Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Innovationstråden! (bromsar) | << 1, 2 8 besök senaste veckan (8580 totalt) |
Problemet med magnetbroms är väl att det inte går att få till det tillräckligt smått för att passa i fälgen. Om inte innebär det att man måste transportera bromsmomentet med nån axel en bit in och då får man ju bygga 4wd i princip.
om man kunde skapa små "induktionsok" vart tar värmen i så fall vägen (magnetfältet måste dessutom skapas och kontrolleras på nåt vis)? Hmm, bromsskiva som fungerar som den roterande delen i en elmotor, effektiva lindningar som motsvarar oken, kraftiga elledningar till kylflänsbelagda kontrollerbara motstånd (steglöst kontrollerbar bromseffekt). Vilka punkteffekter pratar vi om per hjul (ta F1 som extremen). Totalenergin som måste kunna hanteras i en inbromsning blir väl ca 1ton färdandes i 300km/h per hjul (en tvåtonsbil som står på framhjulen). Det blir nog grova ledningar och motstånd som kan hantera höga temperaturer. En justerbar gummibelagt golvplatta som dumpas i backen kanske skulle bromsa en del (vilket reglemente skulle tillåta höj och sänkbart golv?). Mao lyft hjulen och kana på buken in i kurvorna Lite svårt att behålla kontrollen och lär inte fungera bra när det är blött (iofs byt gummit mot nåt slipande). |
||||
"var tar värmen vägen?" - Du svarade ju själv på frågan, det beror på var man leder den genererade strömmen...
I SF-litteraturens värld så sitter induktionsbromsarna på en cykelbudscykel, strömmen/spänningen som genereras av bromsarna har jag för mig används för att ladda upp en kondensator i ramen som sedan används som en något brutal form av stöldskydd... Men det är som sagt i litteraturens värld... Det finns ju elbilar med en elmotor för varje hjul (har jag för mig), där borde man ju kunna testa teorin genom att använda elmotorerna som broms och ladda upp batteriet, frågan är dock hur kraftfull och reglerbar denna typ av motorbroms är... _________________ Mattias Meldert |
||||
Här kommer en: Asså jag känner en som...
...satte fast två cykelgeneratorer på en frambroms cykel. Alla som provat cyklat med generatorn på vet hur trögt det kan vara och två gör inte saken sämre. Energin skulle användas till att ladda ett batteri så att man hade ljus hela tiden och inte bara när man cyklade. _________________ Bo-Göran Andersson |
||||
Parkeringsbromsar till maskiner med hydrostatdrift fungerar på liknande sätt. Dock är de våta och inte torra som det verkar med flygplan då du säger att de kan börja brinna. På exempelvis pistmaskiner som jag arbetar med fungerar det så här: Bromsenheten består av femton lamellskivor och fjorton stålskivor med kanske 100mm diameter. Vid inbromsning används en "cylinder" (skulle man kunna kalla det för) med ett trettiotal stenhårda tryckande fjädrar med ca 15mm ytterdiameter. Inuti dem sitter det en till uppsättning fjädrar fast mindre och lika hårda. Tillsammans pressar de ihop bromslamellerna med en oerhörd kraft. Pistmaskinen ska inte kunna rubbas ur fläcken om du så står i en pist med 60 graders lutning. För att "lägga ur" p-bromsen pressas fjädrarna ihop av hydraulsystemet med 120bars tryck. Det är en säkerhetsåtgärd som med tryckluftsbromsar. Tappar man trycket kommer man ingen vart. Vid inställning av drivtrycken på hydraulpumparna till själva drivningen använder man just p-bromsarna för att bromsa driften. Tryckbegränsarventilerna ställs in på mellan 400-500 bar beroende på maskin. Runt 2000 RPM med en 7L diesel på 430hk ger ett ganska brutalt vrid och ändå storknar motorerna om man försöker för länge. Jag kan ta lite bilder på några kasserade bromsar om nån vill se hur det ser ut. _________________ Benjamin Johansson Pyysch T16 |
||||
Jeg har tenkt på et bremsesystem som er en kombinasjon av tromler og skiver. I prinsipp så skulle det være en trommel med et bromsok som på skivebremser som virker på begge sidene av "sylinderen" med halvmåneformede belegg, selve bremsedelen "sylinderen" skulle være ventilert og flytende opphengt i navet som som hadde skråstilte ekar som et prOpellblad som i sin tur har kjolt ned den delen av oket som ligger mellom trommelen og navet.
ideen er enkel så det er sikkert noen i bransjen som har tenkt på det for og forkastet den, men hva mener dere? _________________ Geir Rogogjerd |
||||
Vem blir först med en Telma-retarder på en racebil.. På dom bilar jag byggt hittills (2 st) har det suttit elfläkt. Vad jag inte vill är att fläkten ska gå igång under acceleration för att då går generatorn lite tyngre. För att få lite marginal på värmen kopplade jag kylfläkten till bromsljuset när jag ändå inte behöver kraften som generatorn tar. och då insåg jag att jag faktisk hade byggt en elbroms. _________________ Arne Lindgren |
||||
http://www.treehugger.com/files/2006 _________________ Tomas Landin |
||||
"North American Eagle" http://www.landspeed.com/ har väl ett nytt fungerande system för induktiva bromsar... kallas visst "LevX Neodymium Iron Boron magnetic brakes" http://www.magna-force.com/
_________________ Leo Strand Matra Murena |
||||
Det har tidigare diskuterats att koppla ur generatorn vid fullgas, det skulle ju vara lite effektivare än att bara koppla ur elfläkten vid fullgas. Sen om du vänder rotationsriktningen på fläkten vid broms så har du ju en prOpellerbroms med |
||||
Racetech Innovationstråden! (bromsar) | << 1, 2 8 besök senaste veckan (8580 totalt) |