Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Grenrörs bultar? | 4782 besök totalt |
Vart kan jag köpa nya grenrörs bultar av bra kvalitet till bra pris i Helsingborg med omnejd?
Inte lust skruva tillbaka dom gamla rostiga jäklarna! Tino _________________ Tino Carrasco Ford Capri 2.0 GL 1978 Ford Capri 2.0 GL 1979 Alfa Romeo GT1300 Junior FIAT 500C Sport Twin Air Projektledare Motorbanan Ring Knutstorp |
||
Köp Volvo pinnbuktar, de har beepbeep på sin SAAB B234, hörde oxo talas om att de passar till 930 också.
_________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||
Hmmmm volvo säger du?
Ska kollas upp! kvalitet är viktigt för mig då bilen ska kunna användas under pisk utan att falla i bitar. Built to last! _________________ Tino Carrasco Ford Capri 2.0 GL 1978 Ford Capri 2.0 GL 1979 Alfa Romeo GT1300 Junior FIAT 500C Sport Twin Air Projektledare Motorbanan Ring Knutstorp |
||
Volvopinnbultar håller väl inte sämre än Porsches och man känner ju till riktigt långlivade Volvomotorer så.. _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||
Åk till bilbutteriks och köp deras gängade rostfria stång. Kapa i rätt längder. Är helt superb även att hålla fast glödande turbogrenrör, motorer som rör sig för mycket etc. Som ett plus rostar inte muttern fast på bulten. och priset kommer göra dig lycklig. _________________ Roland Johansson |
||
Hur är det med utvidgningskoefficienter på volvo-turbo-pinnbultsstål kontra Biltema-rostfritt? Vore lite småjobbigt att strippa gängorna i toppen eller blåsa packningar på löpande band pga en så enkel grej.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Vet inte hur volvo original är men med butteriks gängade stång så är det inga som problem med att det inte tätat mot fiberpackningar med lite plåt på (sugmotorpackningar) eller rensar gängor. Men du får ju göra dig besväret att kapa till dem själv... Och spara en herrejösses massa pengar. _________________ Roland Johansson |
||
Du har mao rent emipriska kunskaper? Jag skulle gärna kolla lite teori innan jag provar med min topp jag lagt för mycket pengar på... 3-400:- i pinnbult är ju småpotatis i sammanhanget.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Hur man korrekt fäster ett grenrör mot topplocket är inte så enkelt, eller det är den uppfattning jag fått iallafal.
På saabmotorer (och säkert samma på de flesta andra med aluminiumtopplock) så är det vikigt att man inte drar pinnbulten i botten av gängan för då kan gängan förstöras då den bli upphettad. Därför har pinnbultarna en ogängad del som hindar pinnbulten från att "gå i botten". Hade själv köpt rostfri gängstång i M8 med blev avrådd å det starkaste att använda den till att fästa grenröret så jag lät bli. Pinnbulten ska dras med moment i topplocket, och sedan på med grenrör, distanser och värmebeständig mutter. Dumt att snåla på domdär några pinnbultarna, blir ju onödigt dyrt med förstörda gängor i topplocket. Någon som kan säga ifall jag är helt ute och cyklar? Går det verkligen med gängstång så blir det ju betydligt billigare. _________________ -Kenneth Hellman- -Jakobstad, Finland- |
||
Hej!
Jag har använt Volvo turbo pinnbultar (billiga och bra, tror dom går på 14:- styck) med bra resultat. Personligen tycker jag att absolut bästa sättet att få grenröret att hålla är att använda hylsor och i och med detta ha lång inspänningslängd på bultarna. Detta håller pinnar inom elastiska området längre och minskar chanser att dom går av. Jag har t.ex. aldrig varit med om att långa bultar har gått av på en SAAB-topp (med EGT på 900+ grader), men korta bultar på sidan av grenröret var ofta av. Vissa tillverkare har groteskt höga priser på sina pinnbultar. Jag vill minnas att SAAB vill ha runt 1000:- för en uppsättning orginalpinnbultar. Porschepinnar gick runt 40:- styck vill jag minnas. Jag avråder från användning av gängad stång av okänd utvidgningskoeficient då det kan medföra okända belastningar. Annars är det hett tips att köpa långa pinnskruvar med dithörande distanshylsor från Speedparts, går på några hundralappar istället för tusing: längst ner: http://www.speedparts.se/prod/res_pa Dessa tänker jag använda på min top med specialgjort grenrör... _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Notera också att man ska ha Molycote 1000 eller liknande på bultarna innan man monterar dem. Att se till att man har på rätt medel innan man drar åt dem är extra viktigt om man använder rostfria fästelement då rostfritt stål lätt skär.
|
||
Köpte nya på volvo idag. Till B200 passade som en smäck! och till priset utav 133 kr för 8 st med mutter som självlåser. Inte mycket att klaga på tycker jag. Bildeve Helsingborg ska ha en eloge dom hjälpte mig trots att det inte var till en volvo eller renault.
Tino _________________ Tino Carrasco Ford Capri 2.0 GL 1978 Ford Capri 2.0 GL 1979 Alfa Romeo GT1300 Junior FIAT 500C Sport Twin Air Projektledare Motorbanan Ring Knutstorp |
||
Köpte nya pinnskruvar och muttrar till mitt motorprojekt. 144:- för 24 skruvar med mutter var inte så farligt på BMW. Dock lite ovanlig gänga M7x1.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Sitter faktiskt många M7 på S50. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Skruva banåkabil Grenrörs bultar? | 4782 besök totalt |