Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Grenrörs bultar?
4782 besök totalt
Tino Carrasco
Ekeby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 242


Trådstartare
Vart kan jag köpa nya grenrörs bultar av bra kvalitet till bra pris i Helsingborg med omnejd?
Inte lust skruva tillbaka dom gamla rostiga jäklarna!
Tino

_________________
Tino Carrasco
Ford Capri 2.0 GL 1978
Ford Capri 2.0 GL 1979
Alfa Romeo GT1300 Junior
FIAT 500C Sport Twin Air
Projektledare Motorbanan Ring Knutstorp
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Frågan är om de inte är orginal som gäller eller iaf en som är anpassad för ändamålet.

Den typen av skruv brukar vara gjord i något ämne som tål att värmas och svalna utan släppa.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Köp Volvo pinnbuktar, de har beepbeep på sin SAAB B234, hörde oxo talas om att de passar till 930 också.
Citera
Tino Carrasco
Ekeby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 242


Trådstartare
Hmmmm volvo säger du?
Ska kollas upp! kvalitet är viktigt för mig då bilen ska kunna användas under pisk utan att falla i bitar.
Built to last!

_________________
Tino Carrasco
Ford Capri 2.0 GL 1978
Ford Capri 2.0 GL 1979
Alfa Romeo GT1300 Junior
FIAT 500C Sport Twin Air
Projektledare Motorbanan Ring Knutstorp
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Det bästa är väl egentligen att köpa bult i ex. inconel, nimonic eller liknande. Dessa kostar dock en slant.
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Porscheboy skrev:
Hmmmm volvo säger du?
Ska kollas upp! kvalitet är viktigt för mig då bilen ska kunna användas under pisk utan att falla i bitar.
Bulit to last!


Volvopinnbultar håller väl inte sämre än Porsches och man känner ju till riktigt långlivade Volvomotorer så..
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5121



Porscheboy skrev:
Vart kan jag köpa nya grenrörs bultar av bra kvalitet till bra pris i Helsingborg med omnejd?
Inte lust skruva tillbaka dom gamla rostiga jäklarna!
Tino


Åk till bilbutteriks och köp deras gängade rostfria stång. Kapa i rätt längder. Är helt superb även att hålla fast glödande turbogrenrör, motorer som rör sig för mycket etc.

Som ett plus rostar inte muttern fast på bulten.

och priset kommer göra dig lycklig.

_________________
Roland Johansson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18614



Hur är det med utvidgningskoefficienter på volvo-turbo-pinnbultsstål kontra Biltema-rostfritt? Vore lite småjobbigt att strippa gängorna i toppen eller blåsa packningar på löpande band pga en så enkel grej.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5121



MaZ skrev:
Hur är det med utvidgningskoefficienter på volvo-turbo-pinnbultsstål kontra Biltema-rostfritt? Vore lite småjobbigt att strippa gängorna i toppen eller blåsa packningar på löpande band pga en så enkel grej.


Vet inte hur volvo original är men med butteriks gängade stång så är det inga som problem med att det inte tätat mot fiberpackningar med lite plåt på (sugmotorpackningar) eller rensar gängor.

Men du får ju göra dig besväret att kapa till dem själv... Och spara en herrejösses massa pengar.

_________________
Roland Johansson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18614



Du har mao rent emipriska kunskaper? Jag skulle gärna kolla lite teori innan jag provar med min topp jag lagt för mycket pengar på... 3-400:- i pinnbult är ju småpotatis i sammanhanget.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Ken-1
Finland
Här sen Jan 2004
Inlägg: 90



Hur man korrekt fäster ett grenrör mot topplocket är inte så enkelt, eller det är den uppfattning jag fått iallafal.
På saabmotorer (och säkert samma på de flesta andra med aluminiumtopplock) så är det vikigt att man inte drar pinnbulten i botten av gängan för då kan gängan förstöras då den bli upphettad. Därför har pinnbultarna en ogängad del som hindar pinnbulten från att "gå i botten". Hade själv köpt rostfri gängstång i M8 med blev avrådd å det starkaste att använda den till att fästa grenröret så jag lät bli.

Pinnbulten ska dras med moment i topplocket, och sedan på med grenrör, distanser och värmebeständig mutter. Dumt att snåla på domdär några pinnbultarna, blir ju onödigt dyrt med förstörda gängor i topplocket.

Någon som kan säga ifall jag är helt ute och cyklar? Går det verkligen med gängstång så blir det ju betydligt billigare.

_________________
-Kenneth Hellman-
-Jakobstad, Finland-
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Hej!

Jag har använt Volvo turbo pinnbultar (billiga och bra, tror dom går på 14:- styck) med bra resultat.

Personligen tycker jag att absolut bästa sättet att få grenröret att hålla är att använda hylsor och i och med detta ha lång inspänningslängd på bultarna. Detta håller pinnar inom elastiska området längre och minskar chanser att dom går av. Jag har t.ex. aldrig varit med om att långa bultar har gått av på en SAAB-topp (med EGT på 900+ grader), men korta bultar på sidan av grenröret var ofta av.

Vissa tillverkare har groteskt höga priser på sina pinnbultar. Jag vill minnas att SAAB vill ha runt 1000:- för en uppsättning orginalpinnbultar.

Porschepinnar gick runt 40:- styck vill jag minnas.

Jag avråder från användning av gängad stång av okänd utvidgningskoeficient då det kan medföra okända belastningar.

Annars är det hett tips att köpa långa pinnskruvar med dithörande distanshylsor från Speedparts, går på några hundralappar istället för tusing:



längst ner:
http://www.speedparts.se/prod/res_packning_packningssatser.shtml


Dessa tänker jag använda på min top med specialgjort grenrör...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Notera också att man ska ha Molycote 1000 eller liknande på bultarna innan man monterar dem. Att se till att man har på rätt medel innan man drar åt dem är extra viktigt om man använder rostfria fästelement då rostfritt stål lätt skär.
Citera
Tino Carrasco
Ekeby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 242


Trådstartare
Köpte nya på volvo idag. Till B200 passade som en smäck! och till priset utav 133 kr för 8 st med mutter som självlåser. Inte mycket att klaga på tycker jag. Bildeve Helsingborg ska ha en eloge dom hjälpte mig trots att det inte var till en volvo eller renault. thumbs up
Tino

_________________
Tino Carrasco
Ford Capri 2.0 GL 1978
Ford Capri 2.0 GL 1979
Alfa Romeo GT1300 Junior
FIAT 500C Sport Twin Air
Projektledare Motorbanan Ring Knutstorp
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



vilken bil är det förresten?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Köpte nya pinnskruvar och muttrar till mitt motorprojekt. 144:- för 24 skruvar med mutter var inte så farligt på BMW. Dock lite ovanlig gänga M7x1.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 134



vafalls? M7 på en BMW? trodee enabrt dte var på Volvos PRV sexor

jag reserverar mgi föfr ev. spritmistag

_________________
Johan Kampf
-----------
BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL
BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Kampfffff skrev:
vafalls? M7 på en BMW? trodee enabrt dte var på Volvos PRV sexor

jag reserverar mgi föfr ev. spritmistag


Sitter faktiskt många M7 på S50.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18614



Alfamotorer med.

Skönt att höra att det finns billiga alternativ istället för Biltema gänstång. Tack för tips. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

M42 också. Grenröret och insuget är skruvat med pinnskruv. M7*45

12 stycken i grenröret och 6 stycken i insuget om jag minns rätt.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Tino Carrasco
Ekeby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 242


Trådstartare
Goran det är till min 924 N/A -80
Tino

_________________
Tino Carrasco
Ford Capri 2.0 GL 1978
Ford Capri 2.0 GL 1979
Alfa Romeo GT1300 Junior
FIAT 500C Sport Twin Air
Projektledare Motorbanan Ring Knutstorp
Citera
Skruva banåkabil
Grenrörs bultar?
4782 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande