Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 -73 Kompressorprojekt
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
18 besök senaste veckan (67368 totalt)
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Uppdaterar första posten igen, så den visar vad jag håller på med istället för vad som var planer förut:

Bilen är en Volvo 142 av 1973 års modell.

Planerade förbättringar och ombyggnader:

Motor:
-B20 från 1970 standardborr. *klart*
-8-bultad vev, M-stakar. *klart*
-Nya originalkolvar med 24mm kolvbult. *klart*
-Rengjord orginal oljepump (bäst smorda delen på hela motorn). *klart*
-4,5 kilos svänghjul, tvåskivig hemmabyggd koppling. *köpt* ej på plats än.
-F-kamaxel. Stålkamdrev. *klart*
-Fabriksny F-topp, portad.
-Eget insug.
-Förstärkta motorkuddar. *köpt*
-Autorotor 3133/1,4 Skruvkompressor. *köpt*
-Intercooler från KL-Racing.
-VEMS-sprut. *köpt*
-Fabriksny tätstegad M400-växellåda. *köpt*
-13-raders oljekylare med adapter. *köpt*
-100 ampere generator. *klart*

Bil:
-Totalt rostlagad 142 från 1973. *klart*
-Borttagna innerskärmar fram. *klart*
-Guss-bur. *klart*
-IPD Krängningshämmare (25mm fram, 19mm bak) *köpt*
-Leisjöforsfjädrar. *köpt*
-Hårdare dämpare. *köpt*
-Flippfront i glasfiber. *köpt*
-M31 Bakaxel med fräsha bärarmar. *velar lite om bakaxelutväxling*
-Borttaget Bromsservo. *håller på att bygga*
-S60R-frambromsar och 140 original bak, fast med framok bak. *köpt*
-Servostyrning. *köpt*

Bild på bilen:


Bilen byggs alltså inte för någon speciell klass eller så, utan helt enkelt för det syftet att på egen hand besöka div. banträffar och konbanor för skojs skull, budgeten är inte satt lågt, men troligen mkt lägre än jag hamnar på i slutändan.

Sist men inte minst vill jag tacka Axel på www.sm-racing.se för all hjälp både i forntid och framtid med bygget!

_________________
Conny Uppvall
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Trevligt att se bygget går framåt!

Jag skaffade mig en till 140 att "bara bygga" på.

har dock drabbats av samma som dig!, dvs en gör det självkurs i rostlagning...

Har ändrat lite i mitt motor koncept (bara för sommaren...)
Så mitt sprut får ligga på hyllan.

Annars är det trevligt att se att vi bygger rätt lika, M31 axel kommer snart..
Växellåda kommer troligen att ske i höst (bara det finns lite pengar över så händer det tidigare!)

Passa på att byt alla bustningar i bakvagnen innan du monterar! (mummel, det borde jag ha gjort!)

Har ev planer på att rent fimpa b20 och kasta in en b23, och samtidigt flytta bak motor och låda omk 10-15 cm


Hur kommer du att lösa framvagnen? dvs väghållningen?

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Jovisst kommer det bli nya bussningar bak också. Superflex från KG. Dyrt men säkerligen bättre än orginal torra spruckna.

Kommer du köra odiffat eller har du några planer på den sidan? Har funderat på att helt enkelt AGA-diffa bakaxeln, men det känns ju dumt att förstöra en M31-axel i bra skick.

Väghållningen kommer väl bli ganska basic nybörjare. Har Grova kränghämmare från IPDUSA.com på väg genom 140-klubben, sen blir det väl Bielsteindämpare och *host*sänkfjädrar*host* eller kanske kapade rallyfjädrar tillsammans med SuperFlexbussad orginalframvagn och lite grövre däck.

Det kommer ju inte bli supertävlingsväghållning direkt. Men jag gillar att hålla saker ganska orginal på nåt sätt. Samma sak gäller ju motorn som i min bil "måste" fortsätta vara B20 bara för att... Det finns ju ingen riktig anledning att inte byta till nåt bättre, förutom känslan.

Tyvärr så tar allt detta ganska mycket pengar av min redan ansträngda budget. Men jag brukar hålla mig till att spendera alla pengar jag kan på bilen, men jag förväntar mig inte att ha den ute igen förrän nästa vår (förutom några varv på stan om jag klarar besiktningen efter golvlagningen)

Tyvärr är ju inte riktigt 140-serien, eller gammelvolvos över lag, gjorda för att svänga med ordentligt, så förutom att bygga om hela fram och bakvagnen så går det väl bara att göra det hjälpligt vad jag förstått. Har ju ingen praktisk erfarenhet av att bygga väghållning (eller motor, eller nånting egentligen) så det blir ju trial-and-error-taktiken.

Men... Det blir bättre än orginal i alla fall. thumbs up

Här har du motorn om du är intresserad: http://xpress.mine.nu/volvov2/public/viewpage.asp?id=371

_________________
Conny Uppvall
Citera
Marcus_Petersson
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 50



C Upp skrev:


Kommer du köra odiffat eller har du några planer på den sidan? Har funderat på att helt enkelt AGA-diffa bakaxeln, men det känns ju dumt att förstöra en M31-axel i bra skick.



ett tips är att inte AGA-diffa bakaxeln om du ska köra bana. det styr inte så bra då

MVH // Marcus

_________________
Marcus Petersson
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



jag kommer inte att aga diffa!
kommer om jag måste byta till plan B ta och korta en cheva bakaxel.
Då har man juh råd/möjlighet att välja vad man vill ha därbak... *host*

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Coolt med Volvo 140!! thumbs up

Är det snäckstyrning på 140'an, eller var det första modellen med kugg?

Håller med ovan, odiffat med så mycket pulver blir nog inge kul ..

Ang fjädrar så hade jag valt 2.5" standardfjädrar så kan du välja o vraka bland massor av sorter! Inte så svårt att bygga höjdjusterbart heller. Koni har mkt prisvärda dämpare (gula).
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Nä, AGA-diffen var väl inte direkt vad jag tänkt göra... Men det utalandet står ganska bra för vad budgeten tillåter. Kör hellre odiffat än AGA-diffat dock.
Problemet är ju att KONI inte har gula dämpare till 140-serien. Men jag har hört att det går att beställa gult innanmäte i röda höljen... Men jag antar att det kostar.
Vi får se hur det blir. Igår var jag och hämtade två framvagnar i relativt bra skick, som det borde gå att plocka ihop en hel fräsh av, tillsammans med delar från den som sitter på. När väl allt det är tvättat och utvalt delar så ska jag väl kolla på bussningar, dämpare och fjädrar. Måste bara ta tag i rostlagningen av golvet först. Lära sig svetsa i livets hårda skola. Mmm.

_________________
Conny Uppvall
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Dan Hovang skrev:
Coolt med Volvo 140!! thumbs up

Är det snäckstyrning på 140'an, eller var det första modellen med kugg?

Håller med ovan, odiffat med så mycket pulver blir nog inge kul ..

Ang fjädrar så hade jag valt 2.5" standardfjädrar så kan du välja o vraka bland massor av sorter! Inte så svårt att bygga höjdjusterbart heller. Koni har mkt prisvärda dämpare (gula).



Snäcka...

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Hoppsan ja, kanske skulle svarat på den frågan också
Hoppas jag inte behöver jobba så mkt nästa vecka så jag kan spendera nätterna i garaget :andes på bilen.

_________________
Conny Uppvall
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
fuling skrev:
se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=257751


Länken fungerar inte, vad var det?

_________________
Conny Uppvall
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Sorry, jag återkommer i ämnet.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
och så försvann lite nöje med ens. Hade inbrott i min bruksbil i helgen... Bröt sönder tändningslåset när jag var på jobbet i Stockholm (bor i uppsala) så jag var tvingad att ringa bärgare och försäkringsbolag. Vet inte hur dyrt det blir än, men min redan ansträngda budget får sig helt klart en knäck
Så jag får bygga vidare på bilen med det jag har. Ett nyinförskaffat golv ska i i alla fall. Det lämnade dom kvar i bagagen som tur var.
Så bygget kommer bli ännu mer uppskjutet eftersom jag numer är fritidsforskare då min projektanställning gick ut i går också... Inga mer pengar förrän Augusti

Men men, jag får rostlaga i alla fall, bara jag får tillbaka bilen från verkstan och kan köra till garaget.

Man har tid nu i alla fall

fuling---> Vilket ämne skulle du återkomma i? Är nyfiken

_________________
Conny Uppvall
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

om man tar sig en fluring på framvagnen så ser man att övrebärarmen lutar neråt när bilen står på marken.
Vad som nu händer när bilen börjar kränga är att ytter framhjul går åt possetiv camber, jä... Obra.
Men för Ture Svendom är det tryckt understyrt.
Vad som behövs göras är att flytta ner inre övre bärarmsinfästingen i framvgnsbalken.
Hur mycket?
Bra fråga, så mycket att övrebärarmen är horisontell eller lutar lite uppåt(utåt)

Hmm TROR det rör sig om ca ca ca ca ca 20mm.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
I förrgår satt jag i bilen i garaget (ja, ingen inredning nu heller, men plåten är skön att vila på) och pillade hål på plåten lite här och var... Jag kom på att jag faktiskt kommit till den punkten nu att jag börjar bli glad när jag hittar några centimeter UTAN rost på karossen, och att det vettiga att göra är att leta ny kaross... Synd nog.
Så jag bestämde mig till slut att så får det bli. Det står en helt rostlagad kaross i garaget som en kille haft i några år och samlat damm. Så fort som jag får tag på honom ska jag ge honom ett bud på den, så har jag en fräsh grund att bygga vidare på. Klart bättre läge än nu. Hoppas bara han vill sälja och att han inte vill ha för mkt för den.
För tillfället så har jag tom plånbok, så inget annat har hänt än så länge. Planerna har nu blivit att köra sugmotor ett tag när jag väl får ihop den bara för att spara lite pengar... Och så kommer åtminstånde fronten bli glasfiber. Kanske även bagageluckan och dörrarna om pengagudarna ler mot mig när jag kommer så långt.

_________________
Conny Uppvall
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Har köpt en ny kaross nu och har uppdaterat första inlägget för att visa vad som verkligen är meningen med den här bilen. Den förra karossen sparas ifall jag i framtiden inte har nånting att göra, så ska den rostlagas och cabbas till sommarbil. Men det är ett mycket senare problem.

Nu ska bilen slipas ner, bur ska byggas och lackas. Sen ska vi fortsätta med byggandet. Bland annat då med helt nytt elsystem, insprutning och ny bakaxel.

_________________
Conny Uppvall
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



hehe, du bygger åxå vidare
jag sålde min kaross till förmån för en familjebil.
Nu har jag funderingar på vad kaross som jag ska välja. Motorn är i princip klar (b20e d-jet, "rörd" motor )

Men,men motorn vekar vara den billiga biten... kollade vad bromsarna skulle kosta till amazon...
och det var fan inte roligt
Men det kostar att ligga på topp

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Vad kollade du på för bromsar till Amazon då? orginal eller nåt värre. Har ju själv sneglat på S60R-bromsskivor och ok... Och om det bara vore kostnaden för bromsarna skulle det ju inte kännas alltför dyrt... Men man måste ju på med 18"s fälgar och däck också då, och då blir det inte snällt för plånboken längre...
Så till början kommer jag köra på 164-seriens ventilerade skivor med tillhörande ok, bromsservo, och med bättre bromsbelägg och stålombundna slangar.

Förhoppningsvis blir det väl Gula Koni-dämpare också, och Polyuretanbussningar åtminstånde i bakvagnen (tror inte ekonomin tillåter framvagnen i år).

Men bur och lack kommer först, tyvärr har jag totalt slut på pengar nu över hela sommaren, förhoppninsvis dyker skatteåterbäringen upp snart, och min första lön efter sommaren kommer i September. Men just nu kan jag inte göra mycket alls med bilen, förutom att plocka bort saker... Och det har jag redan gjort.

De goda nyheterna är väl att IPD-krängningshämmarna har kommit till klubben nu i alla fall, men jag har inte fått nån info om att hämta ut dom än.

Lindgren--> om jag skulle välja kaross till en B20-racemotor säger jag bara... P1800! Fast om du sålt 140-karossen för att ha råd med annat så har du nog inte råd med en P1800

_________________
Conny Uppvall
Citera
CeDEe
Uppsala
Här sen Aug 2004
Inlägg: 88



Kämpa på nu Conny!

Jag kommer nog att bli ägare till en 142 jag med om ca 2,5 vecka... =)

_________________
MVH

Christopher Djuric
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Åh, nej CeDEe... Du kommer säkert få den trimmad och klar innan mig också... Skulle inte förvåna mig med mitt arbetstempo. (Kan iofs skylla på pengabristen...)
om den rullar så har du köpt dig en bra bil, så mycket kan jag säga... Jag har lite delar också ifall du är intresserad... Ganska rostfria framskärmar, 2 framvagnar, två motorhuvar... Hör av dig om du behöver nåt...
Har fram och bakstolar också, och dörrsidor mm...

*väntar på skatteåterbäringen, A-kassan och lön*

_________________
Conny Uppvall
Citera
CeDEe
Uppsala
Här sen Aug 2004
Inlägg: 88



Hehe den ska användas som bruksbil, men den är redan lite trimmad å klar.

K-kam, planad topp och weber36. Det räcker för mig iaf. Sen så får jag med (!FULING HÅLL FÖR ÖRONEN!) sänkfjädrar =D

Tack för erbjudandet, men den är ganska fri från rost faktiskt. Men vi få ha en liten get together med 142:or på plantagen i uppsala. =)

_________________
MVH

Christopher Djuric
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 -73 Kompressorprojekt
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
18 besök senaste veckan (67368 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande