Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328is -88 BMW Cup #69 - SÅLD
<<   1, 2, 3 ... , 87, 88, 89   >>
46 besök senaste veckan (326349 totalt)
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2242


Trådstartare
Tack Olof!
Det var sådan info jag hoppades på. Då var det väldigt smidigt att fixa mitt bränslestrul. Förhoppningsvis ska väl tilläggas...


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Samma här använder de fästen som fanns funkar utmärkt

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2242


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Samma här använder de fästen som fanns funkar utmärkt

thumbs up

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Johan Samson skrev:
Michael Bäck skrev:
Samma här använder de fästen som fanns funkar utmärkt

thumbs up


Jag får också stämma in i kören Där den bortkapade tankhalvan satt har jag monterat dit en catchtank, och sen för att SBP inte ska få krupp på den modifierade originaltanken har jag sparat den undre halvan av den bortkapade tanken som man kan dölja catchtanken med


_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2242


Trådstartare
Så, då var bränsletanken klar där den tomma halvan kapats bort. Skottet har svetsats ytterligare och kemisk metall har tätat eventuella läckor. Till sist ett nytt lager färg.


Redo för montering! Ursäkta kass mobilbild.

Tanken är nu återmonterad med nya slangar och filter. Däremot lyckades jag inte starta bilen igen. Pumpen byggde upp tryck men startmotorn bara malde på. Efter att ha släppt på lite slangar allt närmare pumpen visade det sig att den snurrar men den flyttar ingen soppa. Jag plockade ut pumpen och körde den löst i ett litet bensinbad men med samma resultat. Mycket märkligt att den slutade fungera när den låg i en liten låda på garagegolvet medan jag kapade bränsletanken. Bilen kördes in i garaget för egen maskin...
Eftersom pumpen fungerar men "skoveln" (eller vad man nu ska kalla det) inne i pumpen står still kan man fundera på om pumpen börjat slira och inte orkat bygga det bränsletryck som behövs för att motorn ska ge full effekt? Motorn var påtagligt slö och orkade inte varva, främst under sista racet på Knutstorp.
Nåväl, en ny pump ska beställas idag från Schmiedmann. Nytt mappningsförsök/felsökning ska ske på torsdag om pumpen hinner hem till dess.

Nästa skräck uppdagades igår kväll. Tror en bild säger mer...

Jag är oerhört glad att jag såg det i garaget. Lundvall körde fälghaveri med likadana fälgar på Kinnekulle i fjol och då sa de att de hade haft problem med en version av fälgen. Troligtvis har jag samma version så det får bli ett samtal till 949racing.
Jag kanske snarare ska vara tacksam att jag haft problem med bilen och inte kört hela racedistansen med den fälgen. Det hade kunnat bli riktigt dyrt. Och gjort ont.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



oops "skönt" att detta uppdagades i depån och att inget hände där ute. Hoppas verkligen att soppaproblemet löser sig nu.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Den där fälgen såg inte kul ut som sagt tur att du hittade det i garaget.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1317





Varför känner vi igen detta

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2242


Trådstartare
Rolfson skrev:


Varför känner vi igen detta

Jag är verkligen glad att jag slapp samma resa som både ni och Lundvall gjorde.
Det kan ju gå riktigt illa.
Förresten, klarade er bil sig från värre skador än den tillknycklade fronten?


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1317



Johan Samson skrev:
Rolfson skrev:


Varför känner vi igen detta

Jag är verkligen glad att jag slapp samma resa som både ni och Lundvall gjorde.
Det kan ju gå riktigt illa.
Förresten, klarade er bil sig från värre skador än den tillknycklade fronten?




Efter div grundligare kontroller så har vi bytt ut det mesta i framvagnen ( eller ska ) Smiedmann har skickat de mesta grejorna redan.

Nu när det är så nära så får inget gå fel

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Har du fixat fälgar så vi kan sen på finalen ??

_________________
Patrik Skoog
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2242


Trådstartare
Tyvärr dålig respons. Två veckor och flera påstötningar utan svar. Kasst med leverantörer som försöker tiga ihjäl ett problem...


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Johan Samson skrev:
Tyvärr dålig respons. Två veckor och flera påstötningar utan svar. Kasst med leverantörer som försöker tiga ihjäl ett problem...



Du får åka på regndäcken helt enkelt!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2242


Trådstartare
949 Racing kommer inte ersätta den trasiga fälgen och jag har inte orkat jaga rätt på ersättningsfälgar. Bränslepumpen har inte heller dykt upp så jag stänger därför butiken för i år. En säsong jag gärna glömmer så fort som möjligt...
Även om driftsäkerheten under 2013 har varit högst tveksam har bilen fått sig ett lyft exteriört. Kvar är framskärmarna som ska bytas mot glasfiberditon och breddas innan lack, sedan har hela bilen snyggats till och lackerats om.

Avslutar säsongen med några bilder på bilen som togs medan mina konkurrenter avslutade lördagens race på Knutstorp. Jag hade tydligen tid för annat då...




Eventuellt dyker jag upp på finalen på Gelleråsen och kör lite gatbil. Det hänger lite på hur det går med vårt husbygge. På tisdag och onsdag levereras nämligen huskroppen och på torsdag gjuts betongplattan för garaget. Eventuellt påbörjas garagebygget redan till helgen och då jag blir jag temporär betongare istället för hobbyräser.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2242


Trådstartare
Tid och ork att få ordning på tävlingsbilen fanns inte, men en sväng över dagen i dagisräsern fanns i alla fall tid för.
04:30 i lördags morse startades 3-litersturbon och njurarna vändes norrut med destination Gelleråsen. Det är en riktigt seg sträckning men de sista milen piffades upp av Sjöström som kom dundrande bakifrån. Han tolkade tydligen dubbla 90-skyltar till 180 km/h som rekomenderad marchfart så jag hängde på. Skönt med tomma vägar en tidig lördagsmorgon.

Väl på plats började en kul, trevlig och behaglig dag i nöjets tecken. Denna gången hjälpte jag till som arrangör och besiktningen var första anhalt. Trevliga medlemmar och bilar i bra ordning gjorde jobbet smidigt. Kul också att träffa och prata med många som man normalt sett bara känner till via rejsas forum men aldrig pratat med i verkligheten.
När man tävlar är det tyvärr ofta så mycket att göra och förbereda att man inte hinner gå runt och träffa folk i depån. Denna gatbilsträff var en höjdare i social bemärkelse och nu var det alltså dags att prova familjens för året nya dagisräser på banan, en BMW M135i rwd/automat.

Bilen är helt original sånär på 19"-hjul med lite bredare däck än de standardmonterade 18"arna, 235/35x19 fram och 255/30x19 bak. Däcken är Michelins fina Pilot Super Sport, ett sportigt gatdäck som skulle visa sig fungera förvånansvärt bra. SUV-fjädrarna är utbytta till förmån för H&R's korvkioskfjädrar, 35 mm kortare och något styvare än original. Eftersom jag hade kompisar med mig i bilen till Gelleråsen lämnades barnstolarna hemma.





Efter några försiktiga första varv började jag trycka på lite. Antispinnen fick stängas av illa kvickt, inte ens det "halvavstängda" läget fungerade hjälpligt utan att framfarten bromsades kraftigt.
Balansen i bilen var riktigt bra och den bytte spår villigt även i högre tempo. Bromsarna höll i fint hela passet utan protester. T.o.m däcken klarade ett pass utan att bli odrägligt överhettade. Visst blev det halare de sista varven, men inte okörbart.
Problemet var istället att bilen är tyst, eller snarare väldigt tyst. Med Peltor-hjälmen på knoppen hördes ingenting av motorn och varje växling gjordes med hjälp av varvräknaren. Eftersom man inte hörde motorn "upptäcktes" hjulspinn vid ett flertal tillfällen av att man såg vit rök i ytterbackspegeln...

Öppen diff på bana gör beteendet oförutsägbart. Oftast innerhjulsspinn, ibland överstyrt, alltid långsamt ut ur kurvorna oavsett beteende.
Automaten funkar riktigt bra även vid bankörning. På det stora hela har M135i en riktigt grym drivlina!

Jag trodde att jag skulle vara en stoppkloss, men faktum var att det flöt på riktigt bra. Jag befarade också att bilen skulle falla genom totalt, men tack vare det relativt låga sidogreppet kändes bilen inte orimligt mjuk heller. Troligtvis vill man i alla fall ha stöddigare krängningshämmare om man i framtiden kör på R-däck. Att bilen har lite mjuka bussningar gjorde inte så mjuket. Den softa sättningen gjorde bilen lättkörd.

På det stora hela imponerar bilen enormt mycket på mig. Den presterar riktigt bra varvtider direkt från fabrik och är ett grymt utgångsämne som track day-killer. Lite mer camber fram, diffbroms, krängare och r-däck. Mums!

Lite film? Måste skaffa extern mikrofon om man ska fortsätta ha kameran utanför bilen...




_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Trevligt o ses Johan, även före vi kom fram , fegade ur men hade velat testat bilen då det är en mkt intressant mellanting till rimliga pengar. Det är ganska enkelt med filmen och sekundvisaren inse hur fort det går, grymt rattat som vanligt.

För övrigt så är ju bilen galet snygg i vitt

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Fått dina feta fälgar?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Surt med fälgen, hoppas det löser sig.


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2242


Trådstartare
Hastigt och lustigt såldes bilen...
Jag blev uppringd med frågan om jag skulle sälja och efter lite funderingar blev ett nja, via kanske, till ett "okej då". Tidigare i veckan visades bilen och vi skakade hand med en kvälls funderande om jag verkligen ville sälja som brasklapp.
Trots att jag haft bilen i snart 18 år (!!!) kändes det ändå rätt att låta den gå vidare. Den hamnar i händerna på en riktig BMW-entusiast, dessutom en utomordentligt trevlig sådan, vilket gör att beslutet känns enklare.
Likaså uppskattar jag att bilen ska fortsätta rulla i BMW Cup, där jag hoppas den utgjort ett trevligt inslag. Bilen kommer troligtvis få ny tråd inom kort av nya ägaren.

För egen del innebär detta inte på något sätt att "rejsingkarriären" är över, men tävlandet tar en tillfällig paus. Nytt projekt är på gång, tråd kommer så snart något finns att visa.
Tills vidare planerar jag besöka BMW Sport Club-träffarna då och då som gatbilsåkare med M135an istället.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Ska bli spännande att se vad det blir framöver

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Michael Bäck skrev:
Ska bli spännande att se vad det blir framöver


Går allt i lås blir det den fetaste bilen i BMW Cup klass Special
Håller thumbs up att det blir så Johan!

Skall bli en ära att försöka rasta dig framöver

_________________
Patrik Skoog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328is -88 BMW Cup #69 - SÅLD
<<   1, 2, 3 ... , 87, 88, 89   >>
46 besök senaste veckan (326349 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande