Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-06-05 MGCC Sturup
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (18087 totalt)
Jerkan
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 580



Citat:
Jag använde en egen liten genväg mellan dammkurvan och baksidan, så jag slapp köra i hårnålen

En liten film är uppe nu, tycker en caterham är aldrig större än när den ligger framför och man vill om
ftp://rejsa:rejsa@axmedia.hopto.org/

Edit, Bengt, det framgår rätt tydligt av filmsnutten IMo på vilka ställen du lätt kan åka in 1,5 tiondelar flera gånger om!

Höjdarfilm

_________________
/Jerry Svensson
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej igen Joachim

Alla tar väldigt seriöst på sitt material och körning.

Jag kör med stilen som de garvade förarna, hoppar i bilen så lagom nonchalant och samma när dom hoppar ur.

Jag har väl alldrig sett schummi eller vad han heter rusa runt och mäta däcktemperaturer,
kolla däcktryck mm därför hoppar jag över detta moment.

De gånger jag känner på däcken konstaterar jag att de sällan kommer över fesljummed (ca 35graderer Celsius), men däremot kan jag passa på att dra ut allehanda mystiska föremål ur slitbanan så att jag inte skall få punktering.

Jag brukar dock kolla att jag har bensin, ofta full tank, kollar så att de väsentliga delarna finns på plats typ motor, hjul fyra stycken, ratt och som sagt i tidigare inlägg att inte generatorn hänger på trekvart.
Det brukar i och för sig låta konstigt då denna har lossnat.

Det enda som jag retar mig på är att andra kör fortare än jag, dock inte alla.
Att komma 5 tiondelar efter ettan i Roadsport C och bli fyra på detta tyder på en tight klass.

I fjol skillde nästen 4 sekunder mellan ettan och fyran

Det som jag beskrivet ovan KAN vara en bidragande orsak till att jag blev fyra men då får jag väl köra ÄNNU fortare.

Har funderat över hur jag skall kunna banta bort 40-50 kilo på mitt ekipage.
15 kilo kan jag ta på min kropp, 20 liter bensin mindre men vad mer??,
raka benen som simmarna??

Förslag??

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



Trevlig MGCC-söndag var det och det är det viktigaste!

Eftersom jag hittills under alla år lekt med och utvecklat en sevenliknande bil så är allt nytt nu när man åker Miata. ABS:en möjliggör till exempel en del bus i ingångarna och man kan göra sådant man aldrig ens tänkt på i en "seven". Men övervikt har ju rent fysisk inverkan så det kan man nog göra lite med. Bristande geografikunskaper och felkalkylering vid Q8 på Hallnadsåsen resulterade dessutom i en alltför fylld tank under dagen men det var bra att ha på vägen hem.

Åka fjärrstyrd bil, Jonas, det vore fräckt men inte lika kul när det svänger...

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Bengt Metz skrev:
Alla tar väldigt seriöst på sitt material och körning.
Jag kör med stilen som de garvade förarna, hoppar i bilen så lagom nonchalant och samma när dom hoppar ur.

Din lättsamma ton är trevlig, Bengt, men det känns inte som samma Bengt som gärna letar fel
på de bilar vars förare kör snabbare än han själv - och ibland även på de som nästan gör det, trots betydligt högre kg/hk.

Vi som har verkligt motorsvaga bilar måste ju för övrigt ta seriöst på både material och körning för att ha någon som helst chans till hyfsade placeringar.

Klubbtävling eller ej, de flesta av oss kommer nog hellre först än sist...

Nä, nu ska jag ut och skruva upp laddtrycket.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej Dennis

Det enda trycket du kan påverka är väl däckstrycket eller har du smugit in en turbo eller rentutav en kompressor i bilen.

Undrar om en vinddriven sådan är OK enligt Roadsportreglementet, om det är det kan du ju snacka med följa John kollegan Fredrik, han är ju vindkrafttekniker.

Kom gärna med lättningsförslag du som har vanan inne

Har identifierat två stycken vindrutetorkare eller vad man kan kalla dem, dessa åker av då jag byter till mina Brookland rutor med fästram.

Kan dessa handla om 300 gram??

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Resultaten är uppe nu på hemsidan thumbs up
Det var munter läsning för min del, trotts att jag hamnade sisst i tävlingen hamnade jag på andraplats i regularitet , så nått måste jag göra rätt

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Bengt Metz skrev:
Hej Dennis

Det enda trycket du kan påverka är väl däckstrycket eller har du smugit in en turbo eller rentutav en kompressor i bilen.
/ Bengt Metz


Å där gick han rätt i fällan

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Dennis

Å du Grattis till Femteplatsen i serien

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Bengt Metz skrev:
Dennis

Å du Grattis till Femteplatsen i serien

/ Bengt Metz


Tack, tack
När du börjar köra i B kanske det blir en fjärdeplats.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Eddie Varvstopp skrev:
Det var munter läsning för min del, trotts att jag hamnade sisst i tävlingen hamnade jag på andraplats i regularitet , så nått måste jag göra rätt


Absolut
Se bara till att få fason på krängandet och på med en omgång R-däck, så ska du se att du kommer att klättra i tabellen. thumbs up

Jag hade oturen att få köra om en annan Porsche på ett av de sista varven, därav mitt dåliga resultat på regularitetskörningen. Vore det förresten inte bättre att inte dela in resultaten klassvis - klassen spelar ju ingen roll i regularitetskörningen? Körningen däremot borde vara klassvis för att minska antalet omkörningar.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Hur bra förare är vi egentligen?
Tänk om våra bilar var ordentligt försäkrade även under "tävlingsliknande förhållanden"; då hade vi kanske vågat låna varandras bilar och kunnat jämföra tider - det hade varit väldigt intressant, tycker jag.
Spontant så känner jag att det skulle finnas vissa risker med att placera mig i en motorstark bil... jag har ju bara kört min miata på bana så här långt, och den är ju dessutom hur snäll som helst.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Hur fasen kunde jag vinna regularitetn i C och komma 3-4:a totalt??? Jag antog att jag brände sistavarvet totalt i ett rörigt missförstånd vid en omkörning i BMW-kurvan på sista varvet! Ibland är inte verkligheten vad man tror....

_________________
Pär Hylander
Citera
JC
Kungsbacka
Här sen Feb 2004
Inlägg: 303



Citat:
Spontant så känner jag att det skulle finnas vissa risker med att placera mig i en motorstark bil...


Jag hörde något om en liten snurr vid test av Belgien-Miatan... Stämmer det?

/Jonas

_________________
Jonas Christensen
NA NA NA 944S2 NB NBFL NB NA NA NB NB
106 Rallye
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



När jag kikar på Pers video med Metz så slår det mig att mr Metz verkar utnyttja greppet bra. Glidandet mellan över understyrning indikerar detta. Detta fenomen brukar man bara se på lätta bilar ex. Formel ford som inte kör på slicks. Tyngre bilar verkar inte ligga och glida på detta sätt alls.

MEN det mr Metz missar är spårvalen. minst 1-1,5 sekunder kunde säkert sparas på att utnyttja hela banbredden istället för 2/3. Främst är det turn-in och track out som ligger lång från bankanterna men även apex är oroväckande lång borta (up på kurbsen...)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Eddie Varvstopp skrev:
Resultaten är uppe nu på hemsidan thumbs up
Det var munter läsning för min del, trotts att jag hamnade sisst i tävlingen hamnade jag på andraplats i regularitet , så nått måste jag göra rätt


I C ja....

total så var jag 2:a i A och 2:a totalt i alla klasser

Kul att man kan tävla fast bilen inte kvalar in som en konkurrenskraftig bil i A.

PS. Pär höll en hedrande total 3:e plats över alla klasser och en 1:a plats i C.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



ooops, glömde ju skriva att det var i C ... annars blir det ju typ 8:e plats totalt

Jag håller med om man skulle kört klassvis och resultaten skulle presentrats utan indelning i klasser. Som jag förstod på förarmötet mätte de endast tre varv man var ute, så det är nog en gnutta tur med i spelet. Sedan fick jag för mig att man "klasslöst" på informatonen vi fick. Hursomhells var det ju första gången vi körde detta test så det kommer nog bli bättre nästa gång. Jag tyckte det var spännande thumbs up .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Dennis Kullman skrev:
Hur bra förare är vi egentligen?


Nä, det är vi nog inte.. ;-)

Fast dom flesta av oss har väl attans kul ändå, jag hör till dom ivf för det mesta!

_________________
Pär Hylander
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Eddie Varvstopp skrev:
ooops, glömde ju skriva att det var i C ... annars blir det ju typ 8:e plats totalt

Jag håller med om man skulle kört klassvis och resultaten skulle presentrats utan indelning i klasser. Som jag förstod på förarmötet mätte de endast tre varv man var ute, så det är nog en gnutta tur med i spelet. Sedan fick jag för mig att man "klasslöst" på informatonen vi fick. Hursomhells var det ju första gången vi körde detta test så det kommer nog bli bättre nästa gång. Jag tyckte det var spännande thumbs up .


Det finns en risk för lite otur när man bara kör tidtagning i 3 varv av 10. Men med lite planering så skall man ju kunna undvika trafik, dvs att använda de första varven för att placera sig vettigt.

Är man en bra förare så kör man oftast jämt. Sedan blir det ju lite lättare att hålla jämna tider med R-däck istället för gatdäck och destu mer utsorterad bilen är destu lättare är det att hålla tiderna jämna.

Jag brukar oftas ligga inom samma halvsekund på alla varv i ett stint, även om man måste köra om eller släppa förbi. Med rena raceåk (och ingen trafik) brukar det gå att hålla sig inom 1-3 tiondelar.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej Christian

Du har säkert helt rätt med mina spårval. thumbs down

Du har säkert rätt även när det gäller att en BRA förare kör många jämna varv.

Detta premieras dock inte normalt i klubbmästerskapen utan det bygger nog tvärtom på att fixa till ETT

kanonvarv, då har man vinstchans.

Bättre vore naturligtvis om vinnare har MÅNGA snabba varv men detta är inte tillfället, åtminstonde för

dem som placerar sig högt i resultatlistorna.

Detta kan, som i mitt fall, bero på att jag inte förmår att köra 17-18 varv i samma tempo, i andra fall

beror det på att bilen / bilarna inte maktar med merän ett eller två varv i maxtempo.

Annars känns det helt tryggt o fint för mig när jag kör.

Både Pär och du (mfl) har säkert rätt i era analyser.

Bättre spårval (köra på kurbsen på Sturup), bromsa senare / mindre,

utnyttja banbredden bättre.

Tack!!

Magnus Nambord kör ofta bakom mig och han har ofta sagt att jag bromsar för mycket

Ibland använder jag bromsen för att "ställa upp" bilen så jag kan accelerera med lite glid på bakhjulen.

Fel / Rätt??

Tack för alla tips!!

om vi sedan tar också bort 40 kilo på vikten och får i Quaife lådan med längre etta, så borde jag snart

vara oslagbar.

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



JC skrev:
Citat:
Spontant så känner jag att det skulle finnas vissa risker med att placera mig i en motorstark bil...


Jag hörde något om en liten snurr vid test av Belgien-Miatan... Stämmer det?

/Jonas


Japp
Det var precis efter att jag stöddat mig och undrat hur folk lyckades snurra just där...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Winquist
Danmark
Här sen Sep 2004
Inlägg: 102



Hvem er det som har köbt Belgien-Miata ????

/Stefan

_________________
Stefan Winquist
Citera
Eftersnack
2005-06-05 MGCC Sturup
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (18087 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande