Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Fabror blå och jag tycker olika om R-däck
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (92618 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Jag läste det du skrivit ovan Christian men såg inget om detta:
Vägverket och Bilprovningen säger att 75% av däckets slitbana skall uppvisa ett minsta mönsterdjup om 1,6 mm. Det vill iaf jag minnas?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
BTG skrev:
Jag läste det du skrivit ovan Christian men såg inget om detta:
Vägverket och Bilprovningen säger att 75% av däckets slitbana skall uppvisa ett minsta mönsterdjup om 1,6 mm. Det vill iaf jag minnas?


Det enda jag hittat är att det är inom 75% av slitbanans bredd som mönsterdjupet på huvudmönstret skall vara 1,6 mm. Dvs ett däck där de yttersta 12,5% är slitet till 0mm inte är olagligt så länge det är 1,6mm kvar.

Inga däck torde ha 75% mönster utan snarare runt 20%.
Det har snackats en del på forumet att det skulle vara minst 17% för att vara lagligt men jag har inte hittat något som belägger detta påstående.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Magnus L skrev:
En bekant till mig brukar vid olika tillfällen berätta en liknande historia, från någon avlägsen period då han körde med RC-slicks, polisen hävdade att det var utslitna däck, men efter en halvtimmes förklaring och tydligt demosntration av däckssidans text *not for hiway use* så gick polisen med på att det var otillåten däckstyp, vilket kostade halva pengen.


hehehe - detta har hänt mig med.

skitkul att se polisernas miner när de till slut fattar att det INTE# är blankslitna däck monterade.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Nu när du Kristian har grävt upp den här tråden kanske man skulle passa på och fråga Christian om hur det gick med det där överklagandet?

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364





Jag ska upp i rätten den 30 september för att en viss herre i blå uniform och bistert utseende kom med påståendet att tre av mina Michelin PSC var alldeles för slitna. Detta enligt polisens egenhändigt komponerade 75% regel, där alltså (enligt deras tolkning av vägverkets föreskrifter) allt mönster inom de mittersta 75% av däckets bredd måste vara minst 1.6 mm. Eftersom ett PSC-däcks utkantsmönster (de små prickarna eller rektanglarna) är 2 mm när däcket är nytt så är det uppenbart att de inte kommer att klara detta efter endast ett par veckors körning. Att det sedan är huvudmönstret som avses är givetvis den springande punkten i detta ärende.

M a o är jag inte det minsta orolig för utgången i detta mål... Min jurist blir alltid lika glad när jag ringer! "Prejudikat-Peter! Heeeeej.... ".

Bilden nedan är en försmak på den racerapport som snart kommer att publiceras på www.schwedenkreuz.se, då jag under hemresan hade en livlig diskussion med en annan polis om (bland annat ) mina däcks mönsterdjup. Hur det slutade får ni se i rapporten...


_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



Upp till kamp broder!!

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Jag vet inte om detta kan vara till någon hjälp... Har också en bok från Vägverket hemma(går att beställa gratis) som är några år gammal där det finns tydliga regler hur polisen skall göra vid en flygande besiktning - om de ens är befogade att göra en. Finns många kryphål för bilisten om jag minns rätt.


http://www20.vv.se/vvfs/htm/2002nr065bilaga5baksida.htm

_________________
Lasse Alfons
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Alfons skrev:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2002nr065bilaga5baksida.htm


Just den här sidan gäller nyttofordon.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Jet skrev:
Alfons skrev:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2002nr065bilaga5baksida.htm


Just den här sidan gäller nyttofordon.



http://www20.vv.se/vvfs/htm/2002nr065bilaga4baksida.htm

Denna då?

_________________
Lasse Alfons
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



Jag har också en liten historia med en MC polis och r-däck att berätta.
Gjorde ett medvetet fel och det var att köra mot en förbudsskylt där en bilar eller motorcyklar fick fara in. Tänkte ju bara vända så det skulle gå snabbt alltså.
Men där bakom står en MC polis med årets största hånflin som bara väntar på att få trakassera en yngling till BMW åkare.
Han börjar med att tracka ner på min intelligens och okunskap om trafikreglerna eftersom att jag körde mot en förbudsskylt. Sen så börjar han gå runt bilen och kolla lite. Ganska snabbt märker han att mina däck är lite speciella och ber mig vrida ut dom. Yokohama A048 är det som gäller. Han synar alla fyra mycket noga och ber mig efter någon minut att komma ut och kolla på vänster fram. Där har det precis kommit ner på en slitagevarnare, men ingen annan. Antar att det är pga någon våldsam inbromsning.
Han förklarar noga hur dum jag är som åker med slitna däck och att det är ett s.k "800kronors däck" och att han kan skriva ut böter på det, men det tänker han inte göra. Sen fortsätter han att gå runt bilen och syna allt riktigt noga.
Tidigare ägaren hade då tonat bakblinkersena rött så det åkte jag dit på och sen hade jag skruvat av antennen på vänster bakskärm så en 5cm stump stack upp vilket han ansåg var livsfarligt.
Dessa tre punkter fick jag kontrollbesiktning på och ständigt kom hot och nedvärderingar till att jag åker "bara gammal 318" och att tutan t.ex "inte lät maskulint"
Han måste dessutom blivit riktigt förvånad då jag hela tiden är väldigt tillmötesgående och trevlig, för när han har stått och snackat med centralen ett tag via radio kommer han tillbaka och säger: "Du är rätt så spettig du va?!?". Jag undrar vad det är för något och får en vass kommentar tillbaka så man nästan får spott i ansiktet: "Ja, sarkastisk, ironisk! Du får kalla det vad du vill".
Sen stoppade han in hela skallen in i bilen och kollade på hastighetsmätaren eller något så han nästan skallade med sin stora hjälm min flickvän som satt brevid
Han ville såklart också lyssna ett bra tag på mitt avgassystem och fråga om det var godkänt m.m.

Så riktigt rötägg som inte fått ett ligg på länge finns det klart bland polisen och jag tror det kvittar om man kör på sprillans nya däck eller slitna slicks, det är helt upp till polisen på plats om han vill jävlas

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 797



Mötte själv en MC-polis för några veckor sedan när jag färdades helt normalt. Av någon anledning bemödade polisen sig med att vända och köra ikapp mig och därefter stoppa mig.

Han började nästan med att säga att här ska letas fel varvid han kollade däcken. Han hittade dock inga fel utan lät mig åka vidare efter några minuter. Blev bara så paff och förundrade över att någon bemödar sig att vända och stoppa mig. Man kör ju inte direkt en uppseendeväckande bil precis.

_________________
Andreas Andersson
YB Motorsport
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Peter Gutniak väntar kansli dom om just detta med r-däck. Han hadde med sig r-däck till räten och hadde michelins egen exspert på tel till sin fördel. Dom väntas om ca en vecka thumbs up

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Då jag som många andra finner tråden intressant tog jag mig friheten att klistra in Peters texter från "däcklånetråden" så allt finns i samma tråd. (Även om det blir lite dubbelt)
Moderatorer, det fritt fram att städa/snygga/radera detta hopklipp om så önskas.
Peter Gutniak skrev:
Nja, en mindre roman är att ta i. Jag har haft lite att stå i, varför denna redogörelse fick ligga på is.

Men! Så här var det:

Först en liten bakgrund:
Jag blev alltså stoppad av en av våra vännner i blått, en vacker sommardag i juni, närmare bestämt söndagen den 26:e. Han hade i sin civila svarta Volvo (som var utrustad med jäkligt schysst hårddiskbaserad videoutrustning) följt efter mig från Råsunda upp mot Tomteboda och av någon anledning fått det (felaktiga) intrycket att jag körde alldeles för snabbt i jämförelse med de regler om hastighetsbegränsning som gäller. Detta filmades alltså, och när han sent omsider stoppade mig nere på Klarastrandsleden, så fick jag sätta mig i Volvon och begrunda videomaterialet. Men då jag inte är speciellt "grön" i dessa sammanhang visade det sig efter en stund att materialet var inkonklusivt. Jag hade nämligen på känn att den svarta bilen som följde efter tillhörde en myndighet av något slag...

Just denna dag hade undertecknad precis kommit tillbaka från en kortare semester i Dalarna, precis lämpat av bagage och dylikt, behållit familjen i bilen, och var på väg till Djurgården för att försöka lapa lite sol under eftermiddagstimmarna. I bilen satt alltså min 11-åriga dotter (uttråkad och irriterad) och hennes 1-åriga syster (hungrig och irriterad) samt min fru (förbannad och irriterad). Detta inte på grund av något annat än det störmoment som en ovanligt nitisk polis utgjorde, då han i brist på annan sysselsättning denna afton försökte hitta något annat än hastighetsöverträdelser att klämma åt mig för.

För då videomaterialet visade sig innehålla mindre bevismaterial än lagen föreskriver, bestämde sig polisen för att istället utföra en flygande inspektion för att se om det kanske kunde finnas något att anmärka på avseende fordonet. Detta gjorde mig lite konsternerad, eftersom en relativt ny M3:a i standardutförande inte direkt är arketypen för en bil som kan förväntas vara olaglig. Polismannen var mycket noggrann i sitt arbete. Först kollades belysningen, både fram, bak samt körriktningsvisare. Därefter ägnades en stund åt att lokalisera chassinummer, kontroll av detta gentemot register samt registreringsskyltar, säkerhetsbältenas infästningar samt funktion samt förekomsten av varningstriangel, innan kraften ägnades åt däcken.

och här blev det snabbt uppenbart att polisen trodde sig hittat åtminstone en punkt där min bil inte uppfyllde kraven för laglighet. Han konstaterade torrt att mönstret inte klarade det lagenliga kravet på 1.6 mm djup i huvudmönstret. Detta definierades som så att han gjorde en okulär besiktning och bortsåg från de yttre 12.5% på slitbanan, fokuserandes på de mittre 75%, och hävdade med bestämdhet att allt mönster på denna yta skulle vara 1.6 mm. Allt mönster klassades alltså som huvudmönster.

Så här står det nämligen i Vägverkets föreskrifter avseende kontroll av mönsterdjup:
Mönsterdjup i slitbanans huvudmönster inom de mittre tre-fjärdedelarna (75%) av slitbanans bredd (ska vara minst 1.6 mm)

Ett Cup-däck av denna typ ser ut så här:


Det mönster som på mina däck i princip var helt borta återfinns längst till höger på däcket på bilden, kryssmönstret. Han ville även få det till att även mina bakdäck uppvisade samma defekt och att tre av mina däck därmed var olagliga. Väl tillbaka i Volvon med mig i passagerarstolen kontrollerade polisen att hans tolkning av lagen var korrekt och skrev ut ett bötesföreläggande. Jag hade under tiden försökt argumentera med honom och få honom att förstå att det var helt fel att mäta ett däck så. Han valde dock att inte lyssna på det örat. Jag vägrade följdaktligen att skriva under hans bot, vilket synbarligen irriterade honom, men troligen var det mitt påpekande om att detta om något var slöseri med skattepengar, som fck honom rejält sur. Ut ur bilen igen, och tillbaka till M3:an, beväpnad med ett papper och en penna. Jag blev tillsagd att vrida ut vänster framhjul så att han kunde komma åt att kontrollera bättre. Jag fick då även mer handgripligen förhindra min kära fru från att hoppa ut ur bilen eftersom jag fruktade att polismannen då skulle tillkalla förstärkning... Tack BMW för tvådörrars coupéer...

Polisen stack därefter in sitt medhavda papper i det befintliga longitudinella spåret och ritade med sin penna upp en profil över mönsterdjupet. Han hade nämligen inte tillgång till noggrannare instrument. Efter att ha skrivit upp dimensionen på ena (bak)däcket överlämnade han min kopia på Bevis om flygande inspektion och lät mig åka vidare. Eftermiddagen och kvällen blev trots detta lilla avbrott tämligen trevlig.

Så.

Dagen efter åkte jag till de goa gubbarna på NB-Gummi och hämtade ut det splitt nya vänstra framdäck som legat där ett tag i väntan på att monteras. Beväpnad med detta begav jag mig till Bilprovningen i Högdalen, för att utröna om min uppfattning om sakers tillstånd var felaktig eller inte. Där möttes jag av platschefen och dennes kollega, som efter en stunds diskussion och kontroll av ovan angivna föreskrifter, kunde konstatera att mina däck var fullkomligt lagliga. De rekommenderade mig iofs att byta vänster fram, men för min egen skull, inte pga ett lagkrav. Pga av deras semestrar och dylikt föll det sig så att jag först en månad senare åkte in och genomförde en fullständig besiktning av bilen (då det nästan var dags för det), som den klarade med flaggan i topp. Trots att jag alltså åkt ytterligare en hel månad på mina gamla bakdäck...

Jag hade tidigare kontaktat Trafikjuristen Ingemar Jeanlo för att bistå mig i detta ärende, vilket han glatt gick med på.

I augusti fick jag en Ansökan om stämning, där det även stod angivet att däcksdimensionen var felaktig, då det i Bilregistret endast fanns 18"-fälgar upptagna (förutom vinterdäcksdimensionerna). Ingemar påbörjade därvid ett digert arbete med att ta rätt på fakta, något som skulle visa sig användbart under förhandlingen, till vilken vi nu raskt förflyttar oss. Vid denna skulle polisen höras per telefon och Ingemar hade städslat en viss Torsten Johansson från STRo, som även han per telefon, skulle få fungera som sakkunnigt vittne. Med oss till rättegången tog vi ett nytt Cup-däck samt det gamla vänstra framdäcket. Daniel, Tompa, Uffe och Dan på NB-Gummi hade dagen till ära lånat oss en mönsterdjupsmätare samt ett skjutmått om vi skulle behöva.

Åklagaren (som inte var den som stämt mig) var en ung tjej, som såg lite förbryllad ut när vi kom kånkande på två däck. Det gjorde resten av rätten också. Kanske då de insåg att denna förhandling nog inte skulle ta de budgeterade 20 minutrarna i anspråk, utan troligen myyyyycket längre.

Förhandlingen inleddes med att åklagaren läste upp de anklagelser som riktades emot mig, och jag fick möjlighet att förmedla min inställning till dessa. Ingemar nekade å mina vägnar till brott. Därefter var det vår tur att lägga fram vår sak, vilket bland annat gjordes med hjälp av de bifogade däcken. Till vår smala lycka (eftersom förhandlingen annars hade tvingats ställas in och återupptas med en mängd fler vittnen) vitsordade rätten att det slitna däck som presenterades verkligen var det däck som suttit på vänster fram. M hj a bifogade instrument fick rätten därefter möjlighet att själva mäta sig till hur mycket mönster som fanns kvar. Det visade sig att det var klart över två mm i de längsgående spåren, helt enligt lagboken. Jag fick även utveckla mitt upplevda händelseförlopp.

Nu var det dags för förhör av polismannen, som kunde berätta om sitt resonemang och hur mätningarna genomförts. Han hävdade att spåret i däcken understeg 1 mm, även i de längsgående spår som just uppmätts av rätten... Ridå... Detta fick han dock inte reda på och Ingemar ägnade lång tid åt att låta honom förklara precis hur han gjort sin profilmätning, varför däcksdimensionsfrågan inte fanns med från början samt hur det kom sig att hans rapport hävdat att alla däck var 265/30 19" när i själva verket endast 50% är det - framdäcken är 235 mm breda.

Efter detta förhör, som ur vårt perspektiv gick galant och helt enligt plan, var det dags för Torsten att telefonledes göra entré. Han berättade om sin gedigna tekniska kompetens och erfarenhet, och gick sedan vidare med att berätta att endast de tre längsgående mönstren i däcken ansågs vara huvudmönster och att detta inte var något speciellt för R-däck av denna typ, utan även kunde återfinnas på lastbilsdäck samt även på helt vanliga personbilsdäck. Vidare så hade detta och övrigt mönster i princip inte ett dyft med dränering av däcket i vått väglag att göra, utan handlade ffa om förändring av däckets egenskaper under resans gång. Därefter gick han in på mätmetoder, där polisen variant förkastades med eftertryck och där t o m användandet av ett skjutmått ansågs felaktigt. Man skulle använda sig av korrekt utrustning i form av mönsterdjupsmätare om man ville ha ett tillförlitligt svar. Profil-ritande på instucket papper suckades det ljudligt åt...

Avseende däcksdimensionen så kunde Torsten berätta att det i Bilregistret fanns begränsad plats att redovisa för de kombinationer som kan monteras på varje given bil. En del bilar har fem möjliga dimensioner och andra har 25. Men möjliga dimensioner ska finnas angivna i helbilsgodkännandet eller i ett intyg från tillverkaren, där denne tar ansvar för dimensionen på bilen. Avgörande för laglighet i det avseendet är (vid en typbesiktning) att rullomkretsen inte förändras nämnvärt, då detta ju får effekt för på hastighetsmätaren visad fart. Att min specifika dimension inte fanns upptagen i Bilregistret spelade med andra ord ingen roll. Mitt påpekande att bilen ju faktiskt levererats från fabrik med dessa fälgar klingade inte heller ohört i lokalen om man säger...

Så var det då dags för slutplädering, där åklagaren till samtligas förvåning vidhöll att jag skulle dömas till penningböter då jag färdats med otillåten däcksdimension samt med tre däck som varit alltför slitna. Ordföranden bad henne förklara sig eftersom hon ju tidigare vitsordat (alltså gått med på) att det däck som stod framför dem var det aktuella däcket och dessutom själv m hj a mätinstrument kunnat konstatera mönsterdjupet! Hon sa då att hon ju inte mätt hela däcket och att hon i detta läge ansåg sig tvingad att lita på polismannens uppgifter.

Ingemar gjorde som vanligt ett styvt jobb i sin sammanfattning och avslutade med att överlämna sin kostnadsräkning. Han påpekade då att han försökt avstyra denna förhandling i direktkontakt med åklagaren (inte hon som var med idag alltså), men att hon vägrade. Ordföranden vände sig därefter till åklagaren och redogjorde för antalet timmar som spenderats av mitt ombud och undrade om åklagaren hade några kommentarer till detta, på vilket hon svarade nekande. Det var iaf för mig helt uppenbart att ordföranden ansåg detta case ett enormt slöseri med både tid och resurser...

Nu ska man inte ropa hej.... men dom meddelas den 17/10, och det skulle förvåna mig storligen om vi skulle förlora. Men skulle så ske så har vi däcket kvar inför färden mot Högsta domstolen...

Peter Gutniak skrev:
om jag ska tolka Torsten rätt i detta fall, så handlar mönstrets utformning om ett antal saker (sk pilmönster undantaget).

Det finns en gyllene regel, och det är att mera gummi i backen är bättre, alldeles oavsett vad som händer. Det ultimata däcket skulle alltså egentligen vara ett slicks. Men då skulle ett antal problem snabbt uppstå, ex vis möjligheten för sagda gummi att ligga an mot marken om man stöter på vattensamlingar. Därför finns det spår i däcket som kan rymma den vattensamling man kör över så att gummit fortfarande "når ner". Pratar man enbart vått väglag som inte innefattar stående vatten så är det helt andra faktorer som ökar i importans, nämligen gummits temperaturspann och vidhäftningsförmåga i blött.

Men sen finns det ju andra aspekter såsom ljudnivåer, spårningstendenser och inte minst påverkan på styrgeometri på de bilar där däcket används som är viktiga, och dessa saker påverkas starkt av mönstrets utformning.

Mönstret ser ju även olika ut över tid för att på det sättet kompensera för förändringar i gummits hårdhet etc.

Märk väl att jag inte har en aning om detta är ett korrekt antagande eller inte, utan detta är enbart en tolkning av Torstens uttalanden!

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Jag hoppas verkligen att vi får ta del av ärendenummer eller diarienummer eller vad det kan kallas så vi vet vilket prejudikat vi skall luta oss mot... thumbs up

Låter hoppfullt iaf.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Peter Gutniak skrev:
Nu ska man inte ropa hej.... men dom meddelas den 17/10, och det skulle förvåna mig storligen om vi skulle förlora. Men skulle så ske så har vi däcket kvar inför färden mot Högsta domstolen...


Nå, hur har det gått?
Är tok-nyfiken!

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
För min del så ville inte åklagaren dra tillbaka boten med en gång, utan skickade ärendet vidare till tingsrätten som ett överklagande. Åklagaren grundade sitt beslut på ett PM som polisen skrivit. PM:et började med att polisen skrev att han inte kom ihåg alla detaljer.....

Rätten begärde in skriftligt svar från mig så det plitade jag samman inkluderat ett skriftligt vittnesmål från min arbetskollega som var närvarande.

Vi får väl se vad som händer. Det hade inte varit dumt att få reda på diarenummer och domslut för Peters del, då man i så fall kan hänvisa tingsrätten till detta mål. =)

Jag var inte direkt nådig mot vare sig polisen eller åklagarens kompetens, bl.a. uttryckte de saker som man kunde läsa sig till att det inte alls förelåg så från PM och bifogat material.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



Jag har inte fått hem domen ännu, och har heller inte haft möjlighet att sticka iväg till rätten och hämta upp den, men jag förväntar mig att den ska landa i brevlådan senast imorgon. Och så snart jag fått domen i min hand så kommer ni givetvis att underrättas om utfallet!

_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
beatwise
Stallarholmen
Här sen Jan 2004
Inlägg: 109



Vi hoppas på det bästa!


_________________
Stefan Atterhall

Alfa Romeo Alfasud TI 1,7 8V -78, #16 CAR Challenge (klass II)
www.carchallenge.se
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Vi kommer att sitta klistrade vid Rejsa!!! thumbs up

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



insomniac skrev:
Vi kommer att sitta klistrade vid Rejsa!!! thumbs up


Stämmer! Fast det gör vi ju ändå, eller hur?!

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Naqref skrev:
insomniac skrev:
Vi kommer att sitta klistrade vid Rejsa!!! thumbs up


Stämmer! Fast det gör vi ju ändå, eller hur?!


hum de dum de dum..

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Däck för banåka
Fabror blå och jag tycker olika om R-däck
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (92618 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande