Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -01 (såld)
1, 2, 3, 4   >>
30237 besök totalt
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4028


Trådstartare
Efter uppmaningen om att skriva in fler Speedstrar så kommer min här också...
Jag var på jakt efter en Elise efter inspiration från ett reportage från en gammal tidning. Dock är det inte så lätt att hitta begagnade. När jag väl hittade en så hittade jag även en Speedster. Speedstern var mycket billigare så... Fick lov att vara med i Lotusklubben och kom i kontakt med en Elisägare och det är en av dem som var med i reportaget.
Speedstern är importerad från Danmark och tidigare ägare har satt på ett K&N-filter och ett Regal-chip. Det har visat sig att det är en snikvariant vid från början. Den har fönstervevar i plast i stället för aluminium, tunna plast mattor i stället för tjocka, utan bilstereo etc... Någon tidigare ägare har monterat stereo och jag har köpt aluminiumvevar av Bisting.
Jag har inte tänkt att förbättra något på bilen under 2005 för jag känner att det som behövs mest är att jag får lite banvana och att jag får lära känna bilen. Vi får se vad sommaren ger, kanske blir det förbättringar till nästa år. Fast bilen är en jäkla bra banbil från början så kanske inte ändå...
Hemsida






Lite om mig också kanske?
Jag är helt ny som bansvängare och har inte ägt en sportig bil i hela mitt liv. I min ungdom hade jag en Camaro som jag var ute i raggarsvängen med. Jag är intresserad av F1 och har ser ett lopp live varje år. Torrkör lite på datorn också...

När får vi se resterande Speedstrar bland "våra banbilar"?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



thumbs up Så ja, nu börjar det röra på sig... thumbs up

Skogshuggarn nästa?

_________________
Mattias Meldert
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4028


Trådstartare
Jag har är lite för lång och slår huvudet i "huvudskyddet".
Denna mod är ju inte så rejsig men berättar om den ändå... Jag har gjort ett nytt "huvudskydd" i glasfiber.

Det är första gången jag gjuter i glasfiber, men det gick ganska bra.

Nu skall den bara spacklas och lackas svart.

Vill framför allt rikta ett stort tack till alla som postat i glasfiber-trådarna här på rejsa.nu. Utan er hade jag inte provat på.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
skogshuggarn
Borås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 179



kul att du vågar prova, men är den centimetern värd besväret
Blir väll större bula i huvet av glasfibern än av skumplasten som sitter där orginal

_________________
Johan Classon
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4028


Trådstartare
Ja, jag tror inte att det blev säkrare. Hade tankar på att göra den i pulyurethanskum men tror inte att det är lättjobbat.
Men nu slipper jag slå i den hela tiden...
Fick test att gjuta lite plast också.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4028


Trådstartare
Det blev inte helt bra... Om jag pressar huvudet hårt bakåt så slår jag fortfarande i.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4028


Trådstartare
Mina tunna plastmattor har ett eget liv, så jag gjorde nya mattor i aluminiumdurkplåt. Dock inget för bana...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4028


Trådstartare
Har satt en slang på växellådsventilationen så att den inte puffa olja vid bankörning.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Läste om slangen från växellådan på vx220. Märkte du att det kom olja på bakdäcket innan du gjorde detta? Nu när du har dragit slangen uppåt, rinner ev överskottsolja tillbaka in i lådan då?

_________________
Lasse Alfons
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4028


Trådstartare
Alfons skrev:
Läste om slangen från växellådan på vx220. Märkte du att det kom olja på bakdäcket innan du gjorde detta? Nu när du har dragit slangen uppåt, rinner ev överskottsolja tillbaka in i lådan då?


Silvriga Speedsters klagade på att det blir svart bak på bilen, men det syns inte på min svarta... Jag har satt dit en tygtrasa (vit) över slangänden (med silvertejp) och det verkar inte vara någon olja som når upp dit. Oljan som puffade ut åker alltså tillbaka numera.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4028


Trådstartare
Hade funderingar på att sätta tillbaka original luftfilter. Men det låter trevligt med sportfilter *bling*. Jag borde ha gjort rent det för länge sedan...
Plockade ut det och det står inte K&N någonstans på filtret utan det står "green cotton air filter, powerflow".
Stort var det också: diameter=140 mm, längd=200 mm, anslutning=75 mm invändigt

Nu är det rengjort i alla fall.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4028


Trådstartare
Det blev dags att byta däck och eftersom den är understyrd med original så vill man ha bredare fram. Det är smala däck (175) och fälgar (5,5") fram så nya fälgar var ett måste... Allas vår Dude sålde sina hjul till mig. thumbs up
Fälgarna är OZ Crono Evolution 7"x17" med ET35 och 10 mm spacers fram. Däcken är Toyo RA-1 205 respektive 235. Nu väntar jag bara på ett tillfälle att köra på bana med dem.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
SlimVince
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 151



Nillet skrev:
Fälgarna är OZ Crono Evolution 7"x17" med ET35 och 10 mm spacers fram. Däcken är Toyo RA-1 205 respektive 235. Nu väntar jag bara på ett tillfälle att köra på bana med dem.

thumbs up
Skall bli spännande att höra hur mycket mindre understyrd den blir. Jag lyckades få bilen hyfsat neutral genom att bara skruva på cambervinklarna - stor skillnad! - man fick ta det varligt några pass på Kinnekulle innan man började lära om...
...vad tänker du göra med originalhjulen? Kanske har du en spekulant om du inte vill ha kvar dem

_________________
Vincent Wong
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4028


Trådstartare
Det kändes bra det lilla jag körde i går men det visar sig inte förrän man kör på bana.
Vet inte om jag skall behålla originalhjulen än. Skall besiktiga snart men jag tänkte inte byta till original.
Är du i akut behov? Jag behåller dem nog men om jag ångrar mig har du första tjing...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Såg hjulen på Dudes gröna. Skitsnygga!! Jag ska nog snart kolla mina inställningar, jag vred 2 varv på båda toe-stagen och det sa Dude var på tok för mkt. Men bilen går skitbra! thumbs up

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
SlimVince
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 151



Nillet skrev:
Är du i akut behov?

Nejdå, inga nya hjul förrän tidigast till nästa säsong. Dessförinnan skall jag mixtra med krängningshämmaren, dämpare/fjädrar och diff Det finns att göra!
Nån gång skall det bli bredare hjul fram men man är inte gjord av guld eller tid
...men om du vill sälja så är jag intresserad.

_________________
Vincent Wong
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 366



[quote="SlimVince"][quote="Nillet"] thumbs up
Skall bli spännande att höra hur mycket mindre understyrd den blir. Jag lyckades få bilen hyfsat neutral genom att bara skruva på cambervinklarna - stor skillnad! - man fick ta det varligt några pass på Kinnekulle innan man började lära om...
quote]



Kör ju med samma däck och den är snarare aldrig understyrd.....om det inte är en hårnål eller liknande.

Körde långsamare under bron med r-däcken på kullen i tre banträffar innan jag våga lita på mig själv igen ( nu är det lätt att svänga för mycket där, förut kana det "säkert" på fram hjulen utan risk för bakhjuls släpp )






Snyggt föresten !

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4028


Trådstartare
Något att pilla med när det blir vinter. Lotus racing stol.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4028


Trådstartare
Har plockat bort lite onödigt idag.

Bilstereo - 1360 g
Fjärrkontroll - 65 g
(Blaupunkt Essen CD31)

Högtalare - 820 g/st
(Alpine SPE-1620)

Antenn - 30 g

Antennfästet och kablarna till stereon får sitta kvar...

Tidigare har jag plockat bort innerbackspegeln och vägde in den till 230 g i dag.

Får inte loss passagerarstolen. Letar insex-verktyg med längre hävarm...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Coolt!! Lite Colin Chapman-trimning.

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4028


Trådstartare
Efter lite strul med att få svarvat hylsor till bälte och att få ditsvetsat en bältesstång börjar det likna något.


Rev ut högtalare och plasten bakom stolarna.


Fick ditsvetsat en bältesstång.


Stången går bakom bågen (känns stabilare).


Eftersom jag inte har samma talang som Meldert fick mossan rycka in och sy en påse för förvaring av grejer bakom stolarna. Axelbälten ditsatta.


Var tvungen att höja stolen ett hack för att få dit skruvarna. Är inte helt nöjd med placeringen men det får vara så detta år eftersom det inte är lätt att skruva ur och i stolen.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -01 (såld)
1, 2, 3, 4   >>
30237 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande