Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX-7 FB13, 1985, TURBO. Roadsport B projekt
1 besök senaste veckan (3430 totalt)
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Mazda RX-7 FB13, 1985
Dags att visa några bilder på mitt andra projekt.
Mazda RX-7 1985, importerad som flyttgods 1996. Påbörjad ombyggnad till Rallybil grupp B av tidigare ägare men det stannade av... Jag köpte den i höstas och har nu påbörjat ombyggnad till Roadsportbil istället.

Spec.
-orginalkaross med full FIA-bur och skärmbreddare (ej på bild)
-13B Turbo II motor (från RX-7 1988), 180 hk enligt pappren
-Växellåda från Turbo II 1991
-Framvagn modifierad RX-7 1988
-Hembyggd De-dion bakaxel med diffklump och nav från Turbo II

Planen är att försöka ha bilen klar till nästa säsong. Racevikten ska ligga på ca 1090 kg vilket bör gå ganska bra att ordna.

Bilder, tyvärr några månade gamla.

Hämtade bilen i Dalarna


Min röriga plats i garaget direkt efter hemresan


Inte mycket inredning, bara rör!


Gott om plats


13B Turbomotor (utan IC)


Växellåda

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



Spännande att se ännu en av dina bilar.... ska den andra pensioneras när denna är klar eller?
skulle vara intressant att se bilder av bakaxelbygget.
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476



Mycket spännande projekt! thumbs up
Nu känner jag mig tvungen till ett garagebesök...

_________________
/Markus Lefors
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Den svarta ska bli "busbil", mest gatkörning men även banträffar samt slalomkörning och sånt. Fast 12A motorn får stå under arbetsbänken och kanske åker i igen, vem vet!

Bakaxeln existerar just nu bara som ritningar men så snart jag har något att visa så ska du får se det. Jag använder delar av hjulupphängningen från en RX-7 86-91 vilket gör att jag kan få en de-dion med justerbar camber och toe-in/out. Ska se om jag kan hitta några bilder på "naven".
Jag har ritat ett par varianter nu och tror att jag fått fram en som är optimal. Ska lägga ut alla delar på golvet och kolla att det blir frigång överallt. Sen är det väl bara att börja skissa på nästa version igen för något lär väl visa sig vara fel...

Markus,
Du vet ju var garaget ligger! Tisdag kvällar är mekkväll i Kokos racing så då brukar jag alltid vara där.
Jag måste komma och se din RPB också någon dag.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Nu har jag äntligen börjat fixa med bilen igen. Projektet har stått stilla sen i våras då jag bara har plats för en bil och jag prioriterade då min "rullande" RX-7.
Förhoppningen är att få tid och pengar att räcka till för att ha bilen besiktad och körklar till sommaren. Vi får se.

I vintras hann jag installera subframe, motor och låda. Tyvärr hade jag missat att få med mig spindellederna så framvagnen gick inte att montera ihop. Dessa dök till sist upp under försommaren och nu när bilen hämtats hem till garaget var det dags att provmontera.
Den är en enkel sak att montera en gen 2 subframe på en gen 1 RX-7. Balkarna har i princip samma form och fjäderbenstornen har relativt likadan geometri. Dock får man byta till fjädrar och topplagringar från gen 1. Sen får man kuggstångststyrning och bättre bromsar i bonus! Spårvidden ökar med ca 50 mm också.
Eftersom jag lyft ur motor under bilens exil från garaget så är den väldigt lätt i framvagnen, den visad sig väga 275 kg. Med orginalfjädrar ser den ut som om den är klar för Paris-Dakar! Det blir till att bygga om till "coil overs". Jag har inget problem att hitta saker att göra


Passade på att väga bilen också. Kaross, med hjulupphängningar, bur, rutor, dörrar och luckor men utan inredning, motor, låda, avgassystem samt vindruta väger totalt 660 kg. Ganska ok. Med turbomotor är lägsta tillåtna racevikt ca 1090 kg så det är ju en bit kvar... Frågan är om man ska försöka byta motoralternativ? Med plastrutor, plastdörrar, plasthuv mm borde man kunna stanna på kanske ca 850 kg för bara bilen... Nåja, får kika på det.


Efter mycket funderade är jag nästan 100% säker på att köra med en 1031 Volvoaxel istället för hembyggd de-dion. Anledningen är givetvis att det blir enklare och billigare. Det finns dessutom fler utväxlingar att välja mellan till Volvoaxeln vilket är en fördel. På en slät bana är inte den högre ofjädrade vikten ett jätteproblem ändå. Dessutom går det mycket snabbare att bygga ihop det.
Nästa steg är att riva ner orginalbakaxeln och måtta lite med en skrotad 1031 som jag fått av en kompis.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175



Det är lugnt med en bakaxel ifrån Volvo, fabrikatet ingår precis som Mazda i Ford-koncernen.

Måste medge att det ska bli spännade att se hur din turbomotor håller för banracing. Wankelmotorerna brukar som bekant inte vara turboladdade i sådana sammanhang. Jag tror på det men ett par olyckskorpar jag talat med hävdar att det inte funkar.

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Ja, jag undrar jag också. Din bror har ju fixat med Molles turbomatade bil och enligt honom var den ju stark alla fall.
Fast frågan är ju hur det är med körbarheten!!??

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Såld!

Bilen kommer antagligen att bli Rallybil!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX-7 FB13, 1985, TURBO. Roadsport B projekt
1 besök senaste veckan (3430 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande