Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 -74 banbil
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (10409 totalt)
02
JKPG:S LÄN
Här sen Feb 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Hej!

NY här så det är väl bäst att lägga upp sin bil

Lite fakta kanske kan vara kul.
En 02:a från 74 som byggs om hela tiden och här finns det kunskap som jag förstår det hela och hoppas på hjälp med vissa saker som erfarenhet och kunnande.
Just nu är motorn nästan orginal men med dubbla förgasare och trimmkam men en ny motor är under uppbyggnad.
Nya motorn blir på 2.2 liter med trimmkam och dubbla förgasare och extraktorgrenrör som jag letar efter.

Har byggt om bakvagnen och sänkt den ordentligt...likaså framvagnen gjorde jag nya topplagringar som nu sticker som syns på bilden. Blev mycket bra på vägen...får c hur det blir på bana i sommar.
Hur blir det med alla vinklar när man sänker så mycket??bakvagnen flyttades bara fästena upp så dom blir väl som dom ska men fram? Nu är den riktigt låg i alla fall.
Byggt egna coilovers fram som jag hoppas på för det blev billigt...samt med ställbara dämpare.
Eller kanske är ställbart på coilovers...vad vet ja.
Bakvagnen ska bytas mot en från 323 för hållbarhet samt bromsar så man slipper spänna trummorna hela tiden. Eller är det kanske dumt?

Letar bur och har hittat en på 27 kilo för ca 5000:- och en på 57kilo för 3500. Förstår inte all den vikten hur dom trollade bort den!?
Kanske inte lika mycket rör...ska kolla upp det mer.
Blir nog den lätta för vill ha en så lätt bil som möjligt.
Bromsar fram blev e21 323 skivor med 3.0 ok som passar på tii benen.
Vägde upp bilen i somras och fick den då till 870 kg.
Den ska ner på 800 kg hoppas jag på med plastrutor, andra dörrar, huv, framskärmar, inga asfaltsmattor mm mm...nästan klart men inte vägd än.
Jobbar på den...kommer fler frågor! Sen...

Kom gärna med kommentarer och idéer! om nu inte har viktigare saker för er

_________________
Jimmy Carlsson
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



rätt tufft med lopplagringarna som sticker upp ur huven BMW 2002 är nog av dom snyggaste bilarna som har tillvärkas...är värkligen avis

_________________
Björn Hansson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Ännu en garagepolare här på rejsa.nu! Välkommen!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vad är detta
Här säljer man sin älskade ban-02a och helt plötsligt poppar det upp en hel drös med 02:or på forumet.

Jaja, ja får glädjas åt er andra Välkommen till rejsa!

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Tjenare Jimmy!

Har du städat?

Synd att DTMbilen aldrig kom igång men denna ser ut som en värdig ersättare. thumbs up

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator



Har du en hel front från en E30 som hylla?


02an ser väldigt tuff ut förresten! thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
02
JKPG:S LÄN
Här sen Feb 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Hej på er!
väldigt många svar på en kväll!

Fronten är bara en garage prydnad ! Men visst är den fin Har en 02 bakdel också...

Japp Magnusson...stackars DTM bilen! Men denna karossen är ju i princip rostfri och fin men MÅNGA delar är ifrån DTM. Dessutom blev det en fin prydnad av bakdelen thumbs up

_________________
Jimmy Carlsson
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Trevlig bil! thumbs up

Visa gärna lite fler bilder på olika konstruktionslösningar som du gjort, det är alltid inspirerade!

Snart är vi större än is-maffian..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens

trevlig bil!

Rikard Ahlin skrev:

Snart är vi större än is-maffian..


hehe, you wish

_________________
A Eklöw
Citera
Panos
Karlskrona
Här sen Jan 2005
Inlägg: 49



grymt cool 02a thumbs up hoppas på lite fler bilder av bygget

välkommen till rejsa.nu

_________________
Panos Anessiadis
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Zolektric skrev:
rätt tufft med lopplagringarna som sticker upp ur huven BMW 2002 är nog av dom snyggaste bilarna som har tillvärkas...är värkligen avis


Jo nog är det tufft om det är meningen , jag fick upp en ofrivilligt när mitt topp lager havererade

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
02
JKPG:S LÄN
Här sen Feb 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Ja dom här stötdämparna skulle vara korta för sänkning...men d var dom inte så det fick bli upp genom huven.

Men vilken hejdlös skilnad det blev med mycket sänkning!
Tänkte att jag ska bygga bak så man kan justera höjden då det gör skillnad på hur den kränger och vilket hjul som får ta lasten i kurvorna om jag nu tänker rätt....

_________________
Jimmy Carlsson
Citera
Avregistrerad (0112)

Här sen Apr 2004
Inlägg: 373



Ser ju fiiin ut =) ..jag har fått avbrott i mitt bygge p g a lite fler kurser i Kiruna. Bilen finns i Blekinge så det är lite långt att åka. Topplagringarna är ju grymma! Måste byta mina med.
Har ett nästan färdigt extraktorgrenrör som ska bli hem för en större turbo. Megasquirt ska tillhandahålla bensinen =).. skriv gärna massor om ditt bygge!

...LYCKA TILL! thumbs up
Citera
02
JKPG:S LÄN
Här sen Feb 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Nu har jag fått tag på en M60 V8 från en 540 och ska stoppa ner den i 02:an för den motorn tror jag på eftersom vridet och jämn gång är lättkört.
Har mätt och räknat på det hela och jag tror det ska gå med lite vilja och en del ändringar.
Har sett att det finns en 635:a med den motorn. Grymt fint bygge!
Ska ha bakvagnen och delar av framvagn från 540 så det håller och montera in bur.
Det jag inte har full koll på är hur man ska styra tändningen eftersom jag har ett ms sprut som jag tänkte använda. men får kanske börja med orginalgrejerna.
Verkar svårt att lägga in bilder...måste lära mig hur man gör för det verkar inte gå att bara klistra in bild.
Det gick första gången så en bild finns

_________________
Jimmy Carlsson
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Så galet och samtidigt så härligt underbart! thumbs up

_________________
Rikard Ahlin
Citera
02
JKPG:S LÄN
Här sen Feb 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Jo jag håller med dig men den är ju trots allt lätt den mororn och många nästan gratis hästar.

_________________
Jimmy Carlsson
Citera
02
JKPG:S LÄN
Här sen Feb 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Nu har det börjat hända lite med ombyggnaden...eller i alla fall köpt in det mesta nu och förbereder allt.
Har köpt in en fullbur som väntas svetsas in när den snart är nybesiktigad...och svetsen är lagad
Köpt in wilwood pedalställ som sitter inne i bilen för att kunna ta bort hela bromspaketet som väger och är väldigt ivägen när v8:an ska ner i det trånga motorrummet.

Söker fortfarande efter nytt tråg eller underdelen till blocket som nu är sprucket för mycket för att kunnas svetsas...tänker på hållfastheten för blocket som den hjälper till med.

Samt 530 manuell låda. men har nog hittat en i norrland.

Bilder fattar jag fortfarande inte hur man gör mindre får fråga nån snart

_________________
Jimmy Carlsson
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896



02 skrev:
Nu har det börjat hända lite med ombyggnaden...eller i alla fall köpt in det mesta nu och förbereder allt.
Har köpt in en fullbur som väntas svetsas in när den snart är nybesiktigad...och svetsen är lagad
Köpt in wilwood pedalställ som sitter inne i bilen för att kunna ta bort hela bromspaketet som väger och är väldigt ivägen när v8:an ska ner i det trånga motorrummet.

Söker fortfarande efter nytt tråg eller underdelen till blocket som nu är sprucket för mycket för att kunnas svetsas...tänker på hållfastheten för blocket som den hjälper till med.

Samt 530 manuell låda. men har nog hittat en i norrland.

Bilder fattar jag fortfarande inte hur man gör mindre får fråga nån snart


Härligt Jimmy!!
Blir riktigt intressant att följa detta! Var köpte du buren?

Jag brukar förminska bilderna i paint. Funkar bra för mig thumbs up

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Anders Toll
Växjö
Här sen Sep 2003
Inlägg: 93



Hej Jimmy!

Bilen var ju sjukt cool när den gick på Anderstorp. Rätt låg. thumbs up
Citera
02
JKPG:S LÄN
Här sen Feb 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Ja låg var den ...men den gick riktigt bra trors 120 hk kanske snart 300hk 400nm förhoppningsvis
Ska bli kul o se din nya kärra!

Jag köpte buren hos gunnarsjös svets o smide...ser bra ut men har inte kollat hur den blir i bilen

_________________
Jimmy Carlsson
Citera
Anders Toll
Växjö
Här sen Sep 2003
Inlägg: 93



Vad väger fullburen?
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 -74 banbil
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (10409 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande