Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
JAAAAAA!!! BUREN ÄR GODKÄND!!! den 22/6 = HELGDAG !!!!!
1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (29139 totalt)
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Hej

Idag har jag besiktigat bilen/buren.
Tyvärr så gick det inte så bra!

Trots att jag ringde tre olika "tekniska ingenjörer" på vägverket
så har jag inte lyckats få fram alla fakta om vad som egentligen gäller.

Hade oturen att få en "grinig" besiktningsman, som tyckte att CRX är en "för liten" bil att ha bur i.

Följande har jag fått bakäxa på:
---------------------------------------------------------------------------------------------
1. Fastsättning och utformning av förarstolen uppfyller inte krav VVFS 2003:22 kap.29 par.4

Det hjälpte inte att en teknisk ingenjör på VV har sagt att så länge stolen sitter på originalskenor i originalfästplatser så är det OK.

Besiktningsmannens råd: Antingen tar jag reda på vem som hade lovat det, eller enklast är att sätta tillbaka originalstolen för regbesiktningen,
sedan kan jag ha rallystol i, för en vanlig kontrollbesiktning.

Så om inte jag kan skaffa intyg från stol- och konsoltillverkaren att dessa uppfyller den där jä..la paragrefen så får jag väl sätta tillbaka org.stolen.

---------------------------------------------------------------------------------------------
2. Blinkersglasen i kofångaren, som är vita stylingblinkers, inte är E-märkta.

Besiktningsmannens råd: Sätt tillbaka originalblinkersen för regbesiktningen, sedan kan jag byta tillbaka till de vita igen, för en vanlig kontrollbesiktning bryr sig inte.

---------------------------------------------------------------------------------------------
3. Bilbältet fram, båda sidor, nöter mot annan detalj. Uppfyller ej krav enl. VVFS 2003:22 kap.29 par.14

Med andra ord går de emot huvudbågen när man sitter i stolen och har trepunktsbältet på sig.
Detta är det allvarligaste felet på buren.


Besiktningsmannens råd: Du kan svetsa om buren eller du kan väl kapa ur en bit ur huvudbågen så att den inte skaver emot !!!!!!!!!!!!
---------------------------------------------------------------------------------------------

och jag tänker f..n inte svetsa om hela buren ,
så det återstår att kapa ur.

Vad säger ni om följande förslag:
Såga bort huvudbågens ben inför besiktningen och sedan svetsa dit den igen?
Allternativ även muffa upp den för att förstärka svetsfogen.


Hade jag vetat om kravet att bältet måste gå 100% fri från bågen,
så hade jag kunnat undvika det genom att:

1. Lutat huvudbågen mera bakåt så att den gick bakom bältesfästet på B-stolpen

2. Inte sätta huvudbågens ben på golvet utan lägga upp den på hyllan för baksätet.

3. Haft sämre passform/smalare huvudbåge, så att den inte ick så nära B-stolpen.

---------------------------------------------------------------
om någon har några goda råd eller tröstande ord att ge mig,
så tar jag tacksamt emot det.

---------------------------------------------------------------
Frågade honom angående min Snap-off ratt, och den skulle han alldrig ha godkänt.
Däremot så går det bra på en kontrollbesiktning.

Den vanliga kontrolbesiktningen gick lysande.

Bilen vägdes också, med passagerarstol och med 10 L soppa = 970kg.
Alltså med full tank = 1000kg

Inte illa med tanke på att buren tillför ca 30-40 kg.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Går det inte att flytta bältestfästet till huvudbågen? Då behöver du ju bara borra ett hål och gänga.

Det vore annars intressant att höra argumentet för att CRX;en är för liten att ha bur i. Små bilar kanske inte får ha extra säkerhetsutrustning?
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Stolen är enkelt fixat. Bara byta antar jag?

Blinkersglaset... Är han nitisk och inte på humör så blir det väl så. Han har ju egentligen rätt i sin sak.

Bältet. Om du drar om bältet så det går på insidan av buren, tar det då fortfarande i röret? om det gör det så blir det jobbigt.
Att kapa ur buren kommer ju inte på fråga.
Att kapa bort en bit av röret för att svetsa tillbaks det igen senare kommer inte heller fråga.

Jag är lite osäker på detta, men visst finns det en bestämmelse om ett rör utan svetsfogar i huvudbågen? Andra rör får anslutas till bågen men bågen i sig får inte bestå av fler delar än en?

Även om du får göra så är det dumt. Det ger en icke önskvärd brottanvisning.


Lösningen kanske är enkel på detta, men jag är trött och ser inte någon direkt lösning på detta med bältet..



Alexi Törnqvist skrev:
Går det inte att flytta bältestfästet till huvudbågen? Då behöver du ju bara borra ett hål och gänga.


Det får man inte heller göra. Infästningen ska vara original.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Anton Lillsund skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
Går det inte att flytta bältestfästet till huvudbågen? Då behöver du ju bara borra ett hål och gänga.


Det får man inte heller göra. Infästningen ska vara original.

Typiskt...

En grej som kanske går, men egentligen inte är korrekt, är att fixa ett bälte från en annan bil. Vissa bilar har ju mycket större såndär plastgrej som bältet löper igenom, vilket skulle medföra att bältet kommer längre ut och kanske klarar sig runt bågen bättre. Det räknas förstås inte som orginal, men hur troligt är det att besiktningsmannen vet exakt hur bältet ser ut i en viss bilmodell?

Jag vet inte om det skulle funka, men det är en idé i varje fall.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Jag ser inga enkla bra lösningar. Tyvärr så är det så illa, det borde kanske finnas en bra burbyggarguide för det är inte så lätt att pricka rätt. I dubbelturbo-Caprin som jag är lite insyltad i gjordes ungefär samma miss med buren, huvudbågen står för långt fram så man kommer inte åt original bältesinfästning.

Eftersom den bilen reggades som ombyggt fordon var det inga problem att flytta infästningen av bältet till själva huvudbågen istället.

Ska du in och kapa i buren är det ju lika bra att göra om allt och göra rätt direkt, kan jag tycka. Även om det är surt att göra om...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 250



Beklagar!! Kan inte kännas kul

en liten kommentar bara, Lutar inte huvudbågen ganska mycket bakåt? Jag har fått för mig att man vill ha den lodrät, men det kanske inte spelar så stor roll.

( själv är jag för lat just nu för att kolla på sbf.se )

/ Andreas

_________________
Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Bältet:
om vi tänker oss att vi förlänger bulten där bältet sitter fast så det kommer innanför buren.
och gör någon sorts klämmförbant runt huvudbågen som stagar upp den fölända skruven

Då har vi gjort 2st flugor på smällen.

1. Bältet går fritt och sitter i orginal infästingshålet.
2. Bur och B-stolpen är sammankopplad.

Är det en mölig väg??

ps
hehe tur man har en bil som är byggd 69

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Mycket tråkigt! Du har liksom blivit straffad för "rätt" ambitioner.

Har bara en idé ang. bilbältet. "Nöter mot annan detalj" låter som en definitionssak. Om man skulle sätta en extra sån där hållare som bältet löper genom, i övre fästpunkten, på bågen? Detta för att styra om bältet fritt från själva bågen och ingen borde egentligen kunna påstå att detta nöter eftersom det bara är en extra av ngt som bältet redan löper genom?

Jaja, långsökt, men kanske?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Tack, tar gärna emot flera tips.

Jag skall ringa VV:s tekniska ingenjörer med de förslag som har framkommit.
Vi får se vad de säger.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Nu kommer den okunniges förslag..

På bilden ser det it som om förlängningen av bältes skruven/bulten kan passera i triangeln huvudbåge bakåtstötta. isåfall förläng skruvbult svetsa dit en triangelformad plåt gör hål.
Då borde buren bli starkare bältet gå fritt bulten skruven får stöd. IOFS till priset av mer vikt men ändå.


Isåfalll hör efter med SBF och Besiktningen om det duger...

Men nu är jag säkert ute och cyklar

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Ett problem är att bältets vinklar mot kroppen ska ligga inom vissa givna värden. Så fort man ändrar en infästning, eller "länkar om" bältet så ändras vinklarna och då faller också godkännandet för bältesmonteringen som gjordes när bilen typbesiktades.

Även om "nötningen" åtgärdas är det alltså stor risk att man ändå "åker dit" på att infästningen anses ändrad - och Bilprovningen kan egentligen inte bedöma om den nya infästningen är okej...ett klart exempel på att Bilprovningens regler för "ändrat fordon" inte är speciellt klyftiga.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Benci - min gick genom regbesiktningen med bältet mot bågen.

men efter det så drog jag bä'ltet på insidan av buren.

ang stolsinfästningen så ringde jag SBP tekniska & fick svaret att så länge som stolarna sitter i ORGINALINFÄSTNINGARNAi golvet:.. Orginalskenorna behövdes ej.

& jag kan ändå inte ha orginalstolarna längre - dels är de sålda & dels får de inte plats för bågen.

min regbesiktningsman provsatt inte ens bilen.
Samma sak med SNAP-OFF navet - det står inget alls i SBP's regler ang detta navet -
så han kunde INTE ge mig ombes på detta.


_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Benci skrev:

1. Fastsättning och utformning av förarstolen uppfyller inte krav VVFS 2003:22 kap.29 par.4

---------------------
2. Blinkersglasen i kofångaren, som är vita stylingblinkers, inte är E-märkta.

---------------------------------------------------------------------------------------------
3. Bilbältet fram, båda sidor, nöter mot annan detalj. Uppfyller ej krav enl. VVFS 2003:22 kap.29 par.14


Besiktningsmannens råd: Du kan svetsa om buren eller du kan väl kapa ur en bit ur huvudbågen så att den inte skaver emot !!!!!!!!!!!!
---------------------------------------------------------------------------------------------


Det första tror jag besiktningsmannen har tolkat själv. Borde kunna lösas med intyg från stolstillverkaren utan problem.

Blinkersglasen är bara att byta, utan diskussion.

Bågen kan du ju knappast svetsa och kapa i, då blir den inte godkänd längre....

Det 3:e tror jag besiktningsmannen har helt fel angående, särskillt som hänvisningen är till en paragraf som gäller för bussar. Dessutom anges inte att bältet inte får kontaktera något på vägen, t.ex. Originalstol!

Sedan undrar jag om begreppet "tas i bruk" är identiskt med en registreringsbesiktning???
Annars gäller ju tidigare regler om att man t.ex. får sätta in rallystol i en bil.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



PS. det ser ut som att bältet skulle kunna dras på baksidan av buren utan att gå i buren när man har bältet på sig! DS:

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

porschedriver skrev:
PS. det ser ut som att bältet skulle kunna dras på baksidan av buren utan att gå i buren när man har bältet på sig! DS:

Iaf om stolen justeras bakåt en bit. Åk dit i plåtåskor

_________________
/Kristian Elisson
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Ladda ner VVFS 2003:22 och läs själv

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022%20.pdf

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



"Tas i bruk" är första registreringen, normalt sett samma år som årsmodellen eller året innan.

Att ladda ned och läsa själv är inte dumt alls men VVFS 2003:22 kap.29 par.4 ger att säte och dess fastsättning ska provas. Det är alltså kombinationen av sätet och infästningen i aktuell bil som ska provas. Såvida stolstillverkaren inte har utfört tester på stolen i just denna bilmodell kan de egentligen inte intyga något. Att Bilprovningens tekniska upplysning ger tveksamma svar på detta är beklagligt.

Anmärkning nr 3 är mycket riktigt felskriven, ska vara 30 kap par. 14 (Bilbälte skall vara monterat så att det inte finns risk för att bältesband nöts mot hårda fordonsdetaljer).

Snap-offnaven är det alltid en diskussion om. "Bil skall ha styrinrättning så utförd och dimensionerad att risken för skador eller driftsstörningar är liten." - vissa besiktningsmän anser sig kunna tolka att risken för driftstörning inte är liten med löstagbar ratt...

Jag försöker belysa föreskrifterna så som besiktningspersonalen oftast ser dem...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 250



bygg om bilen så mycket så att den anses som ombyggt fordon...

_________________
Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

therealpinto skrev:
Anmärkning nr 3 är mycket riktigt felskriven, ska vara 30 kap par. 14 (Bilbälte skall vara monterat så att det inte finns risk för att bältesband nöts mot hårda fordonsdetaljer).
/Gustaf


här är ju svaret skrivet klart och tydligt thumbs up thumbs up

vaddera bågen där bältet ligger emot, så är ju saken biff

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dude skrev:
therealpinto skrev:
Anmärkning nr 3 är mycket riktigt felskriven, ska vara 30 kap par. 14 (Bilbälte skall vara monterat så att det inte finns risk för att bältesband nöts mot hårda fordonsdetaljer).

här är ju svaret skrivet klart och tydligt
vaddera bågen där bältet ligger emot, så är ju saken biff

Nu är det lugnt! Reglementstolkar-Dude har intagit arenan

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Dude skrev:
therealpinto skrev:
Anmärkning nr 3 är mycket riktigt felskriven, ska vara 30 kap par. 14 (Bilbälte skall vara monterat så att det inte finns risk för att bältesband nöts mot hårda fordonsdetaljer).
/Gustaf


här är ju svaret skrivet klart och tydligt thumbs up thumbs up

vaddera bågen där bältet ligger emot, så är ju saken biff


JAAAAAAAAAA !!!!

Jag älskar dig "Dude" . På ett vetenskapligt sätt, menar jag.

om jag vaderar den så är den inte längre "hårda fordonsdetaljer" ! thumbs up thumbs up thumbs up

Det finns inget som kan mäta sig med "rejsa.nu":s samlade kunskaper.

Skall genast ringa och kolla upp det.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Skruva banåkabil
JAAAAAA!!! BUREN ÄR GODKÄND!!! den 22/6 = HELGDAG !!!!!
1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (29139 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande