Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-04-30 Avrostning VSVK
4077 besök totalt
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Växjö SVK hade avrostning på Uråsa idag, och jag var där och tittade. Joakim Winkler är den enda jag vet är registrerad här, men om det finns nån mer kan det ju vara läge att slänga sig in i snacket nu. För att motivera er, lite bilder:



En del av de startande. Tror det var runt 20 bilar som körde.



Med 1300cc, mjuk fjädring och ingen diffbroms gäller det att köra mjukt och fort. Alf, jag vet att du läser här, kom igen och kommentera din Giulietta Sprint nu.



Även om olof Borg klagade hejdlöst på rattrost syntes det att han har kastat runt sin Miata i slalombanor sen han var 16. Här hade jag "råkat" tipsa stackars Joakim om att han gärna visade nykomlingar hur banan gick. fast han hävdade att han inte blev åksjuk när han satt bredvid. Jag hade nog blivit det...



Spinning wheels...



Trevlig motor som sitter i en väldans påkostad Miata. Kolfiberhuv och Öhlinare var nog inte standard på en sån?



Lustigt nog har dessa avrostningar alltid en förmåga att locka bilar och människor som aldrig synts annars. Det här var första Opel Speedstern som synts i dessa sammanhang. Gjorde de tajtaste handbromsvändningarna jag sett.



En Integrale har jag heller aldrig sett där, men han stod parkerad hela dagen. Kan man hoppas på mer gasande i framtiden?



Kalmar SVK:s enda bidrag till startfältet, och då är ju Joakim ändå ifrån Blekinge. Var var ni andra 70 i klubben?

Mer bilder kommer framöver

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



P.P. skrev:


Kalmar SVK:s enda bidrag till startfältet, och då är ju Joakim ändå ifrån Blekinge. Var var ni andra 70 i klubben?



Skulle varit på Gelleråsen den dagen om bilen var i "racebart" skick den dagen så jag var hemma o mekade..

Kom igen nu Patrik.. du har ju en audi om du nu blankt vägrar att köra med porchen.. lite pisk ska den väl tåla så hade det iallafall varit två deltagare

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Hörrududu, kom igen när 406.an rullat 35000 mil med orginalbussningar och fjädrar och säg om det där Visserligen har jag en uppsättning 008Rs på fälgar som passar min pansarkryssare, men jag vill inte glädja publiken med att visa en komplett separation mellan kaross och bottenplatta. Om nu inte min och oscars bristfälliga ihopskruvning av bakvagnen skulle visa sig först

Men nu, lite fler bilder:



Vad är nu detta? Trumbroms, sidepipe och polerad skärmkant... på en racerbil?



Dessutom i en bil med uniside, sursexa, med SU-kopior! Detta borde ju vara dagen drygaste släde



Ha, försök igen du. 930kg, 210hk och ett dunderchassi gör att Tobbe tar sig runt Knutan på låga 1,11, höga 1,10. Dessutom har killen ruskig bilkontroll och är därmed en livsfarlig slalomkonkurent



Kompressor-Miatan på väg ut.



Nej, S2000 har inte Hi-jackers, bara bra bromsar. Dagens bana hade två slalompartier med en ganska lång raka emellan sig (Miatorna hann upp på fyran ett par sekunder) och här kommer man ifrån det
snabba partiet in emot det långsamma.

Några till kommer imorgon.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare




_________________
Magnus Thomé
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Jaså, du gillar den? Då kan du väl få ett par bilder till då:



Även trummor stoppar en lätt bil. Några gånger i alla fall...



Fast det är ju ljudet man vill åt. Med 1300cc gäller det ju att varva, och det klarar den galant. Fast 4000rpm vid 100km/h var ju inte direkt motorvägsanpassat enl. ägaren.



Vill ni se och höra den får ni ge er ut på RHK:s tävlingar i år. Jag tror den kommer rastas där.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



P.P. skrev:
Här hade jag "råkat" tipsa stackars Joakim om att han gärna visade nykomlingar hur banan gick. fast han hävdade att han inte blev åksjuk när han satt bredvid. Jag hade nog blivit det...


Det beror nog mest på att jag har dåligt balanssinne och blir därför aldrig åk- eller sjösjuk.
Man flög runt som en vante när man åkte med olof men man önskar ju att man själv haft den bilkontrollen. Förhoppnings blir det lite bättre iaf när man kört lite mer slalom.

Så jag var den enda från KSVK som körde? Eftersom man är helt ny medlem så känner man ju inte igen vilka som är från VSVK eller KSVK.

Sen glömde jag ju bort att ge dig licenspapperna som du skulle skriva under. Jag kom på det när du hade gått.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
gka
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 203



Jag åkte med Jocke W och tog lite bilder.

Blandade intet ont anande bilar


Förarmöte.


Moddad Miata


Samma Miata


Mull(r)igaste ljudet!


Alfan lät också ettrigt


Men sen kom det en Caterham...


...med turbo!


Bara en lugn provkörning, men vilken potential!


En gammel e30 kan också svänga.


En bumse kan kränga.


Den ena av de två 944 som var där.


Kul att se en sådan blandad samling bilar.

_________________
Göran Karlsson
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



varför måste andra påverka när jag ska flytta...

nästa gång SKA det funka.

P.P.: jag och tjejen kommer gå med i kvsk i juli. dubbla hyror är otäckt just nu!

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Farsans 944 var den andra där. Han hade inte planerat att gasa, och det blev inte aktuellare när bilen plötsligt gick in i något slags "limp home-mode" utan anledning.

Karl, jag skall ha det i åtanke.

och nu, lite fler bilder:



Känns lite hög...



Men med den motorn kan det ju vara förlåtet.



Snygga fälgar har han också. Såna här i 7,5x16 på 924:an



Tror det är en Dösjebo, inte en Caterham. Snyggt ihopskruvad är den i alla fall.



Några av de andra startande.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
gka
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 203



P.P. skrev:

Tror det är en Dösjebo, inte en Caterham. Snyggt ihopskruvad är den i alla fall.



Han berättade att den var en kopia på Caterham som de ser ut efter 1996. Ramen var hemmabyggd men resten (hjulupphängningar m.m) var köpta Caterhamprylar... Och det såg ju ut att passa.

Edit: Beträffande höjden så kolla var du har oljetråget på den.

_________________
Göran Karlsson
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Allt över 75 mm borde jeep-klassas enl. mig

Lika bra att ta resten av mina bilder, så är det avklarat sen:



Starten. Banan var liksom J-formad med utsläpp 1/4 uppför rakan. Tror det var 350-300m raka följd av en rak slalom, som nästan direkt övergick i en zick-zackvariant. Sen vände man, körde samma väg tillbaka, rätt förbi utsläppet, fullt på hejdarna in i en slalom som gick igenom det svängda partiet, med en 180-gradare ungefär mitt i. Och så tillbaka igen, med tre varv åt gången vilket gav tider mellan 4,15-4,50. Det blev med andra ord ganska mycket körtid då det åtminstone hanns med 3 körningar per bil.



En av fyra Miator.



Joakim på väg in i det långsammaste partiet.



Jag höll på att skriva: Gissa motorn, men det står ju på ventilkåpan



Satt i den här.



Det verkade som om BMW-ägaren jobbade med bildäck, annars hade man nog inte haft råd at göra så här.



Världens minst slalomanpassade bil. Tror det var en 230CE med automat. Enda fördelen med den var att den hade bättre svängradie än alla andra, så vändningarna gick enkelt.



Hmm, ser nästan odiffat ut om man tittar noga.



Men oj vad den stövlade på när det gick rakt fram...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Mitt första inlägg här. Det är jag som kör den svarta E30'n. Tog också lite bilder under avrostningen och tänkte att jag så klart ska dela med mig av dessa.




















_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
timolo
Olofström
Här sen Jun 2004
Inlägg: 142



hur va underlaget? Mycket grus o liknande eller hade dom sopat?

_________________
Tim Olofsson
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



P.P. skrev:




Det verkade som om BMW-ägaren jobbade med bildäck, annars hade man nog inte haft råd at göra så här.



Nja inga jobb på däck fimra där, men väl två nya i garaget somska på!! och det var väl bland de minsta däck moln David lyckats med i sin Z3M... HAr man åkt med honom och överlevt så...

Attans elakt datum bara, man var ju upptagen med och sova ut efter konsert, annars hade jag varit där och försökt piska er med min standard räcer... OCh du Patrik, en Audi kan man vist kasta runt där.. Fast tycker du borde få Porschen och rulla snart....

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Jim
Småland
Här sen Jan 2005
Inlägg: 136



timolo skrev:
hur va underlaget? Mycket grus o liknande eller hade dom sopat?


Det var inget som störde och tur med vädret hade vi med. Uppehåll hela dagen fast det kunde varit nån grad varmare.
Hade en väldigt trevlig dag, har kört bil i sängen varje natt nu sedan lördags

Mvh: Jim

_________________
Jim Kindblad
Mazda MX-5 1.8 -99
Opel Speedster 2.0 TURBO
Opel Speedster 2.2 N/A *såld*
2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda*
Citera
Eftersnack
2005-04-30 Avrostning VSVK
4077 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande