Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Caterham -01 Superlight 2001
tråden läst  
78635 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

1, 2, 3 ... 14, 15, 16  Nästa>>
 
   
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)





Här sedan: 03 Aug 2004
Inlägg: 1657
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Apr 2005 11:55     Se7en: Caterham -01 Superlight 2001 Citera

Caterham 7 Super light chassi
Ford Crossflowmotor
Edit 20060923
Ny motor klar, för att köra MGCCs Roadsport B nästa säsong
Ny motor klar, för att köra MGCCs Roadsport A nästa säsong
Ny motor klar, för att köra MGCCs Roadsport A 2008
Ny motor klar, för att köra MGCCs Roadsport A 2011


Förgasare bytta till Dellorto 48, halsringar 42 samt exponentialformade 57mm trattar, häftigare ljud om inte annat, i övrigt inga större skillnader jämfört med Weber 45

Ny Zetec Silvertop, 2045cc smidda stakar och kolvar Portad topp med större ventiler
Weber 2X45DCOE, portning och kamprofil av Amedeo Castellani [raceco@btinternet.com](Raceco GB)
ARP bultar i topp och vevstakar, billet svänghjul Raceline, Pinto 216mm heavy duty koppling (organisk)
227hp 226Nm utan filter

Rullningsprotokoll





Zetec "silvertop" 2000cc, Portad topp med standardventiler, Weber 2 X 45DCOE,
Fast Road cam Andersson racing, ARP vevstaksbultar,
lättat 1800cc svänghjul samt "pinto" 216mm koppling
186bhp 220Nm med KN filter (191bhp 227Nm utan filter)

Ny Växellåda, Ford type 9 5 vxl med Quaife rakskurna drev, synkad
1st 2nd 3rd 4th 5th
2.040 1.540 1.210 1:1 0.870

Cylinderblock 711M-6015-B-A, drygt 1600cc slagvolym
Portad topp (har filat själv), insugsventil 41,2mm avgas 34.9mm infrästa av Liba motor
Edit Rullvippa utvxl 1:69 har ersatt standard vipparmsbryggan
(Förstärkt vipparmsbrygga, stålklossar samt distansrör mellan vipporna)
Smidda Acralite kolvar (begagnade), nya kannringar
Lättade, balanserade och polerade standard vevstakar
Kolv+stake+bult+ringar ca 300gr lättare än original per st
Nya lager
Ny Ford GT kam (pga reglemente), (Kent cams), fjädrar och nya lyftare
Weberförgasare DCOE 45 (1 st pga reglemente) på Lynx crossower insugningsrör
Beräknad effekt 110-115hk, har bromsat bilen på rulle och
motorn gav med ny icke läckande topp 119hk vid 5500 varv vridet var 176Nm vid 4000 varv

Rullvippa inköpt med utväxling 1:1,69 monterad.
Durationen påverkas lite.


Min nya topp hade ett par lagningar av kylvattenkanaler som desvärre läckte.
Har fixat till en annan topp som flödar lite bättre på insugssidan, men lite sämre på avgas.
Håller tummarna för att det blir bra.


Det blev jättebra, se ovan

Ny motor klar, för att köra MGCCs Roadsport A nästa säsong
Kent 254 cam
Dubbla Weber 45
145hk på Libas rulle

Ny motor igen pga ras av ovanstående

Kent 244 cam
Dubbla Weber 45
1699cc 83,5mm Accralitekolvar
??hk på Libas rulle

Chassi

Nu monterat och inställt (camber, track och cornerweight)
Styvare fjädrar fram och bak
Ställbar krängningshämmare fram (Freestyle)

Har kommit hem.
Har satt in en bromsreducering för bakbromsarna.
Gamla motorn SÅLD
Cylinderblock 711M-6015-B-A, 1598cc slagvolym
Kompression 9,0:1
62KW DIN (ca 84hkr)vid 6000 varv
125Nm DIN vid 4000 varv
Antal ramlager 5
Cortina GT kam ca 9mm ventillyft
Insugsventil Cortina GT 39,2-39,6 mm Avgas 33,8-34,0 mm
Smörjsystem: våtsump med specialtillverkad sump (skvalpplåtar) den har djupa delen bak (från Ford Escort)
Extern oljepump med aningen ökat tryck ca 3,9kp / cm2
Elektroniskt tändsystem från Ford Fiesta (magnetiskt system med tändförstärkare), Ingen vacum-tändförställning. 38 grad tändförställning vid 4500 varv (max)
Tvåports stående Weber registerförgasare 32/36 DGV (DGAV)
Standard koppling 190 mm
Escort Sport växellåda 3.56 på ettan tom 2005
Bytt till en Escort Sport Quaife rakskuren 2.5 1.67 1.22 1:1
Bakaxel Ford Sierra 3.92 med ZF lamell diffbroms
De Dion rör bak (Caterham)
Styrning Kuggstång Quick Rack (= få rattvarv)
Hjul 13" Ford delning med Yokohama A048 medium 205 X 13"X60,
bytt fram till A048 soft 185 X 13" X 60
Vikt 629 kilo med ca 10 liter soppa medför att bilens tomvikt är ca 520 kilo (utrustad med brooklandrutor och tonneå)
Prestanda? 201 meter på strippen i Malmö 9.611 sluthastighet 111km/h med 84 hk

Då jag är relativ nybörjare kan åtskilligt vad gäller tider på banor förbättras.
Kör i Roadsport C 7,2 kg / hkr
Kör i Roadsport B 5,2 kg / hk
Kör i Roadsport A 3,2 kg / hk

Knutstorp 1.13.6 Ny tid med laptimer 12/6 med Alfa klubben 1.13.10,

Knutstorp 20060923 MGCC KM5 1.11.04

Knutstorp
Hyllinge MS 10/02 2005 Fri träning 1.12.802 officiel tid
Hyllinge MS 26/08 2006 Race 1.11.585 officiel tid
Hyllinge MS 19/05 2007 Race 1.11.222 officiel tid
Hyllinge MS 15/08 2007 Kvällsträning 1.08.25 med lap timer ??!! jagade Formel Ford 1800
övriga tider denna superkväll dryga 1.10
MGCC KM5 1:09.293 officiell tid, nytt personbästa
Hyllinge MS 7/10 2007 KM/DM 1:09.292, nytt personbästa
MSCC SSM 3-5 Juli 2009 Tidsträning 1.07.8 Nytt personbästa
MSCC KM5 20 sept 2015 Race 1.08.781 årsbästa
Sturup
Nya Långa Sturup 1.14.33 med laptimer den 29/7 2005
Nya Långa Sturup 1.13.45 med laptimer aug 2006
Nya Långa Sturup 1.11.77 med laptimer juni 2007
Nya Långa Sturup 1.10.71 med officiell tid 4 augusti 2007 KM3 Nytt personbästa
Nya Långa Sturup 1.09.616 med officiell tid 10 maj 2008 KM1 Nytt personbästa


Falkenberg
Premiärkörning med SPVM 20070907-09
Falkenberg med chikan, Race 2 Roadsport A 54.653
SPVM 2012
Falkenberg med chikan, Race 2 Roadsport A 52.139, Nytt personbästa

Resultat

Kör i Roadsport A i MSCCs klubbmästerskap 2015
Blev 6a I MSCCs klubbmästerskap av 15 deltagare
Körde 4 av 5 tävlingar


Kör i Roadsport A i MSCCs klubbmästerskap 2014
Blev 8a I MSCCs klubbmästerskap av 18 deltagare
Körde 3 av 5 tävlingar


Kör i Roadsport A i MSCCs klubbmästerskap 2013
Blev 2a I MSCCs klubbmästerskap av 16 deltagare


Kör i Roadsport A i MSCCs klubbmästerskap 2012
Blev 3a I MSCCs klubbmästerskap av 8 deltagare


Kör i Roadsport A i MSCCs klubbmästerskap 2011
Blev 5a I MSCCs klubbmästerskap av 16 deltagare

Kör i Roadsport A i MSCCs klubbmästerskap 2010
Blev 2a I MSCCs klubbmästerskap av 16 deltagare

Klubben byter namn till MSCC

Kör i Roadsport A i MGCCs klubbmästerskap 2009
Blev 6a I MGCCs klubbmästerskap av 14 deltagare

Kör i Roadsport A i MGCCs klubbmästerskap 2008
Blev 1a I MGCCs klubbmästerskap av 9 deltagare

Kör i Roadsport A i MGCCs klubbmästerskap 2007 samt SSM 6-8 Juli
Blev 3:a I MGCCs klubbmästerskap av ca 9 deltagare

Kör i Roadsport B i MGCCs klubbmästerskap 2006
Blev 3:a I MGCCs klubbmästerskap av ca 16 deltagare

Blev 1:a Roadsport C, I MGCCs klubbmästerskap av ca 20 bilar 2005

Kör i Roadsport C i MGCCs klubbmästerskap 2004-05

Blev 3:a I MGCCs klubbmästersap av ca 30 bilar 2004

SPVM Resultat


Kör i Roadsport A 2014
11 plats av 14 startande (två av fem tävlingar)

Kör i Roadsport A 2014
13 plats av 22 startande (två av fem tävlingar)

Kör i Roadsport A 2013
17 plats av 17 startande (två av fem tävlingar) avstod tävling på Falkenberg pga monsunregn, kom hem med hel bil!!

Kör i Roadsport A 2012
14 plats av 16 startande (två av fem tävlingar)

Kör i Roadsport A 2011
13 plats av 13 startande (en av fem tävlingar)

Kör i Roadsport A 2010
12 plats av 13 startande (två av fem tävlingar)

Kör i Roadsport A 2009
19 plats av 19 startande (en av fem tävlingar)

Kör i Roadsport A 2008
8e plats av 11 startande (tre av fem tävlingar)

Åkte Sevenracing också på Knutstorp i samband med SSM

Kom i mål trea bakifrån, de flesta åkte mellan 1.04-1.07

Kör i Hyllinge MS Klubbmästerskap samt DM
Vinnare 2009 i Locostklassen i Hyllinge MS
Vinnare 2008 i Locostklassen i Hyllinge MS
DM 4de plats i Standard Racing, Special B
DM Vinnare 2008 i Gatsport

Vinnare 2007 i Gatsportklassen (Roadsport)
Vinnare 2007 i Gatsportklassen (Roadsport) DM

Hyllinge MS klubbmästerskap Special B (3 X andra placeringar) 2005

Hyllinge MS två 2:a placeringar samt fyra ej deltagit pga läckande toppackning 2006



[url=http://rejsa.nu/im/_2011/2372_2011-04-19-metz1.jpg]
[url=http://rejsa.nu/im/_2011/2372_2011-04-19-metz1.jpg]


_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017


Senast ändrad av Bengt Metz, 06 Okt 2015 23:17, ändrad totalt 60 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
7-11
Stockholm





Här sedan: 13 Jun 2004
Inlägg: 736
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Apr 2005 15:46     Citera

Fin bil (tror jag)! Jag är svag för sjuor, speciellt de som är lika de ursprungliga i maskinval och råhet.

Men var är bilderna?

Har du styrt motoreffekten helt efter klasstillhörighet?

Hur upplever du Yokkisarna i Medium? Jag velade mellan Soft och Medium och valde också medium,, men jag har inte fått dem monterade ännu. Marcosen väger 730 kg så om du upplever att Medium är rätt för 7:an bör det funka även för mig.


_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)





Här sedan: 03 Aug 2004
Inlägg: 1657
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Apr 2005 22:42     Caterham Citera

Hej

Citat:
Har du styrt motoreffekten helt efter klasstillhörighet?


Nej, jag köpte bilen på detta vis.
2003 körde jag på Yokisar A032 Soft
Jag tycker att A048 medium är minst lika bra men jag borde köra på smalare däck då jag har svårt att få upp temperaturen.
Det borde gå lite bättre med din bil då denna är lite tyngre.
Håller på att skruva ihop en lite vassare moter ev till nästa (2006) säsong.
drygt 1600 cc med smidda kolvar, lättade stakar, portad topp, större ventiler, måste behålla GT kammen samt 2 portsförgasare men tänker använda en liggande Weber 40 eller 45 DCOE.
Med denna motor klassar jag in i Roadsport B
Blötkörning med R däck är för självmordspiloter så jag skall ev skaffa en uppsättning däck att köra i blöta med

/ Bengt Metz


_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017


Senast ändrad av Bengt Metz, 30 Apr 2006 23:44, ändrad totalt 2 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pär Hylander
Laholm





Här sedan: 07 Nov 2002
Inlägg: 5241
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Maj 2005 13:07     Citera

Hur går det med din växellåda som du fick reklamera? På ingång snart?


_________________
Pär Hylander
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)





Här sedan: 03 Aug 2004
Inlägg: 1657
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Maj 2005 17:39     Hej Pär Citera

Inget fel på den jag sände tillbaks säger Engelsmännen,

att den lät som om den hade flera skurna lager räknas nog inte.

En nybyggd skall vara på ingående närsomhelst.

Får väl testa under sommaren då vi inte tävlar.

Bengt Metz


_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)





Här sedan: 03 Aug 2004
Inlägg: 1657
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Jun 2005 21:38     Quaife Citera

Ny byggda lådan levererad och monterad.

Gissa vad

Ingen synkning på ettans växel

Säljaren på Quaife sa: Its not possible


Kollar om synkringen har fastnat

Annars känns det kanon med utväxlingarna, körde med Alfa klubben 12/6 på Knutstorp.

Putsade min gamla tid ca 0,5 sek

/ Bengt Metz


_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Megablade
Åsensbruk





Här sedan: 13 Jun 2004
Inlägg: 1045
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jun 2005 10:34     Citera

Hej Bengt!

Jag tycker ju också att när man köper nya grejor så skall det fungera, men annars har jag renoveringssatser till rocketlådor om du är intresserad.

Något som kanske kan vara lite lugnande för dig är att när man moterat nya synkringar så vet jag flera som upplevt att det har gått väldigt trögt att växla, men det sliter in sig. Jag vet till och med en kille som fick "slipa" på synkringen för att få på den!


_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
BMW 525 Touring E39
Focus cayo
Grand Canyon 6.0
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)





Här sedan: 03 Aug 2004
Inlägg: 1657
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Aug 2005 23:24     Citera

Puff


_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Kristian Somogyi
Da Nang





Här sedan: 03 Okt 2004
Inlägg: 3487
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Aug 2005 23:41     Citera

Bengt Metz skrev:
Puff


Huh


_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Peter A
Malmö



Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 05 Feb 2005
Inlägg: 12
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Sep 2005 14:03     Citera

Hej Bengt!
Kankse inte passar riktigt här, men jag såg den här tråden och vill passa på att säga att det är väldigt trevligt att du tar dig tid att kommentera och lägga ut bilder från MGCCs KM. Fortsätt med det !!

/Peter


_________________
Peter Aulin
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)





Här sedan: 03 Aug 2004
Inlägg: 1657
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Okt 2005 10:02     Nya data Citera


Lite nya data ang min bil / tävlingsresultat


/ Bengt Metz


_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)





Här sedan: 03 Aug 2004
Inlägg: 1657
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Okt 2005 07:32     Nyheter Citera

Lite nya data ang min bil / tävlingsresultat igen



/ Bengt Metz


_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)





Här sedan: 03 Aug 2004
Inlägg: 1657
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Nov 2005 12:28     Citera

Lite nya data ang min bil

/ Bengt Metz


_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Kristian Somogyi
Da Nang





Här sedan: 03 Okt 2004
Inlägg: 3487
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Nov 2005 12:38     Citera

Hur gick det med de där engelska karossmodifieringarna jag skickade länk till?


_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)





Här sedan: 03 Aug 2004
Inlägg: 1657
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Nov 2005 14:39     Hej krille Citera

Hej Krille

Du har ju läst mitt PM

Annars, här är mitt svar i repris


Här är länken till er andra som vill ha lite modifieringstips för er Seven eller andra bilar

http://www.mycaterham.com/81112/index.html

och den nya modellen här

http://www.mycaterham.com/81112/173916.html

Hej Krille

Har sett denna sida tidigare och den är jävligt kul, tycker jag.

Typisk Engelsk humor fullt av superlativer och andra expressions från det engelska språket
Helt i min stil.


Den sista delen med sidopods, eller vad det heter, hade gjort susen vad det gäller luftmotståndet, men denna typ av modifiering är inte tillåten enligt reglementet då man ej får ändra bilens siluett sett uppifrån.

Skall snart dra i gång bygget av min nya motor för roadsport B, tror jag har alla delar, välbalanserade och bra. Hoppas på 110-115 hästar.

Tänker även ge mig på väghållningen i form an hårdare fjädrar runt om samt en ställbar krängningshämmare fram.

Tror jag vann Hyllinges klubbmästerskap Special B med 3 andraplaceringar på 3 lopp
summa 45 poäng.

/ Bengt Metz


_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)





Här sedan: 03 Aug 2004
Inlägg: 1657
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Nov 2005 13:23     Ändringar Citera

Motor

Har nu monterat delar av motorn, fortfarande Crossflow Kentmotor
Återstår gavelkåpor och vattenpump
Velar om jag skall montera högkapacitets högtryckspump, har både en sådan och en standard med höjt tryck.
Jag behåller våtsumpen och ser hur det går.

Motor / Växellådsbyte

Monterade ur den gamla motor / växellådan den 16/11 2005, tänker kopiera sumpen,
alltid bra att ha två av allt??!!
Hittade även en extra Quaifelåda typ 2 (Escort Sport)
med 2,5 utväxling på ettan och tätstegad, dock med Pintons 23 splines koppling och 20 splines på utgående axel.

Återkommer snart med mera nyheter.

/ Bengt


_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017


Senast ändrad av Bengt Metz, 28 Dec 2005 10:36, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)





Här sedan: 03 Aug 2004
Inlägg: 1657
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Dec 2005 10:37     Ombyggnad Citera

Tisdagen 27/12 2005

Motor

Jag har nu satt ihop min nya motor samt lagt den i bilen tillsammans med Quaife lådan.
Motorn är startad och kammen inkörd, 20 minuter på 2500 varv.

Då jag skall använda en singel DCOE 45 har jag satt i några munstycken jag hade hemma så länge och har även satt i storlek 34 i halsringar, förgasarbestyckningen fungerar rätt hyfsatt med tomgång och allt men Lars Bergendahl på Liba motor skall få fixa rätt munstycken då jag bromsar bilen.
Har även ca 50mm långa trattar samt ett ITG filter som jag skall använda.

Tändningen har jag som tidigare max 38 graders tändförställning vid 4500 varv som jag kanske behöver ändra till 38 grader vid 4000 varv eller nåt då jag räknar med att kunna varva denna motor lite mer än den gamla, kanske 7000 - 7500 varv, jag har ju trots allt tagit bort ca 300 gram på varje kolv / stake.

Motorn har högre kompression än den gamla ca 14,5 - 15kg / kvadratcentimeter ( kompet i GT motorn jag körde med tidigare hade ca 11,2 ) så startmotorn får jobba hårt med åtföljande hög strömförbrukning från mitt lilla 35Ah batteri.
Det tog lång tid att få tändningen hyfsat inställd samt att få strömmen att räcka till. Jag fick låna en sån där DYR racerstartmotor, av Henric Månsson, med utväxling men behövde alldrig montera den.
Får väl offra på 98 oktanig bensin nu med högre kompression.

Quaife lådan har alla fyra växlar framåt och en bakåt, ettan är nu synkad men man kan av misstag få i backen i stället för ettan, måste försöka hitta en lösning på detta.

Har beställt ny motorhuv på Gunnars garge med hål för 2 dubbla Weber.

Skulle idag tisdagen den 27/12 kört bilen på trailer till Liba vid Degerberga men det har kommit en halv meter snö i gårkväll och natt så turen får vänta.

Återkommer med mera nyheter

/ Bengt


_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Matz
Göteborg





Här sedan: 20 Sep 2005
Inlägg: 199
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Dec 2005 22:06     Re: ombyggnad Citera

Låter som om det kan bli riktigt bra!

Lycka till och glöm inte att hålla oss informerade av vad som händer under vintern!


_________________
Matz [IceDog] Sköld, Göteborg (Partille)
Lotus Super7 S3 Replika.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Megablade
Åsensbruk





Här sedan: 13 Jun 2004
Inlägg: 1045
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Dec 2005 23:04     Re: ombyggnad Citera

Bengt Metz skrev:


Quaife lådan har alla fyra växlar framåt och en bakåt, ettan är nu synkad men man kan av misstag få i backen i stället för ettan, måste försöka hitta en lösning på detta.


Har du en sådan spak med kortare lägen? Det är inte så att du satt spaken(gaffeln) åt fel håll/upp och ner? I så fall blir spärren för backväxeln satt ur spel.


_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
BMW 525 Touring E39
Focus cayo
Grand Canyon 6.0
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)





Här sedan: 03 Aug 2004
Inlägg: 1657
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Dec 2005 10:34     Citera

Hej Johan

Jo du har rätt i att det sitter en backspärr i växellådan men den är bortplockad och ersatt av en backspärr som sitter på bilens bakflyttade växelspak i stället.
Jag har en växelspaksförlängare i Caterhamen då växelspaken på den fyrväxlade Escort Sportlådan
(type 2 enl Burton katalogen) hamnar ca 200mm för långt fram.
Uppenbart funkar inte denna backspärr som den borde så jag får se om jag finner någon lösning.

Tack annars

/ Bengt


_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017


Senast ändrad av Bengt Metz, 28 Dec 2005 12:09, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)





Här sedan: 03 Aug 2004
Inlägg: 1657
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Dec 2005 11:01     Matz Citera

Hej Matz

Snygg Replica du har byggt.

Hästkraftstinn förmodar jag.

Har du någon beskrivning av bilen / drivlinan.

Har du byggt själv??

Jag har haft en Caterham tidigare, en 1988 års modell med stel bakaxel, 8" fälg fram med 225mm däck och 9" bak med 250mm samt en vässad Lotus Twincam hybridmotor, dvs ett 711M block och 1700cc.
Denna motor lämnade en gång i tiden 147hk på bakhjulen (ca 160 på svänghjulet), motorn byggdes ursprungligen för en Rallybil av en man som numera är mycket känd för sina Lotus Twincammotorer, Roger Svensson.

Denne bil hamnade desvärre rakt på en container en solig eftermiddag för några år sedan.

I den nya bilen har jag valt ett lägre insteg vad gäller effekt för att lära mig det här med bankörning från grunden.

Första steget var 2,5 år med 84hk i roadsport C och nu då kanske ytterligare något år med ca 115hk i Roadsport B och sedan ?? hk i Roadsport A ??

/ Bengt


_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017


Senast ändrad av Bengt Metz, 14 Jan 2006 23:49, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Caterham -01 Superlight 2001
tråden läst  
78635 ggr 
1, 2, 3 ... 14, 15, 16  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Server render time: 0.5789   |||   Client render time:
 




o