Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Marcos 1600 GT -68 - SÅLD | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 9 besök senaste veckan (36067 totalt) |
Tack! För att citera Jem March (eller om det var Frank Costin) när en kund frågade vad som hände om man krockade i en Marcos, givet att "skalet" är i plast och trä. -"You fucking die! Get out of here!" _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||
SSSCCHHH Det är min uppgift som gästmek Förra året "råkade" jag kliva på fläkten. I år får jag nog ta till ett grövre artilleri _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Här har det inte skrivits på länge.
Marcosen har fått stå i skamvrån ett tag, men under semestern slutkläm fick jag till äntligen energi att ta tag i mitt kopplingsproblem. Så idag åkte motorn ur och jag kunde direkt känna att något inte var som det skulle. Jag fick lossa motorn från växellådan med bräckjärn... Den korta versionen på problemet: Struten som utgående axeln från lådan löper i måste vara liiiite, liiiite längre än den jag hade på min förra låda för det som hänt är att lamellen legat an och svarvat i struten. Detta har i sin tur lett till att splinesen på lamellen värmenypt runt splinesen på utgående axeln. Jag får inte tillbaka den gamla lamellen på axeln men det går fint med en ny. Det har lett till de problem jag trodde var dålig hydraulik eller vek tryckplatta. Men så var det alltså inte. Så imorgon ska jag montera bort struten och slipa ner den till rätt längd. Jag ska samtidigt kolla att svänghjul och tryckplatta inte tagit stryk av den värmeutveckling som varit de få varv jag ändå förskt köra. Ska nog planslipa och balansera bara för säkerhets skull. När jag ändå var på gång så bytte jag ut hela hydrauliklösningen till slavcylindern så att jag leder bort det från grenröret som det flörtar med idag, samtidigt som jag leder in det i en värmeavvisande strumpa. Nu hoppas jag bara att de problem jag haft försvinner när jag får ihop allt till helgen. Håll tummarna! _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||
Ja, det är klart man får räkna med sånt. Det vet ju vem som helst Du kanske tänker på min axial-lager-svarvning av en essex-vev?? _________________ Måns Puur |
||||
Precis! Det är en klassiker. Hade en halvlyckad dag i garaget. Fick dit allt igen med ny lamell, kortad trumpet och ny längd på pinnen till hävarmen så nu funkar det mekaniskt. Då visar det sig att jag haft två problem på samma gång. Något måste vara tokigt med min huvudcylinder för det blir olika längd på slaget beroende på hur många gånger jag trampar. Första gången räcker inte för att frikoppla men dubbeltrampar jag så funkar det. Ska denna parodi aldrig sluta... Ska försöka få ta på en ny cylinder imorgon för att köra lite uteslutningsmetod. På väg till kliniken. En vanlig syn detta år tyvärr... Ny lamell men redan kass. Den har svarvat mot trumpeten och värmenypt i splinesen. Bra anläggning, eller hur... Trumpeten som svarvats ner av lamellen var tvungen att fixas till. Helt otroligt att detta problem kan uppstå! Här stäms trumpeten från att ha spelat ett Gnissel Moll till att förhoppningsvis inte låta alls. Här sitter allt på plats igen.Trist bara att det tog 2 timmar till att klura över icke fungerande hydraulik. Får ser om jag orkar ta helgen till hjälp för att lösa allt en gång för alla. _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||
En perfekt spenderad fredagkväll består av grillade läckerheter från havet nedsköljda i bubbel, parat med renovering av kopplingscylinder.
Imorgon får jag se om jag är lösningen på spåret. Här ligger de, Frälsaren jämte Förstöraren. En fungerande 5/8" jämte en icke fungerade 11/16". Det är i alla fall vad jag hoppas. _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||
Efter den här insatsen kan det väl knappast uppstå fler problem med koppling/Växellåda?? Men man ska ju iofs inte underskatta Mr. Murphy _________________ Måns Puur |
||||
Mr Murphy bor förnärvarande som permanent hyresgäst i mitt garage...
Nu har jag i nämnd ordning, kollat tryckplattan, satt dit en ny lamell, svarvat av för lång trumpet till utgående axeln och sedan lyft i motorn igen. Efter det har jag renoverat kopplingshuvudcylindern men jag har fortfarande kvar problemet med hydrauliken. Snart skiter jag i det här! > När jag kopplar ur snabbt flera gånger i rad så går inte slavcylinderkolven tillbaka utan den skuts bara längre och längre ut tills den hoppar ur och låser fast (byrålåda) längst ut i slavcylindern. Nästa och sista (?) steg blir att byta alla slangar fram till slaven för att försäkra mig om att ingen av dem fungerar som backventil. Något annat kan i alla fall jag inte komma på. Någon som har några konstruktiva idéer på vad som kan orsaka detta? Alla tips mottages tacksamt! _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||
Att bromsslangar sväller invändigt är ju inte helt ovanligt och det brukar resultera i att kolvarna inte vill gå tillbaka i oken så det kan ju mycket väl vara det som är fel. Hur är huvudcylindern? Verkar den funka som den ska? _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Som sagt så verkar ju slangarna som en vettig felkälla. Jag hade en kass ca 10 cm lång slang till kopplingen på min hundkoja. Den såg ok ut, men vi fick aldrig slavcylindern att trycka ordentligt hur vi än luftade (det verkade ju som luft i systemet). När jag bytte slangen fungerade det direkt.
Jag förutsätter att slavcylindern är fräsch också? _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Just ikväll har fokus legat på annat än hydraulik, men jag tackar för tipsen!
Jag är också inne på slangarna. Jag har honat både huvud- och slavcylinder och bytt alla packningar mm så jag måste förutsätta att de är OK. Återstår då bara slangarna. Har monterat bort dem och ska fixa nya fina stålomspunna på måndag. Ny rapport följer. Förhoppningsis ej i depp... Nu är det soffläge! _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||
Nu är ju huvudcylindern ny, så den lär vara ok. Men hur gammal är slavcylindern? Jag har nämligen gått på samma nit nu typ 3 gånger på olika bilar, då jag tyckt att det där cylinderloppet verkar ju bra, men jag honar för säkerhets skull, så är den riktigt bra. Men det verkar sällan lyckas. Det krävs tydligen väldigt lite synligt slitage för att sänka prestandan på cylindern. Nu säger jag inte att du ska springa och köpa en ny slavcylinder, men det kan vara ett problem. Testa de nya slangarna först, förstås. Själv är jag glad över att det är vajerstyrd koppling på min Europa. Men det verkar inte resten av världen tycka. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Se till att du inte får bromsslangar bara, kopplingsslangar/rör är mycket grövre pga flödet. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Tror jag...! Nu har jag bytt alla kopplingsslangar till nya stålomspunna och helt plötsligt så orkar slavcylindern gå tillbaka av sig själv. Jag har varit ute och kört och den växlar som den ska på låga och mellanvarv. Precis när bilen var varm nog att testa lite fullgasväxlingar så drog jag sönder gasvajern så det blev att puttra hem, men jag känner inga slirtendenser på det jag hunnit köra. Samtidigt så håller sig slavcylindern där den ska vara, så peppar peppar... Teori som ni gärna får tycka till om: Kan mina slangar ha dragit sin sista suck på grund av att jag bytt vätska? Förra ägaren körde på vanlig bonnbromsvätska i kopplingen, men jag hällde Castrol SRF i den för att slaven ligger så nära grenröret, allt för att inte koka den. Kan det ha blivit någon reaktion i slangarna som påskyndade åldrandet? Hur som helst, nu ska det funka. Ska bara få tid att köra också, men det känns mycket bättre bara av vetskapen att man kan rulla ut bilen ur garaget. _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||
Måste kännas skönt att det verkar fungera?!?! P.S. Kommer du till höstrallyt i örebro i september? _________________ Måns Puur |
||||
Jätteskönt! Men just nu har jag ingen gaswire så det går inte så fort. Tyvärr kommer jag inte kunna vara i Örebro, har lyckats dubbelboka mig på Gotland den helgen. Hörde att TVR-byggande är farligt för hälsan? Hur är det med tummen? _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||
Det är nästan skönt när en sån sak som en gaswire klabbar. Det är ett uppenbart problem som man direkt vet vad som är trasigt, och man vet exakt hur man ska åtgärda felet Hehe... Ja, det är ytterst farligt att bygga TVR! Är huvudet dumt får kroppen lida! _________________ Måns Puur |
||||
Försök hitta en 2 m lång universal gaswire i Stockholm. Finns inte på bilfirmor, finns inte på båtfirmor, och när jag ringde till en hojfirma som specialiserat sig på Choppers fick jag kommentaren: "Åh fan, skaru byggarej ett aphäng...?!" Hittade en på 1,35 cm och fick borra lite nya hål och göra en ny dragning, men nu är det klart för racing. Äntligen! Får se hur många varv jag lyckas med denna gång. :fly: _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||
Våra race- och banåkarbilar Marcos 1600 GT -68 - SÅLD | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 9 besök senaste veckan (36067 totalt) |