Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgring Ringen BTG 8,57 i en Saxo. | << 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (7193 totalt) |
Ja, det var verkligen fuktigt på söndagen i vissa partier, och där torkade det aldrig upp under dagen. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Då har vi nog förklaringen till både det bra greppet på lördagen och det dåliga på söndagen! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Men chansen att få ett 100 % perfekt varv runt Ringen, är väl inte stor. om man inte har möjligheten att få ligga och nöta varv efter varv själv på banan. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Har någon sett den andra videon på oliviers site?
Det går undan rätt så bra där med, 9,33 fast dom åker genom depån vid T13. och så visar videon att man ska vara försiktig när man låter någon passera, han släpper förbi en bil i lilla karusellen, vilket får till följd att han inte klarar av att hålla sin bil kvar på banan utan hamnar utanför den. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Jag har ju 115 i min men den går ju inte så fort som din. P.S. Har suttit i timmar med dina varv från din video, för att försöka lära mig det korrekta spåret runt Ringen så att jag kan det nu när jag kommer ner till helgen. . _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Lennart, stirra dig inte blind på varvtider. Acceptera att det finns skillnader mellan hur vi kör. Så är det ju i all annan "sport", ingen tror väl att man kan slå Tiger Woods på golfbanan bara man får låna hans klubbor? Däremot tycker nog det flesta av oss att om vi fick en dag på Silverstone så skulle vi nog bara vara någon sekund efter Skomakaren! Jag funkar lika dant, men med tiden har jag lärt mig att leva med att jag t ex alltid är långsammare än Ulf, trots att vi har samma material. Jag finner viss tröst i att Ulf är långsammare än von Saurma, att Horst är långsammare än Walther och att Bellof var snabbast av dem alla! Åk ner och ha skoj nu! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Egentligen var det ju mer orsaker till att bilen gick så bra, men eftersom jag är lite blyg så har jag svårt att framhålla min betydelse i samman hanget. Men så här skrev han också: And my car was happy to be with such nice people like you and the De Jong, so it was faster than usual :-) och det här YOU det syftar alltså på mig. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Ja det ska jag, men tyvärr så lovar dom inget vidare väder till helgen, men jag har beställt ett rum på Hotell Nordschleife med utsikt över banan från rummet. Så där kan jag sitta och titta på VLN racet med en Whisky i min hand. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Nej, han är så sen att svara på mailen, så svaret på frågan om däcken kommer nog inte förren i nästa vecka, men jag träffar honom i helgen så då ska jag fråga om det _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Här är ett gammalt test från automobil där en drös körglada maskiner av allehanda kategorier testas i just hur kul de är där saxon är med:
http://www.gulabilen.com/content/biltestershow.asp?Make=Citroen+Saxo+VTS&Model=&Pages=11 mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Men din bil väger mer och har därmed ett sämre vikt/effekt-förhållande. om det stämmer att Saxon har en tjänstevikt på bara 907 kg, så har den ett vikt/effekt-förhållande på 7.69 kg/hk. Jag har 10,7 kg/hk och du har säkert över 11 kg/hk att släpa på. Som ex kan jag nämna att min varvtid försämras med 10 sek om jag har en passagerare med i bilen. Men jag känner inte att det går nämnvärt långsammare med en passagerare. Hoppas du får det trevligt i helgen! och se till att komma hem med en hel bil! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Tack. Det känns bättre nu när dom har ändrat väderutsikterna från regn till SOL i helgen. och sedan vart jag lite inspirerad när jag fick se Mr Kaufmann körning också, jag tyckte den var häftig. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Märkligt att det är vanliga däck, de är extremt tysta. Jämför man med Peeters varv så gnisslar det för Peeter i princip i varenda kurva. Det samma brukar jag själv råka ut för när man kör vanliga gatdäck på bana, det tjuter och skriker så fort man svänger. ? _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Standarddäck är väldigt olika på gnisselfronten. Läste faktiskt på någon tillverkares hemsida (Goodyear?) att tjut är ett tecken på att däcket jobbar optimalt!
Själv använder jag det som en extra liten akustisk hjälp om hur bilen är balanserad. Tjut fram = understyrning, tjut bak = överstyrning och tjut runt om, då är det bra. Det ska även gå att höra på själva tonhöjden hur nära gränsen man är, det är jag dock inte så hemma på. Tjuter inte R-däck? JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Att det kan skilja mellan olika fabrikat kan jag tänka mig men inte så mycket. Med tanke på hur pass snabbt han körde med Saxon hade jag dock förväntat mig betydligt mer däcktjut.
R-däck gnisslar betydligt mindre, visst kan de tjuta till om man verkligen tar i men inte alls på samma vis. Det samma gäller ju slicks som också är förhållandevis tysta. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Det är väl inte för inte som Polon kallas för "skrikpolon" på GTI-klubbens banträffar!
Med R-däcken är det ett helt annat ljud! Det är liksom ett dovare vinande ljud. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Nürburgring Ringen BTG 8,57 i en Saxo. | << 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (7193 totalt) |