Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster 2.2 NA 2001 SÅLD
1, 2, 3 ... 13, 14, 15   >>
8 besök senaste veckan (61465 totalt)
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803


Trådstartare
Den sargade krigaren! .. hehe ..




Efter en tids planerande har jag importerat en krockad Opel Speedster 2.2 na 2001.

Som bilderna visar behöver ett nytt fäste tillverkas och bytas en A-arm bl.a.
Jag har kikat runt under och lyst in i håligheter i framvagnen och det är igentligen
ingenting som "ser" snett ut. (förutom det man ser på bilderna)..
Jag ska riva ner allt i fronten först för att vara säker.

Ena kylaranslutningen e paj också och behöver lagas.. (tips?)
Sen en ny väster framlampa och en ny framdel (genom dude.. thumbs up ) ..

Efter det så ska den reggas in och sen rivas igen
Tidsplanen är lite difus, men jag hoppas att jag kan få den reggad i år, sen under vintern så byggs den om till rolig(are) bil.


Uppdatering;
Inreggad och klar våren 2006, körde på bana under året..
Under 2007 blir det enbart ringen satsning.
Se projektets utveckling i tråden.







Bilder

Den fina sidan +farsan..


Svart läder + 1400mil = inte så slitet.


Så här ser det ut, inte så spännande.. än..


Punka!, illa illa!, jag TROR inte hjulet e ovalt, använde metoden "snurrade-hjulet-fort-och-tittade"


Här ser man den dåliga sidan..


Framifrån, lite helhet.



Här ser man att A-armen e sne å att styrarmen har fått sig en smäll med.


Här ser man att anslutningen är helt av. Tips på att laga?.. (går det med vanligt plastepoxy?)



Inte så fin efter en smäll, kaaanske går å laga..



Detta är det största problemet



Nu kommer det inte hända nått på ca 2 veckor innan jag får in den i mitt garage i stockholm, sen ska det börjas skruvas ordentligt.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5086



Grymt nice planer!!

Hoppas det fixar sig med fästet, kommer bli en seriöst farlig bil detta! thumbs up

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pierre Broberg
Åtvidaberg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 87



lite nyfiken..

hur mycket fick du ge för den?

_________________
//Pierre Broberg
Mercedes C180K
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803


Trådstartare
hmm

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4027



Ser 3-vligt ut!
Dude har säkert massor med tips efter slc-bygget.
Finns massor att lätta. Jag hade fönstervevar i plast på min och de vägde 80gr/styck mindre än alu, många bäckar små...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9851

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

infästningen till bärarmen blir allt annat än kul att reparera.
jag har nu provat 3 olika förfaranden, men inte blivit nöjd >

vet faktiskt inte hur jag ska lösa problemet för att bli nöjd

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 366



Välkommen i gänget !!!

skicka min "sargade krigare" på lack i tisdags, om ca två veckor bör den rulla igen !

För övrigt tror jag du lurade en (övertalad) jobbar kompis på just den bilen.
Han stog i kö på (tror jag) just den bilen ,och sedan var den helt plötsligt borta.......
Nu letar han nog hel bil i stället för det har börjat ta på de saragde speedstrarna

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803


Trådstartare
dude skrev:
infästningen till bärarmen blir allt annat än kul att reparera.
jag har nu provat 3 olika förfaranden, men inte blivit nöjd >

vet faktiskt inte hur jag ska lösa problemet för att bli nöjd


Vilka metoder har du redan provat?

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Kul!!

Välkommen i gänget. 80 lax är ju halva priset, så nu har du pengar till mods! thumbs up

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
SlimVince
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 151



Välkommen och grattis!

_________________
Vincent Wong
Citera
Jim
Småland
Här sen Jan 2005
Inlägg: 136



ohh, vilken vacker bil
Ska bli kul att följa byggandet, kanske dyker upp något som t.o.m jag skulle våga mig på

_________________
Jim Kindblad
Mazda MX-5 1.8 -99
Opel Speedster 2.0 TURBO
Opel Speedster 2.2 N/A *såld*
2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda*
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Kylaren kan gå ett laga genom att svetsa med en speciell plasttråd och varmluftspistol. Svetsarna på kylare brukar inte bli snygga, det kokar och sprätter så man kan stryka på lite lim efteråt för att snygga till det och för att vara säker på att det blir tätt. Plastreparationer är vanliga nu för tiden, det finns de som är specialiserade på detta. Hör efter på ett sånt ställe.

Skadan på bärarmsinfästningen blir nog lurig. Visst är chassiet uppbyggt av limmade aluminiumdetaljer? Vad har Opel för reparationsanvisningar? Går det att laga såna bilar över huvud taget?(Vad kostar försäkringen? )

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803


Trådstartare
tvåtaktsmicke skrev:
Skadan på bärarmsinfästningen blir nog lurig. Visst är chassiet uppbyggt av limmade aluminiumdetaljer? Vad har Opel för reparationsanvisningar? Går det att laga såna bilar över huvud taget?(Vad kostar försäkringen? )


Jupp, limade aludelar.

Enl. tillverkarna så är det, "är chassit skadat, byt hela chassit".. där för finns det så många krockade till salu.

Just nu funderar jag på om det går och rikta den "starkare" balken och sen limma på ett nytt fäste.

försäkring vet jag inte än så länge.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Jag var spekulant på en lagad bil förut. Kylarn var bytt/lagad med kopparprylar vill jag minnas.

Försäkringen kostar ca 7000 /år där jag bor (villa, Linköpings centrum)

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803


Trådstartare
Nu har jag beställt coilovers.
Det blev Wilbers pga det billiga priset och att man kan specificera fjäderhårdheter själv.


Det blir runt 80N/mm linjära fram å 95N/mm linjära bak.
Dom är ställbara bara i rebound vilket är lite trist.. men priset försvarar nackdelarna

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803


Trådstartare
Nu står äntligen bilen där den ska stå.
Jag har tagit bort det mesta av hjulupphängningen vänster fram och det ser bättre ut än jag trodde.

Bilder kommer i veckan.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803


Trådstartare
Så här ser det ut nu.



Fästet





Detta är något jag undrar över.. Kan man slå ut denna bärarms lagring? typ gummihammare rakt på bulten..


Även styrarmen har samma problem, lossnar inte av sig själv.. Kan man "slå" ut den?

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Även styrarmen har samma problem, lossnar inte av sig själv.. Kan man "slå" ut den?

Nej, slå på styrarmen istället, 90grd mot styrledens axel/gänga, rakt in mot hjulcentrum.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Man kan använda 2 hammare för att slå på var sin sida av ögat. Hålet fjädrar och konan lossar. Funkade på hundkojan iaf!!

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Den här är bra oxå, från BILTEMA thumbs up


_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803


Trådstartare
Idag har jag plockat Kylar och tillhörande fästen, styrleden fick jag bort till slut mha biltema verktyget.. thumbs up




ledet mot navet vill inte bort dock.. inte med biltema grejen eller med våld från en hammare.



Sen undrar jag hur man får bort bulten som håller fast övre bärarmen , den som sitter vid styrarmen..?
Styrarmen tar i.. så måste man ta bort hela styrväxeln..?? isf.. hur gör man det?.. vred å vände å kika överallt.. hittade ingenting om hur man skulle kunna tänkas ta bort den.




Vad är det för kontakt som är längst ner på bilden? (dom andra två är vänster dimljus å strålkastare)


_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster 2.2 NA 2001 SÅLD
1, 2, 3 ... 13, 14, 15   >>
8 besök senaste veckan (61465 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande