Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Fiat 125 1968
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
14 besök senaste veckan (33745 totalt)
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Maz:
Fan hur har jag missat dessa bilder? thumbs up Ser ut som en Nya Zeeländare va?
En grön Special. Exakt vad jag vill ha..

Pär Hansson: Har du jobbat på F15? Hade en Fiat-galen officer från Gävle där 1993 som hette Pär Hansson. Tror jag..

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Pertis: Du ä väl blinn på bägge ögena kanske... NZ, jepp

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Argentaperra skrev:
.....................

Pär Hansson: Har du jobbat på F15? Hade en Fiat-galen officer från Gävle där 1993 som hette Pär Hansson. Tror jag..
Nja, jag är väl mera lite Fiat-nostalgiker efter att familjen hade en 125 Special och jag var mkt nära att köpa en 124 SC och officer är nog så långt ifrån ett tänkbart karriärval jag kan komma. Så det var inte jag. Men jag bor 8 mil därifrån och är född i Hälsingland, så en helt ologisk gissning var det inte....

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
7up
Malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 46



Ajden skrev:
första gången jag också har hört att motorn kallats "Lampredimotor" vanligaste fall brukar den väll kallas för Twincam-motorn.

Lite scanade instruktions boks sidor till fiat 124a
http://eastlake.mine.nu/robert/instruktions%20bok.rar



Lägger med några andra bra länkar.
http://www.abarth.20m.com/english.htm (rally 131a)
www.turbo124.com (turbo trimmade fiat/lancia motorer)
http://www.autocustom.se (firma här i luleå som trimmar blandanat fiat motrer)
www.beardmorebros.co.uk (Morrisar med Fiat motorer)

Tänkte lägga ut en lista med motornummer osv men den var borta så jag lägger in listan här

Red color / Punainen väri - Late model / Uusi malli (86->)
Blue color / Sininen väri - 16v model / 16v malli


Engine ID................Swept volume (cc).BHP (DIN).....- Notes

Fiat 124 (Special T, Special TC, Sport Coupe, Spider)
124AC3000, 124AC.040........1438 (80 x 71.5)....90
124AC.000...................1438 (80 x 71.5)....90..............- AS Spider/Coupe
124B2.040...................1438................90
132A.040.4, 132AC.000.......1592 (80 x 79.2)....95
................................................104 4-spd
................................................108 5-spd.......- acc. to year
................................................78..............- California-model
132A9.000...................1592................98..............- Special T
132AC.040.3.................1592................87..............- California-model
125BC000, 125BC040..........1608 (80 x 80)......110.............- Coupe/Spider, replcd by 1592cc
132AC1.000..................1756 (84 x 79.2)....114 (4-spd), 118 (5-spd)
132A1.031.5,132A1.040.4,-5..1756................83, 86, 86......- California-model
131A1.040...................1756................87..............- California-model
132AC4.000..................1756................128.............- Spider Abarth
132C2.040...................1995 (84 x 90)......83..............- 2000, California-model
132C3.031...................1995................102 / 105.......- F.I.
132V3.031...................1995................135.............- Volumex

Fiat 125
125A.000, 125B.000..........1608................90, 100

Fiat 131
131B.000....................1297 (76 x 71.5)....77
131B7.000...................1301 (76.1 x 71.5)..77
131C1.000...................1367 (78 x 71.5)....77
131B1.000...................1585 (84 x 71.5)....95 / 98.........- Supermirafiori 1600 ('78...82)
131C3.000...................1585................97..............- Super 1600 ('82...84)
132A1.040...................1756................87..............- California-model
132C2.031...................1995................80..............- California-model
132C2.040...................1995................86..............- California-model
132C3.031...................1995................102.............- F.I., California-model
132C3.040...................1995................80 / 105........- F.I., California-model
131B2.000, 131C4.000........1995................115.............- Super 2000 ('78...84)
132DB.000...................1995................187.............- Volumetrico (supercharged)
131AR.000...................1995................140 / 215.......- Abarth

Fiat 132/Argenta (The 1592cc model described earlier was also used)
132A.000, 132B.000..........1592................98
132C.600....................1585................90..............- 1600 ('75...82)
132C.000....................1585................98
132A1.000...................1756................105
132B1.000...................1756................107 / 111.......- 1800 ('75...78)
132C2.000...................1995................112.............- 2000 ('77...82)
132D.000....................1585................98..............- Argenta 1600 ('82->)
132D1.000...................1995................113.............- Argenta ('82->)
132D4.000, 132C3.000........1995................122.............- Argenta 120 ie (132 2000ie)
132D7.000, 132E.000.........1995................135.............- Argenta VX supercharged

Lancia Beta, Zagato, Montecarlo/Scorpion
828B3.000...................1297................82..............- Beta (Italian market only)
828C3.000...................1301................84..............- Beta (Italian market only)
828D3.000...................1367................83..............- Beta (Italian market only)
828A2.000...................1438................90..............- Berlina
828A.000....................1592................100.............- Berlina/HPE
828AC.000...................1592................108.............- Spider/Coupe 1600
828B.000....................1585................100 (->82)......- Berlina/Coupe/HPE/Spider
................................................108 (82->)......- 1600
828A1.000...................1756................110.............- Berlina/HPE
828A1.0405..................1756................86..............- California-model
828AC1.000..................1756................120.............- Spider/Coupe 1800
134AS.600, 134AS.0316.......1756................82..............- Beta Scorpion California-m.
828B1.000...................1995................115 (->78)......- 2000/Trevi/Coupe 2000
................................................119 (79->)
828B1.0405..................1995................87..............- California-model
134AS.000...................1995................120.............- Montecarlo
828B4.000...................1995................122.............- F.I. (fuel injection)
828B4.0405..................1995................108 / 106.......- F.I, California-model
828B7.000...................1995................135.............- Supergharged, valves 43.5/36
Note: These engines usually are 20deg forward tilt.

Fiat Ritmo (Strada), Regata and Lancia Delta 1600GT and Prisma 1.6 ie
138AR.000, 149A2.000........1585................105.............- 105TC/100S, 43.5/36mm valves, ->86
149A4.000, 149A4.048........1585................101.............- Regata 100S 86->
149C2.000...................1585................90..............- Regata 90S ie kat. (SOHC also!!)
149C3.000...................1585................101.............- Regata 100S ie
138AR1.000..................1995................125.............- 43,5/36mm, Ritmo Abarth 125TC
138AR2.000..................1995................130.............- 43,5/36mm, Ritmo Abarth 130TC

Fiat Tipo, Tempra
149C2.046...................1585................90..............- 1600 ie kat.
159A4.000, 195A4.046........1756................110.............- 1.8 ie (no kat.)
160A5.000...................1756................138.............- ie 16v
835C2.000...................1756................105.............- 1.8 ie kat.
159A5.046...................1995................109.............- 2.0 ie kat.
159A6.046...................1995................115.............- 2.0 ie kat.
836A3.000...................1995................142.............- 2.0 ie 16v kat.
160A8.046, 154E1.000........1995................145.............- 2.0 ie 16v kat.
(2l models have balance shafts)

Fiat Croma
154A.000....................1585................83..............- CHT
154A1.000...................1995................90..............- CHT
154C2.000 154C5.000.........1995................98..............- CHT
834B000, 834B.046...........1995................120 (kat. 113)..- 2.0 ie (= Thema)
834B.134....................1995................115.............- 2.0 ie kat.
834B.146....................1981 (84 x 89.4)....???.............- 2.0 ie Croma (Germany)
154C.000....................1995................117.............- 2.0 ie
154A2.000...................1995................155.............- Turbo ie (m kat.)
834C.146....................1995................150.............- Turbo ie kat.
834B.146....................1995................117.............- 2.0 ie kat.
153E1.000...................1995................140.............- 2.0ie 16v
154C4.046...................1995................153.............- 2.0ie turbo kat.
(2l 16v models have balance shafts)

Fiat Coupe
836A3.000...................1995................139.............- 16v
175A1.000, 175A4.000........1995................190/193.........- 16v turbo
(The engines have balance shafts)

Lancia Delta, Prisma
831A4.000...................1585................105.............- Delta 1600GT
831A7.000...................1585................130.............- HF Turbo (carb)
831B6.000...................1585................96..............- Delta/Prisma 1600
831B7.000...................1585................108.............- Delta GT, Prisma 1600 ie
831B7.046...................1585................132.............- Delta HF Rally ie
831B3.000...................1585................140.............- HF Turbo ie
831B4.000...................1995................115.............- ie
831B5.000...................1995................165.............- Turbo 4WD
831C5.000...................1995................185.............- Delta Integrale 8v
831D5.000...................1995................200.............- Delta Integrale 16v
831E5.000...................1995................205.............- Delta Integrale 16v
831E5.046...................1995................211.............- Delta Integrale 16v
831.000.....................1995................210 / 215.......- Delta Integrale 16v
835C2000....................1756................105.............- 1.8 ie
836A3000....................1995................139.............- 2.0 ie 16v
836A2000....................1995................186.............- HF turbo
(2l models have balance shafts)

Lancia Prisma 4x4
831B4.000...................1995................115
(No balance shafts)

Lancia Dedra
835A2.000...................1756................101 / 110.......- ie
835.000.....................1995................139.............- ie
835A5.000...................1995................120.............- 2000 ie
835A5.045...................1995................113 / 115........- 2000 ie kat.
835A7.000...................1995................180.............- Integrale
835A8.000, 835A8.046........1995................165 / 162.......- 2000 turbo
835A7.046...................1995................169.............- Integrale
836A3000....................1995................139.............- 2.0ie 16v 4x4 kat.
(The engines have balance shafts)

Lancia Thema (for the 16v turbo, see also 'Delta')
834B000.....................1995................120.............- 2.0 ie (= Croma)
831B1.146...................1995................115.............- 2.0 ie
834C000, 828C000............1995................166.............- 2.0 ie turbo
834B2.000...................1995................150.............- 2.0 ie 16v
834C1.000...................1995................185.............- 2.0 ie turbo 16v
834F1.000...................1995................155.............- 2.0 ie 16v kat.
834F2.000...................1995................205.............- 2.0 ie turbo 16v kat
834B.146....................1995................115.............- 2000 ie
834C.146....................1995................150.............- ie turbo kat.
834B1.000...................1995................119.............- 2000 ie
834C1.000, 834C1.046........1995................180.............- 2000ie turbo 16v kat
834B.16.....................1995................117.............- ie cat
834.000.....................1995................155 (turbo:205).- > 92
(The engines have balance shafts)

Lancia Kappa
836A4000, 838A4000..........1995................205.............- 2.0 16v turbo ('94->)
(The engines have balance shafts)


Himmmmla trevlig tråd denna!
Med tanke på att jag byggt min super seven med delar från en fiat 124 sport.
Motor, bromsar, bakaxel, instrument, växellåda,el mm mm

// Henrk (7up)

_________________
Henrik Grimshorn

Helt hemmabyggd super7 (7up)
Porsche 911T (modifierad) -72
Porsche 993 4S -97
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Hur går lackeringen?

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
tvåtaktsmicke skrev:
Hur går lackeringen?

Står lite stilla just nu då vi för tillfället är på bb
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mattias_H skrev:
tvåtaktsmicke skrev:
Hur går lackeringen?

Står lite stilla just nu då vi för tillfället är på bb

Lycka till

_________________
/Kristian Elisson
Citera
mbn
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 304



Mattias_H skrev:
Har plockat bort lite vikt...


Nästa steg är tänkt att bli byte av bussningar i fram och bakvagn och hjulinställning.


Man blir så glad av dessa bilar i rejsstuk
Fullfölj, det kommer att belönas.

När barnet är ute och alla hemma så kan du nog smita iväg och meka mellan matning, blöjbyte, matning, blöjbyte, sova, matning, blöjbyte, matning, blöjbyte, sova, matning, blöjbyte, matning, blöjbyte, sova, matning, blöjbyte, matning, blöjbyte, sova, matning, blöjbyte, matning, blöjbyte, sova

_________________
Magnus Bengtsson
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
Så hemma från bb utan baby dock... den valde att vänta i magen en stund till trotts vattenavgång.
Nåja får väl jobba lite istället har spännrulle och kamrem att byta. Nya stötdämpare har också dykt upp plus lite annat godis. Väntar med lackering då man ju kanske måste avbryta arbetet snabbt. Ett nytt avgassystem har jag också byggt och extraktorgrenrör är beställt.
Tack för possitiva komentarer
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Mattias_H skrev:
Så hemma från bb utan baby dock... den valde att vänta i magen en stund till trotts vattenavgång.
Nåja får väl jobba lite istället har spännrulle och kamrem att byta. Nya stötdämpare har också dykt upp plus lite annat godis. Väntar med lackering då man ju kanske måste avbryta arbetet snabbt. Ett nytt avgassystem har jag också byggt och extraktorgrenrör är beställt.
Tack för possitiva komentarer


Som ung Fiat ägare (16 år), UTAN nån bok att gå efter om inställning av kamaxlarna , så hadde jag ett litet innan jag fick till det , ( blev fel när kammremmen sträcktes upp )

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
Yokohama A032R däck är snart på gång till bilen.
Lackering kommer antagligen att ske till veckan.
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
en liten försmak av dagens målning

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Men herregud människa, vilken raggarmålning...
Tog väl längre tid att maskera lamporna än att skruva bort dom?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
jaja målat har jag gjort i vart fall

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Go bil!
Tänk att en 125 Special har jag åkt folkrace med 83-84 ngn gång. Snacka om hjärnsläpp
Hoppas innerligt det är preskriberat nu. Fick iof bilen som spons av min dåvarande arbetsgivare.

Beträffande de olika 124 0ch 125 modellerna, så kommer jag ihåg en värsting på 124 plattan som hette Special T. . Har för mig att den begåvades med 125 Specials drivlina. Förekom en del i rallyskogen.
Det gjorde 125 Special också. bl.a. Håkan Lindberg åkte SM i Gr 1 med en sådan.
Senare fick han köra fabriks 124 Abarth Spider. En del är det synd om....
Är något visst med Fiat från 60-70-tal. Sedan kanske dom inte blev riktgit lika kul.
Även om min sista (senaste?) var en lätt hottad Regatta 100 S som gick rätt bra när den gick.
En riktig sleeper!

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891



Mattias_H skrev:
Har tillbringat morgonen med att ställa in tändningen, gjort rent munstycken i förgasaren, fixat ett avgasläkage... ikväll är det tänkt att köras på bana.


Vad kul att läsa om FIAT - igen...hoppas den blir brukad men inte lagrad

ang. rensa förgasare - påminer mig rallytiden i en Fiat 131 Special, bilen gick som skit på en SS (eller var det transportsträcka?) då var det bara byta plats på två tändkablar och starta: PUFF-POFF baktänder och fjuttar tillfälligt bort skräpet runt munstyckena...... sen gasa vidare....

har kvar lite fiatnostalgika, riktig verkstadshandbox, insug för 2xstående, och oken bak för skivor,
den motorn tålde verkligen stryk, 1600-1800cc varvar glatt och låter en del med trimkam
Lampredi - din gamle hedersknyffel.... thumbs up

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
Chriz skrev:
Mattias_H skrev:
Har tillbringat morgonen med att ställa in tändningen, gjort rent munstycken i förgasaren, fixat ett avgasläkage... ikväll är det tänkt att köras på bana.


Vad kul att läsa om FIAT - igen...hoppas den blir brukad men inte lagrad


Klart den blir brukad... kommer ut på banan igen inom de närmsta dagarna kanske tom i morgon kväll.
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
så är det bara lite småjobb kvar innan körning på fredag...
Ett olje och stiftbyte blev morgonarbetet efter att ha klurat ut ett elfel som spökade...
En ny torkarmotor ska dit ikväll eller i morgon sedan tror jag det ätr körklart
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
Så har fiaten åkt upp på pallbockarna... ska byta stötdämpare runt om och göra en distans mellan bladfjädring och bakaxel. Båge står också på höst jobb planerna lutar åt en från heigo om jag hittar en bra leverantör då det sägs att de är trögt för privatpersoner att få det levererat från dem.
Två bilder tagna av TobbeC

Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Skön sidovy på gammal o ny Fiat... thumbs up

Du kommer nog känna en betydlig förbättring efter de modsen... Men varför inte kapa framfjädrarna nåt varv oxå?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
Argentaperra skrev:
Skön sidovy på gammal o ny Fiat... thumbs up

Du kommer nog känna en betydlig förbättring efter de modsen... Men varför inte kapa framfjädrarna nåt varv oxå?

Jo kortare fram fjädrar ska dit
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Fiat 125 1968
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
14 besök senaste veckan (33745 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande