Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Jetta LX 84:a mk1 -=Gråa blixten=-
3131 besök totalt
Landen
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 50


Trådstartare
Jag slänger ut en liten tråd här.. Lite trevande får vi se vart det bär.. Bilen som jag idag köpte för 500spänn är en helt rostfri jetta 84:a med en vilt rytande förgasarmotor på 1,6 l.

Detta bygget får ta sin tid. bilen kommer användas till vardags till att börja med. i nuläget står den med rasad koppling och punktering på alla hjul.

Så fort jag får den rullande så ska den besiktigas. sen skall jag lära mig att tygla den vilda skaran med ponnysar under huven.. hela 75 st. Tanken från början var att donera motorn från min vento 2,0:a

Men den såldes dagen innan denna införskaffades. Men det blir väl nån sådan motor i denna ändå framöver.
tanken är väl att ha en relativt driftsäker lätt bil med lagom mycket mos under huven och ingen styling alls.

Bilder kommer så fort jag har övertalat den att jag bestämmer när hjulen skall vara fastlåsta


.. Om någon sitter med en billig uppsättning 4 100 fälgar med däck i gbg så hör av er. Om någon har lite tips om motorer som skulle funka för gråablixten så skriv gärna. 16v kr? 2,0? 8v gti?

_________________
Henrik Landén

Vw caddy tdi 06:a
Vw Polo 82:a AKA dödspolon
VW jetta mk:1 84:a
Renault clio rt 91:a
Volvo s40 97:a
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Tjena.

Kul med mer gubbrejsers.
Jetta alltså och som busbil.

En 2,0 8V motor passar ju bra.
Lätt att få ner och inga större modifikationer.
Den behöver ju inte dölja något hos sbp heller.
Ser ju ut som en gammal slö orginalare

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Landen
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 50


Trådstartare
Lillen skrev:
Tjena.

Kul med mer gubbrejsers.
Jetta alltså och som busbil.

En 2,0 8V motor passar ju bra.
Lätt att få ner och inga större modifikationer.
Den behöver ju inte dölja något hos sbp heller.
Ser ju ut som en gammal slö orginalare


Borde väl gå att få ur lite mos ur en sån motor med.. dremelmassage på toppen. spridare , kam avgas, luftfilter, lättat svänghjul??

_________________
Henrik Landén

Vw caddy tdi 06:a
Vw Polo 82:a AKA dödspolon
VW jetta mk:1 84:a
Renault clio rt 91:a
Volvo s40 97:a
Citera
Landen
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 50


Trådstartare
Då var den hemma då... jag har aldrig i mitt liv sett nått så dammigt!! jag och min kompis är övertygade om att det är dammet som har konserverat lacken.. mycket fint.

sen till det tråkiga. motorn startar och går jättefint å jämt utan misständningar och rök. dock så komprimerar den i kylen tror jag. efter en stund så flödar den ur expansionen. men ingen grädde i oljan eller så. termostat?? nåväl den är i fint skick original förutom ratt ska plåta snyggingen snart.. har sett en del som har fått dem fina med små medel.
Såg att det såldes coiloversatser för runt 5 papp i en bilstereo affär. har för mig att det var mds..
planerna börjar redan mala. Om någopn har en motor liggandes så hör gärna av er. även original duger..

_________________
Henrik Landén

Vw caddy tdi 06:a
Vw Polo 82:a AKA dödspolon
VW jetta mk:1 84:a
Renault clio rt 91:a
Volvo s40 97:a
Citera
Landen
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 50


Trådstartare
kasta inte pärlor på svin !!! det är vad jag har lärt mig.. sen är det förbannat tråkigt att byta koppling... så därför köpte jag en lagom masserad 16ventilare.. med låda och krockad kaross på köpet..

ovanligt att ett bilbygge rusar iväg.. INTE!! men fördelen är väl att jag får mk2:an bromsar och så med.. sen får vi se hur konverteringen gå. har aldrig gjort nått sånt förr. frågan är ju lite om man kan få dit 2:ans nav och fjäderben för då är väghållningen löst med..

jag skulle bli grymt glad över tips å trix med just kraftöverföring och motorfästen..

Tror att donatorbilen kommer i nästa vecka..

hejsålänge
Henrik

_________________
Henrik Landén

Vw caddy tdi 06:a
Vw Polo 82:a AKA dödspolon
VW jetta mk:1 84:a
Renault clio rt 91:a
Volvo s40 97:a
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Jetta ett är ju helt rätt. Är det en 2 eller 4 dörrars kaross du ska hålla på med?
16v i denna också, kan ju bli trevligt, kanske inte min favoritmotor men trevligt ändå.

Du har PM förresten.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961





ojoj här går det fort minnsan.
Blir det 16V:are och låda , bromsar mm mm.
Hela härliga kittet med andra ord.

Barbapappa skrev:
16v i denna också, kan ju bli trevligt, kanske inte min favoritmotor men trevligt ändå.


MEN det är min favoritmotor
Bara tycker den är sååå rätt haha.

Go for it säger jag.
Kommer bli en goo svängarbil det där. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Landen
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 50


Trådstartare
Lillen skrev:


ojoj här går det fort minnsan.
Blir det 16V:are och låda , bromsar mm mm.
Hela härliga kittet med andra ord.

Barbapappa skrev:
16v i denna också, kan ju bli trevligt, kanske inte min favoritmotor men trevligt ändå.


MEN det är min favoritmotor
Bara tycker den är sååå rätt haha.

Go for it säger jag.
Kommer bli en goo svängarbil det där. thumbs up


jag gissar på att svängbilen som du pratar är den som kommer gå baklänges ut ur böjarna i början

jag ska forska lite mer i vad som var gjort med motorn med... skulle tydligen ha varit ponnytillökning i den.. är lite rädd för bilprovningen bara.. lite jobbigt att förklara för chefen att den bruksbilen jag köpte, för att slippa ta med lastbilen hem blev en trailerbitch innan den ens togs i trafik..

_________________
Henrik Landén

Vw caddy tdi 06:a
Vw Polo 82:a AKA dödspolon
VW jetta mk:1 84:a
Renault clio rt 91:a
Volvo s40 97:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Jetta LX 84:a mk1 -=Gråa blixten=-
3131 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande