Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Alpina B8 -95
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7329 totalt)
bruno
Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 6


Trådstartare
Hej!
Nu har jag ägt min bil i 4 år, dax att använda grejerna innan dom rostar bort
Mina planer är att byta stötdämpare (fn Bilstein), bromsar (fn Lucas) och däck (fn Michelin PS2).



Lite info ang bilen:
V8, 4.6 liter, 333Hk, 470Nm (M62)
Getrag 226 (6vxl)
Tjänstevikt: 1600Kg, fördelning 50/50
ASC+T
17" Alpina fälgar (bredd: 8.5" fram, 9" bak), 235/40 fram 265/35 bak
+Annan utrustning (som gör bilen tyngre...)

Vilken ordning ska jag uppgradera? Har inte möjlighet att byta allt i år..
Ska väl tillägga att jag kommer inte att plåga livet ur bilen men lite lagom banåka kommer det att bli

_________________
Mvh
Bruno Strömqvist
www.alpina-bmw.net
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Så länge du inte sliter sönder den så att den inte kan kallas/återställas till sitt ursprungskick får du göra vad du vill...

En såndär, fast touring, vill jag ha. thumbs up

Det enda tips man kan ge är väl att en så pass exclusiv bil kräver att den får delar "av samma rang". Mao inga godtyckliga "sänkfjädrar", Flamingodäck eller GreenStuff/Taroxx-belägg.
Men det känns inte som ngn risk heller i detta fallet.

Välkommen hit.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Erik Tryggvesson
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 235



bruno skrev:
Ska väl tillägga att jag kommer inte att plåga livet ur bilen men lite lagom banåka kommer det att bli
Precis vad jag ville höra Fin bil som man ska vara rädd om.

_________________
/ Erik Tryggvesson
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Har du kört den på bana tidigare? om inte så skulle iaf jag testa med orginalgrejor först.

Jag tror (men är inte helt säker) att fjädrar och dämpare är samma som på B3:an och det chassiet är iaf på tok för mjukt för nordslingan. Det bottnar totalt i Fuchsröhre och Karusellen.

_________________
Anders Dauner
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Andreas Lidström skrev:
Så länge du inte sliter sönder den så att den inte kan kallas/återställas till sitt ursprungskick får du göra vad du vill...

Erik Tryggvesson skrev:
Fin bil som man ska vara rädd om.


Håller med där. Gör ingen räcer av den. Iaf inget som inte går att återställa.

_________________
Anders Dauner
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Kul med fler Alpinor ute på banorna! Det är ju trots allt därifrån de kommer från början. thumbs up Kan nog bli en trevlig vagn att ratta runt på banorna om så lite mjuk för avancerad körning men det verkar ju inte vara tanken heller? Riktiga däck och belägg räcker nog långt skulle jag tro.

Lycka till och ha så skoj!

Behöver inte tillägga att jag gillar bilen va?

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Hur är det med bromsarna från Lucas? Sitter de på någon annan rolig bil också, så att det kanske går att hitta lite rejsigare belägg?

_________________
Anders Dauner
Citera
bruno
Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 6


Trådstartare
Andreas:
Precis, hade tänkt förbättra bilens köregenskaper, inte hänga på massa krimskrams! Tack för välkomnandet, som ni ser var det länge sen jag reggade mig men nu ska jag förverkliga mina banåkar-drömmar.
Erik:
Bilen är idag 100% original och ska naturligtvis kunna återställas till detta.
Anders:
Jag har inte kört bana tidigare..
Kan nog tänka mig att det är samma dämpare som på B3
Lucasbromsarna är, vad jag vet, unika för B8:an (jag har de gamla klotsarna kvar, man kanske kan klistra på nåt)
Cyberoid:
Beläggen blir svåra att ersätta. Original kostar dom 3' (fram), det enda alternativet jag hittat är:
http://www.ebcbrakes.com/Automotive.html
ok/Skivor vill jag försöka undvika att byta..

Tack för hjälpen!!

_________________
Mvh
Bruno Strömqvist
www.alpina-bmw.net
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



bruno skrev:

Cyberoid:
Beläggen blir svåra att ersätta. Original kostar dom 3' (fram), det enda alternativet jag hittat är:
http://www.ebcbrakes.com/Automotive.html
ok/Skivor vill jag försöka undvika att byta..

Tack för hjälpen!!


Jag har samma "problem" med min och köpte EBC Greenstuff som var mycket billigare än orginal. Trots att EBC tydligen klassas som "något sämre"......
Andreas Lidström skrev:
Det enda tips man kan ge är väl att en så pass exclusiv bil kräver att den får delar "av samma rang". Mao inga godtyckliga "sänkfjädrar", Flamingodäck eller GreenStuff/Taroxx-belägg.
...........så tycker jag att det fungerat utmärkt både på bana och gata. Definitivt bättre bett än orginal beläggen och aldrig fade:at på bana.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Cyberoid skrev:
bruno skrev:

Cyberoid:
Beläggen blir svåra att ersätta. Original kostar dom 3' (fram), det enda alternativet jag hittat är:
http://www.ebcbrakes.com/Automotive.html
ok/Skivor vill jag försöka undvika att byta..

Tack för hjälpen!!


Jag har samma "problem" med min och köpte EBC Greenstuff som var mycket billigare än orginal. Trots att EBC tydligen klassas som "något sämre"......
Andreas Lidström skrev:
Det enda tips man kan ge är väl att en så pass exclusiv bil kräver att den får delar "av samma rang". Mao inga godtyckliga "sänkfjädrar", Flamingodäck eller GreenStuff/Taroxx-belägg.
...........så tycker jag att det fungerat utmärkt både på bana och gata. Definitivt bättre bett än orginal beläggen och aldrig fade:at på bana.


Greenstuff-trådar finns det ju nog av så nog om detta här...

Vi säger skitgrejjer så kan folk fylla i själva vad de anser inte funka.

Angående belägg brukar Stacke på PEAN snabbt hitta ngt som passar om han bara får se konturen på belägget. Antingen skicka de gammla eller så ritar man av och faxar/mailar. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1495

Namndispens
Namndispens

Är det enkolvs eller eller fyrkolvs bromsok fram på den?

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Erik Tryggvesson
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 235



Angående bromsarna så stämmer det att det är special gjort av Lucas för B8:an. Men bara fram, bak sitter det bromsar från M3:an.

_________________
/ Erik Tryggvesson
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Vad tänker du köra med för däck? Michelin är (eller var) ju den enda tillverkaren av bakdäck till E36 Alpinor.

Tydligen har man nu lagt ner tillverkningen av 265/35-17.

_________________
Anders Dauner
Citera
hartge
åtvidaberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 687



vad är det för fel på tarox då mr lidström

_________________
Pierre Rosenholtz

bmw 530D Touring -10
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



hartge skrev:
vad är det för fel på tarox då mr lidström


Lite OT i tråden.

Samma som "de gröna" ...

Kvalificerat gatbilsstylingglänsavidkioskenglassigförpackningsjunk som jag sett inte hålla måttet tillräkligt många ggr för att hoppa de fabrikaten.
Kanske finns bättre saker på marknaden numera som jag missat?

Jag vet du har Tarox och på vissa bilar kan det säkert funka, men mina erfarenheter är att bromsverkan OCH ekonomin blir bättre med lite mer bananpassade delar...om man nu ska ut på lite halvseriös banaåka alltså. Typ vanlig banträff.

Dock ska tilläggas att mestadels av mina erfarenheter kommer från långlopp med bilar som slitit hårt på bromsarna. Samt ngn sprinträjsad och/eller banträffskörd E30 och Alfa GTV.

Senaste besvikelsen är oranga Pagid. Oki att vi som sagt hade en bil som slet hårt på bromsarna men inte så snabbt...och nu är det samma visa med Martins E30... Liiiite bättre skulle dom väl hållit för dom pengarna kan man tycka...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
hartge
åtvidaberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 687



jo tycker det trist o byta till var 3e träff a1900kr

_________________
Pierre Rosenholtz

bmw 530D Touring -10
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



hartge skrev:
jo tycker det trist o byta till var 3e träff a1900kr


Ja så ska det bara inte behöva vara...

Nu vet vi väl en del till orsakerna men med gatdäck och ett "seriöst racingbelägg" så förväntade man sig mer mil.

Kontentan är väl att oranga Pagid inte trivs alls om det bara blir det minsta varmt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
bruno
Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 6


Trådstartare
blixten skrev:
Är det enkolvs eller eller fyrkolvs bromsok fram på den?

/Johan B


Enkolvsok, tyvärr..

_________________
Mvh
Bruno Strömqvist
www.alpina-bmw.net
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Jag är rätt säker på att du kan hitta belägg som passar från annan bil, så är det till B6:orna i E30 karossen iaf. Kör själv med belägg från PEAN i compacten och de funkade super i lördags under superstage, likaså på andra banträffar. Nu har jag inte så mkt motoreffekt men det kompenserar jag med att bromsa sent.. Rita av belägget och faxa upp en bild till Per så kan han säkert gräva fram något som passar. Glöm inte bra bromsvätska som Castrol SRF eller liknande!

Mycket nöje!
Citera
bruno
Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 6


Trådstartare
[quote="BMWTobbe"]Jag är rätt säker på att du kan hitta belägg som passar från annan bil, så är det till B6:orna i E30 karossen iaf. Kör själv med belägg från PEAN i compacten och de funkade super i lördags under superstage, likaså på andra banträffar. [quote]

Pean kunde inte hjälpa mig

_________________
Mvh
Bruno Strömqvist
www.alpina-bmw.net
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Inte ens med avritat belägg? Jag ska se om jag kan få ett vettigt svar från tyskland. Har kontakt med en kille som är duktig på Alpina.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Alpina B8 -95
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7329 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande