Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 328 Touring BMW Cup #19 | 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 >> 13 besök idag (87567 totalt) |
Då har det inhandlats en ny bil att försöka vinna standarklassen med i BMWCup. min gamla e21:a som jag har blivit tvåa med två år i rad såldes, och äntligen kunde jag bygga på en 323ti.
Bilen är en 323compact -1998. jag lyckades hitta en utan taklucka och till ett bra pris. bilen rensades ut på fyra timmar, och skickades iväg till 02-depån för att få bur. efter lite huvudbry med hur säkringsboxen skulle flyttas för att buren skulle kunna fästas i tornet, så gick allt bra. det som är gjort hittills är bakaxel 4:10 med broms. fullflödeskat och grövre avgassystem, byggt efter eget huvud. bussningar har jag inte hunnit byta ännu, men jag kommer att göra egna i acetylplast precis som på den gamla. krängningshämmare är bytta till H&R. Och chassi från Sellholm är beställt. levereras tyvärr efter första tävlingen. har även varit och fått mappat motorn, och fått ett kvitto på att det hästarna finns fler uppdateringar kommer efterhand. _________________ Martin Skoog BMW E36 Touring, BMW Cup |
||||||
Balansera motorn med allt på plats och vid 1500 rpm...
Har sett en firma i UK som gör ngt liknande, men proseduren översteg med god marginal "hemmameknivå" med tanke på mätnogrannhet på utrustning osv. Jag tror även att allt var tvunget att vara viktat innan för att det ska funka. Vore kul med en mer utförlig förklaring på hur du gör. Hur snabbt brukar man spinna en vev vid mer normal balansering? Kul med fler bilar i Cupen! Lycka till! |
||||||
Hej Andreas,
Som jag sa tidigare så byggde vi en enkel rigg med en elmotor där vi spann upp motorn till 1500 rpm utan (ventiler i). Vi mätte vibrationshastigheten och fas på två punkter, vid svänghjulet och kopplingssidan. Instrumentet mäter då hur mycket vibrationer motorn alstrar (mm/s) i de båda punkterna, en så kallad 2-plans balansering. Vi fick ut amplituden och gradantalet och räknade ut motviktin och dess nya gradantal och kompenserade således obalansen i de båda planen genom att borra ur material ur svänghjulet och kopplingens kuggkrans. Resultatet blev ok, men nästa mål är att göra försök att balansera med motorn i chassiet på en något uppskruvad (men stabil) tomgång! Instrumentet borde filtrera bort samtliga störfrekvenser från tändning, kuggingrepp o dyl iom att fasreferensen triggar instrumentet till att endast mäta just på motorns varvtal. Tändfrekvenser och kuggingrepp (från oljepump osv) ligger ju högre upp i frekvens än så! Det är som du säger inga instrument som hemma meckaren har på hyllan, instrumentet vi hade kostar ca 250kkr.... För att svara på din fråga ang hastigheter så skall man alltid spinna den rotor man tänker balansera i så hög hastighet så möjligt iom att hastigheten påverkar kraften i kvadrat. (större nogranhet) Volvo balanserar sina vevaxlar vid ca 600 rpm om jag inte har fel för mig. Vid balansering av bearbetningsmaskiner (typ fräsar & svarvar) är det inte vanligt att hastigheter på 10-30000 rpm förekommer. Det man skall se upp för när man balanserar är rotorns (eller hela maskinens) egenresonans, dvs den frekvens (varvtal) då skiten börjar självsvänga. Motortillverkarna har lagt tex vevaxelns resonansfrekvens så högt upp i frekevs så möjligt (av förståliga skäl). Ju styvare rotor desto högre egenresonansfrekvens. Nåväl, det finns mycket att skriva om balansering, men jag tror att om man balanserar en motor i 2plan med alla komponenter i, så borde det ge ett bättre total resultat än att bara väga upp stakat/kolvar och bultar. Hör av dig om du har fler frågor, _________________ Martin Skoog BMW E36 Touring, BMW Cup |
||||||
hallå bladh
jag köpte mina spax från G partners, för halva priset av vad ett normalt coiloverkit kostar från de vanliga tillverkarna. Om det är värt pengarna eller inte det får vi se denna säsongen. priset var 8000kr _________________ Martin Skoog BMW E36 Touring, BMW Cup |
||||||
Låter vettigt.
Kollar med dig igen i höst om du är nöjd så jag slipper göra samma misstag som du kanske har gjort... _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 Honda Accord 2,4 -10 |
||||||
[quote="Martin Skoog"]efter lite huvudbry med hur säkringsboxen skulle flyttas för att buren skulle kunna fästas i tornet, så gick allt bra.
Hur löste du detta? Bilder? _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||||||
Nej det är väl så... -i någon tråd för länge sedan så läste jag om de olika "rejsa profilerna" och bland annat så stod det att de som koncentrerar sig på att köra/bygga bil finns inte på rejsa. Stämmer ganska bra med BMW Cup förarna. _________________ Patrik Skoog |
||||||
[quote="Markus97"]
Uppar denna fråga lite och håller tummarna för ett svar... _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||||||
ja det var lite pill. jag fick dela och montera bort själva boxen. det sitter skruvar som man tar innifrån kupén. sen får man snäppa loss alla kopplingsplintar i boxen så"man kan dela på den. lossa alla kablar osv. till sist kan man få ut plastboxen och lägga alla kablar till sidan.
att få tillbaka den är värre... den måste ju först modifieras för alla rör som nu är ivägen, och passas in. det är lite pill, men det går. hade jag förstått mig på hur man lägger upp bilder på tråden kunde du fått några. _________________ Martin Skoog BMW E36 Touring, BMW Cup |
||||||
just det ja. Om man kapar boxen i sidan så kan man få tillbaka den på originalplats fast buren till fjäderbenstornet går där. se bara till att buren går så nära skärmen som möjligt
_________________ Martin Skoog BMW E36 Touring, BMW Cup |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 328 Touring BMW Cup #19 | 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 >> 13 besök idag (87567 totalt) |