Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Ringen BTG 8,57 i en Saxo.
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (7193 totalt)
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Peeter skrev:
Det låter som att tävlingsbilarna lagt gummi på banan som gav ett bra grepp när det var torrt!
Var det fuktigt på söndan?
För fukt på gummit blir såphalt!

Ja, det var verkligen fuktigt på söndagen i vissa partier, och där torkade det aldrig upp under dagen.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Lennart Jarmyr skrev:
Peeter skrev:
Det låter som att tävlingsbilarna lagt gummi på banan som gav ett bra grepp när det var torrt!
Var det fuktigt på söndan?
För fukt på gummit blir såphalt!

Ja, det var verkligen fuktigt på söndagen i vissa partier, och där torkade det aldrig upp under dagen.

Då har vi nog förklaringen till både det bra greppet på lördagen och det dåliga på söndagen!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Anders Jonsson skrev:
Lennart Jarmyr skrev:
Så med ett bättre spår val på vissa partier så skulle han ha haft ett ännu snabbare varv.


Precis, det är ju det som är tjusningen, på Ringen finns det alltid något litet att förbättra som ger hopp inför nästa varv!


Det samma gäller i alla högsta grad mina egan körningar. Jag tycker det går fort och bra när jag sitter bakom ratten, men när jag analyserar dem i efterhand på videos ser jag att det finns massor att förbättra!


Men chansen att få ett 100 % perfekt varv runt Ringen, är väl inte stor.
om man inte har möjligheten att få ligga och nöta varv efter varv själv på banan.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Har någon sett den andra videon på oliviers site?

Det går undan rätt så bra där med, 9,33 fast dom åker genom depån vid T13.
och så visar videon att man ska vara försiktig när man låter någon passera, han släpper förbi en bil i lilla karusellen, vilket får till följd att han inte klarar av att hålla sin bil kvar på banan utan hamnar utanför den.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Det här är svaret från olivier om hur många hästar han har i sin bil.

My car has only 120 bhp, but there were no one on the track so I didn’t have to lift :-)

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



thumbs up Hmm, 20 hästar till skulle kanske inte skada i Polon!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Peeter skrev:
thumbs up Hmm, 20 hästar till skulle kanske inte skada i Polon!


Jag har ju 115 i min men den går ju inte så fort som din.

P.S. Har suttit i timmar med dina varv från din video, för att försöka lära mig det korrekta spåret runt Ringen så att jag kan det nu när jag kommer ner till helgen. .

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Lennart Jarmyr skrev:
P.S. Har suttit i timmar med dina varv från din video, för att försöka lära mig det korrekta spåret runt Ringen så att jag kan det nu när jag kommer ner till helgen. .


Lennart, stirra dig inte blind på varvtider. Acceptera att det finns skillnader mellan hur vi kör. Så är det ju i all annan "sport", ingen tror väl att man kan slå Tiger Woods på golfbanan bara man får låna hans klubbor? Däremot tycker nog det flesta av oss att om vi fick en dag på Silverstone så skulle vi nog bara vara någon sekund efter Skomakaren!

Jag funkar lika dant, men med tiden har jag lärt mig att leva med att jag t ex alltid är långsammare än Ulf, trots att vi har samma material. Jag finner viss tröst i att Ulf är långsammare än von Saurma, att Horst är långsammare än Walther och att Bellof var snabbast av dem alla!

Åk ner och ha skoj nu!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Lennart Jarmyr skrev:
Det här är svaret från olivier om hur många hästar han har i sin bil.

My car has only 120 bhp, but there were no one on the track so I didn’t have to lift :-)


Egentligen var det ju mer orsaker till att bilen gick så bra, men eftersom jag är lite blyg så har jag svårt att framhålla min betydelse i samman hanget.
Men så här skrev han också:


And my car was happy to be with such nice people like you and the De Jong, so it was faster than usual :-)

och det här YOU det syftar alltså på mig.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Fick du någon kläm på vad däcken hette som han körde på?

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Anders Jonsson skrev:
Lennart Jarmyr skrev:
P.S. Har suttit i timmar med dina varv från din video, för att försöka lära mig det korrekta spåret runt Ringen så att jag kan det nu när jag kommer ner till helgen. .



Åk ner och ha skoj nu!


Ja det ska jag, men tyvärr så lovar dom inget vidare väder till helgen, men jag har beställt ett rum på Hotell Nordschleife med utsikt över banan från rummet. Så där kan jag sitta och titta på VLN racet med en Whisky i min hand.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Anders Jonsson skrev:
Fick du någon kläm på vad däcken hette som han körde på?


Nej, han är så sen att svara på mailen, så svaret på frågan om däcken kommer nog inte förren i nästa vecka, men jag träffar honom i helgen så då ska jag fråga om det

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Här är ett gammalt test från automobil där en drös körglada maskiner av allehanda kategorier testas i just hur kul de är där saxon är med:

http://www.gulabilen.com/content/biltestershow.asp?Make=Citroen+Saxo+VTS&Model=&Pages=11

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Tjänstevikten anges till 907 kg!!!

Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Lennart Jarmyr skrev:

Jag har ju 115 i min men den går ju inte så fort som din.

Men din bil väger mer och har därmed ett sämre vikt/effekt-förhållande.
om det stämmer att Saxon har en tjänstevikt på bara 907 kg, så har den ett vikt/effekt-förhållande på 7.69 kg/hk.
Jag har 10,7 kg/hk och du har säkert över 11 kg/hk att släpa på.
Som ex kan jag nämna att min varvtid försämras med 10 sek om jag har en passagerare med i bilen.
Men jag känner inte att det går nämnvärt långsammare med en passagerare.
Hoppas du får det trevligt i helgen!
och se till att komma hem med en hel bil!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Peeter skrev:
Lennart Jarmyr skrev:

Jag har ju 115 i min men den går ju inte så fort som din.


Hoppas du får det trevligt i helgen!
och se till att komma hem med en hel bil!


Tack.
Det känns bättre nu när dom har ändrat väderutsikterna från regn till SOL i helgen.

och sedan vart jag lite inspirerad när jag fick se Mr Kaufmann körning också, jag tyckte den var häftig.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Anders Jonsson skrev:
Fick du någon kläm på vad däcken hette som han körde på?


Det han har gjort med bilen är att byta bromsbelägg, allt annat är original.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Lennart Jarmyr skrev:
Anders Jonsson skrev:
Fick du någon kläm på vad däcken hette som han körde på?


Det han har gjort med bilen är att byta bromsbelägg, allt annat är original.


Märkligt att det är vanliga däck, de är extremt tysta. Jämför man med Peeters varv så gnisslar det för Peeter i princip i varenda kurva. Det samma brukar jag själv råka ut för när man kör vanliga gatdäck på bana, det tjuter och skriker så fort man svänger.

?

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Standarddäck är väldigt olika på gnisselfronten. Läste faktiskt på någon tillverkares hemsida (Goodyear?) att tjut är ett tecken på att däcket jobbar optimalt!

Själv använder jag det som en extra liten akustisk hjälp om hur bilen är balanserad. Tjut fram = understyrning, tjut bak = överstyrning och tjut runt om, då är det bra. Det ska även gå att höra på själva tonhöjden hur nära gränsen man är, det är jag dock inte så hemma på.

Tjuter inte R-däck?

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Att det kan skilja mellan olika fabrikat kan jag tänka mig men inte så mycket. Med tanke på hur pass snabbt han körde med Saxon hade jag dock förväntat mig betydligt mer däcktjut.

R-däck gnisslar betydligt mindre, visst kan de tjuta till om man verkligen tar i men inte alls på samma vis.

Det samma gäller ju slicks som också är förhållandevis tysta.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Det är väl inte för inte som Polon kallas för "skrikpolon" på GTI-klubbens banträffar!
Med R-däcken är det ett helt annat ljud!
Det är liksom ett dovare vinande ljud.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Nürburgring
Ringen BTG 8,57 i en Saxo.
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (7193 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande