ----------- BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
9638 besök totalt |