Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-05-10 Ring Knutstorp Kvällsträning HMS
<<   1, 2
7414 besök totalt
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Jag snackade med Uffe idag, som tog hem hans bil, han som åkte in i räcket heter i alla fall Johan och är från Sösdala. Han bröt benet trodde Uffe.

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Krille_hlm skrev:
Jag snackade med Uffe idag, som tog hem hans bil, han som åkte in i räcket heter i alla fall Johan och är från Sösdala. Han bröt benet trodde Uffe.


Johan är en mycket erfaren formelbilsförare. Han har renoverat och kört många formelbilar.

Tråkigt att få både ett ben och en bil att reparera Tur att han inte skadade sig mer.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Så här står det under en bild hos hyllinge ms:

Hej! Jag skulle vilja tacka alla inblandade som hjälpte mig ur bilen.
Jag ligger på Hbgs lasarett. Jag skall operera min vänsterfot i morgon, måndag.
Den består av en massa frakturer. Tack för all hjälp, ingen nämnd och ingen glömd.

2005-05-15 / Johan Krondahl

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Tråkigt med olyckor thumbs down trevligt med räddningstjänsten på banan thumbs up

Hur funkar SBF's försäkring där egentligen?
Sjukhuskostnader och så täcks väl såklart, men hur är det med inkomstbortfall och liknande om man måste ligga på sjukan ett par dagar eller så?
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709



N
Dan Hovang skrev:
Tråkigt med olyckor thumbs down trevligt med räddningstjänsten på banan thumbs up

Hur funkar SBF's försäkring där egentligen?
Sjukhuskostnader och så täcks väl såklart, men hur är det med inkomstbortfall och liknande om man måste ligga på sjukan ett par dagar eller så?

Eftersom jag o min bror driver ett försäkringsmäkleri, kan jag svara på den frågan. Det bästa man kan ha är en individuell sjuk&olycksfallsförsäkring med en extra månadsersättning som är lönebaserad. Givetvis kostar den lite extra men sen o andra sidan har du ett fullgott skydd o behöver inget annat från fack osv mm. I detta fall, så för Johan skulle han fått 500kr i upp front och sedan 80kr/per dag så länge som han stannar på sjukan. Sen så kommer Johan kanske få ett fult ärr, och det har man oxå rätt till ersättning för. Men om man i värsta fall säger att Johan`s fot inte läker rätt eller han får ett bestående men i foten som gör att han kanske inte kan spela boll eller springa lika länge som förr är han drabbad av en nedsatt kroppslig förmåga o har då rätt till ersättning. Detta är bara ett exempel för Johans del o inget som är exakt men en vägvisning i varför det är bra o ha en individuell försäkring. Sen har jag inte berättat om hur man kan drabbas om man skulle få diabetes, allergi eller vilken annan sjukdom som helst som man oftast drabbas hårdast av i detta samhälle...

Mvh Per Sörensson

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Pelle Sörensson skrev:
N
Dan Hovang skrev:
Tråkigt med olyckor thumbs down trevligt med räddningstjänsten på banan thumbs up

Hur funkar SBF's försäkring där egentligen?
Sjukhuskostnader och så täcks väl såklart, men hur är det med inkomstbortfall och liknande om man måste ligga på sjukan ett par dagar eller så?

Eftersom jag o min bror driver ett försäkringsmäkleri, kan jag svara på den frågan. Det bästa man kan ha är en individuell sjuk&olycksfallsförsäkring med en extra månadsersättning som är lönebaserad. Givetvis kostar den lite extra men sen o andra sidan har du ett fullgott skydd o behöver inget annat från fack osv mm. I detta fall, så för Johan skulle han fått 500kr i upp front och sedan 80kr/per dag så länge som han stannar på sjukan. Sen så kommer Johan kanske få ett fult ärr, och det har man oxå rätt till ersättning för. Men om man i värsta fall säger att Johan`s fot inte läker rätt eller han får ett bestående men i foten som gör att han kanske inte kan spela boll eller springa lika länge som förr är han drabbad av en nedsatt kroppslig förmåga o har då rätt till ersättning. Detta är bara ett exempel för Johans del o inget som är exakt men en vägvisning i varför det är bra o ha en individuell försäkring. Sen har jag inte berättat om hur man kan drabbas om man skulle få diabetes, allergi eller vilken annan sjukdom som helst som man oftast drabbas hårdast av i detta samhälle...

Mvh Per Sörensson


Bra information, men det var väl inte svar på frågan - eller läser jag bara slarvigt?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19507



För info om vad som ingår i Motortävlingsförsäkringen får man väl fråga TryggHansa.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Pelle Sörensson skrev:
N
Dan Hovang skrev:
Tråkigt med olyckor thumbs down trevligt med räddningstjänsten på banan thumbs up

Hur funkar SBF's försäkring där egentligen?
Sjukhuskostnader och så täcks väl såklart, men hur är det med inkomstbortfall och liknande om man måste ligga på sjukan ett par dagar eller så?

Eftersom jag o min bror driver ett försäkringsmäkleri, kan jag svara på den frågan. Det bästa man kan ha är en individuell sjuk&olycksfallsförsäkring med en extra månadsersättning som är lönebaserad. Givetvis kostar den lite extra men sen o andra sidan har du ett fullgott skydd o behöver inget annat från fack osv mm. I detta fall, så för Johan skulle han fått 500kr i upp front och sedan 80kr/per dag så länge som han stannar på sjukan. Sen så kommer Johan kanske få ett fult ärr, och det har man oxå rätt till ersättning för. Men om man i värsta fall säger att Johan`s fot inte läker rätt eller han får ett bestående men i foten som gör att han kanske inte kan spela boll eller springa lika länge som förr är han drabbad av en nedsatt kroppslig förmåga o har då rätt till ersättning. Detta är bara ett exempel för Johans del o inget som är exakt men en vägvisning i varför det är bra o ha en individuell försäkring. Sen har jag inte berättat om hur man kan drabbas om man skulle få diabetes, allergi eller vilken annan sjukdom som helst som man oftast drabbas hårdast av i detta samhälle...

Mvh Per Sörensson


Som Dennis påpekade så svarar det ju inte på frågan om vad som ingår i SBF's försäkring som man får iom att man har förarlicens.

Försäkringar i övrigt är jag helt övertygad om att man kan köpa!

Är motortävlingsförsäkring det man har via licensen? Jag trodde motortävlingsförsäkring var något som arrangören måste ha. Kanske samme but different?
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709



Dan Hovang skrev:
Pelle Sörensson skrev:
N
Dan Hovang skrev:
Tråkigt med olyckor thumbs down trevligt med räddningstjänsten på banan thumbs up

Hur funkar SBF's försäkring där egentligen?
Sjukhuskostnader och så täcks väl såklart, men hur är det med inkomstbortfall och liknande om man måste ligga på sjukan ett par dagar eller så?

Eftersom jag o min bror driver ett försäkringsmäkleri, kan jag svara på den frågan. Det bästa man kan ha är en individuell sjuk&olycksfallsförsäkring med en extra månadsersättning som är lönebaserad. Givetvis kostar den lite extra men sen o andra sidan har du ett fullgott skydd o behöver inget annat från fack osv mm. I detta fall, så för Johan skulle han fått 500kr i upp front och sedan 80kr/per dag så länge som han stannar på sjukan. Sen så kommer Johan kanske få ett fult ärr, och det har man oxå rätt till ersättning för. Men om man i värsta fall säger att Johan`s fot inte läker rätt eller han får ett bestående men i foten som gör att han kanske inte kan spela boll eller springa lika länge som förr är han drabbad av en nedsatt kroppslig förmåga o har då rätt till ersättning. Detta är bara ett exempel för Johans del o inget som är exakt men en vägvisning i varför det är bra o ha en individuell försäkring. Sen har jag inte berättat om hur man kan drabbas om man skulle få diabetes, allergi eller vilken annan sjukdom som helst som man oftast drabbas hårdast av i detta samhälle...

Mvh Per Sörensson


Som Dennis påpekade så svarar det ju inte på frågan om vad som ingår i SBF's försäkring som man får iom att man har förarlicens.

Försäkringar i övrigt är jag helt övertygad om att man kan köpa!

Är motortävlingsförsäkring det man har via licensen? Jag trodde motortävlingsförsäkring var något som arrangören måste ha. Kanske samme but different?

Jag va kanske inte riktigt klar med det jag skrev ....

Det är så här Via SBF har du en olycksfallsförsäkring som endast gäller vid godkända tävlingarrangemang som endast dom kan godkänna eller via SBF ansluten o godkänd klubb ex: MGCC osv inte Porscheklubben om inte avtal finns.

Vad den täcker är följande: Vid dödsfall utbetalas 1st basbelopp=39300kr.
Vid olycka vid MINST 75% invaliditet utbetalas max 20 basbelopp.
Vid olycka UNDER 75% invaliditet max 10 basbelopp.
Läkekostnader,tandkostnader,resekostnader, och hemtransport ingår.

Med andra ord INGET att hänga i granen allt enligt min egen mening.

Det finns 3st försäkringar i detta under följande att:
Du har gällande licens.
Motortävlingen är godkänd.
3:e man är försäkrad.

Allt är bara basic o inget annat gäller.

Man kan om man vill teckna en tilläggsförsäkring, men jag anser den är dyr med tanke på vad den ger. Men så är det med gruppförsäkringar istället för individuella försäkringar.
om du skulle skada dig så pass att ex ditt arbete blir drabbat eller tja vad som helst så har du endast en ytterst blygsam ersättning enligt mig o vad du får betala för.

Försäkringar är som allt annat här i livet, man får vad man betalar för.

Hoppas dett har gett er alla lite mer att tänka på innan ni gasar så det ryker på sk oseriösa arrangemang runt om i landet via klubbar. Kolla med dom som håller i tävlingen om hur dom löst det hela med SBF försäkringar, för om det bara är en hyrd bana med ambulans eller ej gäller INGET.

Mvh Per Sörensson

Är det någon som har fler frågor, så ta gärna det via Pm...=)=)

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709



Måste tillägga att du har ju försäkring via din licens o sen har ju givetvis arrangören sin via SBF, som har godkännt tävlingen eller arrangemanget.

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19507



Pelle Sörensson skrev:
Hoppas detta har gett er alla lite mer att tänka på innan ni gasar så det ryker på sk oseriösa arrangemang runt om i landet via klubbar. Kolla med dom som håller i tävlingen om hur dom löst det hela med SBF försäkringar, för om det bara är en hyrd bana med ambulans eller ej gäller INGET.
Eftersom detta är inte så lite allmängiltigt så tar jag det här (och inte i PM) (men OT är det):
Gäller en vanlig fritidsolycksfallsförsäkring vid personlig skada som skett vid ett oseriöst arrangemang? Frågan gäller både den i bil och ev funktionär/åskådare.
Eller anses detta vara helt självförvållat?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709



NiklasFalk skrev:
Pelle Sörensson skrev:
Hoppas detta har gett er alla lite mer att tänka på innan ni gasar så det ryker på sk oseriösa arrangemang runt om i landet via klubbar. Kolla med dom som håller i tävlingen om hur dom löst det hela med SBF försäkringar, för om det bara är en hyrd bana med ambulans eller ej gäller INGET.
Eftersom detta är inte så lite allmängiltigt så tar jag det här (och inte i PM) (men OT är det):
Gäller en vanlig fritidsolycksfallsförsäkring vid personlig skada som skett vid ett oseriöst arrangemang? Frågan gäller både den i bil och ev funktionär/åskådare.
Eller anses detta vara helt självförvållat?

Det är ok...

Svaret är tyvärr lite luddigt eftersom det hela är en gråzon, men säg så här...

Troligvis gäller INTE din olycksfallsförsäkring vid ett oseriöst arrangemang eftersom du har då fört din bil under onormala förhållande som dom kallar det. Det gäller även för dom som inte sitter i den bil ex:funktionärer osv etc etc.
Det anses som självförvållat aftersom arrangemanget inte är godkännt av SBF.

Skulle det vara vid ett godkännt arrangemang gäller din olycksfallsförsäkring tillsammans med allt annat.

Hoppas det va svaret på din fråga Niklas..

Mvh Pelle

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19507



Pelle Sörensson skrev:
Skulle det vara vid ett godkännt arrangemang gäller din olycksfallsförsäkring tillsammans med allt annat.

Hoppas det va svaret på din fråga Niklas..
Ungefär det svar jag misstänkte. Olycksfallsförsäkringen gäller för trasiga knän vid olicensierad "korpfotboll" men inte för krosskador när bilen rullar över foten (om detta sker i en depå på icke SBF-arrangemang). Det är lika logiskt som vanligt (lite vinklad jämförelse men tyvärr sann)...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



NiklasFalk skrev:
Pelle Sörensson skrev:
Skulle det vara vid ett godkännt arrangemang gäller din olycksfallsförsäkring tillsammans med allt annat.

Hoppas det va svaret på din fråga Niklas..
Ungefär det svar jag misstänkte. Olycksfallsförsäkringen gäller för trasiga knän vid olicensierad "korpfotboll" men inte för krosskador när bilen rullar över foten (om detta sker i en depå på icke SBF-arrangemang). Det är lika logiskt som vanligt (lite vinklad jämförelse men tyvärr sann)...


Ännu mer OT; kom just ihåg att jag faktiskt lyckats med konststycket att just köra över min egen fot med miatan - fundera på den.
Det blev för övrigt inga skador.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare

Pajje skrev:
Tycker bilderna var jättekul och hoppas att du tar med kameran fler gånger.
Välkommen 28-29/5 till Knutstorp då vi kör "Michelin Porsche Challenge" under hela lördagen (race c:a 15.00) och race kl 13.00 på söndagen då även Porscheklubben har banmöte. Inbjudan gäller givetvis alla.

Mvh Pajje


Pajje, är du snäll o följer forumreglerna om fullständigt namn o så

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709



NiklasFalk skrev:
Pelle Sörensson skrev:
Skulle det vara vid ett godkännt arrangemang gäller din olycksfallsförsäkring tillsammans med allt annat.

Hoppas det va svaret på din fråga Niklas..
Ungefär det svar jag misstänkte. Olycksfallsförsäkringen gäller för trasiga knän vid olicensierad "korpfotboll" men inte för krosskador när bilen rullar över foten (om detta sker i en depå på icke SBF-arrangemang). Det är lika logiskt som vanligt (lite vinklad jämförelse men tyvärr sann)...

Hej! Jag håller inte riktigt med dig där, om någon annan kör över din fot i en depå har du rätt till ersättning, du har ju inte utsatt dig för något onormalt.Klart man får vistas i en depå utan att frukta för skador eller sitt liv utan ersättning, utan det gäller bara om du utsätter dig för något extremt ex:bankörande, fallskärmshoppning, bergsklättring osv osv. Samma sak vore ju att då skulle du inte få vistas nära ett berg eftersom där kan ju en sten komma farandes som lossnat o sånt kan man ju aldrig förutse eller hur. Men visst försäkringar är ett stort ämne o mycket luddigt ibland med enmassa gråzoner som är svåra att klura ut, men man vill inte va utan dom=)=)..... Hoppas svaret va tillräckligt för dig..

Mvh Pelle

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
darklord
Helsingborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hejsan! Såg att ni undrade hur Johan mår efter smällen på Ring Knutstorp.
Johan mår fint. Han ligger på sjukhuset i helsingborg med krossad häl.
Han har för övrigt redan börjat söka efter ritning på ny monocoque.

Ha det bra så ses vi kanske den 31:a på banan

Mvh Mikael Karlstedt Tävl.ledare kvällsträningarna på Ring Knutstorp

_________________
Mikael Karlstedt
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare

Tack för sjukrapport. Känns alltid bättre när man hört att det är på rätt väg (även om krossad häl låter jobbigt!)

_________________
Magnus Thomé
Citera
darklord
Helsingborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Jag var uppe hos honom igår och skrev försäkringspapper, och han är taggad att komma tillbaka och köra. Kanske redan till hösten är hans mål, men vi lär nog se honom på andra kvällsträningar emellan för han ska låna ut sin bil så länge.

Kör så det ryker...

Mvh Mikael Karlstedt

_________________
Mikael Karlstedt
Citera
Martin Pålsson
malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 107



darklord skrev:
Jag var uppe hos honom igår och skrev försäkringspapper, och han är taggad att komma tillbaka och köra. Kanske redan till hösten är hans mål, men vi lär nog se honom på andra kvällsträningar emellan för han ska låna ut sin bil så länge.

Kör så det ryker...

Mvh Mikael Karlstedt


Skönt att höra! thumbs up

Här kommer någon bild till från den 10/5 på en riktigt härlig retro racer.....har tiden stannat eller!




_________________
Martin Pålsson
- Golf GTi Mk1 -
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Snygg bil och snyggt plåtat!! thumbs up
Citera
Eftersnack
2005-05-10 Ring Knutstorp Kvällsträning HMS
<<   1, 2
7414 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande