Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Marcos 1600 GT -68 - SÅLD | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 5 besök senaste veckan (36062 totalt) |
-Köpte mitt Bellhouse från honom för några år sen, han hade inga bakklumpar i alu då iaf...får kolla med honom igen kanske, behöver två st. F-låt 7-11 att jag lånade din Marcos-tråd lite _________________ Michael Stadig --BBDB-- Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||
om du har tillräckligt lång slutartid när du fotar kan du få upp bra röresleoskärpa trots att bilen bara rullar. I värsta fall finns det Motion Blur som effekt i Photoshop. Det är otäckt att sitta i en bil som rör sig Jeppsson, undvik det! _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||
Ledsen att behöva berätta detta men jag tror du betalt ett kraftigt överpris för din bil.
De ska faktiskt kosta under 30 papp..... "En av världens elegantaste sportbilar Rymligt bagageutrymme. Lyxinteriör med högsta komfort för två. En fulländad Grand Touringbil." Lägg det på minnet _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||
Jag gör vad jag kan för att slippa |
||
Bara för att elda på din kluvenhets-brasa lite grann så finns det två (2) val. De är som du vet inte förenliga:
_________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||
En liten update från BBDB.
De senaste två helgerna har innehållit en hel del Marcos-skruvande, även om bilen för den skull inte hunnit bli klar att köra. Varför tar det alltid så mycket längre tid än man trodde från början? Förra helgen skulle jag och Cat7even lyfta i maskinen men det strandade på att vi inte hade något verktyg att få ur "spiggot bearing" ur vevaxeln. Det satt duktigt fast och vi gav upp på grund av tidsbrist. Så den helgen slutade med att vi bara lyfte i lådan, efter att ha spillt ut nästan all nyinköpt svindyr växellådsolja över garagegolvet. Det var iofs lika bra att vi inte fick i motorn, för lamellerna såg mer än lovligt trötta ut, och några sådana hade jag inte liggande. Så kom denna helg där jag såg framför mig en provtur på närliggande landsvägar. Nållagret var urmonterat och ersatt med ett nytt. En ny AP-racing lamell var införskaffad och tryckplatta och svänghjul ordentligt rengjorda och skrubbade. Försök 1: Jag klantar mig och centrerar inte kopplingen ordentligt vilket gör att vi ägnar 60 meningslösa minuter med att försöka passa ihop låda och motor. Försök 2: Vi lyfter ur motorn igen och centrerar om kopplingen efter konstens alla regler. I med skrotet igen bara för att märka att huvudaxeln från lådan vägrar centrera i vevaxelns lager. Till råga på allt nyper den fast i splinesen så vi varken får i eller bort motorn. Försök 3: Vi bestämmer oss för att lyfta ur växellådan tillsammans med motorn och montera ihop allting utanför bilen. Förra helgens jobb helt i onödan alltså. Sagt och gjort, efter lite pysslande får vi ut ekipaget. Och så bara för nöjes skull, spiller vi ut resten av min fina växellådsolja på ett nytt ställe på garagegolvet. Väl ute, centreras kopplingen tredje gången gillt och sedan passar vi ihop motor och låda. Äntligen funkade det. Sedan tog det inte lång stund förrän vi kunde lyfta i allt i bilen. Ett par timmars trilskande med motorfästen var bara en bonus. Man ska ha blodiga knogar om man är bilintresserad. Nu är allt i, jag är trött och det får vänta en vecka till innan jag lägger ner tid på att dra alla kylslangar, el, vajrar mm för att få skrotet att röra på sig. Men jag tror det blir riktigt bra. Quaife Ultra Close straight cut drevsats med AP-racing lammel. Så jobbig kopplingen var innan lådan rasade så kan det bara bli bättre. Med mindre axialkrafter tack vare rakskuret hoppas jag också att livslängden på lådan blir bra mycket bättre än den tidigare. Stort tack till Cat7even för all munter hjälp, trots lite blykeps idag. Kjell Wallin på ELWA motors har varit kanon hela tiden! och så kom ju Team TMF ut igen och praktiserade lite grann. Det var kul, speciellt som de faktiskt åkte rejs-bil! _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||
om någon tvivlar på att 7-11 & cat7even legat på latsidan så kan TMF intyga att så inte är fallet.
Monocoque-konstruktioner underlättar onekligen åtkomligheten, även om en och annan vagnsbult kan trilskas. Be brave lads! _________________ Jörgen Eriksson |
||
om komplettering i stallet behövs:
http://www.race-cars.com/carsales/ot _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||
stammar du?
Vet för övrigt hur det känns när allt går fel, tråkigt... Men vi kan satsa till våren istället |
||
Jag tror att Kraniel har nycklarna till mitt garage. Det mesta jag ägnat mig åt på senare tid har det nämligen gått lite troll i.
Inte bara på Marcosen, utan i allmänhet. Det är nyinköpta däck som inte går att svänga med för skärmkanterna är i vägen. OK, byter till andra fälgar med normal offset för att lösa problemet. Är dessa fälgar raka då? Nix, så nu går det att svänga men det wobblar. Har också upptäckt att en motor trots att den är helt frisk har en bedrövligt låg kompression. Felaktigt renoverad topp troligtvis. Bra med ny- men felrenoverat. Blä för bilar! På Marcosen har skitsaker som att lufta en koppling växt utanför alla proportioner. Det tog mig en evighet att få ur all luft och när jag väl fick ur den så inser jag att kopplingen är alldeles för långslagig för att kännas OK. Någon som har en Girling 3/4" alu-huvudcylinder liggande? Jag måste få till en bättre utväxling på kopplingen helt enkelt. Nåja, efter mycket pyssel så var det idag dags för provtur i alla fall. Varmkörde motorn i lugn och ro. Kollade alla vätskor och sedan rullade jag ut på landsvägen. Bilen går precis lika bra som innan raset. Utväxlingarna i lådan är bättre då 1:an inte är lika hysteriskt lång som på den förra lådan. Nu går det till och med att starta utan att lukta koppling i hela kvarteret... Från 2:an till 4:an är det lika supertajt som på förra lådan. Ljudnivån i den minimala kupén med rakskurna drev är helt sanslös. Det låter som jag sitter i en kapmaskin. Från 6000 varv och uppåt är det riktigt njutbart... Har bara kört rakskuret i öppen bil förut, men detta var rock n' roll! Tyvärr hann jag inte mer än några kilometer förrän mitt sinne förmörkades av vattenånga. Tydligen har jag lyckats stuka till kylaren med motorlyften så där var det ett nytt problem att ta tag i. Plus att jag förbannar mig själv att jag inte bytte urtrampningslager när jag ändå bytte allt annat när grejorna var ur. Susar det inte lite grann från det, inbillar jag mig nu? Så nu får det vara för denna säsong. Jag har tröttnat ihop. Bilen ska besiktas i oktober och jag har ingen fungerande kupéfläkt, sprucken kylare, onda andar hängandes över bilen och ingen kör-aktivitet att se fram emot. Nu ställer jag av, lägger upp vinterskruvsplanerna och kommer igen med nya krafter i vår! _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||
Intressant utveckling på min lilla tråd. Den lever helt upp till mina garageövningar. Det lever liksom sitt eget liv. Jag satt och skrev och fick inget svar från Rejsa "Could not find server" och ändå rasslar det upp flera gånger. Hhhmmmm...
Nåja, varför ska det inte strula utanför garaget också...? _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||
om det kan vara till någon tröst så ligger det fina dörrhandtaget,
som du så snällt köpte till mig i Italien, kvar på köksbordet. Jag vet inte var det gick fel...Av någon sjuk anledning så har jag lättare att skruva med andras bilar. _________________ Jörgen Eriksson |
||
Som tack för att jag åkte till Italien för att köpa ett dörrhandtag åt dig kan du få agera hjälpreda när jag nästa helg monterar ur kopplingscylindrar och avgassystem för 6:e gången... _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||
Våra race- och banåkarbilar Marcos 1600 GT -68 - SÅLD | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 5 besök senaste veckan (36062 totalt) |