Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 -83
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (5162 totalt)
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1693


Trådstartare
Här kommer lite info Mantans vikarie.

Bilen är tänkt som bruksbil och för lite ban och konbaneträffar tills Mantan är körbar igen (och som stand in när Mantan falerar innan inbokad banaktivitet, tänk vad härligt att bara kunna ta en annan bil när saker går sönder kvällen innan ). Den ska även användas till en licenskurs är meningen. Bilen är helgalvad så den är inte alls så rostig, inte ens där den blivit knöglig.

Det blir inga vildare modifikationer. Ev lite små uppgraderingar efter behov.
Bilen när den hämtades -> som den ser ut nu (eller såg ut förra helgen, nu sitter ett par possitionsljus på plats och huven passar bilens nyra form bättre.

Mer info finns på http://motor.holy.se/porschen.html.
Notan ligger på ungefär 6000:-, 3 för bilen, drygt 2 i delar och bes + ombess. Det sitter fina vinterdäck på orginal 14" alufälgar. Ett par 15 eller 16" fälgar till sommarhjul sökes. 108x4, 15~18 i et.

Något jag upptäkte i helgen var att styrled 72-835 på Biltema (bla VW golf och jetta) är nästan identisk med den porschens. Den kostar dock 59:- i stället för 480 som mekonomen ville ha för porsche-dito. Letade igenom hela biltemas sortiment av leder. Enda skillnaden är att den är 2~3mm längre, men det är ju bara att gänga på lite till. Det är en annan gänga på konan också, men det följer ju med en lockingmutter med rätt gänga. Kan vara bra att veta för andra 924-ägare .


_________________
Markus Ålind
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



wehey, så nu dök du upp här, hur går det egentligen med bilen ? vad står på listan att göra härnäst...

Kul att du la upp bilen, borde göra en egen tråd om min, måste bara komma hem först..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1693


Trådstartare
Ska försöka göra så lite projekt av den som möjligt (det är ju mantan som det ska byggas på...). Först ska väl kylardreglandet fixas, och en uppsättning hjul. En inställning av framvagnen (bondestilen med vinkelhakar, tumstock och snören..) behövs också. Bromsarna känns lite underliga och ska ses över. Är lite sugen på att skrota pop-upplysena och ersätta de med ett par infällda också. Snyggare, och det verkar vara något fel på styrningen till det som driver motorn (jag som ägnat en hop timmar åt att se till att lysena kan röra sig fritt och byggt nya fästen... ).

Det ska bli kul att testa den på torr asfallt med vettiga hjul .

_________________
Markus Ålind
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1693


Trådstartare



Varför, varför kan man inte få något ifred .

_________________
Markus Ålind
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499




Näe... fasen va surt Markus... Onödiga utgifter brukar sätta stopp för det man vill göra, hoppas det inte blir så nu iaf!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1693


Trådstartare
Tja. Jag hade lite slantar "över" sen jag sålde escorten som jag tänkte köpa ett par 17"are till porschen för. Nu vette fan, måste ju äta också. Dessutom har ett återbesök att göra hos sbp att göra pga ett par 2:or (varav en ironiskt nog var att höger lyse var för lågt ställt. Lägre än vad det är nu är nog lite svårt att få . Man lär man ju inte rulla in hos sbp ostraffat med den där rutan. 1 vecka fick bilen stå ifred på pareringen.

Det verkar som att någon har slängt sig på rutan och sedan rullat/hasat ner över huven och knäckt lysets länkage och upphägning (det ska sitter som det på vänster...).

Någon som har koll på bilglasmästare i Linköping? Nån som är billig/bra?

_________________
Markus Ålind
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1693


Trådstartare
Goda nyheter:
Ruta gå att få tag i för 1800~1900:- från "veterania", som dessutom ligger hyggligt nära.

Dålig nyheter:
Bilen har fått mer stryk. Vänster lyslock har fått en smäll så att det är något knäckt och plastringen som sitter runt strålkastarglaset är lossslagen. Vad jag kan se är ingen annan bil på parkeringen vandaliserad.

om jag byter ruta och får den nya krossad efter en vecka blir jag ju lite ledsen.

_________________
Markus Ålind
Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 199



Fyfan vad jag hatar sådant!
Det kanske är värt att sitta uppe några nätter och få tag på den som gjorde det!
Ger han sig på den igen, så sätter du i kontakten till 240V så har han får sig en kyss så det står härliga till!
Sedan springer du ut och kopplar bort allt, så att när polisen och ambulansen kommer och "väcker" dig...

Ärligt talat, surt! Det enda positiva med det är att det innebär att någon är avundsjuk på din bil alt. nerknarkad/nersupen!

Håll modet uppe.

_________________
/Martin Antosch
931, -79
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1693


Trådstartare
Fick den genom efterkontrollen för ett tag sedan. I helgen fick den nya oljor. Motus rbf 600 till bromsarna, biltema 5-50 till motorn, och biltema hypoid till lådan (som har diffen i sig).

Även de nyinhandlade sommarhjulen fick åka på. Helt slut bakdäck, men dackonline är så slöa så jag vill inte halka omkring på vinterdäcken längre. Så härligt med lite styrsel i bilen .

Även en sparco club hjälm och ett par hanskar är inhandlade. Så nu väntar jag bara på ny vindruta (som drar ut på tiden då den beställda aldrig kom med lastbilen till återförsäljaren, olfyt, igen, som vanligt ) så är det dags för licenskurs sen .

Dock har jag fått möjlighet att testa bromsarna nu med sommardäck. Måste säga att jag är ganska besviken, jag kan inte ens låsa de på torr asfalt, och de verkar bli ordentligt varma av ett par inbromsningar. Solida skivor, men jag tycker att man borde kunna låsa de, eller är det något fel på mina bromsar? Bultar lite i pedalen när man bromsar, antar att skivorna är lite ojämt tjocka. Hittar inga sprickor i de i alla fall. Finns det någon enklare bromskonvertering man kan göra på den för att få ventilerat ifram i alla fall (trummor bak). Nån audi 80 kanske har passande doningar?

Ser i alla fall rätt bra ut med sommarhjulen, lite jeep-varning på höjden dock.

en vinkel som den inte ser så skadeskjuten ut ur:

_________________
Markus Ålind
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



Såg ju faktiskt riktigt trevlig ut i den vinkeln... hoppas den får stå kvar annars får du byta p-plats i Ryd till en lugnare del!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Hmm, allt är ju möjligt angående bromskonvertering, men det enklaste är ju att byta upp sig till 924 Turbo's bromsar. Dock behöver du (förutom bromsok, skivor och belägg x 4) även byta huvudbromscylinder pga pga olika diameter på resp cylinderdel till kretsarna. Tror även att Turbom har X-delning på kretsarna, 924 NA har delning fram / bak.

Du bör dock kunna låsa hjulen på torr asfalt. Iofs är mina däck torrare än torrast men de låste både fram (195:or) och bak (235:or) i somras.

Varma blir bromsarna, men de ska funka med bra bromsvätska + belägg. Se bara till att allt löper lätt och att inget kärvar.

Leta upp Anders Holmqvists 924 här i Banbil-forumet, han har kört en hel del banträffar med sin bil och vet lite om hur man får bromsar att hålla.

Vi kanske ses i Linkeboda! Nån tripp till Sviesta-banan på deras gatbils-kvällar kanske?

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Hejdarna skall inte ge några problem om de är i bra skick. Att skicka ut ankaret gång på gång strax innan 100-meters-skylten på långa A-torp var inga problem. Det enda jag hade uppgraderat med var slitsade Tarox-skivor och spunna slangar.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1693


Trådstartare
ok. Då får jag se över bromsarna ordentligt då. Får kolla hur det är med kring pedalen, så att man inte sitter och pressar den i något stopp eller så (tar ganska långt ned, men inte längre ned än innan jag bytte olja, och jag luftade rätt nogrant). Servoverkan borde vara ok, för det är inte jobbigt att bromsa vid vanlig körning.

Trevligt att jag slipper byta till andra i alla fall . Även om rejsigare belägg och jämnare skivor inte skulle skada.

Dock såg jag oljetryckslampan glimma till under en av bromsövningarna, och det med ordentligt med olja i tråget. Dåligt med skvalpskott i 924-tråget?

När rutan är fixad så ska det nog bli lite rejsa av på sveista-kvällarna .

_________________
Markus Ålind
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Angående bromsarna minns jag en sak till (mellan stress-attackerna på jobbet):
Se till att bakbromsarna är rätt justerade, de påverkar tydligen pedalkänslan avsevärt?
(Men jag har inte lyckats få mina bromsar att bli riktigt bra ännu, men det kanske kommer...)


oljan: Hur ser det ut med oljetryck? Funkar mätaren i mittkonsollen så ska den visa på 5 bar vid 3000 rpm med varmkörd motor. Oljepumparna på 924orna har nått hög ålder och tappar trycket för vissa... Vet inte hur det ser ut med skvalpplåtar men jag är tveksam till att det finns...

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Min hade väl gått runt 17k mil, och ända gången jag såg oljtrycket fladdra var i Karusellen på A-torp.

Däremot provkörde jag ett riktigt lik som gått 16000 mil får något år sen, och där lös lampan titt som tätt. Så skick och tidigare omvårdnad av prylarna verkar också ha lite att göra med saken.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1693


Trådstartare
oljetrycket är helt ok annars. Knappt 2bar varmkörd på tomgång och mellan 4 och 8 vid olika varv och temperatur.

Mätarn funkar, men den lär inte vara helt exakt, det spelar typ 20% när man slår på blinkersen tex.... .

_________________
Markus Ålind
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Låter som nånting inte är 100 på bromsarna, för bromskraft ska finnas så det räcker.... Oljan låter också konstigt, senast på sviestad tog jag ju i ordentligt ibland, lyste aldrig...

Men kul att det går framåt, mer köra är alltid bättre (kanske inte för plånkan dock) =)

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1693


Trådstartare
Nu vågar man visa bilen från framsidan också .



Rutan var mjuklimmad så den kunde jag byta själv när den äntligen dök upp. 1800:- med lite rabbat pga en mycket liten repa i högra övre hörnet. Lite bättre än ~4k + moms från "vanliga" glasmästare (köpte av Veterania).

Även nya yokohama A539 i bak. De är betydligt smalare än de toyo proxes t1-s som jag har ifram, trots samma dimmension. Ser lite konstigt ut med smalare däck bak än fram.

Upptäckte dessutom att gaslinkaget inte var korrekt justerat, sekundärspjället öppnade knappt. Så nu är det ett par glada ponnisar till i motorn . Billigt trimm .

Kikade lite på bromsarna också. Hittade inget fel dock. Finns gott om slaglängd för pedalen kvar och trummorna bak verkar rätt justerade. Ska riva ner framoken och se till att allt rör sig som det ska när jag får tid. Det är inte _så_ dåligt, men det verka ta lite dåligt ifram.

oljan är också "löst". Det var visst lite lite olja i motorn .

På torsdag blir det (förhoppningsvis) licenskurs på mantorp .

edit, med vb- istället för html-taggar blir det mycket bättre...

_________________
Markus Ålind
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522



Ahh... ser nice ut med hjulen thumbs up

Behöver du några spacers för att få på fälgarna?

Ha det och tack för hjälpen med säkringsdosebilden!

/Gustav

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1693


Trådstartare
Fäljarna kommer från en peugot 405. Har ett et på 25 tror jag. I fram sitter det bra men ibak skulle de gärna få sitta lite bredare. Sitter 3mm spacers ibak, men det gör ju inte så mycket skillnad. Min bil är dock något smalare över skärmarna i fram än vad den var från fabrik (efter ful-riktningen efter förr-förra ägarens krock).

Men visst passar färljarna rätt bra. Lite cayen-varning på höjden bara.



Bilen verkar vara hemsökt av något. Inte många mil mellan missöden av olika slag, men mycket sällan pga fel som beror av bilen. När jag skulle åka stockholm -> linköping i går kväll kom jag bara 300m på motorvägen innan jag dålde hela södergående halvan av motorvägen i tjock svart rök. Ren tur att ingen bakom körde på något/någon, de kan inte ha sätt ett jota (det var så dålig sikt att jag inte ens vågade byta från vänsterfil till väggrenen, jag såg inte om det kom någon bakom alls). Bilen hade sprutat ur 2~3l motorolja över grenröret. Det hela berode på att packningen till oljefiltret hade givit med sig. Packningen verkar vara på tok för tjock. Klarade dock bromsarna även fast hela högra sidan av motorummet var neddränkt i olja. Det tackar vi bromsskölden för.

Dock blev jag rätt grovt försenad vilker tillsammans med en förkylning gör att jag inte känner mig i form för att köra på sveista i kväll . Dessutom så rycker det fortfarande en del ur motrummet av oljerester på varma delar. Man kommer ju inte åt någonting på högersidan om motorn för att torka av ordentligt.

Ska prata med biltema senare i veckan. Tänkte kräva ett nytt filter (tog packningen från ett av farsans oljefilter så jag behöver ju en ny, korrekt packning att ge till farsan) och en dunk helsyntet 5-50 för att ersätta den som sprutade ut över grenröret (den var ca 50 mil gammal).

kunde dock varit värre. Hade det inte sprutat över grenröret hade jag ju fått slut på olja innan jag märkt något. Eller orsakat en större seriekrock på e18...


Bromsarna funkar nu ganska bra. Skivorna är utslitna, men nya belägg rättade till den dåliga bromsverkan (bilen har stått still ute i 2 år innan jag köpte den). Hittade även lite luft i höger bak.

_________________
Markus Ålind
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1693


Trådstartare
Nu har jag pratat med biltema om oljefilterpackningen. Maken till agressiv "kundkänst" har jag aldrig stött på! Det var inget fel på packningen, och den kunde inte "ploppa ut" tydligen (att den hade gjort det i mitt fall verkade inte spela någon roll). 2 pers stod och avbröt hela tiden när jag försökte förklara, och upprepa samma sak om och om igen. Det var bara att ta sina grejer och vända och gå ut igen. Helt sanslöst.

Jag var inne på mekonomenoch tittade på ett av deras audi-80-filter. Där är det en mycket låg pakning, presis som den jag tog från ett annat nytt filter hemma.

Så en allmän varning för biltema linköpings kundtjänst, den är tydligen omöjliga att ha att göra med. Dessutom en stor varning för deras oljefilter, kolla packningen noga mot gamla filtret, den ska inte sticka upp mer än en knapp mm. Felet lär kvarstå eftersom "det inte var något fel".

_________________
Markus Ålind
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 -83
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (5162 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande