Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 M coupé roadsport A -99 och en Phantom S21 -03:a
1, 2   >>
9038 besök totalt
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
Måste stolt presentera mitt nya förvärv inför 2006 . En Riktig dräpare: Phantom S21. Bilen ska gå i sportvagnmästerskapet i clubmanklassen som blir större än någonsin nästa år. Prestandan är grymt bra. Åker varvtider som är något snabbare än Stcc med en god chaufför. Bilen är faktiskt byggd i Sverige då rättigheterna köptes av JNC AB 2001. Kolla mer på phantomracing.nu Här följer lite info om bilen:
PHANTOM S21 - SINGLE SEATER RACERSPORT
Motor: Ford Zetec 1800 cc med Weber DCOE 40 förgasare. Avgasrör av extractortyp. Torrsump. Effekt 155 - 160 hkr. Lite drygt 3 kg per hästkraft!!
Transmission: Dogring, 4-växlad manuell växellåda. Ford Sierra slutväxel.
Chassi: Fackverk av stålrör, alt krommolybdenstål.
Kaross: Glasfiberarmerad polyester, alt kevlararmerad.
Framvagn: olika långa A-armar tillverkade av ellipsrör.
Pushrod med coil-overs placerade inombords. Egentillverkade uprights i härdad aluminium. Spårvidd 1.470 mm.
Bakvagn: De-dion med liggande Wattlänk och fyra momentstag, coil-overs. Egentillverkade uprights i härdad aluminium.
Kan förses med krängningshämmare. Spårvidd 1.430 mm.
Styrning: Titan kuggstång, aluminiumhus. Finns med olika utväxlingar.
Bromsar: Skivbromsar, AP racing caliprar, 4-kolvs fram och 2-kolvs bak. Full aeroquip. Balansvåg justerbar från förarplats.
Hjul: Dymag magnesiumfälgar med centrummutter. 8,5" x 13" fram med Clubman 170/510. 10,5" x 13" bak med Clubman 210/570.
Aerodynamik: Främre splitter med venturis.
Plan botten med bakre diffusor. Justerbara vingar fram och bak. Heltäckande kaross kan väljas.
Vikt: 470 - 500 kg raceklar, beroende på specifikation.
Hjulbas: 2.240 mm.

Varvtider på knutstorp ca 60-61 sekunder. Jämnfört med MCoupén 67 sek. Alltså hela rakan snabbare varje varv!!!





När man driver gokartuthyrning (Lockarpsgokart.se) så är det väl närmast naturligt att köra en lite större sådan på fritiden. Bilen är helt original i motorn då effekten räcker väl till. Dock har väghållningen finslipats med ställbara Koni och HR fjädrar samt tvärstag och R-däck. Hade vanliga bakpuckar på Mgcc tävlingen på Sturup så det var nog ganska underhållande att kika på m.a.o hyfsat bred åkning ut ur kurvorna. I övrigt är den reglementsenlig för Roadsport A med Sparco Rev 2000 stolar, sexpunktsbälte, huvudströmbrytare, fönsternät och lite annat smått o gott. ett tips till er som har en likadan och ska sätta in racingstolar är att redan från början göra nya dörrsidor då det är omöjligt att få in hyfsade stolar med original dörrsidor. Gjort mina i tunn aluminumdurk. Bilen har rullat 6700 mil och är mycket bra skick. Mycket underhållande att köra då den är lite spännande med understyrning för att bli rätt så häftigt överstyrd ut ur kurvorna. Gick att rasta ett par mallockar och porschar (dock inte Rs 3.8).



_________________
Petter Berger
Citera
Ola E
Limhamn
Här sen Jun 2004
Inlägg: 47



Verkar vara en väldigt spännande bil!

Men var är bilderna?

_________________
Ola Ekström, Skåne
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
Hej! Jag har för närvarande inte några bilder i rätt format men det komer inom kort. Bilen är dock med på eftersnack gällande mgcc på sturup nu i helgen där jag kom trea i roadsport A unedr tidsträningen samt 4:a i det sammanlagda racet med Rs-klassen och roadsport A.

_________________
Petter Berger
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Det kan intygas att Petters M3 Cupé går attans snabbt, eller kanske det är Petter som är attans snabb. Behovet av R-däck kändes dock starkt så man åtminstonde har en chans att hinna med...
Sedan lär det inte gå långsammare på snabbare banor.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
Jag tar ditt inlägg som en skön komplimang då man får ratta ganska friskt för att hålla pjäsen i rätt riktning! Ska åka på Knutstorp nu på Söndag så det blir intressant att se vad som kan presteras där. Har lagt 1.05 med Supersport 600 Honda -98 men kommer inte ihåg vad vi körde för tider när vi kasade långlopp med min gamla Formel 3-motoriserade Golf mk1:a under -95-96.

_________________
Petter Berger
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Gratulerar än en gång till pallplatsen i Roadsport A Petter
Inte illa med take på att det i princip var premiär med bilen som jag föstod det thumbs up

Trevligt att träffas och jag tycker verkligen du skall lägga upp bilder på bilen så fler kan få se den prydliga bilen

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
Började köra på ett mycket regnstört knutstorp. Gjorde två riktigt vådliga piruetter när bilen helt enkelt vattenplanade på halvslicksen. Fick vänta tills det uppklarnade under etermiddagen. Bilen gick nu otroligt bra med ett enormt fäste bak. Det går helt enkelt inte att spinna med 245/45/17 Toyo 881r när de är varma. Detta resulterade i ganska grym understyrning när baken fäste så bra. Fick tips om att ändra castern fram vilket kommer at göras omgående. Varvtiderna stannade på låga 1,11 minuter med passagerare vilket får anses bra med denna allför oprecisa styrning. Vidare provades blåa Pagidbelägg fram vilket var kanon. Det blev kortare och kortare bromssträckor från maxhastigheten på ca 180 km/h. Den sista bromsningen blev lite väl då tre bilar passerades samtidigt och med tre bilar i bredd så blir det lite mycket kanske.... Jaja sorry säger jag. Blev väl lite het!

Återkommer när andra förändringar görs.

_________________
Petter Berger
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
Bilen har nu försetts med en del enkla men mycket bra grejor som jag gärna delar med mig till er som har eller funderar på att börja rejsa med en M coupé. Bilen är som sagt mycket understyrd av sin natur. Detta för att den ska vara vägsäker för den "vanliga föraren". Detta måste förändras för att det ska var kul på banan. Jag har nu provat fram ett par grejor som gör underverk. Tips från olika personer har hjälpt på vägen och nu börjar det att gå fort om jag ska rangordna stegen i vilken betydelse det har för bilen så är det:
1. Sänksats med ett par hyfsade dämpare
2. r-däck (obligatoriskt)
3. HR justerbara kränghämmare, sätt dom i det hårdaste läget fram
4. Racing bromsbelägg ( smälter ventilhattarna med originalbelägg, så varmt blir det!)
5. en bra racingstol
6. Flytta dämparbrickorna mellan höger o vänster. Ungefär 2,5 grad negativ camber.
6. andra bussningar i framvagnen så att du får ca 20 mm längre hjulbas. Ger mindre lastväxlingsreaktioner viket är skönt i högfartsböjar.

Med detta har jag åkt 1,10 sek på Sturups nya bana vilket jag tror är ganska hyfsat. Janne z3 och jag hade sköna fighter thumbs up Bilen är skitkul att köra men det finns fortfarande för mycket understyrning. Under vintern kommer jag därför lätta bilen så gått det går. Byta ut konisarna mot riktiga coilovers, installera dropstops, bygga bur, Brembo fetbroms med flytande skivor, spunna slangar, stumma bussningar, byta bakaxelutväxling, eventuellt korta styrväxling. Känns som tärningen är kastad så det är väl lika bra att bygga riktig racebil av den.

Riktigt trevligt är det när ens bästa polare har samma smak för bilar!

_________________
Petter Berger
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Det märks att du umgås alldeles för mycket med Janne

Välkommen till BMW Sport Club när du känner för det

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
Tja!

Hade vatt kul att åka bmw cup men jag tycker det är lite för seriöst just nu med helbur o.s.v. Skulle varit samma regler som roadsportklasserna så hade man inte behövt sabba inredningen helt. Får se vad min svets kan åstadkomma i vinter

_________________
Petter Berger
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Glöm inte att fixa handbromsen åså

_________________
Jan Ekehage
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Lockarpsgokart.se skrev:
Tja!

Hade vatt kul att åka bmw cup men jag tycker det är lite för seriöst just nu med helbur o.s.v. Skulle varit samma regler som roadsportklasserna så hade man inte behövt sabba inredningen helt. Får se vad min svets kan åstadkomma i vinter


Frågan har ställts för längesedan om Cupen inte kunde få åka efter samma regler som Roadsport, men de åker tydlgien på ett jäääättegammalt "tillstånd" som ingen kan få ett liknande.
Sen känns det rätt bra som arrangör om man vet att bilarna uppfyller alla tänkbara säkerhetsregler.
Men jag är med på hur du menar och kan till viss del hålla med.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Lockarpsgokart.se skrev:
Bilen är som sagt mycket understyrd av sin natur. Detta för att den ska vara vägsäker för den "vanliga föraren". Detta måste förändras för att det ska var kul på banan.

3. HR justerbara kränghämmare, sätt dom i det hårdaste läget fram




Mindre understyrning genom att sätta framkrängaren på max hårdhet? Låter lite omvänt IMHo

_________________
Pär Hylander
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Pär Hylander skrev:
Lockarpsgokart.se skrev:
Bilen är som sagt mycket understyrd av sin natur. Detta för att den ska vara vägsäker för den "vanliga föraren". Detta måste förändras för att det ska var kul på banan.

3. HR justerbara kränghämmare, sätt dom i det hårdaste läget fram




Mindre understyrning genom att sätta framkrängaren på max hårdhet? Låter lite omvänt IMHo


Jepp stämmer bra.
bättre Lidström förklarar då jag diskuterat detta med honom men det verkar som bilen har för lite krängmotstånd fram gentemot bak.

_________________
Jan Ekehage
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
ciao

Jorå, En betydligt hårdare krängare är vad som gör underverk på en långbensko thumbs up

Har tillomed haft av HR krängaren i natt och fixat ytterligare hål så att den blir styv som John Holmes Får se vad det ger. Ska åka på sturup imorrn igen så det blir spännande. Vi får väl snart ta o fixa en egen Bmw-challange och hyra nån bana eller vad säger ni? Alla är välkomna bara man har minst en 316i eller hårigare!

_________________
Petter Berger
Citera
Johan Dahl
Värnamo (Bor)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 900



om man inte har motor i bilen, räcker det att man själv är hårig då? hm...

_________________
Johan Dahl
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Lockarpsgokart.se skrev:
ciao

Jorå, En betydligt hårdare krängare är vad som gör underverk på en långbensko thumbs up

Har tillomed haft av HR krängaren i natt och fixat ytterligare hål så att den blir styv som John Holmes Får se vad det ger.


John Holmes var nog sällan särskilt styv, men väldigt stor....har jag hört

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
Hade riktigt skitkul i igår. Det var körning på Sturup igen. En trevlig kille som har Auto-Haus i Lund hade hyrt banan. Betalade gjorde jag med ett par åkpass på Lockarps gokart thumbs up Bilen fortsätter understyra så mina Toyo framdäck ser ut som Rocky Balboa i huvudet efter en boxningsmach Stefan Mumm har dock varit i mitt garage idag och mätt fjädringen. Till att börja med så kan vi konstatera att jag använder bumpstoppen som fjädring vilket inte meningen då detta enligt uppgift är fjädrarnas uppgift . Ringde Örebro fjädersservice så det blir nog Kw competition dämpare snart. Varvtiderna sjönk ytterligare så det börjar dock gå ganska hyfsat 1.09.82. Målsättningen för nästa år står dock klart. Att köra ifrån alla färdigtrimmade Ferraris och supercup-porschar. (Fy fan va den här killen är kaxig)... Stacken var och fotade på banan. Hoppas att det blev några schysta bilder.

_________________
Petter Berger
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
Detta ska ni prova

Flygplansåkningen som Mgcc hade ordnat var nog något av det roligaste jag kört hittentills. Knixigt, snabbt, knixigt, snabba böjar hela tiden. 2:a plats bakom en supercupare blev fångsten!

_________________
Petter Berger
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
Har nu gått igenom racern inför säsongen. Ny motor är monterad. Quaifelådan är genomgången. Allting sitter på plats och är lackerat. Stol har jag tillverkat själv av aluminium och sedan gjutit av mig i polyuretan. Efter detta slipat till det och klätt det i Tillettyg. Blir bättre än något man kan köpa om man har lite tålamod. Slutstripning och annat oviktigt kvarstår men den börjar arta sig. En Boogiesläp med tipp och kåpa i aluminium har vi också fått gjort. Håller just nu på med att laborera med olika termostater istället för att tejpa kylare efter yttertemperatur. Detta funkar ju bra på en kart där man kan dra av bitar under körning efterhand som temperaturen stiger. Har hittat en slangtermostat från BMW som ser ut att göra jobbet bra. Ska bli för jäkla kul att premiärköra på Sturup den 8/4!

/Petter





_________________
Petter Berger
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



Uj vad läckert!

_________________
Anders Hansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 M coupé roadsport A -99 och en Phantom S21 -03:a
1, 2   >>
9038 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande