Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil AKUT: Montera huvlås på en E30 !? | 2175 besök totalt |
Tänkte att jag skulle köra lite finlirsmek ikväll, tog tag i huvlåsen men kunde till min förvåning konstatera att jag inte har nån aning om hur de ska monteras, så lite hjälp på traven med lite illustrerande bilder etc vore inte helt fel.....
Hoppas nån har några..... _________________ / Martin Spetz Racern: |
||
Kolla på vår hemsida, under "Galleri". Kan finnas bilder på hur våra huvlås sitter där.
/Mange |
||
Såhär har jag gjort:
För dom bakre kapade jag till en bit L-balk i alu och borrade tre hål, ett som passade huvlåspinnen på ena hållen och två på andra hållet som passade i originalinfästningspunkterna för bakre huvmekanismen (som jag plockade bort). Fram så fanns det hål redan som var lagom stora över ljusarmaturen. Bara att kapa till en bit aluplåt, borra hål i den och skruva fast. Överdelen av huvlåsen popnitade jag fast i huven. Sen var det bara lite inpassning för att få det att sitta fint. |
||
Jag hittade inga hål fram som passar på min 325:a men så här har jag tänkt göra: Det finns ett par gummikuddar som håller upp huven och där borde det gå att sätta huvfästena. Jag tänkte vässa ett par skruvar och skruva fast dem med spetsen uppåt och trycka ner huven för att få märken var man ska borra. Sen först borra med en liten borr nerifrån och sedan med en större borr uppifrån rakt ner i balken mellan framskärmarna.
om huven har varit på rätt plats medan man måttar och borrar så borde man ha ett rakt hål där fästet passar. Med stora brickor under fästet så går det att justera passningen en bit. Höjden justerar man med en slangstump runt fästbulten. Det bakre fästet har jag tänkt behålla som det är. If it ain't broken don't fix it! om man gör fyra stycken huvfästen av modell "bult med sprint genom" så är det en bra ide' att försöka få dem alla parallella. Annars blir det lite pilligt att få dit huven. Jag tänkte att det skulle kanske också vara lite lättare att få dit huven om man behåller originalfästena bak. Kanske på plats med en disclaimer: Det är alltså så här jag TÄNKT göra men inte gjort på en E30 ännu. _________________ Sten Isaksson |
||
Kanske ska tillägga att jag har huv i glasfiber, så att använda bakre originalfästet hade blivit jobbigt, även om det tekniskt sett inte är trasigt.
Det var just precis dom gummikuddarna du nämner Sten som jag plockade bort och använde som hål för främre pinnarna. Istället för vässade skruvar kan man kleta lite handrengöring på toppen av huvlåspinnarna, måtta in huven och borra efter kletmärkena. |
||
för glasfiberhuv, speciellt om man ska lyfta den på plats ensam. _________________ Sten Isaksson |
||
Av en händelse var jag nere och hälsade på 02-depån i Kågeröd i helgen och eftersom ryktet sa att det var inofficiell is-träff där så hängde kameran med. Här kommer alltså bilder på hur man löst dom främre huvlåsen på en E30 med orginalhuv som gått i en tysk standardbilsklass. Kanske är till någon hjälp
[img] _________________ Dan Byström |
||
Skruva banåkabil AKUT: Montera huvlås på en E30 !? | 2175 besök totalt |