Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Astra GSi 16v Turbo SFRO -92
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (14031 totalt)
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Opel Astra GSi 16v Kompressor -92.

Jag har ägt den sedan 1998. Kompressorkonverterad första gången 1999, därefter utvecklats i olika versioner.

Motor:

Bas 2.0 liters C20XE -89
Block o-ringat
Vevaxel från -92 Astra GSi 16v
Glyco blybrons ramlager
ARP pinnbultar till vevöverfall.
Modifierat oljetråg i aluminium med extra skvalpskydd och borttagen nivågivare.
SBD oljepump med inre ståldrev
SBD justerbar oljetrycksreducering i nylon
oljekylare från Saab 9-5 Aero, stålomspunna slangar med Earls aluminiumkopplingar
Stålvevstakar signerade Stefan Verdi
Glyco vevlager
Mahle smiddda kolvar, 9,0:1, viktjusterade
MLS-packning från Z20LET
16v topplock CosCast (Cosworth made), portat och modifierat av ENEM
Hydraliska lyftare, ENEM "grupp A" ventilfjädrar, standardl C20XE kamaxlar
Natriumkylda avgasventiler
ARP pinnbultar till topp
Modifierat insug från Astra GSi 16v
Kompressoradapter ritad i CAD och framfräst ur ett stycke aluminium
Lysholm 1600 skruvkompressor
Remhjul till vevaxel, generator och kompressor ritade i CAD och svarvade i aluminium
Automatisk remspännare, modifierad kamremsspännare från okänd Saab-modell
Drivrem 8-spårs PK
Luftkyld intercooler, helt i aluminium
HKS avlastningsventil
K&N luftfilter
Modifierat enkelspjällhus med utväxling från omega 2,6i
89 mm inloppsrör i aluminium
Vattenkylare från Calibra Turbo
Irmscher 75 graders termostat
original GM vattenpump
Lexmaul 4-2-1 extraktorgrenrör, lindat med DEI avgasbandage för lägre temp i motorutrymme
Varje avgasport försedd med uttag för EGT-sensor
Ferrita 3" rostfritt avgassystem med två dämpare

Modifierad originaltank
Holley Blå förpump
2 liters catchtank i aluminium
Bosch Motorsport 044 huvudpump
SX Performance bränsletrycksregulator
Stålomspunna bränsleslangar med Earls aluminiumkopplingar
TWM fuelrail i aluminium från MRM
Bosch lågohms peak-and-hold spridare, 584 cc @ 2,4 bar
Nosadaptrar svarvade i aluminium

Aquamist 1S vatteninsprutning, 5 liters tank

MBE 970 styrsystem med 3 bars mappsensor
Egenkonstruerad styrbox för korrekt hantering av peak-and-hold spridare
Innovate Motorsports bredbands-lambda med 44 minuters loggning
Sillicon Chip extern display för lambda

Fördelarlös tändning med Sagem wastefire spole
NGK BCPR7ES tändstift
Måttbeställda Magnecor "Competiotion 8 mm" tändkablar

Svänghjul från Kadett GSi 16v, balanserat med
tryckplatta och 6-puckars ofjädrad sinterlamell från Saschs, byggt av Bilotrans Stockholm.
12-9 svänghjulsbultar

6-växlad låda F28 från Calibra Turbo, helrenoverad med nya synkringar och uppmätta spel
ombyggd för framhjulsdrift
Quaife diffbroms
Lika långa drivaxlar hö/vä sida. Stödaxel & drivaxel höger sida från Opel Vectra 2000 16v.
original drivaxle vänster sida.

290 mm bromsar (skivor & ok) fram från Saab 9-3
ombyggd från 4-bult (4/100) till 5-bult (5/110) med modifierad nav från Saab 9-3
Bakre kompletta bromsenheter från Saab 900, 5/110 bultmönster
Modifierad spårvidd -2 mm fram/bak
Bromsskivor slitsade med fem spår per sida

Powerflex polyurethan bussningar fram och bak
Bilstein Sprint stötdämpare
Irmscher progressiva fjädrar, ca 30 mm sänkt

BBS RK2 tvådelade fälgar, 8x17". Modifierad ET från 35 till 40.
Bridgestone S02-PP 225/35-17" däck

original instrumenthus ersatt med egenkonstruerat
VDo 300 km/h analog-elektronisk hastighetsmätare, kalibrerad för 225/35-17. Pulsgivare vänster bakhjul.
VDo 7000 rpm varvräknare
VDo oljetrycksmätare
GIK laddtrycksmätare
Egenkonstruerad "färddator" med 4x20 teckens display infälld i instrumenthus.
Mäter EGT, vattentemp insugstemp oljetemp (Dallas 1-tråds sensorer) m.m.
Kan även visa valfria data i realtid från MBE styrsystemet (laddtryck, lambda, duty cycle, rpm, tps m.m.)
Knocklink knackindikering
Loggingsystem för Pocket-PC under utveckling, konstant loggning till minneskort i kombination med grafisk realtidsvisning av valfria (upp till 16) parametrar från MBE sprutet. Bra att kunna backa bandet och se vad som gått fel, om motorn skulle gå upp i rök eller liknande.

Rieger Infinity kjolpaket
Vectra B dörrhandtag
Momo ratt

Lack original Magmaröd från 1992, ej omlackad, bara välskött..


_________________
Johan H
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Läcker bil och motor. thumbs up

Får man se den på någon Opel/Gtiklubben-träff i sommar?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Lillen skrev:
Läcker bil och motor. thumbs up


Tack

Citat:
Får man se den på någon Opel/Gtiklubben-träff i sommar?


Ja, den kommer nog att få följa med på några träffar.

_________________
Johan H
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



"Egenkonstruerad "färddator" med 4x20 teckens display infälld i instrumenthus"
Det lät ballt, vad visar den, och hur har du konstruerat den?

Ball bil f.ö. ... Hur f-n håller du reda på alla mods?

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Folxam skrev:
"Egenkonstruerad "färddator" med 4x20 teckens display infälld i instrumenthus"
Det lät ballt, vad visar den, och hur har du konstruerat den?


Just nu är den baserad på en PIC-processor m kringkomponenter.

Kommer inte ihåg allt, men tex:

Startspärrfunktion m kod
Tid & datum
Avgastemperatur för Typ-K sensorer, med kompensering för omgivningstemp i motorum. Minne för peak temp.
Vattentemp, oljetemp och insugstemp med digitala tempsensorer från Dallas. De snackar seriellt på samma buss och kan även matas på samma tråd, sk parasite power. Kanongrejor med 2 decimalers nogrannhet..
8-portars I/o kort (upp till 6 st möjliga i systemet). Används tex. för att hålla koll på säkringar (info om vilken säkring som blåst), aktiva bränslepumpar, aktiv vatteninsprutning, ja allt som kan vara kul att kunna få info om.
I/o-korten kan också användas för att styra på/av funktioner i bilen.
Sen innehåller den också ett halvhjärtat försök att få över loggingdata från MBE-sprutet, men det funkade bara halvbra pga upplösning och omräkningsproblem i den lilla PIC-processorn. Ersätts med annan lösning senare.

Citat:
Ball bil f.ö. ... Hur f-n håller du reda på alla mods?


Tack

_________________
Johan H
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Förmodligen världens tuffaste, finaste och grymmaste Astra GSi.

Fullkomligt älskar den bilen! thumbs up

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Johan H skrev:
Startspärrfunktion m kod
Tid & datum
Avgastemperatur för Typ-K sensorer, med kompensering för omgivningstemp i motorum. Minne för peak temp.
Vattentemp, oljetemp och insugstemp med digitala tempsensorer från Dallas. De snackar seriellt på samma buss och kan även matas på samma tråd, sk parasite power. Kanongrejor med 2 decimalers nogrannhet..
8-portars I/o kort (upp till 6 st möjliga i systemet). Används tex. för att hålla koll på säkringar (info om vilken säkring som blåst), aktiva bränslepumpar, aktiv vatteninsprutning, ja allt som kan vara kul att kunna få info om.
I/o-korten kan också användas för att styra på/av funktioner i bilen.
Sen innehåller den också ett halvhjärtat försök att få över loggingdata från MBE-sprutet, men det funkade bara halvbra pga upplösning och omräkningsproblem i den lilla PIC-processorn. Ersätts med annan lösning senare.

thumbs up
nästan ballare än bilen, för det är ju ändå bara en Opel
(obs ironi!)

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



hur svårt är det gemfört med att turbo konvatera med att kompressor konvatera? vilket är svårast/dyras? För övrigt en hur snygg bil som

_________________
Björn Hansson
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Calle gsi skrev:
Förmodligen världens tuffaste, finaste och grymmaste Astra GSi.
Fullkomligt älskar den bilen! thumbs up


Tack

_________________
Johan H
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Zolektric skrev:
hur svårt är det gemfört med att turbo konvatera med att kompressor konvatera? vilket är svårast/dyras? För övrigt en hur snygg bil som


Det är mer tidskrävande och dyrare att konvertera till skruvkompressor.

_________________
Johan H
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

_________________
Johan H
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Har fått lite frågor ang mitt drivsteg för peak-and-hold spridarna.

Det är baserat på LM1949 från NSD, finns i sverige att köpa hos Farnell Inone.
Datablad: http://www.farnell.com/datasheets/4691.pdf



Drivsteget har nu lämnat experimentstadiet och tagit sig vidare in i bilen (prototypstadiet ) - därav veroboard-lösningen. Så snart funktion och värmeutveckling under längre drifttid är utredd kommer det riktiga mönsterkortet, bestyckningsbart för upp till 6 cylindrar.

_________________
Johan H
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens
Trådstartare


Jag är sjukt dålig på att uppdatera. Det har gått 12 år sedan sist. Bilden ovan är från Juli 2017.
Men hon är fortfarande en del av mitt liv och 2018 har vi varit ihop i 20 år...
De flesta andra har väl växt upp, sålt tonårsbilen och köpt sig en Porsche.

Troligen kommer detta att sluta med tidningsrubriker om sisådär 20 år:
"Pensionär fast för fortkörning i fosildriven veteranbil."

Har det hänt något sedan sist?

Jo, kompressormotorn är historia och ersatt med en turbomotor.
Åldern ni vet... Jag orkade fan inte hålla på och bygga om bilen inför varje besiktning längre.

Hon plockades ner i beståndsdelar för några år sedan i samband med montering av bur.
Taket byttes ut mot ett fabriksnytt då jag ville bli av med takluckan för att få upp buren tillräckligt högt.
De trodde jag skojade när jag knatade in och skulle beställa ett nytt tak till en Opel Astra F.
"Du tror inte det är enklare om du skrotar bilen, om du måste byta tak?".
Nåväl, efter lite mer djupgående beskrivning av situationen så fick jag till slut pröjsa handpenning och de tog hem ett nytt tak till mig.

Bur, takbyte, turbomotor och ny lack. Original magmaröd, kompletterad med klarlack.
SFRO-besiktigad och godkänd som ombyggt fordon. Skönt att ha det primära inskrivet i pappren.

_________________
Johan H
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 415



Det är inte ofta man ser dessa längre - läcker!
thumbs up

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Kalle_alfaturbo skrev:
Det är inte ofta man ser dessa längre - läcker!
thumbs up


Tack! Kul att nån uppskattar min gamla bil. thumbs up

_________________
Johan H
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Välvårdat och fint. Kul med långvariga förhållanden där man fortfarande trivs ihop

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Härligt retro

Dessa var faktiskt väldigt häftiga (och är det fortfarande för många tror jag) när man började intressera sig för bilar och fanns med på önskelistan när man precis tagit körkort thumbs up

Skitkul att du haft bilen så länge.

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Tycker 10 år med samma bil är långt, men 20 är ju en helt annan liga thumbs up . Kommer man upp i långvarig relation hamnar bilen i en skum status, både ovärderlig och värdelös . Ovärderlig då den inte kan ersättas med tanke på all historik som finns och värdelös för man kommer omöjligt får igen bråkdelen av allt man investerat i pengar, tid, blod, svett och tårar . Det enda som är kvar är att behålla, njuta och realisera mer galenskaper

Kul läsning

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens
Trådstartare





Maj 2023, nu har jag ägt henne i 25 år.

Dessutom har hon uppnått den ädla åldern av 31 år, vilket innebär skattebefriad och bes vartannat år.

Time flies...

Händer det något?

Tagit proffshjälp att rita en ny tophat till spjällhuset, med fina mjuka linjer och 3" anslutning.
Har printat den själv på Prusan.

Fick tag på ett 197-insug från Motronic 2.8 C20XE, dvs fördelarlös.
Det insuget har lite grövre kanaler än de äldre C20XE/C20LET. Istället för att bygga något eget insug med trattar och beräkningar, som aldrig blir klart, så blir det ett vanlig insug och standard spjällhus.
Det går säkert att få bättre fjong i grejorna med superberäknade insug, men jag orkar inte. Kan en grek bromsa ur 700 hk med fina kurvor med original insug och spjällhus, så kan jag nog få ok siffror på typ halva den effekten.

Vattenpolerat lite grejor.

Håller på att bygga en ny motor, med andra ord.

_________________
Johan H
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens
Trådstartare




Har haft en kylare från Opel Calibra Turbo monterad, den är ganska smal eftersom det som standard även sitter en pytteliten intercooler monterad på kylaren.
Behövde en kylare som är lika lång som hela Calibra-paketet kylare+intercooler, men tillräckligt låg för att kunna gå in långt under kylarplåten för att kunna stackas med den nya intercoolern.

Ett helt customtillverkat cellpaket låg utanför budgeten och vad jag var villig att betala.

Letade länge efter ett eftermarknadskylare med cellpaket i aluminium som hade rätt längd, höjden kan man ju anpassa om det behövs.

Hittade till slut en passande kylare, till BMW F30 320d 2008-2019.
Kapat ner den i höjd och påbörjat att göra nya tankar och anslutningar.

_________________
Johan H
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 717



Snyggt som vanligt Johan.


Ja jag har bara en egen Opel kvar nu, en Opel Vectra OPC som fungerar som dragbil.
Astra OPC:n åkte till Östersund till gasglad heller och jag köpte mig en Miata NB 140hk från -98

_________________
Per Erik Struve
Miata MX-5 NB 1998 1.8
Corsa OPC 2007
Vectra OPC 2006
Volvo XC60 2010
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Astra GSi 16v Turbo SFRO -92
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (14031 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande