Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Caterham -01 Superlight 2001
<<   1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16   >>
2 besök senaste veckan (94117 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Bengt Metz skrev:
Lite nytt

Har fått ställt in Camber, Track samt Cornerweight.

Återstår att balansera bromsar och finna bra bromsbelägg.

/ Bengt Metz


Ajjaj, nu är man i bakvattnet. Jag har aldrig ställt in track och har inte ens ngn aning om vad det är!

_________________
Pär Hylander
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753


Trådstartare
Hej Pär

Heter kanske tracking = Toe in / out

Jag kan ändra denna både fram och bak (pga att jag har DeDion rör i bakvagnen))

BTW fann du mina tider på Knutan??

/ Bengt

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753


Trådstartare
Hej Per Fogelberg

Kan ej finna din bil

Ta kontakt med Svenska sevenklubben, jag finner den INTE i matrikeln

/ Bengt

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753


Trådstartare
Shake down 2

Körde 16/4 på Sturup och testade de nya inställningarna på bilen.
Fick nypa åt kränghämmaren fram vilket gjorde bilen mindre understyrd??,
borde det inte bli tvärtom??

Min nybyggda stötstångsmotor och Quaife växellådan funkar suveränt (än så länge)

Måste lära mig nyttja även tvåans växel med den nya lådan.

Bilen bromsar mer fram sen jag satt en ställbar ventil på bakbromsarna.
Börjar så nätt att fundera på om jag blir tvungen att gå i från Biltemas bromsbelägg
och välja mer Racingbetonade belägg ex Ferodo 4003


Tiderna kom så småningom ner mot fjolårest hösttider, men Sturup är svåråkt och tarvar mycket träning.

Fick lite tips om ett något annorlunda spårval än det jag normalt har använt, får väl testa detta nästa gång.

Nästa åkning blir väl 6/5 i Hyllige MS klubbmästerskap

Ha de

/ Bengt

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Matz
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 213



Kul att du har fått ihop bilen och att den verkar funka bra oxå!

_________________
Matz [IceDog] Sköld, Göteborg (Partille)
Porsche 997.2 Speed Yellow.
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753


Trådstartare
Hej

Fick beställt nya bromsbelägg, det blev Mintex M1144 troligen ett "lagom" compound att byta till efter Biltemas.

Dessa skall komma hem onsdag

Beding in?? tror jag gör som vanligt, vänsterbromsar några gånger och gör några hårda inbromsningar efter det

Måste se över batterihållaren då jag nu har ett mindre batteri, kanske även höjer bilen fram 5 mm, jag borde sänka bak men justerplattformarna hamnar nära damaskerna till drivaxlarna

Nästa åkning blir på Hyllinge MS Knutstorp 6/5 i deras klubbmästerskap, det gick ju bra i fjol med tre andraplatser på tre lopp.
Jag åker en klass som heter Special B och klassen är för bilar med motorer under 2500cc, ingen turbo samt R-däck-

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753


Trådstartare
Hej alla

Körde Hyllinge MS KM1 och KM2, ja man kör 2 KM samma dag.

Uppvärmningen på fria träningens gick bra, ett tag.
Efter ca 17 varv börja motorn misstända.
En koll på mätarna - tempmätarn fullt medurs, höger blinkers ut och av banan.

Problemet hade börjat redan kvällen innan när jag tjyvtränade starter på en lågtfrekventerad väg i närheten av hemmet, en kokande motor när jag kom till garaget.

Min trygga Kentmotor hade förvandlats till en ångmaskin, två liter kylmedia ut mest i form av ånga.
Ett bidrag till misständningen var nog att kylmedia sögs in i förgasaren.

Vid start av motorn påminde påfyllningshålet för kylmedia om Isländska geisrar, jag har öppet kylsystem.

Nedkylning av Ångmaskinen mer kylmedia i, dock ej kallt, avsvalning.

Ut igen på tidsträningen, det gick fem varv sen börja tempmätaren revolvera upp på det röda.

Slutkört!!

Thomas Bjernflo fick bogsera mig mesta delan från Knutstorp till Malmö, tack för hjälpen Thomas.

Av med toppen, helkass toppackning med läckage mellan 2an och 3ans cylinder samt från 2an ut i kylkanalen

2ans kolv hade dessutom råkat ut för nån typ av härdsmällta i de övre regionerna in mot cylinderväggen och bitar av kolven satt fastkletade i cylinderloppet.

Tändstiftet på 2an skall vi inte prata om hur det ser ut.

Måste nog tillstå att slarv med toppackningen samt en negligerad efterdragning av densamma troligen är boven här, S...n att man inte kan gnälla på nån.

Alltså en uppsättning bättre begagnade Accralite smidda kolvar (dyra) har nu blivit en uppsättning sämre begagnade (skrot?).

Glöm smidda kolvar och fram med dötunga AE 1300cc högkompkolvar 18647, 165gr tyngre än de smidda, per styck.

Måste göra om hela proceduren med inslipning av kannringar för att få rätt ringgap mm

Två kvällar redan nerlagda och nummer tre och fyra coming up.

Håller tummarna att resultatet blir en körbar motor

Återkommer med mer info

PS

Hur tiderna blev de varv jag körde jodå, kortare än senast

DS


/ Bengt

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753


Trådstartare
Lite nytt

Blev övertalad att yxa till den smidda kolven som närapå skuret i loppet när toppackningen gick
En ny övre kannring monterades vevlagerna samt några ramlager kollades (modifierad undertill så att jag kan ta av sumpen utan att riva ut motorn)

Ny fin felpro toppackning monterades

Altt gick OK men jag har fått sänka tändningen och satt lite större munstycken i förgasaren pga spiknings eller detonationsproblem.

Några tävlingar samt träningar gick bra sedan börjar jag få lite tickningar i motorn mellan drag och bromsläge

Lade i tvåan i stället för fyran och smällde en ventilfjäder

I med flagglina i cylindern och körde upp kolven i topp, då kunde jag byta ventilfjäder utan att lyfta toppen

Av med sumpen och konstaterar att vevlagret på tvåans cylinder gett upp, kan vara Biltemas olja samt dåligt tryck i svängarna (kör fortfarande våtsump)

I med nya vevlager samt koll av ramlagerna

Nu går motorn bra igen och tiderna på Knutstorp samt Sturup börjar krypa neråt, dock inte ännu ner mot de tider jag måsta ha för att kunna aspirera på pallplats i Roadsport B i MGCCs klubbmästerskap

Mer träning, 7/8 Sturup smat 13/8 KM3 på edit Sturup

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Bengt Metz skrev:
Lite nytt

Blev övertalad att yxa till den smidda kolven som närapå skuret i loppet när toppackningen gick
En ny övre kannring monterades vevlagerna samt några ramlager kollades (modifierad undertill så att jag kan ta av sumpen utan att riva ut motorn)

Ny fin felpro toppackning monterades

Altt gick OK men jag har fått sänka tändningen och satt lite större munstycken i förgasaren pga spiknings eller detonationsproblem.

Några tävlingar samt träningar gick bra sedan börjar jag få lite tickningar i motorn mellan drag och bromsläge

Lade i tvåan i stället för fyran och smällde en ventilfjäder

I med flagglina i cylindern och körde upp kolven i topp, då kunde jag byta ventilfjäder utan att lyfta toppen

Av med sumpen och konstaterar att vevlagret på tvåans cylinder gett upp, kan vara Biltemas olja samt dåligt tryck i svängarna (kör fortfarande våtsump)

I med nya vevlager samt koll av ramlagerna

Nu går motorn bra igen och tiderna på Knutstorp samt Sturup börjar krypa neråt, dock inte ännu ner mot de tider jag måsta ha för att kunna aspirera på pallplats i Roadsport B i MGCCs klubbmästerskap

Mer träning, 7/8 Sturup smat 13/8 KM3 på Knutstorp

/ Bengt Metz


Tråkigt att du har så mycket motorproblem Bengt.... men så är det att köra astrimmat

Vi ses på KM5.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753


Trådstartare
Hej Fredrik

Astrimmat var det ja

Har iofs lite väl hög kompression, kan vara en nackdel

Annars bör man kunna öka från mina (84) 119 till 160 hästar med dubbla weber och nån häftig kam

Saknar er på KMen vad har hänt??

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753


Trådstartare
Lite nytt editerat på första inlägget

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Old blue oval
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Biltemas olja och bromsbelägg!? Driver du med oss?
Den oljan skulle jag möjligtvis slå i min gamla Fiesta -82:a..
Kan tänka mig att det blev en chock med 1144:or jämfört med Biltemas belägg.

CheeRS!

/H

_________________
Håkan Persson
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



jag vet många banrävar som kör biltemaolja... byter man var 500 mil så räcker det tydligen ypperligt...

_________________
MackeMaehlum
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753


Trådstartare
Hej

Mina vevlager gav upp efter 40 mil
Kan bero på att motorn detonerat / spikat / pinking lite grann i fyransväxel när jag ökade från 3000 varv och upp över, särskillt i uppförsbacke

Kör nu Valvoline 20-50 VR1 Racing mineralolja 386 spänn för 5 litersdunk,
känns lite tryggare än Biltema

Lite nya tider införda i första inlägget i tråden

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753


Trådstartare
Lite nya tider införda i första inlägget i tråden

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1926



Blir det motor byte Bengt ???

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753


Trådstartare
Ännu inte avgjort, har en börs som inte är oändligt stor.

Skulle behöva lite mer skjut i bilen utan att vikta upp den.

115 hk Zetec hade suttit bra, behöver då inte vikta upp bilen.
Jag får byta avgassystem samt insugsfilter och får lov att använda ett eftermarknadsstyr.

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753


Trådstartare
Zetec lagd på hyllan tills vidare, håller ögonen öppna för ett helt Zetec kit för bilen

Har bestämt mig för att fila vidare på min Crossflowmotor
(någon sa att enbart en idiot håller på med denna motor)

Har lämnat block för planing honing samt att fräsa in en o-ring (willis ring?) överst i loppen, tanken är att toppackningarna skall hålla bättre, kollar planheten på toppen också och planar den om det behövs

Passade på att putsa lite vidare på kanalerna på den sedan tidigare portade toppen, justerade till ventilerna in 41,2mm avg 34,9mm lite på ovansidorna

Kommer att montera en Kent 254 kam som kommer att ställas in på 99-100 grader i stället för 103 grader, detta skall innebära att vrid och effekt flyttas nedåt i varvtalsregistret några hundra varv

Kammens data är duration 300grader Lyft insugsventil 11,93mm avgasventil 11,88mm, vartalsområde för kammen är 4000-8500

Ventilfjädrar Kent Cams VS1 monteras och justeras in, aluminium fjäderbrickor användes för att få ner vikten

Edit(Eventuellt kommer jag att lätta vipparmarna för att även här få ner vikten, stålklossar kommer att användas under vipparmsaxeln samt rör i stället för fjädrar i mellan vipporna

Hade funderingar på att använda min rullvippa med utväxling 1:69 men beslutade att skippa detta då kammen har högt lyft redan samt att den är rätt brant)

Edit kunde inte stoppa mig, köpte en NY rullvippa 1:53

Jag kör vidare med mina Accrallitekolvar 82,5 mm med urtag för höglyftande kam
(spelet kolv / ventil kollas vid provmontage men skall vara tillräckligt) motorn får en volym på 1660cc

Kompressionsförhållandet är högt 33cc i kolven - ventilinstick 2,26cc = 31,74cc medför ca 12,5:1

Då jag använder en rätt häftig kam skall detta höga kompförhållande inte vara något problem

Skall modifiera tändfördelaren för motorns egenskaper dvs ändra fjädrar och ev vikter i tändförställningen

Förgasare 2st Weber DCOE45 halsringar 36 ev 40 Edit 34

Har funderingar på E85 men tvekar

Förväntad effekt med bensin 150+ men Kent Cams säger att kammen är 170+, vridet bör överstiga de 174Nm (131lb/ft) jag hade med standard GT kam

Kostnader: hoppas under 15000kr då jag har en del av prylarna redan Edit + 4500 för ny rullvippa

Jag tror att detta blir sista effektläget för mig med denna motortyp, zetec hägrar men totalkostnaden för att byta konsept är initialt högt

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1926



Ja Bengt det är nog smart att vänta 2007 blir nog sista året med FF Zetec och tills hösten kommer det att finnas grejor till bättre pris (tror jag) lägg ut ett frö hos teamen i sommar på deras reserv motor.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129



Citat:
samt att fräsa in en o-ring (willis ring?) överst i loppen


Ehh, vilken o-ring pallar det? Jag har varit med om att använda pianotråd (Funnycar) eller koppar (Dragbike & min egen 7).

En normal o-ring brukar klara ca 60-70 grader C, i andra material en del mer...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753


Trådstartare
Hej Björn

oring av pianotråd så klart

/ Bengt

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Caterham -01 Superlight 2001
<<   1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16   >>
2 besök senaste veckan (94117 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande