Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Lagar om E-märkning och helbilsgodkända bilar m.m. | 16481 besök totalt |
Först en summering av det vi känt till sedan länge:
(finns trådar om detta) Det finns olika märkning av däck: - E-märkta - Inte märkta - DOT-märkta - Märkta med typ "Not for road use" eller liknande innebörd DOT-märkning gäller USA och betyder absolut inte någonting i Sverige. Dvs bara DOT-märkt = Inte märkt alls. "Not for road use" och liknande är ju inte så svårt att gissa vad som gäller Tidigare regler: ------------------------ - Helbilsgodkända bilar måste ha E-märkta däck. Helbilsgodkända bilar började dyka upp succesivt från ca 1995. Står i regbeviset (tror jag?) - Icke helbilsgodkända bilar får ha icke märkta däck (dvs även både DOT- och e-märkta naturligtivs) men krav på mönsterdjup OCH mängd med mönster gäller (mittersta 75% av däckets slitbana ska ha 17% mönster med minst 1,6mm djup) Det finns en uppsjö e-märkta R-däck men även en hel del icke e-märkta. Detta står angivet i R-däcksdatabasen på alla däck. Vissa modeller finns t.o.m. både med o utan beroende på dimension! S.k. rallyslicks med mönster (ja jag vet, en språklig vurpa ) har allmänt ansetts vara olagliga på gatan men som jag ser det så faller de alltså på för lite mönster eller att de är märkta att vara endast för tävlingsbruk? Rallyslicks fungerar inte att åka med på gatan iaf och inte bana heller i de allra flesta fallen. De överhettar snabbt och slits ner oerhört fort. Nya regler från 2005 ---------------------------------- På Zatzy har Brillko och Majoola ringt runt till vägverket alldelles nyligen för att utröna vad som gäller och då hittade de att det var nya regler fr.o.m. årskiftet! Dessa nyheter har de fått från en Bo Göingberg på Vägverket: - Bilar nyare än 1980 måste ha e-märkta däck! Dvs även icke helbilsgodkända bilar! En övergångsregel är att dessa bilar dock får köra på sina omärkta däck tills de är slut. Det kan ju ta ett tag kanske då Dessutom finns det inga böter och varken besiktningen eller polisen får kontrollera efter e-märkning på just dessa bilar. Udda! Enligt Bo Göingberg (via Brillko) är detta för att pressa handlarna till att bara sälja e-märkta däck? - Alla nya bildäck som säljs måste vara e-märkta! Lite lattjo är att bilar äldre än 1980 verkar få köra på omärkta däck även framöver. Men det får inte säljas några sådana Någon som vet mer? _________________ Magnus Thomé |
||
Jag håller med Daniel, en ointressant papperstiger. Reglerna är enkla och beskrivs här:
VVFS 2004:148 9 kap. Hjulsystem http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2004nr14 EDIT: Det ser ut som om den gällt även under 2004. _________________ Jörgen Eriksson |
||
Satt och tittade på detta precis med typgodkännande osv.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/ Något jag inte sett tidigare, men som tyligen ändå är 3 år gammalt nu så jag kanske missat något (jag har försökt söka på rejsa)
Finns det ens R-däck som har S-märkning? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Däck för banåka Lagar om E-märkning och helbilsgodkända bilar m.m. | 16481 besök totalt |