Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Fiat 125 1968 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 17 besök senaste veckan (33748 totalt) |
Då mitt wankelbygge inte lär få möta asfalt denna sommar så slog jag häromdagen till på ännu en gammelbil... för några få tuselappar fick jag köra hem en körklar och besiktigad gammel fiat i orginal bruksskick.
Planerna för bilen är att med små förändringar ha en orginallik ban och busbil. Först lär jag byta ut förarstolen till en med mindre risk att bryta nacken i då orginalet slutar en bra bit nedanför axlarna. I övrigt blir det bara en allmängenomgång till nya och bättre olja, bromsvätska och belägg innan den ska få testa bana då dess premiär är satt till 27 maj. Ny lack ska på under sommaren. och en något greppvänligar ratt än orginaltes tunna bakelit. Motorn är en trevlig twincam motor på 1,6liter och knappa 100hp Bilen väger 1000kg i orginal och prestandan är angiven till max 165km/h och 0-100 12,2 sek skivbromsar runt om. De små goa 13" fälgarna ska få greppvänliga däck |
||||
Vilken kalasvagn!
Är det Lampredimotor? Campagnolofälgar? Sportigt värre! Edit: ATS-fälgar var det visst - det står ju på dem. |
||||
Fråga mig inte sådant än håller på att bekanta mig med impulsköpet än Kul du gillar den edit så vitt jag förstår är det lampredimotor... fälgarna är märkta ats. |
||||
et30 4*98 och de är inte till salu då de passar fint på min bil |
||||
och vad skilde den från 125 förutom motorn? |
||||
|
||||
Vad menar du Matz, klart att den snurrar åt samma håll som alla Lampredimotorer..! Däremot sattes insuget på avgassidan 1986 när framhjulsdrift (Usch!) infördes, i o med Croma.
Detta är annars så jävla tufft, en 125:a på Rejsa. Min farsa hade en vanlig 125 och 3st 125 Special (synd du inte köpte en sån, de har både bromsservo, 5 växlar o 10hästar till!) Högsta betyg från han med 125:ans barnbarn (Argenta). Apropå VAZ, var de mkt riktigt byggda på Fiat 124. Fiat 125 hade samma tak, rutor o dörrar som 124, men hade en helt annan bottenplatta/hjulupphängningar. Därför är 125 både längre och har längre axelavstånd än 124 eller Vaz/Lada. 125:an ärvde nämligen 1300/1500:ans bottenplatta medan 124 fick en ny konstruktion. och 125:ans platta gick vidare till 132, som sen blev Argenta. Alltså samma bottenplatta från ca 1960 till 1985!! Bra grejer. 125ans hjulupphängningar användes även i Fiat Dino (utom 2.4ans delade bakaxel). |
||||
Gammelbilar är ett självklart val för mig |
||||
Helt rätt bil!
Framför allt rätt motor och åt rätt håll med insuget De gammla 8v topparna hadde bättre flöde än de nya topparna som är åt fel håll. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Fiat 125 1968 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 17 besök senaste veckan (33748 totalt) |