| |
|
Magnus Thomé
Stockholm

Forumägare
Här sedan: 03 Nov 2002
|
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
Ragnar
Trollhättan

Här sedan: 25 Maj 2003
|
05 Sep 2003 09:38
|
|
|
Jag hatar verkligen att leka messersmith (framförallt i dessa sammanhang) och ska lägga min beställning så fort CSN gjort sin insats, men är ändå inte "sportbilsentusiaster" ett ord?
mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius
Varför ska man göra det lätt för sig? |
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sedan: 14 Mar 2003
|
05 Sep 2003 18:27
|
|
|
Jiiihoooo nu har jag fått MIN bibel , som kommer att studeras noggrannt de närmaste dagarna framöver och resten av livet .
Hmm nu kommer man få svårt att somna några nätter framåt ... Men den smällen tar jag så gärna  |
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
Sonett7
Landskrona, Skåne

Här sedan: 15 Feb 2003
|
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
Mattias Hellöre
Insjön

Här sedan: 02 Dec 2002
|
08 Sep 2003 06:24
|
|
|
Boken har man fått, väldigt bra och grundläggande, till och med jag fattade det mesta.
Man får gratulera Göran M till en bra utgåva av en efterlängtad bok! |
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
Claes Haglund
Brämhult

Här sedan: 26 Jan 2003
|
08 Sep 2003 09:45
|
|
|
| Ragnar skrev: | Jag hatar verkligen att leka messersmith (framförallt i dessa sammanhang) och ska lägga min beställning så fort CSN gjort sin insats, men är ändå inte "sportbilsentusiaster" ett ord?
mvh/Ragnar |
Förlåt mig också i så fall för det var det första jag tänkte på (jobbar med bl.a. korrektur). _________________ Claes Haglund
BMW 320d F30 |
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sedan: 19 Aug 2003
|
11 Okt 2003 01:23
|
|
|
| Hur många sidor är den på? _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
fuling
Stockholm/Bromma

Hjälpmoderator
Här sedan: 09 Jan 2003
|
11 Okt 2003 02:18
|
|
|
120st _________________ MVH Johan Sjölinder
--VVTS--  |
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
Göran Malmberg
Bromma
Här sedan: 28 Feb 2003
|
18 Okt 2003 15:50
|
|
|
| Claes Haglund skrev: | | Ragnar skrev: | Jag hatar verkligen att leka messersmith (framförallt i dessa sammanhang) och ska lägga min beställning så fort CSN gjort sin insats, men är ändå inte "sportbilsentusiaster" ett ord?
mvh/Ragnar |
Förlåt mig också i så fall för det var det första jag tänkte på (jobbar med bl.a. korrektur). |
Det låter ju rätt att det ska vara ett ord. Ska rätta till detta.
Jag har rättat en hel bunt med stavfel och annat som behövt förtydligas.
T,ex så har jag gjort en passus för den första friktionskurvan på sid 11.
Den är utformad som koefficient mot kg/cm^2. Detta kan angripas eftersom det inte är fullständigt korrekt.
Det finns andra kurvor ( i andra böcker) som beskriver samma fenomen, varav en del går direkt på friktionsvärdet. Då försvinner angrepsspunkten, men vad friktionen består av försvinner i samma andetag. Vilket skyddar dess författare. Nu har jag kollat med ett OTAL däcks-gummi gurus, och något entydigt svar som ger vid handen hur en sådan här kurva borde utformas , har jag inte lyckats få klämm på.
Nu stämmer min kurva bra, och visar i vart fall på ett förhållande som är det viktiga i sammanhanget. När man läser vidare i boken så ser man var komplikationerna sitter.
Vill man titta närmare på ämnet så rekomenderar jag Paul Haneys;s bok i däcksdynamik. En nyligen ugiven bok om 300 sidor. På Engelska.
(Man blir som sagt inte riktigt klok på dom här förhållandena i alla fall).
Men den är mycket läsvärd.
Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
 |
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
CAIC
Belgien

Här sedan: 02 Sep 2004
|
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
Kjell Bodin
Enköping
Här sedan: 28 Mar 2004
|
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
Kjell Bodin
Enköping
Här sedan: 28 Mar 2004
|
10 Apr 2006 10:39
"Väghållningsboken"
|
|
|
Jag har visst snöat in lite på "väghållningsboken". Plötsligt hörde jag en klocka som pinglade i mitt gamla bakhuvud. Jag plockade fram en utmärkt liten bok som jag köpte för sådär 30 år sedan. Den heter "Advanced Race Car Suspension", skriven av en amerikan som heter Steve Smith. Och mycket riktigt, där finns originalen till många av de formler man hittar i Görans bok.
Tyvärr använder Göran inte alltid formlerna som det är tänkt. Överst på sid. 12
t ex, så finns en formel som Steve använder för att beräkna lastväxling för en uppmätt acceleration. Göran väljer en acceleration som han stoppar in i formeln och beräknar lastväxlingen för den.
Sedan går han in i sin kurva på sid. 11 och får fram en möjlig acceleration för bilen.
I boken räknar han på accelerationen 1 G och får fram att möjlig acc. är 0,8G!! Stoppar man in 0,8G i formeln så visar det sig följaktligen att bilen inte riktigt klarar en sådan acceleration heller.
Han beräknar alltså accelerationen för en lastväxling som bilen enligt hans egna beräkningar inte kan åstadkomma.
Värre blir det på sid. 13. Där stoppar han in 0,5G i formeln för framhjulsdrivna bilar "för att få en mer realistisk siffra" i slutändan!! Varför inte gissa på slutresultatet direkt?
Dessutom, Göran tänker sig att släpa en stillastående bil för att därigenom mäta friktionen mellan däck och vägbana. I själva verket fungerar ett rullande däck på ett helt annat sätt än ett stillastående.
Jag är i allra högsta grad medveten om det vällovliga syftet med boken och det är ett utmärkt initiativ som Göran tagit. Det bär emot att vara kritisk, men man måste väl tänka lite på läsarna också. _________________ Kjell Bodin |
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
Göran Malmberg
Bromma
|
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
fuling
Stockholm/Bromma

Hjälpmoderator
Här sedan: 09 Jan 2003
|
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
Obizzz
Jönköping

Här sedan: 14 Sep 2004
|
24 Maj 2006 20:00
|
|
|
hmmm "tänker högt" vi kanske skulle ha ett ex på jobbet för kodarna  |
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
Landmér
Växjö
Ny i forumet på att skriva inlägg
Här sedan: 25 Dec 2007
|
10 Mar 2012 14:01
|
|
|
Säljs denna boken fortfarande? Mailade Göran men får inget svar.
Mvh Eddie _________________ Eddie Landmér |
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
Dude
huddinge/sthlm

Moderator
Här sedan: 17 Jan 2003
|
10 Mar 2012 14:48
|
|
|
Ta kontakt med Mikael Karpers på Speedlab www.speedlab.se . Böcker finns att beställa på deras sida. _________________ En av få som bärgat en äkta F1-bil i Sverige
samt fått Lill-lövis att springa
Anders Bisting |
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
Göran Malmberg
Bromma
|
10 Mar 2012 16:08
Re:
|
|
|
| Landmér skrev: | Säljs denna boken fortfarande? Mailade Göran men får inget svar.
Mvh Eddie |
Hejsan Eddie.
Jag ber så mycket om ursäkt, jag har ett stort jobb i mitt hyreshus med renovering av lägenhet som måste bli klar för inflyttning. Det är egentligen inget försvar för tiden skulle räck till att svara dig men jag glömmer när det blir för mycket. Boken finns på hyllan, det kom en sändning i veckan, så både jag och Speedlab har böcker. Speedlab levererar mot efterbetalning och räkning som kommer med boken.
mvh
Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
 |
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
|