Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 356 Speedster -58 SÅLD
1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (35795 totalt)
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Så var den äntligen klar för att ut och gasa med, det blir Ratlook stil tills jag vet att allt fungerar sedan är det dags för lackering.

Lite fakta om bilen:
Porsche 356 Speedster -58 replica baserat på en VW -69:a platta med IRS bakvagn. Plattan är kortad 273 mm, förstärkt kantlina, justerbar framvagn, gasdämpare, nerfjädringsstopp bak, allt är blästrat och lackat.
Motorn är en 1600 med en 1776 cc cylindersats, lättat svänghjul, trimkam, dubbla Weber 40 fuggar, mindre remskiva, separat oljekyl+filter m.m.
Det som inte är originallook är racingstolar, rostfri båge, fyrpunktsbälten, breda kromade 356 plåtfälgar m.m. Karossen kommer från Roadline.

Jag ser fram imot banåkningen i sommar!

Fler bilder på bilen kommer senare.




_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8104



Ååå... Just när jag hade raderat skallen på 356 Speedster replicor så kommer du här slänger upp din bil!

Shit vilker habegär jag fick igen!

Nu får jag tänka om lite! Behöver jag verkligen en ny vardagsbil... Hmm...

Trevligt bygge förresten thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Mvh/Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



ahhh, en speedster till... Skämt å sido... Underbar bil! Väcker faktiskt lite habegär...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Äntligen får man se den Den ser ju kanon ut Petter!

Välkommen till forumet förresten.

Men Ratlook? Den ser ju jätteblank ut på bilderna

_________________
Peter Karlsson
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004
Inlägg: 141



Speedster skrev:
Så var den äntligen klar för att ut och gasa med, det blir Ratlook stil tills jag vet att allt fungerar sedan är det dags för lackering.

Lite fakta om bilen:
Porsche 356 Speedster -58 replica baserat på en VW -69:a platta med IRS bakvagn. Plattan är kortad 273 mm, förstärkt kantlina, justerbar framvagn, gasdämpare, nerfjädringsstopp bak, allt är blästrat och lackat.
Motorn är en 1600 med en 1776 cc cylindersats, lättat svänghjul, trimkam, dubbla Weber 40 fuggar, mindre remskiva, separat oljekyl+filter m.m.
Det som inte är originallook är racingstolar, rostfri båge, fyrpunktsbälten, breda kromade 356 plåtfälgar m.m. Karossen kommer från Roadline.



Vadå Rat Look? Det är väl stora fembultsmöstret. Hur lyckades du med det o IRS-bakvagn?

/Bo

_________________
Bo Danerius
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Roligt att höra att ni gillar bygget

Det stämmer att det är fembultsfälgarna, jag tycker dom är mkt snyggare än fyrbult så jag bestämde tidigt att jag skulle försöka få på dom. Det sitter adapterplattor från fyrbult till fembult monterat på den. Problemet med plattorna är att dom bygger mkt utåt och därför har det blivit väldigt trångt i hjulhusen (med dom extremt breda däcken )...
Bak har jag slipat rejält på skärmkanten (se bild) plus att jag svarvat trummorna tunnare för att få in däcken något. Fram blev det till slut 4.5" fälgar istället för 5.5" som det sitter bak och jag valde också en tacksammare ET så nu går det "ganska" bra vid fullt rattutslag...

Svar till Barbapappa: Tack för välkomnandet och vi ses väl på någon träff snart? Jag var och tittade på din fd Lupo häromdagen, nu är den helt original...

Jag bifogar lite fler bilder. Efter att bilderna tagits så har det monterats fyrpunktsbälten, det blev riktigt bra thumbs up









_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Nämen titta, där var ju jag på bild också i slutet.

Så helläcker bil! Stod och tittade på den en bra stund på Eriksberg, gillar verkligen linjerna på 356:an! Kontrasten av den mellan de andra bilarna där ute vid BK var helrätt och stuket på din bil är underbart!

Hoppas att man får chansen att se mer av den i sommar!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004
Inlägg: 141



Speedster skrev:

Det stämmer att det är fembultsfälgarna, jag tycker dom är mkt snyggare än fyrbult så jag bestämde tidigt att jag skulle försöka få på dom. Det sitter adapterplattor från fyrbult till fembult monterat på den. Problemet med plattorna är att dom bygger mkt utåt och därför har det blivit väldigt trångt i hjulhusen (med dom extremt breda däcken )...
Bak har jag slipat rejält på skärmkanten (se bild) plus att jag svarvat trummorna tunnare för att få in däcken något. Fram blev det till slut 4.5" fälgar istället för 5.5" som det sitter bak och jag valde också en tacksammare ET så nu går det "ganska" bra vid fullt rattutslag...


Aha. En enkel lösning Det var nån som nämnde för längesen att bussen hade IRS o fembultat några år men jag har inte kollat upp det närmare.

Fembultat är definitivt snyggast /Bo

_________________
Bo Danerius
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Kul att du vågat göra detta! Kanonläckert!

Var lite orolig för din säkerhet vid bankörning (det är ju en cabbe) innan jag såg att du hade rejäl båge i bilen.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



356:an är en av mina favoriter av porschekarosserna. Kul bygge!

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
356speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Snygga bilder Petter!

Är det bara lacken kvar nu eller? Skulle vara kul att se din Speedster snart. Själv håller jag på att småmeka med min lite granna. Motorn bluddrar lite grann, så den behöver lite justeringar... när ska man hinna med??

_________________
Björn Lepik
Citera
jober
Easthammer
Här sen Dec 2004
Inlägg: 157



Snyggt!! thumbs up thumbs up

_________________
Johan Berg
Såld! =( Porsche 993 C2 -94
Porsche 996 TT -01
Porsche 928 S -84
Audi A6 2,4 -98
PCS 5810
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
356speedster skrev:
Snygga bilder Petter!

Är det bara lacken kvar nu eller? Skulle vara kul att se din Speedster snart. Själv håller jag på att småmeka med min lite granna. Motorn bluddrar lite grann, så den behöver lite justeringar... när ska man hinna med??


Tack ska du ha, jo det är väl i stort sett bara lacken kvar, jag har lovat ett par studenkörningar så jag för göra dom först och sedan blir det lack. Jag håller också på att fintrimma min motor som också bluddrar lite...
Du kan få se den när du vill Jag skulle gärna ta en titt på din också

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Jag håller på att scanna in byggbilderna så jag hoppas att jag kan lägga upp en liten bygghistoria lite
längre fram...


_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Angående det här med fembultat och IRS så har jag för mig att tricket är att hitta en 67:a med saxomat. Den hade både fembult och IRS. Sen byter man själva lådan till en vanlig...
Fast hur många såna finns det...?

Nåväl, trevligt med Speedster i alla fall!
Hur lång tid har det tagit hittills.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Niklas Larsson
Vällingby
Här sen Jun 2004
Inlägg: 74



Wankelsport skrev:
Angående det här med fembultat och IRS så har jag för mig att tricket är att hitta en 67:a med saxomat. Den hade både fembult och IRS. Sen byter man själva lådan till en vanlig...
Fast hur många såna finns det...?

Nåväl, trevligt med Speedster i alla fall!
Hur lång tid har det tagit hittills.


Firman Custom Speed Parts som säljer diverse VW-trim har bromstrummer, enligt sin webbsida, för bubblor nyare än 68 med Porsche 356:ans bultmönster. Dessutom säljer de helt oborrade trummor.

_________________
Niklas Larsson

Läs världens rent subjektivt bästa blogg
http://www.luftkyld.blogspot.com/
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Angående det här med fembultat och IRS så har jag för mig att tricket är att hitta en 67:a med saxomat. Den hade både fembult och IRS. Sen byter man själva lådan till en vanlig...
Fast hur många såna finns det...?

Nåväl, trevligt med Speedster i alla fall!
Hur lång tid har det tagit hittills.


Är du en i Kokos gänget? Jag har besökt eran verkstad ett par gånger, jag jobbar på samma bolag som Calle.
Jag trodde bara att saxomaten fans med fyrbult (min var saxomat innan) men det är säkert så att det gjorts någon modell som jag inte vet om för det är ju en djungel Saxomaten är i varje fall den ända som har IRS bakvagn och gamla framvagnen vad jag vet.
Angående hur lång tid det tagit så har jag som brukligt mekat lite i perioder och arbetet har skett i kallgarage Grundobjektet inhandlades hösten -01 sedan mekades ett tag innan bilen ställdes undan ett år till förmån för husrenovering men efter det har det varit full fart tills dagens datum.

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
tretjufemman
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 133



Helsnygg bil du har , stort vill ha begär...
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
tretjufemman skrev:
Helsnygg bil du har , stort vill ha begär...


Detsamma...

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Jajjamen jag är med i Kokos. Hmm, då har faktiskt träffats sådär i förbigående någon gång. Minns att det var en kille som byggde Speedster där en gång, måste ha varit du!
Min(a) bil(ar) står "längst till vänster" inne i hörnet (inte Alfan utan längre in längs långsidan). Har en svart och en silverfärgad RX-7, byter plats på vilken som är i garra ibland.

Tidiga 67:or ska ha funnits med 5-bult (tror de bytte mitt i modellåret) och IRS/saxomat har jag fått höra (fast jag har aldrig sett någon själv). Över huvudtaget så är väl saxomaten ganska ovanlig.

Jag är inte avundsjuk på att du bara har kallgarage. Försökte meka Amazon i ett sånt i min ungdom (för sådär 5-6 år sen) och det var inget kul. Kanske därför som den bilen inte är klar än...
Man blir bra sugen på att bygga en Speedster själv. Det är ganska bra att Calle flyttat på sin nu för då slipper man se den hela tiden och bli sugen. Sen har en arbetskamrat från Torslanda en också (svart) som är så där löjligt välbyggd att man bara vill ha den.

Vi lär väl säkert ses någon gång.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Jajjamen jag är med i Kokos. Hmm, då har faktiskt träffats sådär i förbigående någon gång. Minns att det var en kille som byggde Speedster där en gång, måste ha varit du!
Min(a) bil(ar) står "längst till vänster" inne i hörnet (inte Alfan utan längre in längs långsidan). Har en svart och en silverfärgad RX-7, byter plats på vilken som är i garra ibland.

Tidiga 67:or ska ha funnits med 5-bult (tror de bytte mitt i modellåret) och IRS/saxomat har jag fått höra (fast jag har aldrig sett någon själv). Över huvudtaget så är väl saxomaten ganska ovanlig.

Jag är inte avundsjuk på att du bara har kallgarage. Försökte meka Amazon i ett sånt i min ungdom (för sådär 5-6 år sen) och det var inget kul. Kanske därför som den bilen inte är klar än...
Man blir bra sugen på att bygga en Speedster själv. Det är ganska bra att Calle flyttat på sin nu för då slipper man se den hela tiden och bli sugen. Sen har en arbetskamrat från Torslanda en också (svart) som är så där löjligt välbyggd att man bara vill ha den.

Vi lär väl säkert ses någon gång.


Den svarta Speedstern har jag aldrig sett men jag har hört talas om den tror jag. Är det den som är bygd av Thomas som numera delsvis jobbar på Roadline? Det är tråkigt när man aldrig ser bilarna ute i trafik.
Har man en rolig bil så tycker jag att man ska köra den, själv har jag hunnit med 80 mil i år.
Det var väl bra att han flyttade Porschen för det är lätt att få ha begär
Jag har ju dessutom sett till att hans Cobra aldrig kommer tillbaks till garaget igen så ingen behöver få habegär för den heller

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 356 Speedster -58 SÅLD
1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (35795 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande