Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur koppla volvos bromssystem?
9638 besök totalt
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005

Trådstartare
håller på att renovera en 02 touring från 72, och har nu kommit till bromsarna...istället för att hålla på och leta fram bmw delar som är dyra och svåra att få tag på så tar jag istället bromssystem från volvo! har nu alla delar, enda problemet är att jag inte vet är hur jag skall koppla systemet!

har Bendixservo med helt ny huvudcylinder till 240 och undrar hur jag kopplar rören från cylindern till fördelaren och vidare till hjulen, vilka uttag är till framhjulen?? tycker rent logiskt att dom 4 på ovansidan borde gå till varsitt framhjul och dom 2 länge ner till varsitt bakhjul, men då finns det inget uttag kvar för att mata fördelaren med vätska från cylindern, generalhaveri

BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
-Daniel-
Degeberga
Här sen Maj 2004

Klistrar in en bild på bromssystemet på en 240.

om jag ser rätt så är det en tryckskillnadsventil (16) på din bild och isåfall har du två anslutn. Ovanpå från huvudcylindern, sedan två ansl. fram (en till frambroms och en till bakbroms), och två ansl. bak (frambroms och bakbroms). hoppas du hänger med?

De bägge som går till frambromsarna ska sedan genom en förgreningsventil (17) så att bägge kretsarna går till bägge frambromsarna.

Hoppas du förstår (bilden hjälper kanske mer)

Hälsn/Daniel

edit: förtydligade.

Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005

Trådstartare
jo jag hänger med...så jag måste alltså skaffa den förgrenaren också då?

Citera
-Daniel-
Degeberga
Här sen Maj 2004

Jag tror inte det är helt tvunget att ha den ventilen, du kan ju dra ett rör till varje frambroms ändå.
Ända skillnaden blir att om en krets går itu så har du bara broms på ett framhjul.
Volvos tvåkretssystem bygger ju på att du har alltid broms på bägge framhjulen
tack vare förgreningsventilen.
om du inte använder förgreningsventilen så tänk på att korsa kretsarna, alltså så
att vänster fram och höger bak är på samma krets. Annars kommer bilen att dra
åt ett håll när du bromsar på bara en krets.

Hälsn/Daniel

Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005

Trådstartare
ahh nu förstår jag! var idag och fixade en tryckregulator från en 245, den jag hade var till en 740 och hade då bara 6 utgångar (pga glidok) och 245:ans har 8 st, så nu har jag iaf rätt regulator! återstår bara att se om den överlevde grillningen jag utförde med gasen för att få loss nipplarna som satt där...

Citera
Skruva banåkabil
Hur koppla volvos bromssystem?
9638 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande