Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI -83 (Såld)
4 besök senaste veckan (7908 totalt)
Viktor Cz.
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 24


Trådstartare
Nu har jag hängt här tillräckligt länge för att vara redo att lägga upp info om min bil.

Bilen är en Golf GTi 1983 och inhandlades en mörk oktober kväll 2000 i Gävle.
Mörket till trots så fick jag tag på ett relativit rostfritt exemplar med 28000mil på mätaren.

Ganska omgående revs bilen ner i beståndsdelar och en omfattande renovering påbörjades.

Vad som nu är gjort är:
Chassi:
Skyddsbur från GUSS.
Plåtskarvar vid infästningspunkter för hjulupphängning och motor helsvetsade
Batteriet bakflyttat till fd. reservhjulsbaljan
K.A.W.fjäderben med Koni-insatser, specialanpasade för vikten på min bil.
Sellholm topplagringar till fjäderbenen fram
Urethanbussningar runt om
Corrado 280mm bromsskivor fram (slitsade av Rolle)
Stålomspunna bromsslangar från NBS-hydralik
Green stuff bromsbelägg
Samtliga slitdelar bytta.

Motor:
2E-block
Kam nytillverkad av Nille på Ultramotor
Topp portad av Nille
Lättat svänghjul (ca2,5kg).
Gasspjäll från en femcylindrig Audimotor.(större portar)
Sportluftfilter och uppsågad luftburk
2,5" rostfritt avgassystem med JT extraktorgrenrör.
Motorn har bromats hos Christos i Uppsala och i senaste version gav motor runt 160 hk.

Kaross / Inredning:
Racingstol 'Momo'
Fyrpunktsbälte 'Momo'
Mockaratt OMP
Bromsrör dragna invändigt i bilen
I övrigt rensad på allt onödigt som väger, har kapat bort så mycket plåt det bara går.
Flockad instrumentbräda.
Plastrutor runt om, förutom vindrutan.
Glasfiberhuv ( står dock tyvärr fortfarande i garaget och är inte på plats....än.)

Fälg / Däck
'Mim' Amalfi 15"*7
Toyo Trampio R888

Premiärtur av version 1 genomfördes 2 juni 2001.
Uppdateringar har skett succesivt under åren.

Bilder på processen:


Nyss hemkommen.


Demontering pågår.


Buren istoppad.


Batterilåda tillverkad


Karossen blästrad och redo för grundlack.


Lackering pågår.


Karosserikit i skarvarna.


Delar, blästade och lackade reda för montering.


Bilen börja ta form.


Bakaxeln redo.


Fjärderbenen med Sellholm toplagringarna.


Bilen på hjul.


Bromskitt.


Bild tagen 27 maj 2001, 7 månader efter inköpet...


Interiörbild.

_________________
// Viktor Czajkowski
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



otroligt snyggt och grundligt bygge - jag är avis... Väldigt roligt att se hur fin en bil kan bli, men jag kan bara ana hur mycket jobb det ligger bakom bara demonteringen...

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Stilrent och snyggt bygge, börjar bli riktigt många Golfar här på rejsa nu... det är bara roligt för de är rätt lika Kadetten jag kör, så då får man bra tempo på banan.

Måste bara fråga vad det är för lokal bilen är byggd i, ser ut som nån form av tomt parkeringsgarage? Riktigt stort.
Snabbt jobbat med 7 månader måste jag säga!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223



Den här bilen är en starkt bidragande orsak till att jag ville skaffa en banleksak. Har sett bilen till o från på träffar och på nätet, riktigt läcker.

Börjar bli riktigt många Golfar bland "Våra race- och banåkarbilar", snart kan vi ge 318is maffian en match.

Två frågor Viktor -

1. Hur mycket väger bilen utan förare och soppa?
2. Hur tycker du Green stuff beläggen funkar?

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Viktor Cz.
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 24


Trådstartare
1. tomvikten är 780kg.
2. Jag har bara använt Green Stuff så jag har inget att jämföra med men jag har aldrig haft problem med utmattade bromsar. mkt tack vare den låga vikten på bilen.

_________________
// Viktor Czajkowski
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Det är en snabb liten rackare det där thumbs up

Jag har tampats med denna på bana flertalet gånger...

Ett riktigt snyggt bygge

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Riktigt fint bygge thumbs up det är nästan så man själv är sugen på att göra lika dant med min "bigblock" .

..just det jag har ju redan ett raceprojekt .. ingen som vill hjälpa till att utmana 318is maffian genom att köpa min -83 Special

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
hellebjork
Sandviken
Här sen Jul 2004
Inlägg: 177



otroligt vilket jobb du lagt ner, och allt i ett parkeringsgarage! Avundsjuk är ett bra ord! thumbs up

_________________
Matthias Hellebjörk
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



KUL!!! thumbs up
Ännu en bil i gokartstorlek!

Riktigt riktigt fin åxå.

Men GAAHH.
"ettorna" invaderar ...... "ettorna" har fått nog ......osv.
(Sjungs med känd musik till älgarna invaderar)

Man kommer ju att bli omkörd på alla sidor av små ettriga Golf "ettor".
Nu ger de igen med full kraft och invaderar Rejsa på bred front thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



Lillen skrev:

Ännu en bil i gokartstorlek!

Man kommer ju att bli omkörd på alla sidor av små ettriga Golf "ettor".
Nu ger de igen med full kraft och invaderar Rejsa på bred front thumbs up


hehe ja Viktors etta är grymt fin och välbyggd
Har följt hela bygget då det var igång och är lite avis
MKT tid, blod svett o tårar nerlagda... till ett kanon resultat..

och ja Lillen, vi kommer invadera banträffarna nästa sommar..
och vi kommer åka om och ifrån dig thumbs up

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



varför skulle dom j...arna bråka med min -84 special?
(inbrott med lack, glas och ordentliga plåtskador.....)

då kunde ju toppen jag köpt suttit på den....

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



160 Christoshästar? Det är ju bara 5 mindre av samma sort än i min 16V*)... Fyyy!!!! I år får jag väl titta på dina baklampor på lite längre håll än tidigare.

*) Fast jag har ju å andra sidan kvar min tomgång på en hyfsat stabil nivå.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Viktor Cz.
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 24


Trådstartare
Lite nygamla bilder


Förstärkning av buren


2E-blocket rensat


Flockad instrumentbräda


Toppen portad av Nille på Ultramotor


Ventilprofil


Notera ytan på insugsventilen, inte blankpolerat utan lite struktur.


Nya kamaxeln.


SAAB turbo-sprutet


Bild tagen förra sommaren...

_________________
// Viktor Czajkowski
Citera
Martin Pålsson
malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 107



Villket du antagligen inte vet, men som är i yttersta grad sant är att din Golf1:a är delvis en av anledningarna till att jag själv håller på att fixa till en etta! Har sätt den på en banträff för ett tag sedan och tänkte redan då att en sådan skulle man ha!

Må VW vindarna vara med dig!

/Martin

_________________
Martin Pålsson
- Golf GTi Mk1 -
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



1: Det måste vara mkt jobbigt att jobba då det är så trångt...

2: Tänk om fler byggde med det stuket och med de moddningarna i nämnd ordning. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Tummen upp för denna vagnen, en bil i min smak thumbs up

_________________
Peter Karlsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Den ändrade ventilen, vad vinner du på de? Är de bara de som syns att den är nertagen samt att den fått en räfflad yta som är gjort?

I övrigt: thumbs up

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI -83 (Såld)
4 besök senaste veckan (7908 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande