Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Caterham -01 Superlight 2001 | << 1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16 >> 2 besök senaste veckan (94117 totalt) |
Ajjaj, nu är man i bakvattnet. Jag har aldrig ställt in track och har inte ens ngn aning om vad det är! _________________ Pär Hylander |
||
Hej Pär
Heter kanske tracking = Toe in / out Jag kan ändra denna både fram och bak (pga att jag har DeDion rör i bakvagnen)) BTW fann du mina tider på Knutan?? / Bengt _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Hej Per Fogelberg
Kan ej finna din bil Ta kontakt med Svenska sevenklubben, jag finner den INTE i matrikeln / Bengt _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Shake down 2
Körde 16/4 på Sturup och testade de nya inställningarna på bilen. Fick nypa åt kränghämmaren fram vilket gjorde bilen mindre understyrd??, borde det inte bli tvärtom?? Min nybyggda stötstångsmotor och Quaife växellådan funkar suveränt (än så länge) Måste lära mig nyttja även tvåans växel med den nya lådan. Bilen bromsar mer fram sen jag satt en ställbar ventil på bakbromsarna. Börjar så nätt att fundera på om jag blir tvungen att gå i från Biltemas bromsbelägg och välja mer Racingbetonade belägg ex Ferodo 4003 Tiderna kom så småningom ner mot fjolårest hösttider, men Sturup är svåråkt och tarvar mycket träning. Fick lite tips om ett något annorlunda spårval än det jag normalt har använt, får väl testa detta nästa gång. Nästa åkning blir väl 6/5 i Hyllige MS klubbmästerskap Ha de / Bengt _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Hej
Fick beställt nya bromsbelägg, det blev Mintex M1144 troligen ett "lagom" compound att byta till efter Biltemas. Dessa skall komma hem onsdag Beding in?? tror jag gör som vanligt, vänsterbromsar några gånger och gör några hårda inbromsningar efter det Måste se över batterihållaren då jag nu har ett mindre batteri, kanske även höjer bilen fram 5 mm, jag borde sänka bak men justerplattformarna hamnar nära damaskerna till drivaxlarna Nästa åkning blir på Hyllinge MS Knutstorp 6/5 i deras klubbmästerskap, det gick ju bra i fjol med tre andraplatser på tre lopp. Jag åker en klass som heter Special B och klassen är för bilar med motorer under 2500cc, ingen turbo samt R-däck- / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Hej alla
Körde Hyllinge MS KM1 och KM2, ja man kör 2 KM samma dag. Uppvärmningen på fria träningens gick bra, ett tag. Efter ca 17 varv börja motorn misstända. En koll på mätarna - tempmätarn fullt medurs, höger blinkers ut och av banan. Problemet hade börjat redan kvällen innan när jag tjyvtränade starter på en lågtfrekventerad väg i närheten av hemmet, en kokande motor när jag kom till garaget. Min trygga Kentmotor hade förvandlats till en ångmaskin, två liter kylmedia ut mest i form av ånga. Ett bidrag till misständningen var nog att kylmedia sögs in i förgasaren. Vid start av motorn påminde påfyllningshålet för kylmedia om Isländska geisrar, jag har öppet kylsystem. Nedkylning av Ångmaskinen mer kylmedia i, dock ej kallt, avsvalning. Ut igen på tidsträningen, det gick fem varv sen börja tempmätaren revolvera upp på det röda. Slutkört!! Thomas Bjernflo fick bogsera mig mesta delan från Knutstorp till Malmö, tack för hjälpen Thomas. Av med toppen, helkass toppackning med läckage mellan 2an och 3ans cylinder samt från 2an ut i kylkanalen 2ans kolv hade dessutom råkat ut för nån typ av härdsmällta i de övre regionerna in mot cylinderväggen och bitar av kolven satt fastkletade i cylinderloppet. Tändstiftet på 2an skall vi inte prata om hur det ser ut. Måste nog tillstå att slarv med toppackningen samt en negligerad efterdragning av densamma troligen är boven här, S...n att man inte kan gnälla på nån. Alltså en uppsättning bättre begagnade Accralite smidda kolvar (dyra) har nu blivit en uppsättning sämre begagnade (skrot?). Glöm smidda kolvar och fram med dötunga AE 1300cc högkompkolvar 18647, 165gr tyngre än de smidda, per styck. Måste göra om hela proceduren med inslipning av kannringar för att få rätt ringgap mm Två kvällar redan nerlagda och nummer tre och fyra coming up. Håller tummarna att resultatet blir en körbar motor Återkommer med mer info PS Hur tiderna blev de varv jag körde jodå, kortare än senast DS / Bengt _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Lite nytt
Blev övertalad att yxa till den smidda kolven som närapå skuret i loppet när toppackningen gick En ny övre kannring monterades vevlagerna samt några ramlager kollades (modifierad undertill så att jag kan ta av sumpen utan att riva ut motorn) Ny fin felpro toppackning monterades Altt gick OK men jag har fått sänka tändningen och satt lite större munstycken i förgasaren pga spiknings eller detonationsproblem. Några tävlingar samt träningar gick bra sedan börjar jag få lite tickningar i motorn mellan drag och bromsläge Lade i tvåan i stället för fyran och smällde en ventilfjäder I med flagglina i cylindern och körde upp kolven i topp, då kunde jag byta ventilfjäder utan att lyfta toppen Av med sumpen och konstaterar att vevlagret på tvåans cylinder gett upp, kan vara Biltemas olja samt dåligt tryck i svängarna (kör fortfarande våtsump) I med nya vevlager samt koll av ramlagerna Nu går motorn bra igen och tiderna på Knutstorp samt Sturup börjar krypa neråt, dock inte ännu ner mot de tider jag måsta ha för att kunna aspirera på pallplats i Roadsport B i MGCCs klubbmästerskap Mer träning, 7/8 Sturup smat 13/8 KM3 på edit Sturup / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Tråkigt att du har så mycket motorproblem Bengt.... men så är det att köra astrimmat Vi ses på KM5. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
Hej Fredrik
Astrimmat var det ja Har iofs lite väl hög kompression, kan vara en nackdel Annars bör man kunna öka från mina (84) 119 till 160 hästar med dubbla weber och nån häftig kam Saknar er på KMen vad har hänt?? / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Biltemas olja och bromsbelägg!? Driver du med oss?
Den oljan skulle jag möjligtvis slå i min gamla Fiesta -82:a.. Kan tänka mig att det blev en chock med 1144:or jämfört med Biltemas belägg. CheeRS! /H _________________ Håkan Persson |
||
Hej
Mina vevlager gav upp efter 40 mil Kan bero på att motorn detonerat / spikat / pinking lite grann i fyransväxel när jag ökade från 3000 varv och upp över, särskillt i uppförsbacke Kör nu Valvoline 20-50 VR1 Racing mineralolja 386 spänn för 5 litersdunk, känns lite tryggare än Biltema Lite nya tider införda i första inlägget i tråden / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Ännu inte avgjort, har en börs som inte är oändligt stor.
Skulle behöva lite mer skjut i bilen utan att vikta upp den. 115 hk Zetec hade suttit bra, behöver då inte vikta upp bilen. Jag får byta avgassystem samt insugsfilter och får lov att använda ett eftermarknadsstyr. / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Zetec lagd på hyllan tills vidare, håller ögonen öppna för ett helt Zetec kit för bilen
Har bestämt mig för att fila vidare på min Crossflowmotor (någon sa att enbart en idiot håller på med denna motor) Har lämnat block för planing honing samt att fräsa in en o-ring (willis ring?) överst i loppen, tanken är att toppackningarna skall hålla bättre, kollar planheten på toppen också och planar den om det behövs Passade på att putsa lite vidare på kanalerna på den sedan tidigare portade toppen, justerade till ventilerna in 41,2mm avg 34,9mm lite på ovansidorna Kommer att montera en Kent 254 kam som kommer att ställas in på 99-100 grader i stället för 103 grader, detta skall innebära att vrid och effekt flyttas nedåt i varvtalsregistret några hundra varv Kammens data är duration 300grader Lyft insugsventil 11,93mm avgasventil 11,88mm, vartalsområde för kammen är 4000-8500 Ventilfjädrar Kent Cams VS1 monteras och justeras in, aluminium fjäderbrickor användes för att få ner vikten Edit(Eventuellt kommer jag att lätta vipparmarna för att även här få ner vikten, stålklossar kommer att användas under vipparmsaxeln samt rör i stället för fjädrar i mellan vipporna Hade funderingar på att använda min rullvippa med utväxling 1:69 men beslutade att skippa detta då kammen har högt lyft redan samt att den är rätt brant) Edit kunde inte stoppa mig, köpte en NY rullvippa 1:53 Jag kör vidare med mina Accrallitekolvar 82,5 mm med urtag för höglyftande kam (spelet kolv / ventil kollas vid provmontage men skall vara tillräckligt) motorn får en volym på 1660cc Kompressionsförhållandet är högt 33cc i kolven - ventilinstick 2,26cc = 31,74cc medför ca 12,5:1 Då jag använder en rätt häftig kam skall detta höga kompförhållande inte vara något problem Skall modifiera tändfördelaren för motorns egenskaper dvs ändra fjädrar och ev vikter i tändförställningen Förgasare 2st Weber DCOE45 halsringar 36 ev 40 Edit 34 Har funderingar på E85 men tvekar Förväntad effekt med bensin 150+ men Kent Cams säger att kammen är 170+, vridet bör överstiga de 174Nm (131lb/ft) jag hade med standard GT kam Kostnader: hoppas under 15000kr då jag har en del av prylarna redan Edit + 4500 för ny rullvippa Jag tror att detta blir sista effektläget för mig med denna motortyp, zetec hägrar men totalkostnaden för att byta konsept är initialt högt _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Ja Bengt det är nog smart att vänta 2007 blir nog sista året med FF Zetec och tills hösten kommer det att finnas grejor till bättre pris (tror jag) lägg ut ett frö hos teamen i sommar på deras reserv motor.
_________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
Ehh, vilken o-ring pallar det? Jag har varit med om att använda pianotråd (Funnycar) eller koppar (Dragbike & min egen 7). En normal o-ring brukar klara ca 60-70 grader C, i andra material en del mer... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Caterham -01 Superlight 2001 | << 1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16 >> 2 besök senaste veckan (94117 totalt) |