Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 n/a
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
14 besök senaste veckan (18824 totalt)
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
Efter att jag sett att trådarna om 924or inte är särskilt frekventa längre så tänkte jag att nu äntligen är det dags.

Så här kommer den, min bil.

Det började sensommar/hösten 2003 då jag fått upp ögonen för denna underbara bil, letade lite smått men hade egentligen inga tankar på att köpa en då.
Men rätt som det va så hittade jag en annons, tror det var på zatzy. Där Mäkinen lagt ut bilen på säljes till ett ganska bra pris som gjorde att jag började fundera på om det inte var dags snart.
Fast jag hade inga pengar eller körkort, men det spelade inte så stor roll, lite lån och ihopskrapning av egna resurser ledde till att det tillslut stod en blå pärla på uppfarten, men garagebristen gjorde livet surt på mig då jag inte hade en chans att få bilen rullande över vintern,

Tidigt nästa vår så sattes arbetet igång och mindre fel fixades, men till mitt stora förtret så upptäcktes en spricka i toppen ( olja i vattnet och annat kul), men den gick igenom besiktningen fläckfritt.

här är lite bilder på topplock och spricka.




Men inte hänga läpp för det då jag fått bra med sponspengar från min franska släkting =), en motor letades snabbt upp och för 5000:- så fick jag en riktigt fin motor från en 83a tror jag. Bättre skick än den jag hade innan och jag va glad och nöjd, motorbytet gick dessutom rätt fort.

Här är lite bilder från det:





Sen pillades det lite med inredning, nya läckra fälgar, fixade startknapp, bytte vattenpump,bromsar,spännrulle,remmar+ lite smågrejer, bilen gick hela sommarn utan större problem.
I det ingår en riktigt kul trip ner till öland och lite konbanekörning som gav riktigt med efterdyningar, mer om det strax. Först lite bilder så jag itne tråkar ut er =).

lite pose bilder såklart =).



från öland:


(många porschar!)
(bilen står och glassar i borgholms hamn)


och sen till racigare bilder:
(superstage på lunda)

http://dump.grendosa.com/924sladd.avi festlig video när sladderdäck blir för sladdriga heta.





nu passar vi vidare till framtidsplanerna, vad händer på bilfronten ?

jadu, bilen går just nu som vinterbil eftersom jag inte har något annat val, och dessutom är det meningen att det som är dåligt ska gå sönder så att det hinner åtgärdas innan kommmande säsong, vilket jag hoppas på blir en riktigt kanonsäsong.

Planen är:
Rusta bilen med bättre bromsbelägg som är beställda, tillsammans med bättre växelådsolja + bättre bromsvätska, det tillsammans med nedanstående godis ska stå för första året banåka.

Tankarna har kretsat kring uppgraderad väghållning, men ja tänkter inte fixa nåt förrän jag kört lite mde nya däcken, bilen har så fin balans som det är nu, vore synd att rubba den..

bridgestone re 540s 195/50 15"


Det banåka som står i eventuellt planen är följande:
Banmöte med Porscheklubben.
ev. konbana med PCS
Konbana med "challenge"
Licenskurs sviestad som försvarsmakten sponsrar,
ev. kanske lite övrig konbana.

Det kommer med andra ord köras så mycket som jag har råd, och så mycket som bilen håller.
Har samlat pengar för budget och kommer få muckbidraget ganska lägligt så de kan ju bli rätt mycket kul..

jaja, nog med bajsande, rörigt blev det, men fler uppdateringar kommer garanterat. editeringar är inte heller otänkbart då det blev lite snurrigt här.


Stort tack till min far som gjort det mäjligt för mig att äga bilen, han so är huvudmannen vid meckandet..

bonusbild, varför ska man ha en gt3 ?
https://rejsa.nu/im/_garage/1552-old_2005-02-18-rejsap1.jpg

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
oj fan, de blev 2 trådar, hur tar man bort en ?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 199



Kul med en 924 till!
Skulle vara kul med en 924 till på PCS träffarna oxå. Dom fyra som jag var med på förra året räknade jag nog endast in två/tre stycken till .
Det finns ju ändå banor som som är lite roliga med en 924. Mantorp + Anderstorp är ju svåra med en motorsvag bil, men Gelleråsen och Kinnekulle är ju döroliga. Det är ju bara raksträckorna man åker på "stryk".
Har oxå inhandlat Bridgestone däcken för iår!
Förra året körde jag på Toyo's R881, vilka var suveräna, men inte lagliga vilket jag fick veta på varje PCS träff!

_________________
/Martin Antosch
931, -79
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



Kul att du trivs med bilen trots de inledande motorproblemen!
Det är inte utan att jag hade velat köra den nåt varv i en konbana.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Cedric, se bara till att ha en bra olja i bilen när du skall ut och gasa. Alla de gånger jag var och körde på Anderstorp med min gamla så var det oljan som var det största bekymret. Efter en 10 varv började trycket svaja i karusellen, och då var det läge att gå depå och låta den svalna av lite.

Martin, du körde väl på A-torp förra året? Jag var där med min mörkblå S, och så var det väl Anders (?) där med sin blåmetallic också. 3 bilar av 120, inte utan att man kände sig exklusiv

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 199



P.P. skrev:
Cedric, se bara till att ha en bra olja i bilen när du skall ut och gasa. Alla de gånger jag var och körde på Anderstorp med min gamla så var det oljan som var det största bekymret. Efter en 10 varv började trycket svaja i karusellen, och då var det läge att gå depå och låta den svalna av lite.

Martin, du körde väl på A-torp förra året? Jag var där med min mörkblå S, och så var det väl Anders (?) där med sin blåmetallic också. 3 bilar av 120, inte utan att man kände sig exklusiv


Hej P.P,

Jo det var jag,
Det var nog den gången som det var mest 924 på banmötet (Av dom fyra jag var med). Kom ihåg mitt första på Mantorp det året. Då var jag ensam . Då kände man verkligen sig som en VW!
Vad tyckte du annars då? Körde du på Kinnekulle alt. Gelleråsen? Dom verkar väldigt bra. Hann tyvärr inte med Knutstorp som verkar vara en bra "924" bana!
Åker du på PCS träffar iår med eller?

MVH

_________________
/Martin Antosch
931, -79
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Kul att du trivs med bilen trots de inledande motorproblemen!
Det är inte utan att jag hade velat köra den nåt varv i en konbana.


Kom till the challenge på tullinge så får du prova =)

bokat mig till fäljande rejs:
"Tullinge 8/5 Tullinge 12/6 Tullinge 25/9"



kul me responsen, om man ser på pcs kalendern så verkar det som det blir gelleråsen några gånger, men den verkar kanske lite snabb den med,...ska bli kul och se vad bilen går för...

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



Cédric skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Kul att du trivs med bilen trots de inledande motorproblemen!
Det är inte utan att jag hade velat köra den nåt varv i en konbana.


Kom till the challenge på tullinge så får du prova =)
Annars kan vi nog bytlåna bilar på Lazzat RS Challenge på Bromma trafikövningsbana. Om du vill prova min Opel förstås...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Cédric skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Kul att du trivs med bilen trots de inledande motorproblemen!
Det är inte utan att jag hade velat köra den nåt varv i en konbana.


Kom till the challenge på tullinge så får du prova =)
Annars kan vi nog bytlåna bilar på Lazzat RS Challenge på Bromma trafikövningsbana. Om du vill prova min Opel förstås...


Hm, låter kul, bromma är ju precis runt hörnet.... Ska kolla in kalendern å se om de finns nåt lockande datum....

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1694



Du har 15" med däck i stil med 195/50 på nu?

Hur funkar det? Med motorvägsvarv etc?

185/70r14 är ju rätt stora i diameter...

_________________
Markus Ålind
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
Qaz skrev:
Du har 15" med däck i stil med 195/50 på nu?

Hur funkar det? Med motorvägsvarv etc?

185/70r14 är ju rätt stora i diameter...


har inte provkört r däcken än, men sommardäcken jag har nu är ganska stor skillnad på i diameter jämfört med vinterdäcken, och det varvar ju en hel del vid motorvägsfart, men ja vet faktiskt inte, det kommer inte bli praktiskt på motorväg såvida ja inte sätter på några 22" =)....

3000rpm i typ 90-100 blir jobbigt i längden....

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1694



Med ett par 205/45-r17 hamnar man ju rätt nära orginaldiameter, men det kostar ju. Men snyggt skulle det ju bli.

_________________
Markus Ålind
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
nu jeflar börjar det närma sig, fast jag vägrar kolla ut igenom fönstret......

hur som helst så har det äntligen böjrat dimpa ner lite prylar till farkosten min, min fina usa beställning gav bra utdelning.. =)

Så här e vad jag hittat.

En presten från far min, verkar vara av bra kvalitet, blir nog bra nu när jag ska ut å vingla med r däck.


Lite speedbleeders, ska bli intressant å se hur bra dom är..



Prova lite annan olja i ett tafatt försök att minska synkringskras, men mest för att det ska bytas inför säsongen, samt att de va riktigt billigt =)..


huvudprylen, Hawk HP plus belägg, ska bli intressant och se vad dom duger till. Är ju ändå tvungen att byta, så varför inte till något mer spännande =)


wee, fast nu är det mest tråk som ska fixas, såsom blinkersen som lagt ner helt, trots helt relä....=/.... Och punka på ena däcket. man är ju inte direkt kanonsugen på nå vinterpuckar nu direkt, men reservdäcket är rätt slutkört, och va nog det redan på det sena 70 talet =)[/img]

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Ser att du tänker besöka Challenge en del Cédric. Det har jag också planerat, tyvärr blir det inte 8/5 då jag redan var uppbokad på annat då.

Men vi lär nog ses på både PCS och Challenge träffar i sommar hopps jag!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
patand skrev:
Ser att du tänker besöka Challenge en del Cédric. Det har jag också planerat, tyvärr blir det inte 8/5 då jag redan var uppbokad på annat då.

Men vi lär nog ses på både PCS och Challenge träffar i sommar hopps jag!


Det vore kul ifall du kunde dyka upp, din balla farkost är ju tom konkurensmässig =)....

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Cédric skrev:
Det vore kul ifall du kunde dyka upp, din balla farkost är ju tom konkurensmässig =)....


Jag kommer att dyka upp! Kul att du gillar bilen min, jo den är nog konkurensmässig, frågan är väl bara om jag matchar bilen... Men kul kommer jag säkert ha iaf och tror nog jag kommer lära mig en hel del under säsongen också.

Förresten... syns du på 944sverige.com någonting? Inte under samma namn där i så fall va?

Hmm kanske ska kolla upp Lazzat RS challenge också... vad krävs för att vara med där? Kostnad?

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



Hur kändes bilen nu när du haft den ute på bana och så förresten?
Tyvärr såg jag dig bara köra på håll då jag satt inomhus och lyssnade på hur man lämnade in protester då.

Däcken var till belåtelse sa du iaf, men hur kändes resten av bilen?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
Kul att du frågar !

Jora det gick oväntat bra, men en del som ska justeras innan det går att åka lite fortare, men bilen i sig är grymt lättkörd när det ska gå fort.
Går ju knappt att göra bort sig =)....Men det som var största bekymmret var bromsarna, pedalen tog långt ner och kändes inte så stabillt. Det gjorde att jag var tvungen att bromsa onödigt tidigt. Men det ska enligt tidigare erfarenheter fixas med lite luftning, måste bara iväg och köpa mig en till flaska rbf600...

Sen verkar det som jag måste ha mer lufttryck samt mer camber, det kändes inte riktigt klockrent med greppet i framvagnen, lite som att köra gokart, det studsa liksom fram.
och för att stärka camber teorin så syntes det att däcken var en del mer slitna i ytterkant än innerkanten.
Ska leta reda på ev. justeringsmöjligheter..

menmen, riktigt kul va det. Hängde på oväntat bra tycker jag, va ju bara 968cs:en och den svarta audin som va rätt omöjliga att hänga på ....

Har du nåt kvar på dina sulor ?, dom såg lite ledsna ut

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



Cédric skrev:
menmen, riktigt kul va det. Hängde på oväntat bra tycker jag, va ju bara 968cs:en och den svarta audin som va rätt omöjliga att hänga på ....

Har du nåt kvar på dina sulor ?, dom såg lite ledsna ut


Synd att vi inte var i samma pass.. hade varit kul o få köra mot snabbare bilar än den caddy tdi som var med i mitt pass...

Det är massa kvar på dem, man kan ju fortfarande se en antydan till mönster. Tror de håller ungefär 2 träffar till, varav en flygplatsträff.. sen är de däremot tokslut... som tur är så har jag 4 nya liggande

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
Figgz skrev:
Cédric skrev:
menmen, riktigt kul va det. Hängde på oväntat bra tycker jag, va ju bara 968cs:en och den svarta audin som va rätt omöjliga att hänga på ....

Har du nåt kvar på dina sulor ?, dom såg lite ledsna ut


Synd att vi inte var i samma pass.. hade varit kul o få köra mot snabbare bilar än den caddy tdi som var med i mitt pass...

Det är massa kvar på dem, man kan ju fortfarande se en antydan till mönster. Tror de håller ungefär 2 träffar till, varav en flygplatsträff.. sen är de däremot tokslut... som tur är så har jag 4 nya liggande


såpass, va är det för däck du har liggande da ?

Tack för lånet av tejp ....Synd att du bor så långt bort, annars hade det vart kul ifall du kunde köra challenge här eller dyl....

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
Hej på er, tänkte slänga in en liten uppdatering..

Vad som hänt sen sist med kärran är att jag deltagit i the challenge med goda resultat, kunde gott hänga på gt3an i det knixiga partiet..vilket gör mig nöjd i.a.f.

En bidragande faktor till att jag kunnat hålla mycket högre tempo i kurvorna är att jag innan jag rejsade gjorde en justering av hjulvinklarna, blev så mycket som 3 grader. Men uj va fint det gick i kurvorna, hade mycket bättre grepp samt mycket jämnare däckslitage än sist. kanon helt enkelt =), drog även ner toe in som stod lite halvt extremt....

resultatlista: http://www.challenge.nu/resultattullinge.htm



och så har jag fyllt 20, vilket innebär ett gyllene läge att önska sig skoj saker till kärran min från föräldrarna. ....
Det resulterade i att jag idag fick ett trevligt paket med avsändare utzon innehållande följande "godis", 2nya bromskivor samt nya lager:



Meningen är att jag nu ska kunna montera nya bromsbeläggen, vågade inte riktigt göra det innan då skivan inte va helt plan, dessutom är kostnaden för ett par nya bromskivor mindre än 2 tankar bensin ..

Ska bli kul å se hur det funkar, ska bara få tid för lite meckande...

edit: glöm för bövelen inte kolla in filmen http://www.challenge.nu/filmer/chl8mtu.mpg =)

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 n/a
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
14 besök senaste veckan (18824 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande