Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster 2.2 -03
3 besök senaste veckan (8666 totalt)
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367


Trådstartare
Det känns som man behöver utöka med ytterligare en Speedster så det snart kommer bli den vanligaste Åpel modellen här. ( var det Dude som sa dussin bil någon stans )

Bilen är importerad som de flesta
Den har en lite ovanlig färg "rabiata" rot. Enligt en jobbar kompis som är tysk så betyder rabiat ungefär som på svenska tokig, galen, etc så en bra översättning blir väl tok röd


Tanken är att ta den på några ban träffar i sommar och kanske egentligen ha den som ett substitut för Super 7 an som nog aldrig bli klar i garaget.



Bilder kommer (Edit inlagd)

så fort bilen är reggad ( nästa vecka )

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



oj, ännu en Speedster... is-maffian, se upp för här kommer blixten i fronten.

Den färgen är inte direkt vanlig på de speedstrar man har sprungit på, verkar vara en riktigt fin färg dessutom!
Kommer bilen hållas original eller kommer något ändras? Fast en sån är väl tillräckligt rolig original.

www.Opelsportclub.com är en bra arrangör av banträffar när du vill lufta Speedstern där den hör hemma med!

Grattis och lycka till med bilen!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367


Trådstartare
Figgz skrev:
oj, ännu en Speedster... is-maffian, se upp för här kommer blixten i fronten.

Den färgen är inte direkt vanlig på de speedstrar man har sprungit på, verkar vara en riktigt fin färg dessutom!
Kommer bilen hållas original eller kommer något ändras? Fast en sån är väl tillräckligt rolig original.

www.Opelsportclub.com är en bra arrangör av banträffar när du vill lufta Speedstern där den hör hemma med!

Grattis och lycka till med bilen!


Vad jag efter min kort prov tur tänker byta är sulor, en uppsättnning r-däck som är bredare än 175 skulle nog passa fint. ( + att bak däcken är nästan slut som de är )
Men jag känner att detta lätt kan bli något som kan spåra ur allt efter som.

Jo föresten jag har en del ändringar kvar att göra. Är 193 cm lång och har inte löst problemet med vänster knäet som fastnar I ratten
Skall bli nya stols fäste + justering av det ej justerbara pedal stället

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



Så 193cm i en Speedster funkar inte? Synd, för det är ungefär så lång jag är och jag skulle verkligen inte ha något emot en Speedster.

Byter du fälgar då också så det inte är cykelhjulsbredd fram då?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
renn sport
uppsala
Här sen Apr 2005
Inlägg: 16



Jo föresten jag har en del ändringar kvar att göra. Är 193 cm lång och har inte löst problemet med vänster knäet som fastnar I ratten
Skall bli nya stols fäste + justering av det ej justerbara pedal stället[/quote]


undrar oxå om det är helt kört om man e så lång, går det inte att köra alls?

_________________
Johan Thyrestam.
Citera
Stephan

Här sen Apr 2005
Inlägg: 11



Här duggar dom tätt, vi bor ju nästan grannar
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367


Trådstartare
#Här duggar dom tätt, vi bor ju nästan grannar #
Jo det är en del bilar nu med din blir det 4 st runt trollhättan thumbs up
titta in på

http://www.vx220.org.uk/forums/index.php?s=97dceb84f84a44e96d584d3e607 . . . .
så kan vi se om det inte går att träffas och åka lite i sommar




#undrar oxå om det är helt kört om man e så lång, går det inte att köra alls?#

Det går så där , man sitter inte så att det går att åka bana med den , men det är faktiskt bra mycket mera plats än den miatan jag provsutit.

skall försöka lägga upp de ändringar jag tänk göra, än så länge har jag tagit bort huvud stödet i bilen och kapat stols skenan sned i bak kant, det gav ca 2 cm mera stol bakåt. Nästa steg blir försöka höja ratten och sedan flytta fram pedalerna något genom att flytta infästning av cylindrarna.

Det ser inte omöjligt ut i allfall.

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029



Bra bild, andra bilder jag sett på den färgen har nog inte gjort färgen rättvisa. Snygg! thumbs up
Har du tagit bort stålramen till huvudskyddet också?
Kom på att jag nog frågat det innan men jag är glömsk...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Är det metallic....ser ut så??

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367


Trådstartare
Jo färgen är metallic , till och med åt candy hållet .

läggs tydligen på post bils gul grund och sedan med en väldigt dåligt täckande röd candy/metallic

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367


Trådstartare
Nillet skrev:
Bra bild, andra bilder jag sett på den färgen har nog inte gjort färgen rättvisa. Snygg! thumbs up
Har du tagit bort stålramen till huvudskyddet också?
Kom på att jag nog frågat det innan men jag är glömsk...


Har bara tagit bort "skummet" + plast bitarna och sedan knäckt till den tjocka plåten lite bakåt.

Skall dock kolla nogare så att jag inte slår i huvudet och i såfall försöka stoppa den lite på något annat sätt.

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367


Trådstartare
R-däcken på från DUDE

235-40-17 bak och 205-40 -17 fram

5 mm spacer fram än sålänge på OSÄNKT bil här (ganska mycket luft i hjulhuset).

Snart skall nya skivor , bromsbelägg och de 10 mm spacer som egentligen behövs dit


_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Jag antar att du också har org bakfälgar fram? Ser snyggt ut!

_________________
Lasse Alfons
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367


Trådstartare
Figgz skrev:
Så 193cm i en Speedster funkar inte? Synd, för det är ungefär så lång jag är och jag skulle verkligen inte ha något emot en Speedster.

Byter du fälgar då också så det inte är cykelhjulsbredd fram då?






Då är det dags att ge alla ståtliga ( över 190 cm ) hopp för framtiden.

Jag köpte ju som sagt min bil i vetskapen om att jag inte var med i Lotus planer då de byggde bilen därmed trasslar jag in knäna i ratten vid "livlig" körning ( har ni försökt häva en sladd i en mittmotoir bil och upptäckt att du kämpar mot bilen och ditt knä? det har jag


I vilket fall som helst med följande "justeringar" får en 193 cm kort person plats i en speedster
( dock bör man köra i skor utan klack (inget för transar alltså ). Knäet höjs lika mycket som du har klack, jag kör i seglarskor funkar kanon)

Agenda:
1, ta bort nackskydddet som sitter i bilen ger 3cm om stolen skulle gå att flytta så långt (stolen tar i först)

2, Ta ur förar stolen sned såga stols undereedet efter hur bakre torped väggen lutar
(ger ca 2 cm av ovan 3 detta är nog största förbättringen) ingen direkt stort ingrepp syns inte och borde varit gjort från början

3. Justera ner stolen i framkant enligt den justering som finns att göra från fabrik ( vänd på ett järn med insex skruvar)

Så här körde jag bilen ett tag och skillande från orginal är enorm
men det går att fortsätta

4, Justera växel spaken så att neutral är lite lätt år höger ger mera plats till att lägag i 1:an och 2: an + att har man även långa armar så hamnar spaken mera rätt.

5, Ta loss ratt stället ( 2 timmars manöver) lägg i mellan 2-3 normal brickor ( höjer ratten ca 2 cm )

6, när ändå ratten är loss flytta den lite närmare dig med mellan lägg mellan ratt och nav jag ändra ca 4mm (inte mycket men ger mera knä plats )



Nu har du en bil som fortfarande är ett litet xxx att ta sig in och ur i men när du väl sitter där så fungera det kanon !

har nu minst 5 ban träffar + 500 mil i bilen och jag tycker bara den blir större.......



7......det finns en punkt till som jag ej titta på än , justera in pedalerna till sina min lägen med de justeringar som finns, borde ge dig ytterligare någon cm men jag avaktar denna fix en stund till

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367


Trådstartare
Lite bilder
(obs bilderna kommer från olika källor här på rejsa, om någon inte tycker jag skall ha en kopia här hör av er)


Kränger en del i Tv böjen på kullen med R-däck






omkörning till vänster långsamare till höger .............. skulle inte tro det Baadster blåser om på rakan


Jagar "Saabster" runt banan, det går att åka bra fort mot mohlin knäppen, kanar lite skönt på alla 4:a

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Den här tråden får man hålla lite koll på i framtiden. Lättare än att fråga hur det går när vi är på jobbet

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367


Trådstartare
Cyberdennis skrev:
Den här tråden får man hålla lite koll på i framtiden. Lättare än att fråga hur det går när vi är på jobbet


Ja vi måste ju ha minst 35-40 meter mellan oss på jobbet

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Tja nu har man provkört den roligaste Opeln jag suttit i.
197 cm Kristoffer funkar i en Speedster.
Många små åtgärder adderade ger stor effekt. thumbs up

Fort verkar den ju gå också.

Hade man vart såhär innovativ hade ju 2.05 personer lätt passat i Miator. Köp en Opelstol = klart.

(Jo den näst roligaste Opeln var en Rally kadett men den har jag bara åkt med i)

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster 2.2 -03
3 besök senaste veckan (8666 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande