Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AC Cobra Replica
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
16 besök senaste veckan (99561 totalt)
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Hej

Jag bygger en AC Cobra replika som jag tänkt åka på olika banträffar med. Har varit på några CROCS banträffar, senast på https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12078&highlight=kinnekulle , och det såg hur kul ut som helst.

Kommer att vara "klar" till sommaren 2006. Det var den inte, vi satsar på sommaren 2007

Har bestämt mig för att den skall se så mycket ut som original som möjligt, men att under skall det gå och svänga också. På Kinnekulle så låg cobrorna ca 15 s efter bästa varvtid, som var 58 sek (tror jag). Undrar vad en cobra kan göra med riktiga racedäck?

Målet för bygget är 1000 kg och 400 hkr, bra hjulupphängning och bromsar.

Jag har valt en cheva sb som jag borrat och renoverat från grunden, till det en borg warner T5 som jag också helrenoverat och förstärkt. Bakaxeln kommer från en Volvo 960 och är den delade varianten Dual Link. Brembo bromsar skall stoppa bilen till att börja med. Sellholm har byggt fjäderbenen runt om.

Just nu är jag i en fas där allt skall sättas ihop, för en första SFRo besiktning


Här kommer lite bilder







Disclaimer

Jag är nybörjare på detta, och kommer att göra massa fel, så tips och erfarenheter emottages tacksamt.

Mvh Lars

_________________
Lars Jernbäcker
AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5
Porsche 997 Carrera S GenII
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Läckert! Motorn ligger väldigt långt bak i chassit, ser bra ut. Får man fråga varifrån chassit kommer?

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Kommer från POLOJ, far och son i Köping/Arboga som har lite samarbete med Sellholm.


Mvh Lars

_________________
Lars Jernbäcker
AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5
Porsche 997 Carrera S GenII
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Ser mycket trevligt ut thumbs up
Den volvo bakvagnen är en fin konstruktion.

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029




Har alltid tyckt att detta är en av de vackraste bilarna.
Kul att någon bygger en för bana.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Larse skrev:
På Kinnekulle så låg cobrorna ca 15 s efter bästa varvtid, som var 58 sek (tror jag). Undrar vad en cobra kan göra med riktiga racedäck?



Hej, en viss Jimmy Larsson körde på 1.02.4 med en Shelby Cobra en gång i tiden. Året var -91. Den Cobran var helt otroligt snabb på rakorna, i kurvorna hade den det jobbigare....

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
De tiderna kommer jag inte att göra på länge, skall lära mig köra också

Jag har valt Cobran just för att den är brutalt övermotoriserad egentligen, kopplat till vikt och väghållning, men det är lite det jag tycker är tjusningen. Inser att låg vikt och bra väghållning är minst lika varvtidsänkande som mycket hkr (och broms).

Lite mer bilder, det som slår mig nu när jag rullade ut den utan kaross är hur "fyrkantig" den är, nästan som en stor gokart.



observa Mrs som påtar med sitt intresse


Tank och instrumentbräda på plats, snart är inte Volvon snabbast längre

_________________
Lars Jernbäcker
AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5
Porsche 997 Carrera S GenII
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



Ser mkt läckert ut.... cobran är en riktig pojkdröm thumbs up
Borde inte stolen ha lite högre rygg, nackstöd?
Citera
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Det finns alla varianter, Detta är en original cobra bucket seat. Bör nog vara en annan stol om man skall åka riktigt fort.

Samma med hjulen, jag kommer att ha andra hjul för banåkningen. Problemet då är att jag kan inte få med de hjulen om jag vill köra dit, då de troligen inte kommer att vara lagliga. Jag vet inte riktigt hur jag skall göra där. Dragbil och släp känns sådär, men kanske är det man skall planera för.

Mvh

_________________
Lars Jernbäcker
AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5
Porsche 997 Carrera S GenII
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Larse skrev:
Samma med hjulen, jag kommer att ha andra hjul för banåkningen. Problemet då är att jag kan inte få med de hjulen om jag vill köra dit, då de troligen inte kommer att vara lagliga. Jag vet inte riktigt hur jag skall göra där. Dragbil och släp känns sådär, men kanske är det man skall planera för.
Bygg en däckhållare som du kan plocka bort när du kommit till depån. Visserligen ska du säkert köra med dimensioner som tar lite stor plats så det kanske inte blir så lyckat. Alla fyra stående kanske blir lite otympligt ovanpå "bagageräcket"? Liggande på en hylla kanske?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

(Antagligen) Snabbaste Cobran runt Kullen http://www.modsport.scorpionshops.com/resultat_24_25%20_maj_Kinnekulle . . . .

Fast den är ju inte helt gatlegal http://www.modsport.scorpionshops.com/forare_bengt_j.htm

Vet inte hur beståndet på bilar är i Växjö. har bara sett en grafitgrå på en slalom en gång. I Kalmar har vi nog 7-8 stycken mer eller mindre färdiga just nu.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862



Ja, ja ja! En cobra! JA!!!! JA!!!!


Börjar bli några V8or på rejsa nu, trevligt trevligt!

Du säger att du ska köra med T5lådan? Hoppas du har ett par i reserv om det är samma låda som satt i camaro/firebird gen 3? De fanns som sagt enbart bakom 305orna eftersom de inte klarade mycket vrid, sätter du den bakom en potent 400, kommer den gå sönder fortare än du hinner säga växellådsras.
Sorry om jag kommer med tråkiga nyheter

Ang däck, så är det inte många klubbar som tillåter "olagliga" däck på banträffar. Oftast tillåts inte slicks osv, utan på sin höjd R-däck.

Den dagen jag skaffar R-däck, kommer jag nog få skruva på dem här hemma och sedan bege mig till banan, även om det finns en massa plats i min bil, försvinner den fortare än man tror och 4 fälgar är inget man får in (om man ska ha passagerare)

Törs man fråga varför valet föll på fjäderben? Finns väl varianter med dubbla A-armar också, eller har jag bara fått för mig det?


Usch, jag klagar alldeles för mycket märker jag
Hur som helst, otroligt kul bygge!
Får fyra tummar av mig: thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anders Jeppsson skrev:
Ja, ja ja! En cobra! JA!!!! JA!!!!


Börjar bli några V8or på rejsa nu, trevligt trevligt!

Du säger att du ska köra med T5lådan? Hoppas du har ett par i reserv om det är samma låda som satt i camaro/firebird gen 3? De fanns som sagt enbart bakom 305orna eftersom de inte klarade mycket vrid, sätter du den bakom en potent 400, kommer den gå sönder fortare än du hinner säga växellådsras.
Sorry om jag kommer med tråkiga nyheter



Kul bygge! thumbs up


Det finns massa olika T5 generationer och den senaste pallar 340 lbs.
Kanske fortfarande för lite?
Alla T5or är inte lika klena, se upp för gamla lådor i första hand.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Hej Anders

Dina "grunningar" är helt riktiga. T5 har en svaghet i kopplingen mellan ingående och utgående, som kraftigt minskar det vrid den tål. Jag har modifierat min låda där, plus att min vikt på bilen gör att vridet inte ska bli så påfrestande. Nåväl den som lever för se. När den väl smäller så blir det en T56, den står högt uppe på önskelistan.

Vad gäller fjäderbenen så är det något som kom från POLOJ/Sellholm, van från rally/race. Jag har tittat på lösningar med övrebärarmslösningar också. Det fina är att jag kan bygga en ny framvagn vid sidan om och sedan "bara" svetsa på den om jag vill framöver.

Tar gärna emot mer synpunkter, då jag som sagt är fullständig novis i att bygga bil

Ps Har följt din tråd med intresse Ds

Mvh

_________________
Lars Jernbäcker
AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5
Porsche 997 Carrera S GenII
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862



Larse skrev:
Hej Anders

Dina "grunningar" är helt riktiga. T5 har en svaghet i kopplingen mellan ingående och utgående, som kraftigt minskar det vrid den tål. Jag har modifierat min låda där, plus att min vikt på bilen gör att vridet inte ska bli så påfrestande. Nåväl den som lever för se. När den väl smäller så blir det en T56, den står högt uppe på önskelistan.
Vad är det för låda du har i grunden? den som Superswift pratar om är väl en World Class fårrdlåda? (340 lbs)

Vad gäller fjäderbenen så är det något som kom från POLOJ/Sellholm, van från rally/race. Jag har tittat på lösningar med övrebärarmslösningar också. Det fina är att jag kan bygga en ny framvagn vid sidan om och sedan "bara" svetsa på den om jag vill framöver.

Tar gärna emot mer synpunkter, då jag som sagt är fullständig novis i att bygga bil

Ps Har följt din tråd med intresse Ds

Mvh


Vore kul att veta hur lådan är modifierad då jag har endel kompisar som kör med den lådan men vill ha något starkare!

Jag kan också bygga ny framvagn vid sidan av, behöver inte ens svetsa utan bara lossa 6 skruvar
Noviser har vi förresten alla varit någon gång, när jag köpte pontiacen visste jag inte ens vad en huvudbromscylinder var...
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Ett annat alternativ för att få med packning i våra hobbybilar, som däck, värktygslåda och soppadunkar. Kan vara att montera ett löstagbart drag på bilen, och bygga sig en liten kärra som matchar.

Jag har klara planer på en sån till min Se7en

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Magnus L skrev:
Ett annat alternativ för att få med packning i våra hobbybilar, som däck, värktygslåda och soppadunkar. Kan vara att montera ett löstagbart drag på bilen, och bygga sig en liten kärra som matchar.

Jag har klara planer på en sån till min Se7en


Det vore ganska tufft onekligen


Anders:

Den modifiering som jag lät göra (har letat ihäl mig efter bilderna, hittade en mindre på internet), var att byta ut nållagret i slutet av ingående axel mot ett lager som tål mer belastning, redan gjort på senare WC lådor, men man kan sätta dit ännu bättre grejor. Man får svarva ur lite gods för att få plats med ett kraftigare. Det finns fullständga byggbeskrivningar på nätet, hittar dem bara inte nu bland alla mina länkar. Jag bytte också alla växlarna (utom motaxeln) mot nytillverkade med lite bättre kvalitet. Bör klara upp mot 500 nm som det är nu skulle jag gissa.

Lådan kom från en camaro (tror jag) och var redan uppdaterad en gång då innanmätet inte stämde med beteckningen



På bilden är ingående axel den i mitten, som skall passa i utgående axel som ligger till vänster. Kraften kommer in via "fyran" går ner i motaxeln och upp i den växeln som är vald. Förutom rena kuggfel oftast på trean, vad jag förstår, så är det där i lagringen mellan in och utgående som man vrider sönder det. Den som ligger till höger är motaxeln.

_________________
Lars Jernbäcker
AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5
Porsche 997 Carrera S GenII
Citera
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
P.P. skrev:
(Antagligen) Snabbaste Cobran runt Kullen http://www.modsport.scorpionshops.com/resultat_24_25%20_maj_Kinnekulle . . . .

Fast den är ju inte helt gatlegal http://www.modsport.scorpionshops.com/forare_bengt_j.htm

Vet inte hur beståndet på bilar är i Växjö. har bara sett en grafitgrå på en slalom en gång. I Kalmar har vi nog 7-8 stycken mer eller mindre färdiga just nu.


Det var ju kul att se sådana tider på en Cobra, och att den vann

Just nu vet jag inte om mer Cobror i Växjö än att det byggs en Cobra till för bana, bara några km från mitt hus. Crocs matrikeln innehåller dock några fler medlemmar, men jag har aldrig sett någon ute

Mvh

_________________
Lars Jernbäcker
AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5
Porsche 997 Carrera S GenII
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Hur framskrider bygget?
Vill ju se mera bilder

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Hej

Jobbet har kommit emellan ett tag nu, och har inte haft tid helt enkelt. Drivaxlarna nyproduceras just nu?! uppe i Östersund, och när de kommer hit så kan jag smälla ihop bakvagnen och fixa hjulinställningarna. Det blir nästa moment.

Mvh Larse

_________________
Lars Jernbäcker
AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5
Porsche 997 Carrera S GenII
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Måste gratulera till ett mycket fint bygge än så länge, det ska bli kula att se hur det fortlöper! thumbs up

Jag ska själv börja bygga en Cobra. Delarna anländer någon gång under sommaren så jag kanske lägger in ett par frågot till dig då :o)

Tills dess så måste jag få färdigt mitt nuvarande replicabygge...

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AC Cobra Replica
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
16 besök senaste veckan (99561 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande